크루즈여행은 미국을 중심으로 30여년전부터 시작된 것으로 세계적으로는 이미 널리 보편화되어 있는 여행상품중의 하나이다. 생활수준의 질적·양적인 향상, 여가시간의 증대, 그리고 선박기술의 지속적인 발달로 인하여 크루즈 여행은 대단히 유망하고 매력적인 여행상품임에 틀림없다. 현재 일반상선의 건조에 있어서는 한국과 일본이 유럽의 조선국가들을 앞서고 있으나, 고부가가치의 선박에 대한 건조나 수주는 현재까진 미미한 실정이다. 하지만 삼성중공업, 대우조선, 현대중공업과 같은 대기업을 필두로 크루즈 선박 사업을 고부가가치산업으로 인식을 전환하...
크루즈여행은 미국을 중심으로 30여년전부터 시작된 것으로 세계적으로는 이미 널리 보편화되어 있는 여행상품중의 하나이다. 생활수준의 질적·양적인 향상, 여가시간의 증대, 그리고 선박기술의 지속적인 발달로 인하여 크루즈 여행은 대단히 유망하고 매력적인 여행상품임에 틀림없다. 현재 일반상선의 건조에 있어서는 한국과 일본이 유럽의 조선국가들을 앞서고 있으나, 고부가가치의 선박에 대한 건조나 수주는 현재까진 미미한 실정이다. 하지만 삼성중공업, 대우조선, 현대중공업과 같은 대기업을 필두로 크루즈 선박 사업을 고부가가치산업으로 인식을 전환하여 사업에 투자하고 총력을 기울이는 것은 대단히 고무적인 일이다. 크루즈 선박은 선박으로서 화물을 신속하게 옮겨주는 이동기능보다는 승객의 편의시설을 최우선으로 고려하고 최상급 호텔수준의 안락함을 창조하는 레져시설로 인식되어야 한다. 따라서 크루즈 선박의 제작은 일반상선건조에 필요한 조선기술적 측면과 함께 고급화되고 전문화된 건축디자인, 실내설계계획, 그리고 호텔 서비스개념이 필수적이다. 특히 외부환경요인에서 기인할 수 있는 조선기술적인 측면보다는 실내디자인에 만전을 기해 사용자의 관점에서 보다 편안하고 수준 높은 서비스를 제공하는데에 초점을 두어야 한다. 따라서 본 논문에서는 우리나라 국민의 생활수준의 향상과 여가시간의 증대로 인하여 크루즈 이용객이 급증하리라고 예상하고 중소형 크루즈 선박을 선정하여 승객거주구역의 객실과 요식시설에 대한 새로운 접근방법을 모색하고자 한다. 본 연구에서는 중·소형 크루즈 선박(2만~5만톤급)의 기본적인 실내공간구성 및 디자인요소에 대하여 살펴보고, 크루즈 선박의 공간계획 시 적용되는 국제규정의 적용방안과 그 적용안을 통하여 중소형 크루즈 선박의 승객거주구역인 객실과 요식시설의 새로운 대안을 제시하고자 한다. 이러한 관점에서 본 연구의 진행방법은 다음과 같다. 첫째, 크루즈 선박에 대한 이론적 접근을 통해 개념, 각 부분별 공간적 특성, 적용법규의 특성을 조사, 분석한다. 둘째, 2만~5만톤급의 중형급 크루즈 선박를 선정하여 내부공간구성 특징 사례조사와 설문조사를 통해 정리, 분석한다. 셋째, 설문조사를 통하여 크루즈 선박 이용객들의 NEEDS를 수집, 정리, 분석하여 앞으로의 설계안에 대한 방향성을 제시한다. 넷째, 앞에서 선행한 이론적 접근, 사례조사, 설문조사의 결과로 도출된 데이터를 통하여 중형급 크루즈 선박 공간설계 프로그래밍을 작성한다. 다섯째, 이론적 고찰과 공간프로그래밍을 기초로 크루즈 선박 실내설계 계획을 한다.
크루즈여행은 미국을 중심으로 30여년전부터 시작된 것으로 세계적으로는 이미 널리 보편화되어 있는 여행상품중의 하나이다. 생활수준의 질적·양적인 향상, 여가시간의 증대, 그리고 선박기술의 지속적인 발달로 인하여 크루즈 여행은 대단히 유망하고 매력적인 여행상품임에 틀림없다. 현재 일반상선의 건조에 있어서는 한국과 일본이 유럽의 조선국가들을 앞서고 있으나, 고부가가치의 선박에 대한 건조나 수주는 현재까진 미미한 실정이다. 하지만 삼성중공업, 대우조선, 현대중공업과 같은 대기업을 필두로 크루즈 선박 사업을 고부가가치산업으로 인식을 전환하여 사업에 투자하고 총력을 기울이는 것은 대단히 고무적인 일이다. 크루즈 선박은 선박으로서 화물을 신속하게 옮겨주는 이동기능보다는 승객의 편의시설을 최우선으로 고려하고 최상급 호텔수준의 안락함을 창조하는 레져시설로 인식되어야 한다. 따라서 크루즈 선박의 제작은 일반상선건조에 필요한 조선기술적 측면과 함께 고급화되고 전문화된 건축디자인, 실내설계계획, 그리고 호텔 서비스개념이 필수적이다. 특히 외부환경요인에서 기인할 수 있는 조선기술적인 측면보다는 실내디자인에 만전을 기해 사용자의 관점에서 보다 편안하고 수준 높은 서비스를 제공하는데에 초점을 두어야 한다. 따라서 본 논문에서는 우리나라 국민의 생활수준의 향상과 여가시간의 증대로 인하여 크루즈 이용객이 급증하리라고 예상하고 중소형 크루즈 선박을 선정하여 승객거주구역의 객실과 요식시설에 대한 새로운 접근방법을 모색하고자 한다. 본 연구에서는 중·소형 크루즈 선박(2만~5만톤급)의 기본적인 실내공간구성 및 디자인요소에 대하여 살펴보고, 크루즈 선박의 공간계획 시 적용되는 국제규정의 적용방안과 그 적용안을 통하여 중소형 크루즈 선박의 승객거주구역인 객실과 요식시설의 새로운 대안을 제시하고자 한다. 이러한 관점에서 본 연구의 진행방법은 다음과 같다. 첫째, 크루즈 선박에 대한 이론적 접근을 통해 개념, 각 부분별 공간적 특성, 적용법규의 특성을 조사, 분석한다. 둘째, 2만~5만톤급의 중형급 크루즈 선박를 선정하여 내부공간구성 특징 사례조사와 설문조사를 통해 정리, 분석한다. 셋째, 설문조사를 통하여 크루즈 선박 이용객들의 NEEDS를 수집, 정리, 분석하여 앞으로의 설계안에 대한 방향성을 제시한다. 넷째, 앞에서 선행한 이론적 접근, 사례조사, 설문조사의 결과로 도출된 데이터를 통하여 중형급 크루즈 선박 공간설계 프로그래밍을 작성한다. 다섯째, 이론적 고찰과 공간프로그래밍을 기초로 크루즈 선박 실내설계 계획을 한다.
Cruising is one of the travel which is generally known to the world since 30 years ago and it was started on the basis in America. Cruising is very attractive and has a great promise of continuous development of the ship technology and improvement of life in quality, quantity and increasing leisure ...
Cruising is one of the travel which is generally known to the world since 30 years ago and it was started on the basis in America. Cruising is very attractive and has a great promise of continuous development of the ship technology and improvement of life in quality, quantity and increasing leisure time. Korea and Japan are ahead of Europe in building merchant ships now, but the actual situation on add-valued ships and industry which produces on orders are slight until now. But it is very inspiring that large companies like Samsung heavy industry, Daewoo shipbuilding, Hundai heavy industry are investing and devoting all their energies on the cruising industry considering the cruising as the good-valued industry. Cruise should consider the passengers' convenient facilities in the first place than shifting capacity the goods quickly as a vessel and cruise should be perceived as leisure facilities creating comfort like Hotel of the highest grade. So, with the technology of shipbuilding's side which is needed at the general merchant construction, construction design which is high ranked and specialized in the plan of interior design, the general idea of Hotel-service are indispensable to the production of cruise ship. Especially, by putting all the efforts on interior design than ship technology which can caused by the outside environment, we have to focus on offering comfort and high quality service in the view of all the passengers. So, in this paper, try to find the new approaching way of passengers' residence section and restaurant facilities choosing medium to minimum sized ship, expecting the increase of cruise passengers because of people's standard living improvement and their increasing leisure time. This study wants to make an observation about elements of design and basic inner construction of medium and minimum sized ship and also want to show the alternative plan for passengers' residence section and restaurant facilities through international regulation which is applied when planning cruise space. The process of study in this point of view are like followings. First, Through the access of the theory about cruise, we survey and analyze the general ideas, partial space characters and the peculiar property of regulation. Second, Select the medium size cruise weighs from 20,000 tons to 50,000 tons and pigeonhole and analyze through the question surveys and instance surveys about the inner space characteristic. Third, Present the direction of future design through collection, arrange and analysis of passengers' needs using the question survey. Fourth, Make out medium size cruise design programming through all the results from all the theory access, instance and question survey. Fifth, Design the interior of a room on the basis of theory consideration and space programming.
Cruising is one of the travel which is generally known to the world since 30 years ago and it was started on the basis in America. Cruising is very attractive and has a great promise of continuous development of the ship technology and improvement of life in quality, quantity and increasing leisure time. Korea and Japan are ahead of Europe in building merchant ships now, but the actual situation on add-valued ships and industry which produces on orders are slight until now. But it is very inspiring that large companies like Samsung heavy industry, Daewoo shipbuilding, Hundai heavy industry are investing and devoting all their energies on the cruising industry considering the cruising as the good-valued industry. Cruise should consider the passengers' convenient facilities in the first place than shifting capacity the goods quickly as a vessel and cruise should be perceived as leisure facilities creating comfort like Hotel of the highest grade. So, with the technology of shipbuilding's side which is needed at the general merchant construction, construction design which is high ranked and specialized in the plan of interior design, the general idea of Hotel-service are indispensable to the production of cruise ship. Especially, by putting all the efforts on interior design than ship technology which can caused by the outside environment, we have to focus on offering comfort and high quality service in the view of all the passengers. So, in this paper, try to find the new approaching way of passengers' residence section and restaurant facilities choosing medium to minimum sized ship, expecting the increase of cruise passengers because of people's standard living improvement and their increasing leisure time. This study wants to make an observation about elements of design and basic inner construction of medium and minimum sized ship and also want to show the alternative plan for passengers' residence section and restaurant facilities through international regulation which is applied when planning cruise space. The process of study in this point of view are like followings. First, Through the access of the theory about cruise, we survey and analyze the general ideas, partial space characters and the peculiar property of regulation. Second, Select the medium size cruise weighs from 20,000 tons to 50,000 tons and pigeonhole and analyze through the question surveys and instance surveys about the inner space characteristic. Third, Present the direction of future design through collection, arrange and analysis of passengers' needs using the question survey. Fourth, Make out medium size cruise design programming through all the results from all the theory access, instance and question survey. Fifth, Design the interior of a room on the basis of theory consideration and space programming.
주제어
#선박 크루즈선박 승객거주구역 디자인 설계
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.