국내의 각 자동차 제조사들은 차량의 신뢰성 확보를 위한 내구 평가를 위해 개발 단계에서부터 시제품을 만들어 장기간에 걸쳐 실차 시험을 수행하여 차량의 부품에 대한 내구성을 평가하고 있다. 최근에는 실차 피로 해석에 요구되는 시간과 비용을 절감하기 위해 다물체 동역학(multibody dynamics)을 이용하여 동하중 이력(dynamic loads history)을 해석하고, 이를 이용한 피로 해석이 수행되고 있다. 컴퓨터 기술의 발전과 더불어 발달된 다물체 동역학 해석 방법을 이용하여 정확한 해석을 수행하기 위해 더 많은 차량의 부품을 고려하게 되었고, 각 부품의 탄성 효과도 고려하는 유연 다물체 동역학(flexible multibody dynamics)에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 본 논문에서는 유연 다물체 동역학을 이용한 동응력 및 내구 해석을 위해 트럭의 차체 ...
국내의 각 자동차 제조사들은 차량의 신뢰성 확보를 위한 내구 평가를 위해 개발 단계에서부터 시제품을 만들어 장기간에 걸쳐 실차 시험을 수행하여 차량의 부품에 대한 내구성을 평가하고 있다. 최근에는 실차 피로 해석에 요구되는 시간과 비용을 절감하기 위해 다물체 동역학(multibody dynamics)을 이용하여 동하중 이력(dynamic loads history)을 해석하고, 이를 이용한 피로 해석이 수행되고 있다. 컴퓨터 기술의 발전과 더불어 발달된 다물체 동역학 해석 방법을 이용하여 정확한 해석을 수행하기 위해 더 많은 차량의 부품을 고려하게 되었고, 각 부품의 탄성 효과도 고려하는 유연 다물체 동역학(flexible multibody dynamics)에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 본 논문에서는 유연 다물체 동역학을 이용한 동응력 및 내구 해석을 위해 트럭의 차체 프레임을 유한 요소로 모델하고, 해석의 효율을 위한 진동 모드 및 정적 보상 모드의 선정, 그리고 상용 다물체 동역학 프로그램인 ADAMS를 이용한 전차량 트럭 모델의 구축을 통한 동역학 해석을 수행하였다. 모드 선정에 따른 유연 차체프레임에서 발생하는 동응력을 모달 응력 복구(modal stress recovery) 방법을 이용해 계산하고, 정확하고 효율적인 내구 해석을 위한 모드 선정 방법을 제시하였다. 동역학 해석을 통한 차체프레임의 동응력 이력, 그리고 재료 특성치를 이용하여 S-N 방법의 피로 해석을 수행하여 효과적인 트럭의 내구 평가를 위한 방법 및 절차를 제시하였다.
국내의 각 자동차 제조사들은 차량의 신뢰성 확보를 위한 내구 평가를 위해 개발 단계에서부터 시제품을 만들어 장기간에 걸쳐 실차 시험을 수행하여 차량의 부품에 대한 내구성을 평가하고 있다. 최근에는 실차 피로 해석에 요구되는 시간과 비용을 절감하기 위해 다물체 동역학(multibody dynamics)을 이용하여 동하중 이력(dynamic loads history)을 해석하고, 이를 이용한 피로 해석이 수행되고 있다. 컴퓨터 기술의 발전과 더불어 발달된 다물체 동역학 해석 방법을 이용하여 정확한 해석을 수행하기 위해 더 많은 차량의 부품을 고려하게 되었고, 각 부품의 탄성 효과도 고려하는 유연 다물체 동역학(flexible multibody dynamics)에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 본 논문에서는 유연 다물체 동역학을 이용한 동응력 및 내구 해석을 위해 트럭의 차체 프레임을 유한 요소로 모델하고, 해석의 효율을 위한 진동 모드 및 정적 보상 모드의 선정, 그리고 상용 다물체 동역학 프로그램인 ADAMS를 이용한 전차량 트럭 모델의 구축을 통한 동역학 해석을 수행하였다. 모드 선정에 따른 유연 차체프레임에서 발생하는 동응력을 모달 응력 복구(modal stress recovery) 방법을 이용해 계산하고, 정확하고 효율적인 내구 해석을 위한 모드 선정 방법을 제시하였다. 동역학 해석을 통한 차체프레임의 동응력 이력, 그리고 재료 특성치를 이용하여 S-N 방법의 피로 해석을 수행하여 효과적인 트럭의 내구 평가를 위한 방법 및 절차를 제시하였다.
Automotive engineers evaluate the durability of vehicle components by lab test for a long time. Recently, calculation of the dynamic loads history is performed by using multibody dynamics and finite element method to reduce the durability lab test time and costs. For accuracy of durability estimatio...
Automotive engineers evaluate the durability of vehicle components by lab test for a long time. Recently, calculation of the dynamic loads history is performed by using multibody dynamics and finite element method to reduce the durability lab test time and costs. For accuracy of durability estimation, more vehicle components are used in multibody dynamics and flexible multibody dynamics method is used as a study to consider the flexible effects of the components. In this thesis, to perform the calculation of dynamic stresses and durability analysis, the truck frame was made by finite elements and the full vehicle of the truck was modeled as multibody in ADAMS including the front/rear suspension, tire, steering, cab/cargo, and the flexible frame. In addition, the vibration and static correction modes were analyzed in order to apply the deformation of flexible frame. The dynamic stresses of truck frame were calculated by using the Modal Stress Recovery method as a means of selecting the vibration or static correction modes of flexible frame, while the full vehicle is running over the TRC durability road. From this analysis, the mode selection method was proposed as accurate and efficient in durability estimation. This thesis shows the procedure of the durability analysis and evaluation method of vehicle components by combining flexible multibody dynamics and FE fatigue analysis.
Automotive engineers evaluate the durability of vehicle components by lab test for a long time. Recently, calculation of the dynamic loads history is performed by using multibody dynamics and finite element method to reduce the durability lab test time and costs. For accuracy of durability estimation, more vehicle components are used in multibody dynamics and flexible multibody dynamics method is used as a study to consider the flexible effects of the components. In this thesis, to perform the calculation of dynamic stresses and durability analysis, the truck frame was made by finite elements and the full vehicle of the truck was modeled as multibody in ADAMS including the front/rear suspension, tire, steering, cab/cargo, and the flexible frame. In addition, the vibration and static correction modes were analyzed in order to apply the deformation of flexible frame. The dynamic stresses of truck frame were calculated by using the Modal Stress Recovery method as a means of selecting the vibration or static correction modes of flexible frame, while the full vehicle is running over the TRC durability road. From this analysis, the mode selection method was proposed as accurate and efficient in durability estimation. This thesis shows the procedure of the durability analysis and evaluation method of vehicle components by combining flexible multibody dynamics and FE fatigue analysis.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.