이 연구는 고교 학생들의 화학에 관한 이해 정도와 화학적 사실에 대하여 갖고 있는 오개념 (misconception : 誤槪念)을 조사하였는데 첫째, 제7차 교육과정에 따라 2004년도에 최초로 고3이 되는 학생, 즉 현재 고등학교 자연계열 학생들중 예비 고3들을 대상으로 화학1을 대상으로 하였으며, 신뢰도 제고를 위하여 인터넷 입시교육사이트인 메가스터디에 가입한 전국 학생중 1만 3천명을 대상으로 하였다. 2003년 12월 04일에 실시한 평가원 모의고사 시험지 문항을 사용하였으며 조사범위는 물, 공기, 금속, 탄소화합물, 생활 속의 화합물 등 화학1 전범위로 했으며 문항수는 성실한 답변을 유도하기 위하여 20 문항으로 한정하였다. 기존의 ...
이 연구는 고교 학생들의 화학에 관한 이해 정도와 화학적 사실에 대하여 갖고 있는 오개념 (misconception : 誤槪念)을 조사하였는데 첫째, 제7차 교육과정에 따라 2004년도에 최초로 고3이 되는 학생, 즉 현재 고등학교 자연계열 학생들중 예비 고3들을 대상으로 화학1을 대상으로 하였으며, 신뢰도 제고를 위하여 인터넷 입시교육사이트인 메가스터디에 가입한 전국 학생중 1만 3천명을 대상으로 하였다. 2003년 12월 04일에 실시한 평가원 모의고사 시험지 문항을 사용하였으며 조사범위는 물, 공기, 금속, 탄소화합물, 생활 속의 화합물 등 화학1 전범위로 했으며 문항수는 성실한 답변을 유도하기 위하여 20 문항으로 한정하였다. 기존의 오개념 연구는 대부분 단일 항목에 관한 것이었으나 이 연구는 한 문제에 두 가지 이상의 개념이 있을 때 학생들은 알고 있는 개념까지 흔들리는 경향을 고려하여 단답형 문항이 아닌 수능시험형 문항을 사용하였다. 제6차 교육과정이 적용된 1999학년도부터 대학수학능력시험 화학 II에서는 정답율 50%이하인 문항은 첫째, 끓는점 오름과 삼투압 등 ‘용액의 총괄성’중 질량, 분자량, 몰수 사이의 관계이었고, 둘째는 ‘평형 이동의 법칙’, 산, 염기의 ‘이온화상수’, ‘이온화도’ 이었다. 셋째, ‘화학결합 에너지와 핵간 위치 에너지사이에 부호 차이’, ‘평형상태에 도달하기 이전인 압축 직후 상황’ 순이었다. 이 연구를 통해 알아보니 제7차 교육과정으로 교육을 받은 학생들이 가장 많이 오개념을 가지고 있는 부문은 탄소화합물, 중화반응에서 중화점 찾기와 액성 구분, 중화 반응시 열의 출입, 부피의 증가, 브롬수 탈색 실험, 나트륨과 반응하여 수소기체를 발생시킬 수 있는 물질, 환원성, 탄화수소 유도체 순으로 분석되었다. 우리 화학1의 문제점은 교과서가 기본 원리부터 구성된 것이 아니라 학생들의 흥미를 유발하는 것을 목적으로 실생활과의 연계성을 고려하여 현상학에 치우쳤으나 교육현장에서는 기본 원리조차 시간관계상 가르치지 못하고 있으며, 실험이 거의 이뤄지지 않고 있다는 것이다. 화학 기본개념에 대한 이해 부족은 대학 수학시 결정적인 장애가 되어 자연계 응시자 감소와 더불어 과학 기술력 약화, 국가 경쟁력 감소로 나타날 것이다. 학교에서 부득이 교과서를 모두 다루지 못하고 일부만 가르치더라도 시험위주의 암기식이 아닌 이해와 원리를 깨우치는 실험이 행해진다면, 조사된 오개념은 대부분 해소될 수 있을 것이다. 또한 수능시험에서 화학에서 중요한 기본 개념을 엄선하여 반복 출제한다면 교육과정의 내실화를 유도하면서 훌륭한 시험 난이도 조정방안이 될 것이다.
이 연구는 고교 학생들의 화학에 관한 이해 정도와 화학적 사실에 대하여 갖고 있는 오개념 (misconception : 誤槪念)을 조사하였는데 첫째, 제7차 교육과정에 따라 2004년도에 최초로 고3이 되는 학생, 즉 현재 고등학교 자연계열 학생들중 예비 고3들을 대상으로 화학1을 대상으로 하였으며, 신뢰도 제고를 위하여 인터넷 입시교육사이트인 메가스터디에 가입한 전국 학생중 1만 3천명을 대상으로 하였다. 2003년 12월 04일에 실시한 평가원 모의고사 시험지 문항을 사용하였으며 조사범위는 물, 공기, 금속, 탄소화합물, 생활 속의 화합물 등 화학1 전범위로 했으며 문항수는 성실한 답변을 유도하기 위하여 20 문항으로 한정하였다. 기존의 오개념 연구는 대부분 단일 항목에 관한 것이었으나 이 연구는 한 문제에 두 가지 이상의 개념이 있을 때 학생들은 알고 있는 개념까지 흔들리는 경향을 고려하여 단답형 문항이 아닌 수능시험형 문항을 사용하였다. 제6차 교육과정이 적용된 1999학년도부터 대학수학능력시험 화학 II에서는 정답율 50%이하인 문항은 첫째, 끓는점 오름과 삼투압 등 ‘용액의 총괄성’중 질량, 분자량, 몰수 사이의 관계이었고, 둘째는 ‘평형 이동의 법칙’, 산, 염기의 ‘이온화상수’, ‘이온화도’ 이었다. 셋째, ‘화학결합 에너지와 핵간 위치 에너지사이에 부호 차이’, ‘평형상태에 도달하기 이전인 압축 직후 상황’ 순이었다. 이 연구를 통해 알아보니 제7차 교육과정으로 교육을 받은 학생들이 가장 많이 오개념을 가지고 있는 부문은 탄소화합물, 중화반응에서 중화점 찾기와 액성 구분, 중화 반응시 열의 출입, 부피의 증가, 브롬수 탈색 실험, 나트륨과 반응하여 수소기체를 발생시킬 수 있는 물질, 환원성, 탄화수소 유도체 순으로 분석되었다. 우리 화학1의 문제점은 교과서가 기본 원리부터 구성된 것이 아니라 학생들의 흥미를 유발하는 것을 목적으로 실생활과의 연계성을 고려하여 현상학에 치우쳤으나 교육현장에서는 기본 원리조차 시간관계상 가르치지 못하고 있으며, 실험이 거의 이뤄지지 않고 있다는 것이다. 화학 기본개념에 대한 이해 부족은 대학 수학시 결정적인 장애가 되어 자연계 응시자 감소와 더불어 과학 기술력 약화, 국가 경쟁력 감소로 나타날 것이다. 학교에서 부득이 교과서를 모두 다루지 못하고 일부만 가르치더라도 시험위주의 암기식이 아닌 이해와 원리를 깨우치는 실험이 행해진다면, 조사된 오개념은 대부분 해소될 수 있을 것이다. 또한 수능시험에서 화학에서 중요한 기본 개념을 엄선하여 반복 출제한다면 교육과정의 내실화를 유도하면서 훌륭한 시험 난이도 조정방안이 될 것이다.
This study aims to investigate high school students'' misconceptions according to their level of understandings and facts on Chemistry. For this purpose, high school students in natural science department were selected among which will be 12th grade in 2004 in the 7th course of study curriculum. To ...
This study aims to investigate high school students'' misconceptions according to their level of understandings and facts on Chemistry. For this purpose, high school students in natural science department were selected among which will be 12th grade in 2004 in the 7th course of study curriculum. To enhance the accuracy, 13 thousands students were from all provinces in our country, which were members in Mega Study, the famous internet lecture site. Used test was the trial examination by Korea Institute of Curriculum & Evaluation on Dec. 4, 2003. Target scope of exam included water, air, metal, carbonates and compounds in life, all Chemistry 1. Only 20 problems were asked for sincere answer and accurate measurement. Most existing study on mis-conception were based on single itemconception question, but these questions contain complicated meanings such as the college scholastics ability test to be duly considered that if there are two more conceptions in a question, students have a tendancy to forget the conception they already know. Since 1999, when the 6th course of study curriculum took effect, first areas below 50% of correct answer ratio in Chemistry II in college scholastics ability test were boiling point rising and osmotic pressure, relations in mass, molecular weight and number in overall concept of solution. Second areas were law of equilibrium movement, ionized constant of acid and base and degree of ionize. Third areas were sign difference between nuclear potential energy and chemical combination energy, combustion circumstance just before equilibrium. Students educated under 7th course of curriculum have misconceptions about carbon compounds, seeking neutralized point and analysing liquidity in reaction equation, going in and out of heat in reaction equation, increasement of volume, decloloration of braunite water, material can make hydrogen gas when it has effect with natrium, reduction and carbonized hydrogen derivatives as the result of this study. Textbook of Chemistry I was written inclining to the phenomenology to get student interested in real life, not to basic principles. In most high school, they didn''t teach basic principle even for they have not enough time and didn''t conduct experiments in class at all. Lack of understanding in basic principles in chemistry will be fatal obstacles in studying in university, for the more, causes student decreasement in preparing themselves for the natural science department in college scholastics ability test, weakens the power of science and technology and finaly, declines national competiveness. All textbook does not be taught in class for lack of time, but if experiments is made to learn chemistry principles and memory work for exam is gone in school, the above misconceptions can be dissappeared. If important conceptions in chemistry set questions for college scholastics ability test repeatedly, it can be acheived the perfection of study curriculum and will be good regulation program of exam difficulty.
This study aims to investigate high school students'' misconceptions according to their level of understandings and facts on Chemistry. For this purpose, high school students in natural science department were selected among which will be 12th grade in 2004 in the 7th course of study curriculum. To enhance the accuracy, 13 thousands students were from all provinces in our country, which were members in Mega Study, the famous internet lecture site. Used test was the trial examination by Korea Institute of Curriculum & Evaluation on Dec. 4, 2003. Target scope of exam included water, air, metal, carbonates and compounds in life, all Chemistry 1. Only 20 problems were asked for sincere answer and accurate measurement. Most existing study on mis-conception were based on single itemconception question, but these questions contain complicated meanings such as the college scholastics ability test to be duly considered that if there are two more conceptions in a question, students have a tendancy to forget the conception they already know. Since 1999, when the 6th course of study curriculum took effect, first areas below 50% of correct answer ratio in Chemistry II in college scholastics ability test were boiling point rising and osmotic pressure, relations in mass, molecular weight and number in overall concept of solution. Second areas were law of equilibrium movement, ionized constant of acid and base and degree of ionize. Third areas were sign difference between nuclear potential energy and chemical combination energy, combustion circumstance just before equilibrium. Students educated under 7th course of curriculum have misconceptions about carbon compounds, seeking neutralized point and analysing liquidity in reaction equation, going in and out of heat in reaction equation, increasement of volume, decloloration of braunite water, material can make hydrogen gas when it has effect with natrium, reduction and carbonized hydrogen derivatives as the result of this study. Textbook of Chemistry I was written inclining to the phenomenology to get student interested in real life, not to basic principles. In most high school, they didn''t teach basic principle even for they have not enough time and didn''t conduct experiments in class at all. Lack of understanding in basic principles in chemistry will be fatal obstacles in studying in university, for the more, causes student decreasement in preparing themselves for the natural science department in college scholastics ability test, weakens the power of science and technology and finaly, declines national competiveness. All textbook does not be taught in class for lack of time, but if experiments is made to learn chemistry principles and memory work for exam is gone in school, the above misconceptions can be dissappeared. If important conceptions in chemistry set questions for college scholastics ability test repeatedly, it can be acheived the perfection of study curriculum and will be good regulation program of exam difficulty.
주제어
#7차 교육과정 화학1 오개념 수능시험 문항분석 기본원리 chemistry I misconception college scholastics ability test problem analysis basic principles
학위논문 정보
저자
백인덕
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
공통과학교육학과
지도교수
전무진
발행연도
2004
총페이지
88장
키워드
7차 교육과정 화학1 오개념 수능시험 문항분석 기본원리 chemistry I misconception college scholastics ability test problem analysis basic principles
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.