근대 건축가들은 형식주의를 부인하고 스스로가 공업기술의 요소를 통해 상징을 나타냄으로서 미의 표현을 아이로니컬하게 인정해 버리고 있다. 그들은 상징적 표현과 장식을 배제하려고 공간적·구조적 요소의 강조는 표현주의로 전개하였고 이러한 현상은 순수 추상적인 형태로써 감성보다는 이성에 의해 통일성과 단순성을 강조하였고 기능에 의한 형태를 종속화 하였다. 또한, 장식을 죄악시함으로써 건축의 표현적 의미와 상징적 가치를 무시하였다. 이러한 근대 건축의 기능성과 실용성의 강조는 형태의 단순화와 추상화를 야기하여 도시 전체기 획일화와 함께 장소에 대한 고유성을 잃어 버렸고 더욱이 정서적 분위기의 상실은 인간을 자신의 환경에서 소외시켰다. 이러한 배경 하에서 본 연구는 상징이라는 개념이 건축에서 표현되어지는 과정과 다원화되고 있는 현대건축에서의 상징이 건축적 표현과 의미가 어떻게 나타나고 있는가를 알아보며, 표현되어지는 과정을 자혀 보는데 목적이 있었다. 이를 위하여 상징과 기호에 대한 이론적 고찰은 관련 논문기 논문들을 바탕으로 조사 분석하여 정리하여 이를 토대로 건축에서의 상징을 해석해 보았다. 또한, 근대 건축의 형태 표현의 문제점을 대상으로 하여 현대건축에서의 상징흐름을 통하여 현대건축에서의 상징주제를 분석해 보았다. 상징주제가 건축적 표현으로 되는데 있어 표현형식으로 은유, 유추, 과장, 역설, 대조, 인용, 중첩, 역동에 대해 그 의미와 표현방법에 대해 고찰해 보았다. 상징이라는 용어는 관습적이고 분명한 의미이외에 어떤 함축적인 뜻을 가지며 사물들을 암시하고 사실들을 전달하는 것뿐만 아니라 관념들을 표현한다. 이러한 관념들을 표현하기 방법으로 기호를 사용하고 있다. 따라서, 상징은 관습적이고 분명한 의미이외에 어떤 함축적 의미를 가지고 있으며, 심리적 연상, 또는 사회적 관습, 그리고 더 나아가서는 하나의 사건으로부터 유래된다. 건축양식을 구성하는 형태는 상징의 의미를 전달한다고 볼 수 있다. 즉 우리에게 숨겨져서 우리가 알지 못하는 어떤 뜻을 암시해 주는 것이다. 이런 맥락에서 어떤 현상이 직접 나타내는 분명한 뜻 이외에 어떤 것을 암시한다면 그것은 상징의 의미라고 할 수 있다. 이러한 상징의 의미를 파악하는 방법으로서 ...
근대 건축가들은 형식주의를 부인하고 스스로가 공업기술의 요소를 통해 상징을 나타냄으로서 미의 표현을 아이로니컬하게 인정해 버리고 있다. 그들은 상징적 표현과 장식을 배제하려고 공간적·구조적 요소의 강조는 표현주의로 전개하였고 이러한 현상은 순수 추상적인 형태로써 감성보다는 이성에 의해 통일성과 단순성을 강조하였고 기능에 의한 형태를 종속화 하였다. 또한, 장식을 죄악시함으로써 건축의 표현적 의미와 상징적 가치를 무시하였다. 이러한 근대 건축의 기능성과 실용성의 강조는 형태의 단순화와 추상화를 야기하여 도시 전체기 획일화와 함께 장소에 대한 고유성을 잃어 버렸고 더욱이 정서적 분위기의 상실은 인간을 자신의 환경에서 소외시켰다. 이러한 배경 하에서 본 연구는 상징이라는 개념이 건축에서 표현되어지는 과정과 다원화되고 있는 현대건축에서의 상징이 건축적 표현과 의미가 어떻게 나타나고 있는가를 알아보며, 표현되어지는 과정을 자혀 보는데 목적이 있었다. 이를 위하여 상징과 기호에 대한 이론적 고찰은 관련 논문기 논문들을 바탕으로 조사 분석하여 정리하여 이를 토대로 건축에서의 상징을 해석해 보았다. 또한, 근대 건축의 형태 표현의 문제점을 대상으로 하여 현대건축에서의 상징흐름을 통하여 현대건축에서의 상징주제를 분석해 보았다. 상징주제가 건축적 표현으로 되는데 있어 표현형식으로 은유, 유추, 과장, 역설, 대조, 인용, 중첩, 역동에 대해 그 의미와 표현방법에 대해 고찰해 보았다. 상징이라는 용어는 관습적이고 분명한 의미이외에 어떤 함축적인 뜻을 가지며 사물들을 암시하고 사실들을 전달하는 것뿐만 아니라 관념들을 표현한다. 이러한 관념들을 표현하기 방법으로 기호를 사용하고 있다. 따라서, 상징은 관습적이고 분명한 의미이외에 어떤 함축적 의미를 가지고 있으며, 심리적 연상, 또는 사회적 관습, 그리고 더 나아가서는 하나의 사건으로부터 유래된다. 건축양식을 구성하는 형태는 상징의 의미를 전달한다고 볼 수 있다. 즉 우리에게 숨겨져서 우리가 알지 못하는 어떤 뜻을 암시해 주는 것이다. 이런 맥락에서 어떤 현상이 직접 나타내는 분명한 뜻 이외에 어떤 것을 암시한다면 그것은 상징의 의미라고 할 수 있다. 이러한 상징의 의미를 파악하는 방법으로서 기호학이 많이 사용되고 있다. 기호학은 모든 기호현상에서 그 의미의 형성과정, 전달체계, 그리고 변화양태에 보편적인 법칙을 찾아내는데 유효한 패러다임과 방법론을 제공한다. 따라서 본 논문에서는 상징표현을 분석하는데 있어서 기호학의 이론적 고찰은 필수적이라고 보여진다. 기호학의 개념을 살펴보면 아래의 표를 참조하면 하나의 대상이 사회적 관습에 의해 사고로 이어지고 이러한 사고는 심리적 연상작용에 의해 상징으로 나타나게 된다. 이러한 상징의 구체화가 바로 기호로서 나타나게 된다. 여기서 기호는 상징을 표현하기 위한 수단으로서 사용되어 지고 있다. 이러한 기호의 정의는 "의미한다"라는 뜻이며 「한쪽의 A가 다른쪽 B를 대신할 때 성립」 되고 반드시 어떤 사람이 사용하여 다른 사람에게 자극(stimuls)을 부여할 때 이것이 표시해서 나타내주는 의미가 수반되어야 하며 사회구성원 사이에 구속으로 성립되어 있어야 한다. 본 논문에서는 건축에서의 상징은 물리적 현상을 기호의 나타남으로 보고 정신적 현상을 그 나타남의 의미로 해석하여 조형을 외부적 목적과 그 형태의 의미를 전달하는 예술 기호론적 체계로 파악한다. 건축에서의 상징해석에 대해 알아보면 먼저 건축에서 상징에 대해 보면 유사 이래로 건축이란 항상 상징적 이였고, 건축가의 창조성이라는 것은 새로운 형태를 창조하는데 있다기보다는 이미 알려져 있는 상징들에 적합하게 만듦으로서 얻어질 수 있다. 이 뜻은 곧 건축에서도 마찬가지로 상징은 사회적, 문화적 상황에 따라 그 시대가 요구하는 건축의 형태적 특성을 반영한다라고 해석할 수 있다. 따라서 건축은 삶의 도구임과 동시에 상징적 내용을 담고 있다고 볼 수 있다. 그렇기 때문에 건축에서의 상징은 시대별로 의미와 표현특성이 다르게 나타나고 있으며, 인간의 욕구를 충족시켜 주는 것으로서 시대와 문화의 차이에 따라 여러 형태로 변형되어 왔던 것이다 이로 인해 상징의 내용은 이성적 용어로는 충분히 표현할 수 없으며 이것은 알레고리도 아니고 어떤 표식도 아니며 주로 의식을 초월한 어떤 내용에 대한 이미지로 나타난다. 이러한 내용을 종합해 보면, 상징적 건축이라는 의미는 인간이 인식하는 문화적 대상이 지닌 함축적 의미를 담고 있으며 이중적 의미체계로 인하여 그 내면적 의미는 겉으로 드러나지 않는 것으로 볼 수 있다. 근대건축에서의 상징표현의 문제점으로 인한 현대건축의 상징표현은 근대건축에서의 표현으로 인한 사회적인 이데올로기에 인해 시작되었다. 즉, 근대화 과정에서 발생한 이념과 양식으로서 모더니즘의 상징이념은, 제3세계까지 산업화가 완전히 파급되고 그에 따라 근대화의 폐해가 곳곳에서 심각해짐으로서 전세계가 새로운 표현의 패러다임으로 바뀔 때까지 계속 되었다 새로운 사회로 바뀌는 현대건축에서는 더 복잡하고, 새롭고, 사회적인 문제점을 가지며 다변화하는 경향은 미적 경향의 도덕적 위기와 사회상을 반영하고 있다. 이러한 근대건축의 형태표현 상의 문제점을 현대건축에서의 상징흐름을 통하여 현대건축의 상징주제를 지역주의, Contextualism, Monumental, 기술주의, 구조주의 등으로 분류하여 표현형식을 통하여 건축적 표현을 분석하였다. 이상과 같이 과정을 통하여 나타난 상징표현은 현대 건축에서는 상징주제와 상징형식은 각 사조간 서로 혼합되어서 사용되어 나타나는 것을 알 수 있었으며, 3개의 사조에서 공통적으로 보이는 상징주제는 지역주의로 나타났다. 지역주의의 상징표현 방법은 작품 외형에 건물의 목적성과 장소성을 상징하는 모티브를 조형물이나 오브제를 설치함으로 장소를 연상할 수 있게 은유와 역설을 사용하여 장소를 상징하는 경향이 두드러졌다. Contextualism은 포스트 모더니즘에서는 모더니즘이전의 과거에 나타났던 표현을 인용하고 재현하는 경향을 보임으로서 과거와의 깊은 연관을 강조하였으며, 레이트 모더니즘에서는 근대건축의 상징으로 여겼던 기능과 기술을 한층 더 발전시켜 근대건축과의 연관성을 보이고 있었으며, 네오 모더니즘에서는 건물과 도시와의 연관성을 보여주고 있다.
근대 건축가들은 형식주의를 부인하고 스스로가 공업기술의 요소를 통해 상징을 나타냄으로서 미의 표현을 아이로니컬하게 인정해 버리고 있다. 그들은 상징적 표현과 장식을 배제하려고 공간적·구조적 요소의 강조는 표현주의로 전개하였고 이러한 현상은 순수 추상적인 형태로써 감성보다는 이성에 의해 통일성과 단순성을 강조하였고 기능에 의한 형태를 종속화 하였다. 또한, 장식을 죄악시함으로써 건축의 표현적 의미와 상징적 가치를 무시하였다. 이러한 근대 건축의 기능성과 실용성의 강조는 형태의 단순화와 추상화를 야기하여 도시 전체기 획일화와 함께 장소에 대한 고유성을 잃어 버렸고 더욱이 정서적 분위기의 상실은 인간을 자신의 환경에서 소외시켰다. 이러한 배경 하에서 본 연구는 상징이라는 개념이 건축에서 표현되어지는 과정과 다원화되고 있는 현대건축에서의 상징이 건축적 표현과 의미가 어떻게 나타나고 있는가를 알아보며, 표현되어지는 과정을 자혀 보는데 목적이 있었다. 이를 위하여 상징과 기호에 대한 이론적 고찰은 관련 논문기 논문들을 바탕으로 조사 분석하여 정리하여 이를 토대로 건축에서의 상징을 해석해 보았다. 또한, 근대 건축의 형태 표현의 문제점을 대상으로 하여 현대건축에서의 상징흐름을 통하여 현대건축에서의 상징주제를 분석해 보았다. 상징주제가 건축적 표현으로 되는데 있어 표현형식으로 은유, 유추, 과장, 역설, 대조, 인용, 중첩, 역동에 대해 그 의미와 표현방법에 대해 고찰해 보았다. 상징이라는 용어는 관습적이고 분명한 의미이외에 어떤 함축적인 뜻을 가지며 사물들을 암시하고 사실들을 전달하는 것뿐만 아니라 관념들을 표현한다. 이러한 관념들을 표현하기 방법으로 기호를 사용하고 있다. 따라서, 상징은 관습적이고 분명한 의미이외에 어떤 함축적 의미를 가지고 있으며, 심리적 연상, 또는 사회적 관습, 그리고 더 나아가서는 하나의 사건으로부터 유래된다. 건축양식을 구성하는 형태는 상징의 의미를 전달한다고 볼 수 있다. 즉 우리에게 숨겨져서 우리가 알지 못하는 어떤 뜻을 암시해 주는 것이다. 이런 맥락에서 어떤 현상이 직접 나타내는 분명한 뜻 이외에 어떤 것을 암시한다면 그것은 상징의 의미라고 할 수 있다. 이러한 상징의 의미를 파악하는 방법으로서 기호학이 많이 사용되고 있다. 기호학은 모든 기호현상에서 그 의미의 형성과정, 전달체계, 그리고 변화양태에 보편적인 법칙을 찾아내는데 유효한 패러다임과 방법론을 제공한다. 따라서 본 논문에서는 상징표현을 분석하는데 있어서 기호학의 이론적 고찰은 필수적이라고 보여진다. 기호학의 개념을 살펴보면 아래의 표를 참조하면 하나의 대상이 사회적 관습에 의해 사고로 이어지고 이러한 사고는 심리적 연상작용에 의해 상징으로 나타나게 된다. 이러한 상징의 구체화가 바로 기호로서 나타나게 된다. 여기서 기호는 상징을 표현하기 위한 수단으로서 사용되어 지고 있다. 이러한 기호의 정의는 "의미한다"라는 뜻이며 「한쪽의 A가 다른쪽 B를 대신할 때 성립」 되고 반드시 어떤 사람이 사용하여 다른 사람에게 자극(stimuls)을 부여할 때 이것이 표시해서 나타내주는 의미가 수반되어야 하며 사회구성원 사이에 구속으로 성립되어 있어야 한다. 본 논문에서는 건축에서의 상징은 물리적 현상을 기호의 나타남으로 보고 정신적 현상을 그 나타남의 의미로 해석하여 조형을 외부적 목적과 그 형태의 의미를 전달하는 예술 기호론적 체계로 파악한다. 건축에서의 상징해석에 대해 알아보면 먼저 건축에서 상징에 대해 보면 유사 이래로 건축이란 항상 상징적 이였고, 건축가의 창조성이라는 것은 새로운 형태를 창조하는데 있다기보다는 이미 알려져 있는 상징들에 적합하게 만듦으로서 얻어질 수 있다. 이 뜻은 곧 건축에서도 마찬가지로 상징은 사회적, 문화적 상황에 따라 그 시대가 요구하는 건축의 형태적 특성을 반영한다라고 해석할 수 있다. 따라서 건축은 삶의 도구임과 동시에 상징적 내용을 담고 있다고 볼 수 있다. 그렇기 때문에 건축에서의 상징은 시대별로 의미와 표현특성이 다르게 나타나고 있으며, 인간의 욕구를 충족시켜 주는 것으로서 시대와 문화의 차이에 따라 여러 형태로 변형되어 왔던 것이다 이로 인해 상징의 내용은 이성적 용어로는 충분히 표현할 수 없으며 이것은 알레고리도 아니고 어떤 표식도 아니며 주로 의식을 초월한 어떤 내용에 대한 이미지로 나타난다. 이러한 내용을 종합해 보면, 상징적 건축이라는 의미는 인간이 인식하는 문화적 대상이 지닌 함축적 의미를 담고 있으며 이중적 의미체계로 인하여 그 내면적 의미는 겉으로 드러나지 않는 것으로 볼 수 있다. 근대건축에서의 상징표현의 문제점으로 인한 현대건축의 상징표현은 근대건축에서의 표현으로 인한 사회적인 이데올로기에 인해 시작되었다. 즉, 근대화 과정에서 발생한 이념과 양식으로서 모더니즘의 상징이념은, 제3세계까지 산업화가 완전히 파급되고 그에 따라 근대화의 폐해가 곳곳에서 심각해짐으로서 전세계가 새로운 표현의 패러다임으로 바뀔 때까지 계속 되었다 새로운 사회로 바뀌는 현대건축에서는 더 복잡하고, 새롭고, 사회적인 문제점을 가지며 다변화하는 경향은 미적 경향의 도덕적 위기와 사회상을 반영하고 있다. 이러한 근대건축의 형태표현 상의 문제점을 현대건축에서의 상징흐름을 통하여 현대건축의 상징주제를 지역주의, Contextualism, Monumental, 기술주의, 구조주의 등으로 분류하여 표현형식을 통하여 건축적 표현을 분석하였다. 이상과 같이 과정을 통하여 나타난 상징표현은 현대 건축에서는 상징주제와 상징형식은 각 사조간 서로 혼합되어서 사용되어 나타나는 것을 알 수 있었으며, 3개의 사조에서 공통적으로 보이는 상징주제는 지역주의로 나타났다. 지역주의의 상징표현 방법은 작품 외형에 건물의 목적성과 장소성을 상징하는 모티브를 조형물이나 오브제를 설치함으로 장소를 연상할 수 있게 은유와 역설을 사용하여 장소를 상징하는 경향이 두드러졌다. Contextualism은 포스트 모더니즘에서는 모더니즘이전의 과거에 나타났던 표현을 인용하고 재현하는 경향을 보임으로서 과거와의 깊은 연관을 강조하였으며, 레이트 모더니즘에서는 근대건축의 상징으로 여겼던 기능과 기술을 한층 더 발전시켜 근대건축과의 연관성을 보이고 있었으며, 네오 모더니즘에서는 건물과 도시와의 연관성을 보여주고 있다.
Modern architects denied formalism and recognized the expression of beauty as legitimate showing themselves symbols through the factors of industrial technology. In order to exclude symbolic expression and ornament, they emphasized the special and structure as factor using expressionism. this meant ...
Modern architects denied formalism and recognized the expression of beauty as legitimate showing themselves symbols through the factors of industrial technology. In order to exclude symbolic expression and ornament, they emphasized the special and structure as factor using expressionism. this meant that not emotion as one pure and plicity, and that it subjugated form to function. Also, they neglected the expressional meaning and symbolic worth of architecture seeing the ornament as sinful object. This emphasize of functionalism and practicality. they have placed upon modern architecture brought about its formal abstraction and simplication, and made the whole city be constructed uniformedly losing its originality. Furthermore, the disappearance of emotional atmosphere brought about by this alienated human from his environment. This study, using symbolic method of interpretation, will show the expression and meaning of multi sourceful modern architecture and its process and methodology. For this, I searched and analysed the theory of symbol and code after reading the related studies, and discussed about the relation between symbol and architecture. Though the formal expression of modern architecture, I worked to find out its theme of form discussing the expression of object, code and meaning. The term of symbol has a certain implicit meaning beside its objective and conventional one, and it not only hinted at things and transmitted facts but also expressioning this idea It used code as a mean of expressing this idea. therefore, in other words, symbol derived from an mental association or social custom and even an event. The form of architect can be seen as transmitting the meaning of symbol. Namely, it sinuated a meaning which was hidden from our sight and which we couldn't know. In this context, if a phenomen kited at something different from its nominatively direct meaning, it could be said of symbol. Semantics has been widely used to understand this sort of symbolic meaning. it gives us methodology and paradigm useful in finding out the universal rule of build-up process, transmission system and transfiguration mode of meaning in all its semantic phenomen. Therefore, in this study, theoretical research of semantics seemed to be essential in analysising the form of symbol. Seeing the semantical concepts, one object leads to thought by social custom, which come to show up as symbol by effect of mental association. This symbol became a code through its concretization. Here, code is used as mean to express symbol. This definition of code means that it "means" and that it exists when A of one sidesubsitutes B of otherside. Also a meaning which is meant by when someone gives stimuls to others using this should be followed by, and it should works as a confinement among humansof society. In the word, in this study, I recognized the symbol in architect as manifestation of code in physical phenomenon and a mental thing. And so, building in general is dealt with here as a semantic system of art. Since the history began, the architecture has always been symbolic. Creativity of architect has been measure by in his building according to previous symbol rather than in making new form. This implied that architectural form reflected what the time asked of them to make according to its social arid cultural situation. Architectural symbol are seem to be expressed differently in different times, and to be transformed as the way of satisfying what mankind want to express changed time to time. Because of this, symbolic meaning can't be understood well by means of rational terms, and isn't allegory and a certain thing. At large, it easily is accepted as an image of something which transcends the consciousness. The symbol architecture contains the implicit meaning expressed by cultural object, which human recognizes. Its inward meaning, however, does not show up outwardly owing to its duplicity of its semantic system. The theme of symbol is the process in which a symbol comes to be made as an expression. The theme of symbol in architecture can be defined as some pattern or idea expressed in the wholeprocess of design of a certain object. This theme of symbol plays an important role in making the symbolism of architect which can be seen explicitely in the relation between architecture defininition and symbolic meaning. Therefore, this theme of symbol is the result of perception process. As mentioned before, in this study, this theme has been drawn out by means of problem of symbolic expression in modern architecture The modern idea of symbol as idea and style born out during the modernization continued to exist until industrialization spread to the third world and bad effects of modernization began to show up through out the world changing its paradigm in worldwide scale. The trends that modern architecture grew more more and more multisourceful reflected its social situation and moral crisis of asthetical trends This problem context classified its theme as provincialism, contextualism, monumental, engineering, structuralism upon slowed of semantic composing system. As a result, the the themes are analysis by its three part, Post-modernism, Late-modernism, and Neo-modernism. According to what l mentioned unitil now, I knew that symbol expression in comtemporary architecture has been used with symbol theme and symbol form mixed with each trends. And the common symbol theme shared by three trends was regionalism. This trend especially established some building or object and used metaphor with irony to make association. It emphasized the object and spacial beauty of architecture. In a while, contextualism showed its solis association with the past in that it tended to cite and reproduct the expression existed before modernism. And Late-modernism developed the function and technology regarded as the symbol of modern architecture and become more combined with modern architecture. Futhermore in Neo-modern ism, the building and the city became more familiar with each other. The monumental formalism a simplified form of modern architecture, mainly depicted the uniformity or monotonousness of modern city by collaque, ensernblaque method. It tended to use positively ornament and over statement forbidden by modernism architecture to express its openness and mediocrity so it liked over sized dimension and overtoned color. The technologian school loved to use material specialty such as structure, technic and technoaesthetic and expressed strongly slicktech , hightech form through contrasting expression. In structuralism forms and contents finally come to be destructure or dissected. And using diversified forms at the same limo, it tended to be divided from one another.
Modern architects denied formalism and recognized the expression of beauty as legitimate showing themselves symbols through the factors of industrial technology. In order to exclude symbolic expression and ornament, they emphasized the special and structure as factor using expressionism. this meant that not emotion as one pure and plicity, and that it subjugated form to function. Also, they neglected the expressional meaning and symbolic worth of architecture seeing the ornament as sinful object. This emphasize of functionalism and practicality. they have placed upon modern architecture brought about its formal abstraction and simplication, and made the whole city be constructed uniformedly losing its originality. Furthermore, the disappearance of emotional atmosphere brought about by this alienated human from his environment. This study, using symbolic method of interpretation, will show the expression and meaning of multi sourceful modern architecture and its process and methodology. For this, I searched and analysed the theory of symbol and code after reading the related studies, and discussed about the relation between symbol and architecture. Though the formal expression of modern architecture, I worked to find out its theme of form discussing the expression of object, code and meaning. The term of symbol has a certain implicit meaning beside its objective and conventional one, and it not only hinted at things and transmitted facts but also expressioning this idea It used code as a mean of expressing this idea. therefore, in other words, symbol derived from an mental association or social custom and even an event. The form of architect can be seen as transmitting the meaning of symbol. Namely, it sinuated a meaning which was hidden from our sight and which we couldn't know. In this context, if a phenomen kited at something different from its nominatively direct meaning, it could be said of symbol. Semantics has been widely used to understand this sort of symbolic meaning. it gives us methodology and paradigm useful in finding out the universal rule of build-up process, transmission system and transfiguration mode of meaning in all its semantic phenomen. Therefore, in this study, theoretical research of semantics seemed to be essential in analysising the form of symbol. Seeing the semantical concepts, one object leads to thought by social custom, which come to show up as symbol by effect of mental association. This symbol became a code through its concretization. Here, code is used as mean to express symbol. This definition of code means that it "means" and that it exists when A of one sidesubsitutes B of otherside. Also a meaning which is meant by when someone gives stimuls to others using this should be followed by, and it should works as a confinement among humansof society. In the word, in this study, I recognized the symbol in architect as manifestation of code in physical phenomenon and a mental thing. And so, building in general is dealt with here as a semantic system of art. Since the history began, the architecture has always been symbolic. Creativity of architect has been measure by in his building according to previous symbol rather than in making new form. This implied that architectural form reflected what the time asked of them to make according to its social arid cultural situation. Architectural symbol are seem to be expressed differently in different times, and to be transformed as the way of satisfying what mankind want to express changed time to time. Because of this, symbolic meaning can't be understood well by means of rational terms, and isn't allegory and a certain thing. At large, it easily is accepted as an image of something which transcends the consciousness. The symbol architecture contains the implicit meaning expressed by cultural object, which human recognizes. Its inward meaning, however, does not show up outwardly owing to its duplicity of its semantic system. The theme of symbol is the process in which a symbol comes to be made as an expression. The theme of symbol in architecture can be defined as some pattern or idea expressed in the wholeprocess of design of a certain object. This theme of symbol plays an important role in making the symbolism of architect which can be seen explicitely in the relation between architecture defininition and symbolic meaning. Therefore, this theme of symbol is the result of perception process. As mentioned before, in this study, this theme has been drawn out by means of problem of symbolic expression in modern architecture The modern idea of symbol as idea and style born out during the modernization continued to exist until industrialization spread to the third world and bad effects of modernization began to show up through out the world changing its paradigm in worldwide scale. The trends that modern architecture grew more more and more multisourceful reflected its social situation and moral crisis of asthetical trends This problem context classified its theme as provincialism, contextualism, monumental, engineering, structuralism upon slowed of semantic composing system. As a result, the the themes are analysis by its three part, Post-modernism, Late-modernism, and Neo-modernism. According to what l mentioned unitil now, I knew that symbol expression in comtemporary architecture has been used with symbol theme and symbol form mixed with each trends. And the common symbol theme shared by three trends was regionalism. This trend especially established some building or object and used metaphor with irony to make association. It emphasized the object and spacial beauty of architecture. In a while, contextualism showed its solis association with the past in that it tended to cite and reproduct the expression existed before modernism. And Late-modernism developed the function and technology regarded as the symbol of modern architecture and become more combined with modern architecture. Futhermore in Neo-modern ism, the building and the city became more familiar with each other. The monumental formalism a simplified form of modern architecture, mainly depicted the uniformity or monotonousness of modern city by collaque, ensernblaque method. It tended to use positively ornament and over statement forbidden by modernism architecture to express its openness and mediocrity so it liked over sized dimension and overtoned color. The technologian school loved to use material specialty such as structure, technic and technoaesthetic and expressed strongly slicktech , hightech form through contrasting expression. In structuralism forms and contents finally come to be destructure or dissected. And using diversified forms at the same limo, it tended to be divided from one another.
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