본 연구의 목적은 첫째, 서울과 부산 거주 20대 여성의 라이프스타일에 따라 집단을 분류하고 각 집단의 인구통계학적 특성 및 지역별 차이를 규명하고, 둘째, 라이프스타일 집단간 소비자 행동 변수(의복추구혜택, 정보원 이용도, 점포속성 중요도, 의복 구매 시 평가기준)의 차이를 규명하며, 셋째, 서울과 부산 두 지역간 라이프스타일의 차이와 소비자 행동 변수에서의 차이를 규명하는 것이다.이를 위해 사전조사를 거쳐 서울과 부산시내 거주 20대 미혼 여성 430명으로부터 설문지를 회수하여 최종 자료분석에 이용하였으며, 자료분석은 ...
본 연구의 목적은 첫째, 서울과 부산 거주 20대 여성의 라이프스타일에 따라 집단을 분류하고 각 집단의 인구통계학적 특성 및 지역별 차이를 규명하고, 둘째, 라이프스타일 집단간 소비자 행동 변수(의복추구혜택, 정보원 이용도, 점포속성 중요도, 의복 구매 시 평가기준)의 차이를 규명하며, 셋째, 서울과 부산 두 지역간 라이프스타일의 차이와 소비자 행동 변수에서의 차이를 규명하는 것이다.이를 위해 사전조사를 거쳐 서울과 부산시내 거주 20대 미혼 여성 430명으로부터 설문지를 회수하여 최종 자료분석에 이용하였으며, 자료분석은 SPSS 10.0 for windows 프로그램을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 군집분석, T-Test, 일원분산분석을 실시하였으며 분산분석 시 사후검정으로 Scheffe검정을 실시하였다. 라이프스타일 요인을 통한 집단분류 결과 소극적 생활 무관심형(35.1%), 개인적 쇼핑 만족형(22.8%), 가족적 알뜰 생활형(21.2%), 적극적 생활 리더형(20.9%)으로 나뉘어졌다. 소극적 생활 무관심형의 경우, 의복추구혜택 측면에서 패션이나 개성을 지향하는 정도가 다른 모든 집단에 비해 낮았고, 자기개선이나 실용성 지향 정도도 낮았으나 브랜드 지향 정도는 비교적 높게 나타났다. 정보원 이용도의 경우, 마케터 지배적 정보원의 이용도가 가족적 알뜰 생활형에 비해 낮게 나타났다. 개인적 쇼핑 만족형의 경우, 의복추구혜택 측면에서 패션성을 지향하면서 실용성 지향, 브랜드 지향 정도는 낮게 나타났다. 점포속성 중요도 측면에서 제품구색, 편안한 분위기, 품질, 제품가격, 쾌적한 매장에서 중요시하는 정도가 높게 나타난다. 의복 구매 시 평가기준에서는 실용적 제품 평가기준은 낮게 상징적 제품 평가기준은 높게 고려하는 것으로 나타났다. 가족적 알뜰 생활형은, 의복추구혜택 측면의 패션과 개성지향에서 높게 나타났고, 실용성과 브랜드 지향에서 높게 나타났다. 마케터 지배적 정보원의 이용도가 높았으며, 점포속성 중요도에서는 모든 요인을 높게 고려하였고, 의복 구매 시 평가기준에서 상징적 제품 평가기준을 제외한 심미적, 실용적 평가기준에서 높게 나타났다. 적극적 생활 리더형은, 의복추구혜택 측면에서 패션과 개성지향에서 높게 나타났으며 그 중에서도 개성지향 정도가 아주 높은 편이고, 자기개선과 실용성 요인에서도 높게 나타났다. 점포속성 중요도에서는 적절한 제품구색에서 유의하게 높았고, 의복 구매 시 평가기준의 실용적 제품 평가기준에서는 낮게 나타났다. 서울의 20대 여성은 부산의 20대 여성에 비해서 월평균 가정 소득과 학력수준이 높았고, 외국문화 경험이 많고 가족적 성향이 높으며, 쇼핑행태에서는 충동적 구매를 하는 성향, 외국제품을 선호하며 과시적인 쇼핑을 하는 성향, 신용카드를 사용하는 정도가 높았다. 성격적인 면에서는 리더심과 노력형 요인이 높게 나타났다. 반면에 부산의 20대 여성은 사회를 바라보는 냉소적 가치관이 서울의 20대 여성들보다 높게 나타났다.의복소비행동의 측면에서는, 서울의 20대 여성이 부산의 20대 여성들보다 의복을 통해서 패션성과 개성추구 정도가 높았고, 자기개선, 실용성 지향의 정도도 높은 것으로 나타났다. 그리고 점포속성 중요도 측면 중 교통편리에 있어서 서울 여성들이 부산 여성들보다 더 높은 점수를 나타낸 반면, 부산 여성들은 상품 가격에 있어서 더 높은 점수를 나타냈다.
본 연구의 목적은 첫째, 서울과 부산 거주 20대 여성의 라이프스타일에 따라 집단을 분류하고 각 집단의 인구통계학적 특성 및 지역별 차이를 규명하고, 둘째, 라이프스타일 집단간 소비자 행동 변수(의복추구혜택, 정보원 이용도, 점포속성 중요도, 의복 구매 시 평가기준)의 차이를 규명하며, 셋째, 서울과 부산 두 지역간 라이프스타일의 차이와 소비자 행동 변수에서의 차이를 규명하는 것이다.이를 위해 사전조사를 거쳐 서울과 부산시내 거주 20대 미혼 여성 430명으로부터 설문지를 회수하여 최종 자료분석에 이용하였으며, 자료분석은 SPSS 10.0 for windows 프로그램을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 군집분석, T-Test, 일원분산분석을 실시하였으며 분산분석 시 사후검정으로 Scheffe검정을 실시하였다. 라이프스타일 요인을 통한 집단분류 결과 소극적 생활 무관심형(35.1%), 개인적 쇼핑 만족형(22.8%), 가족적 알뜰 생활형(21.2%), 적극적 생활 리더형(20.9%)으로 나뉘어졌다. 소극적 생활 무관심형의 경우, 의복추구혜택 측면에서 패션이나 개성을 지향하는 정도가 다른 모든 집단에 비해 낮았고, 자기개선이나 실용성 지향 정도도 낮았으나 브랜드 지향 정도는 비교적 높게 나타났다. 정보원 이용도의 경우, 마케터 지배적 정보원의 이용도가 가족적 알뜰 생활형에 비해 낮게 나타났다. 개인적 쇼핑 만족형의 경우, 의복추구혜택 측면에서 패션성을 지향하면서 실용성 지향, 브랜드 지향 정도는 낮게 나타났다. 점포속성 중요도 측면에서 제품구색, 편안한 분위기, 품질, 제품가격, 쾌적한 매장에서 중요시하는 정도가 높게 나타난다. 의복 구매 시 평가기준에서는 실용적 제품 평가기준은 낮게 상징적 제품 평가기준은 높게 고려하는 것으로 나타났다. 가족적 알뜰 생활형은, 의복추구혜택 측면의 패션과 개성지향에서 높게 나타났고, 실용성과 브랜드 지향에서 높게 나타났다. 마케터 지배적 정보원의 이용도가 높았으며, 점포속성 중요도에서는 모든 요인을 높게 고려하였고, 의복 구매 시 평가기준에서 상징적 제품 평가기준을 제외한 심미적, 실용적 평가기준에서 높게 나타났다. 적극적 생활 리더형은, 의복추구혜택 측면에서 패션과 개성지향에서 높게 나타났으며 그 중에서도 개성지향 정도가 아주 높은 편이고, 자기개선과 실용성 요인에서도 높게 나타났다. 점포속성 중요도에서는 적절한 제품구색에서 유의하게 높았고, 의복 구매 시 평가기준의 실용적 제품 평가기준에서는 낮게 나타났다. 서울의 20대 여성은 부산의 20대 여성에 비해서 월평균 가정 소득과 학력수준이 높았고, 외국문화 경험이 많고 가족적 성향이 높으며, 쇼핑행태에서는 충동적 구매를 하는 성향, 외국제품을 선호하며 과시적인 쇼핑을 하는 성향, 신용카드를 사용하는 정도가 높았다. 성격적인 면에서는 리더심과 노력형 요인이 높게 나타났다. 반면에 부산의 20대 여성은 사회를 바라보는 냉소적 가치관이 서울의 20대 여성들보다 높게 나타났다.의복소비행동의 측면에서는, 서울의 20대 여성이 부산의 20대 여성들보다 의복을 통해서 패션성과 개성추구 정도가 높았고, 자기개선, 실용성 지향의 정도도 높은 것으로 나타났다. 그리고 점포속성 중요도 측면 중 교통편리에 있어서 서울 여성들이 부산 여성들보다 더 높은 점수를 나타낸 반면, 부산 여성들은 상품 가격에 있어서 더 높은 점수를 나타냈다.
The purposes of this study were 1) to subdivide female consumers in their 20''s living in Seoul and Busan based on lifestyles, 2) to identify the differences in consumer behaviors (clothing benefits, information source, importance of store attribute, and evaluative criteria for apparel) among lifest...
The purposes of this study were 1) to subdivide female consumers in their 20''s living in Seoul and Busan based on lifestyles, 2) to identify the differences in consumer behaviors (clothing benefits, information source, importance of store attribute, and evaluative criteria for apparel) among lifestyle groups, and 3) to identify the differences in lifestyles and clothing consumption behaviors between Seoul and Busan. The data were collected via a self-administered questionnaire from 430 unmarried females in their 20''s living in the metropolitan areas of Seoul and Busan, and were analyzed by frequency, factor analysis, reliability analysis, cluster analysis, t-test, ANOVA, and Scheffe test. The results of this study are as follows:1)The female consumers are subdivided into four groups according to lifestyle variables : (1) Passive indifference group(35.1%), (2) Individual shopping-oriented group(22.8%), (3) Family-oriented prudence group(21.2%), and (4) Positive life-leader group(20.9%). In relation to clothing benefits, Passive indifferent group showed the lowest tendency toward fashion and individuality, and the consumers of this group proved to be indifferent to self-improvement and practicality. However, they were relatively sensitive to brands. With respect to utilization of information source, Passive indifference group appeared to use marketer-controlled information source slightly less than Family-oriented prudence group.2) Individual shopping-oriented group seemed to be directed toward fashion, but insensitive to practicality and brandnames. As importance of store attribute was considered, the consumers of this group valued range of products, relaxed atmosphere, quality and price of goods, and convenience of shopping. They put more emphasis on symbolic evaluative criteria than on practical ones. 3) Family-oriented prudence group was oriented toward fashion and individuality, and was interested in both practicality and brands. The consumers of this group appeared to use marketer-controlled information source frequently, and value every factor of store attribute. They seemed to regard aesthetic and practical evaluative criteria as being more significant.4)Positive life-leader group was highly interested in both fashion and individuality, especially in the latter, and also in self-improvement and practicality. The consumers of this group thought much of appropriate range of products, and put less emphasis on practical evaluative criteria than those of other groups. 5) The female consumers in Seoul have bigger amount of monthly family income and higher level of education than those living in Busan. Studying and traveling abroad, they have had quite a few chances to experience foreign culture. They are committed to their own families, and have stronger tendency to purchase impulsively, to prefer foreign products, to consume conspicuously, and to use credit cards. The consumers in Seoul possess characteristics such as positive leadership and incessant efforts to reach their goals. Besides, the consumers in Busan take a cynical view on the society to which they belong.6) As clothing consumption behavior was reviewed, the female consumers in Seoul showed higher inclination to seek fashion and individuality. They were eager to improve themselves and search for practicality. There was no remarkable difference in utilization of information source, and with respect to importance of store attribute, the consumers in Seoul showed higher score in transportation convenience, while those in Busan displayed higher score in the price of goods.
The purposes of this study were 1) to subdivide female consumers in their 20''s living in Seoul and Busan based on lifestyles, 2) to identify the differences in consumer behaviors (clothing benefits, information source, importance of store attribute, and evaluative criteria for apparel) among lifestyle groups, and 3) to identify the differences in lifestyles and clothing consumption behaviors between Seoul and Busan. The data were collected via a self-administered questionnaire from 430 unmarried females in their 20''s living in the metropolitan areas of Seoul and Busan, and were analyzed by frequency, factor analysis, reliability analysis, cluster analysis, t-test, ANOVA, and Scheffe test. The results of this study are as follows:1)The female consumers are subdivided into four groups according to lifestyle variables : (1) Passive indifference group(35.1%), (2) Individual shopping-oriented group(22.8%), (3) Family-oriented prudence group(21.2%), and (4) Positive life-leader group(20.9%). In relation to clothing benefits, Passive indifferent group showed the lowest tendency toward fashion and individuality, and the consumers of this group proved to be indifferent to self-improvement and practicality. However, they were relatively sensitive to brands. With respect to utilization of information source, Passive indifference group appeared to use marketer-controlled information source slightly less than Family-oriented prudence group.2) Individual shopping-oriented group seemed to be directed toward fashion, but insensitive to practicality and brandnames. As importance of store attribute was considered, the consumers of this group valued range of products, relaxed atmosphere, quality and price of goods, and convenience of shopping. They put more emphasis on symbolic evaluative criteria than on practical ones. 3) Family-oriented prudence group was oriented toward fashion and individuality, and was interested in both practicality and brands. The consumers of this group appeared to use marketer-controlled information source frequently, and value every factor of store attribute. They seemed to regard aesthetic and practical evaluative criteria as being more significant.4)Positive life-leader group was highly interested in both fashion and individuality, especially in the latter, and also in self-improvement and practicality. The consumers of this group thought much of appropriate range of products, and put less emphasis on practical evaluative criteria than those of other groups. 5) The female consumers in Seoul have bigger amount of monthly family income and higher level of education than those living in Busan. Studying and traveling abroad, they have had quite a few chances to experience foreign culture. They are committed to their own families, and have stronger tendency to purchase impulsively, to prefer foreign products, to consume conspicuously, and to use credit cards. The consumers in Seoul possess characteristics such as positive leadership and incessant efforts to reach their goals. Besides, the consumers in Busan take a cynical view on the society to which they belong.6) As clothing consumption behavior was reviewed, the female consumers in Seoul showed higher inclination to seek fashion and individuality. They were eager to improve themselves and search for practicality. There was no remarkable difference in utilization of information source, and with respect to importance of store attribute, the consumers in Seoul showed higher score in transportation convenience, while those in Busan displayed higher score in the price of goods.
주제어
#라이프스타일 지역차이 서울 부산 의복추구혜택 정보원 이용도 점포속성 중요도 의복 구매 시 평가기준 lifestyle regional difference Seoul Busan clothing benefits utilization of information source importance of store attribute evaluative criteria for apparel purchase
학위논문 정보
저자
김혜진
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
의류환경학과
지도교수
고애란
발행연도
2004
총페이지
v, 81장
키워드
라이프스타일 지역차이 서울 부산 의복추구혜택 정보원 이용도 점포속성 중요도 의복 구매 시 평가기준 lifestyle regional difference Seoul Busan clothing benefits utilization of information source importance of store attribute evaluative criteria for apparel purchase
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