디지털 시대의 도래에 의한 제작 기법의 패러다임의 변화는 전통적인 방식의 셀 애니메이션의 제작 기법에 많은 변화를 가져 왔다. 수 작업으로 진행하던 모든 일련의 과정들이 디지털화 되기 시작하였으며 작품 속에 3D 디지털 애니메이션의 기법에 혼합이 당연시되는 시대가 도래하였다. 본 연구는 디지털 문화의 출현이라는 맥락에서 디지털 시대의 환경 변화를 맞이한 애니메이션 제작기법의 변화 속에서 셀 애니메이션 작품과 혼합하여 사용한 3D ...
디지털 시대의 도래에 의한 제작 기법의 패러다임의 변화는 전통적인 방식의 셀 애니메이션의 제작 기법에 많은 변화를 가져 왔다. 수 작업으로 진행하던 모든 일련의 과정들이 디지털화 되기 시작하였으며 작품 속에 3D 디지털 애니메이션의 기법에 혼합이 당연시되는 시대가 도래하였다. 본 연구는 디지털 문화의 출현이라는 맥락에서 디지털 시대의 환경 변화를 맞이한 애니메이션 제작기법의 변화 속에서 셀 애니메이션 작품과 혼합하여 사용한 3D컴퓨터 그래픽스 (Computer Graphic)기법 중 비사실적 이미지 기법(Non photo realistic rendering)의 법주에 속한 카툰 렌더링 (Cartoon rendering)기법을 분석하고 그것이 갖는 의의를 보이려는데 목적이 있다. 이는 셀 애니메이션 이미지의 경험에 기법을 두고 있는 이미지 문화에 대한 사고방식의 측면에서 카툰 렌더링 이미지의 감성적 감흥에 주목하기 때문이다. 또한 3D 디지털 애니메이션 가지고 있는 제작의 용이성과 제작비 절감 효과에 대해 살펴 볼 것이다. 아무리 복잡한 선으로 이루어진 물체도 전통적 방식으로 그려내는 셀 애니메이터가 오랜 시간을 소비해야 하는 수 작업보다 3D 컴퓨터 상에서 카툰 렌더링 기법을 이용하면 빠른 시간안에 렌더링 하여 이미지를 쉽게 완성 할 수 있다. 3D의 공간개념은 전통적인 애니메이션의 드로잉과 촬영카메라에 의한 공간표현의 한계성을 극복하고 드로잉된 2D 이미지를 가상의 공간에 불러들여 다양한 심도 있는 공간표현과 움직임의 자율성을 부여한다. 셀 애니매이션으로만 만들 때 보다 카툰 렌더링 기법을 혼합하여 제작하면 제작비를 절감 할 수 있는 효과를 가져왔다. 수 작업을 3D 컴퓨터 그래픽스로 대처함으로 시간과 인건비를 절감 할 수 있어 전체적인 제작비를 절감 할 수 있는 것이다. 카툰 렌더링 기법의 연구를 위하여 셀 애니메이션의 두 가지 특징적 요소를 가지고 카툰 렌더링 기법의 특정적 요소를 이슈화하였다. 첫번째, 셀 애니메이션의 면의 색깔은 단순하다. 두번째, 셀 애니메이션은 뚜렷한 외곽선을 가지고 있다. 두 특징적 요소인 외곽선과 면으로 제작되어지는 셀 애니메이션의 느낌을 표현하고 또한 셀 애니메이션과 혼합하기 용이한 기법 만들기 위해 텍스쳐 맵핑 방식과 카툰 쉐이딩 방식을 비교하여 제작사례를 통해 살펴 볼 것이다. 그리고 각 상용되어지는 카툰 쉐이더에 관해 각 특성을 살펴 볼 것이다. 이제 애니메이션의 시장은 테크놀로지의 발달에 따른 제작기법의 논의보다는 스타일에 대한 재현의 부분에 초점을 맞춰 이미지의 본질과 독창성에 대해 주목하고 있다. 이러한 시대적 흐름에 발 맞추어 국내 애니메이션에서도 셀 애니메이션의 경험적 이해를 바탕으로 퀄러티 높은 카툰 렌더링 기법을 이용하여 대상의 시뮬레이션에서부터 더 높은 단계로 진보되기를 기대한다.
디지털 시대의 도래에 의한 제작 기법의 패러다임의 변화는 전통적인 방식의 셀 애니메이션의 제작 기법에 많은 변화를 가져 왔다. 수 작업으로 진행하던 모든 일련의 과정들이 디지털화 되기 시작하였으며 작품 속에 3D 디지털 애니메이션의 기법에 혼합이 당연시되는 시대가 도래하였다. 본 연구는 디지털 문화의 출현이라는 맥락에서 디지털 시대의 환경 변화를 맞이한 애니메이션 제작기법의 변화 속에서 셀 애니메이션 작품과 혼합하여 사용한 3D 컴퓨터 그래픽스 (Computer Graphic)기법 중 비사실적 이미지 기법(Non photo realistic rendering)의 법주에 속한 카툰 렌더링 (Cartoon rendering)기법을 분석하고 그것이 갖는 의의를 보이려는데 목적이 있다. 이는 셀 애니메이션 이미지의 경험에 기법을 두고 있는 이미지 문화에 대한 사고방식의 측면에서 카툰 렌더링 이미지의 감성적 감흥에 주목하기 때문이다. 또한 3D 디지털 애니메이션 가지고 있는 제작의 용이성과 제작비 절감 효과에 대해 살펴 볼 것이다. 아무리 복잡한 선으로 이루어진 물체도 전통적 방식으로 그려내는 셀 애니메이터가 오랜 시간을 소비해야 하는 수 작업보다 3D 컴퓨터 상에서 카툰 렌더링 기법을 이용하면 빠른 시간안에 렌더링 하여 이미지를 쉽게 완성 할 수 있다. 3D의 공간개념은 전통적인 애니메이션의 드로잉과 촬영카메라에 의한 공간표현의 한계성을 극복하고 드로잉된 2D 이미지를 가상의 공간에 불러들여 다양한 심도 있는 공간표현과 움직임의 자율성을 부여한다. 셀 애니매이션으로만 만들 때 보다 카툰 렌더링 기법을 혼합하여 제작하면 제작비를 절감 할 수 있는 효과를 가져왔다. 수 작업을 3D 컴퓨터 그래픽스로 대처함으로 시간과 인건비를 절감 할 수 있어 전체적인 제작비를 절감 할 수 있는 것이다. 카툰 렌더링 기법의 연구를 위하여 셀 애니메이션의 두 가지 특징적 요소를 가지고 카툰 렌더링 기법의 특정적 요소를 이슈화하였다. 첫번째, 셀 애니메이션의 면의 색깔은 단순하다. 두번째, 셀 애니메이션은 뚜렷한 외곽선을 가지고 있다. 두 특징적 요소인 외곽선과 면으로 제작되어지는 셀 애니메이션의 느낌을 표현하고 또한 셀 애니메이션과 혼합하기 용이한 기법 만들기 위해 텍스쳐 맵핑 방식과 카툰 쉐이딩 방식을 비교하여 제작사례를 통해 살펴 볼 것이다. 그리고 각 상용되어지는 카툰 쉐이더에 관해 각 특성을 살펴 볼 것이다. 이제 애니메이션의 시장은 테크놀로지의 발달에 따른 제작기법의 논의보다는 스타일에 대한 재현의 부분에 초점을 맞춰 이미지의 본질과 독창성에 대해 주목하고 있다. 이러한 시대적 흐름에 발 맞추어 국내 애니메이션에서도 셀 애니메이션의 경험적 이해를 바탕으로 퀄러티 높은 카툰 렌더링 기법을 이용하여 대상의 시뮬레이션에서부터 더 높은 단계로 진보되기를 기대한다.
The change of paradigm of the production technique due to the arrival of digital age had came technique of the animation which traditional method in production. All of processes which made by hand-method work become digital and mix technique of 3D digital Animation in works. The research which it se...
The change of paradigm of the production technique due to the arrival of digital age had came technique of the animation which traditional method in production. All of processes which made by hand-method work become digital and mix technique of 3D digital Animation in works. The research which it sees the animation work which will count from one animation making inside and mixed the environment change of digital age which is an appearance of digital culture, 3D Computer Graphic technique which mixed with cell animation works used Cartoon rendering which belongs in category of Non photo realistic rendering technique analyze a technique, it is visible the questionable matter which it has there is a place objective. In experience of the animation image which it will count technique it is in order from the side of the way of thinking against the image culture which is letting to pay attention in sensitivity inspiration of the cartoon rendering image. Also 3D digital animation against the ease result production cost curtailment effect of the production which it is having will try to observe. Also the object which no matter how becomes accomplished with the line which is complicated draws in traditional method and when a cartoon rendering technique at the computer the possibility work must consume the hour when the cell animator which it puts out is old compared to 3D it uses, the rendering it will do inside quick hour and it will be able to complete the image easily. The concept of 3D space which overcomes the limit characteristic of the space expression due to the drawing and the photographing camera of the traditional animation gives expression which is the various depth and autonomous of movement in 2D image of drawing to space of virtuality space. When making in only the animation which it will count when compared to mix a cartoon rendering technique it produced, it brought the effect it will be able to reduce a production cost. When use cartoon rendering could be disposes from hand-method to 3D computer Graphic it will be able to reduce the whole production cost because saving time and labor cost. The cartoon for the research of rendering technique it had two branch feature element of the cell animation which it will count and issue anger it did the feature element of cartoon rendering technique. First, The color of cell animation is simple. Second, cell animation have fine contour line. To make useful technique which mixes with cell animation in fine contour line, and the simple color being two feature elements to express the impression of the cell animation, will compare with texture mapping method and a cartoon shading method by a production example. Also, regarding the cartoon shader which comes to become each commercial business will try to observe each quality. The market of the animation follows recently in advancement of technology compared to fixes a focus in portion of the reappearance and against a style against the essence and a creativity of the image it is paying attention. Time it flows with together, expects to progress from simulation of the object to higher phase which make use a high cartoon rendering technique due to domestic animation experience of the cell animation.
The change of paradigm of the production technique due to the arrival of digital age had came technique of the animation which traditional method in production. All of processes which made by hand-method work become digital and mix technique of 3D digital Animation in works. The research which it sees the animation work which will count from one animation making inside and mixed the environment change of digital age which is an appearance of digital culture, 3D Computer Graphic technique which mixed with cell animation works used Cartoon rendering which belongs in category of Non photo realistic rendering technique analyze a technique, it is visible the questionable matter which it has there is a place objective. In experience of the animation image which it will count technique it is in order from the side of the way of thinking against the image culture which is letting to pay attention in sensitivity inspiration of the cartoon rendering image. Also 3D digital animation against the ease result production cost curtailment effect of the production which it is having will try to observe. Also the object which no matter how becomes accomplished with the line which is complicated draws in traditional method and when a cartoon rendering technique at the computer the possibility work must consume the hour when the cell animator which it puts out is old compared to 3D it uses, the rendering it will do inside quick hour and it will be able to complete the image easily. The concept of 3D space which overcomes the limit characteristic of the space expression due to the drawing and the photographing camera of the traditional animation gives expression which is the various depth and autonomous of movement in 2D image of drawing to space of virtuality space. When making in only the animation which it will count when compared to mix a cartoon rendering technique it produced, it brought the effect it will be able to reduce a production cost. When use cartoon rendering could be disposes from hand-method to 3D computer Graphic it will be able to reduce the whole production cost because saving time and labor cost. The cartoon for the research of rendering technique it had two branch feature element of the cell animation which it will count and issue anger it did the feature element of cartoon rendering technique. First, The color of cell animation is simple. Second, cell animation have fine contour line. To make useful technique which mixes with cell animation in fine contour line, and the simple color being two feature elements to express the impression of the cell animation, will compare with texture mapping method and a cartoon shading method by a production example. Also, regarding the cartoon shader which comes to become each commercial business will try to observe each quality. The market of the animation follows recently in advancement of technology compared to fixes a focus in portion of the reappearance and against a style against the essence and a creativity of the image it is paying attention. Time it flows with together, expects to progress from simulation of the object to higher phase which make use a high cartoon rendering technique due to domestic animation experience of the cell animation.
주제어
#3D디지털 애니메이션 카툰 렌더링 기법 Cartoon rendering Animation
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