일반적으로 프리캐스트 PSC 세그멘트교는 콘크리트 부재의 크리프, 건조수축, 강도증가현상, PS강재의 긴장 및 이완 현상 등 거동이 상당히 복잡하게 나타난다. 대체로 PSC 세그멘트 교량을 경제적이고 안전하게 설계하기 위해서는 시공 중이나 시공 후에 발생할 수 있는 모든 상황에 따른 처짐 및 응력의 변화를 정확히 예측할 수 있어야 하며, 이를 위해서는 연속적인 구조계의 변화에 의한 영향은 물론 재료 및 기하학적 비선형성을 가능한 정확히 고려할 수 있는 해석방법이 필요하다. 본 연구에서는 시공단계를 고려한 PSC 세그멘트 교량의 설계계산 방법과 처짐 관리 ...
일반적으로 프리캐스트 PSC 세그멘트교는 콘크리트 부재의 크리프, 건조수축, 강도증가현상, PS강재의 긴장 및 이완 현상 등 거동이 상당히 복잡하게 나타난다. 대체로 PSC 세그멘트 교량을 경제적이고 안전하게 설계하기 위해서는 시공 중이나 시공 후에 발생할 수 있는 모든 상황에 따른 처짐 및 응력의 변화를 정확히 예측할 수 있어야 하며, 이를 위해서는 연속적인 구조계의 변화에 의한 영향은 물론 재료 및 기하학적 비선형성을 가능한 정확히 고려할 수 있는 해석방법이 필요하다. 본 연구에서는 시공단계를 고려한 PSC 세그멘트 교량의 설계계산 방법과 처짐 관리 시스템 이론을 정리하였고, PSC 세그멘트 공법의 시공단계를 고려한 선형관리 실례를 검토하여 시공단계에 따른 프리캐스트 세그멘트 교량의 응력 검토와 처짐 특성 등의 분석 및 설계값과의 오차 원인을 분석하였다. 본 연구는 선형관리에서 적절한 보정량을 산정하여 재해석할 수 있는 계측․보정시스템에 유용하게 사용될 수 있다.
일반적으로 프리캐스트 PSC 세그멘트교는 콘크리트 부재의 크리프, 건조수축, 강도증가현상, PS강재의 긴장 및 이완 현상 등 거동이 상당히 복잡하게 나타난다. 대체로 PSC 세그멘트 교량을 경제적이고 안전하게 설계하기 위해서는 시공 중이나 시공 후에 발생할 수 있는 모든 상황에 따른 처짐 및 응력의 변화를 정확히 예측할 수 있어야 하며, 이를 위해서는 연속적인 구조계의 변화에 의한 영향은 물론 재료 및 기하학적 비선형성을 가능한 정확히 고려할 수 있는 해석방법이 필요하다. 본 연구에서는 시공단계를 고려한 PSC 세그멘트 교량의 설계계산 방법과 처짐 관리 시스템 이론을 정리하였고, PSC 세그멘트 공법의 시공단계를 고려한 선형관리 실례를 검토하여 시공단계에 따른 프리캐스트 세그멘트 교량의 응력 검토와 처짐 특성 등의 분석 및 설계값과의 오차 원인을 분석하였다. 본 연구는 선형관리에서 적절한 보정량을 산정하여 재해석할 수 있는 계측․보정시스템에 유용하게 사용될 수 있다.
Time dependent behavior of precast prestressed concrete (PSC) segmental bridges is very complicated due to mainly creep and shrinkage of concrete, and relaxation of prestressing tendon. In order to do economical and safe design of PSC segmental bridges, the time dependent change of deflection and st...
Time dependent behavior of precast prestressed concrete (PSC) segmental bridges is very complicated due to mainly creep and shrinkage of concrete, and relaxation of prestressing tendon. In order to do economical and safe design of PSC segmental bridges, the time dependent change of deflection and stress of the bridge during and after the construction should be accurately predicted. Thus, an analytical method which can consider both the material and geometrical nonlinearities of the bridge as well as effect of the change of continuous structural system is necessary. In this thesis, theoretical study is carried out for the design method and deflection control system of PSC segmental bridge considering construction stages. The stress and deflection characteristics of PSC segmental bridge during construction stages and their errors with design values are also studied through the investigation of an example for an alignment control system of PSC segmental method. It can be concluded that this study can be used widely for the development of measuring and correctional system in alignment management of PSC segmental bridges.
Time dependent behavior of precast prestressed concrete (PSC) segmental bridges is very complicated due to mainly creep and shrinkage of concrete, and relaxation of prestressing tendon. In order to do economical and safe design of PSC segmental bridges, the time dependent change of deflection and stress of the bridge during and after the construction should be accurately predicted. Thus, an analytical method which can consider both the material and geometrical nonlinearities of the bridge as well as effect of the change of continuous structural system is necessary. In this thesis, theoretical study is carried out for the design method and deflection control system of PSC segmental bridge considering construction stages. The stress and deflection characteristics of PSC segmental bridge during construction stages and their errors with design values are also studied through the investigation of an example for an alignment control system of PSC segmental method. It can be concluded that this study can be used widely for the development of measuring and correctional system in alignment management of PSC segmental bridges.
주제어
#PSC 세그멘트 교량 시공단계 처짐관리 캠버곡선 계측시스템 PSC segmental bridge construction stages deflection control camber curve measuring system
학위논문 정보
저자
우영호
학위수여기관
연세대학교 공학대학원
학위구분
국내석사
학과
토목공학전공
지도교수
변근주
발행연도
2004
총페이지
x, 95장
키워드
PSC 세그멘트 교량 시공단계 처짐관리 캠버곡선 계측시스템 PSC segmental bridge construction stages deflection control camber curve measuring system
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