이 연구는 초등학생들의 체격을 상ㆍ중ㆍ하로 분류하여 성별, 학변별에 따른 스포츠 선호도 및 스포츠 활동 참여 형태를 조사하고 체격과 어떠한 관계가 있는지를 규명하고자 하였다. 가. 체격의 크기에 따른 스포츠활동 선호도 5학년 여학생은 멀리뛰기, 뜀틀운동, 배구, 남학생은 100m달리기, 장애물달리기, 이어달리기가 체격이 클수록 선호도가 높게 나타나 남녀별 체격에 따라 선호하는 스포츠가 다르게 나타났으며 남녀 모두 체격이 큰 학생들이 작은 학생들에 비해 대부분의 스포츠에서 선호도가 높은 경향을 나타내었다. 6학년 여학생은 에어로빅댄스, 축구, 남학생은 야구, 씨름, 농구가 체격이 클수록 선호도가 높게 나타났으며 철봉운동은 남녀 모두 체격이 작을수록 선호도가 높게 나타났다. 여자들은 대부분의 스포츠에서 남자들보다 선호도가 낮았으나 에어로빅댄스는 상대적으로 높게 나타나 운동을 통한 신체이미지 개선 및 건강/체력 증진과 같은 근래의 경향을 보여주었다. 5,6학년 남녀 모두 스키, 로울러 스케이트, 자전거 타기와 같은 스포츠 종목에서 매우 높은 선호도를 나타내어 학교체육에서 실시하기에는 교구 및 장소의 제약이 있는 여가활동으로서의 스포츠를 선호하였다. 그러나 피구의 경우 남녀 모두 체격과는 무관하게 높은 선호도를 나타내어 초등학교 아동들의 경우 단체활동을 통한 흥미위주의 게임이 참가에 동기를 부여해 줄 수 있는 종목인 것으로 나타났다. 나. 스포츠활동 참여 형태 (1) 5학년 남자는 체격에 따라 스포츠 참여형태에 유의한 차이가 나타나지 않았으나 여자의 경우 심동적 참여와 ...
이 연구는 초등학생들의 체격을 상ㆍ중ㆍ하로 분류하여 성별, 학변별에 따른 스포츠 선호도 및 스포츠 활동 참여 형태를 조사하고 체격과 어떠한 관계가 있는지를 규명하고자 하였다. 가. 체격의 크기에 따른 스포츠활동 선호도 5학년 여학생은 멀리뛰기, 뜀틀운동, 배구, 남학생은 100m달리기, 장애물달리기, 이어달리기가 체격이 클수록 선호도가 높게 나타나 남녀별 체격에 따라 선호하는 스포츠가 다르게 나타났으며 남녀 모두 체격이 큰 학생들이 작은 학생들에 비해 대부분의 스포츠에서 선호도가 높은 경향을 나타내었다. 6학년 여학생은 에어로빅댄스, 축구, 남학생은 야구, 씨름, 농구가 체격이 클수록 선호도가 높게 나타났으며 철봉운동은 남녀 모두 체격이 작을수록 선호도가 높게 나타났다. 여자들은 대부분의 스포츠에서 남자들보다 선호도가 낮았으나 에어로빅댄스는 상대적으로 높게 나타나 운동을 통한 신체이미지 개선 및 건강/체력 증진과 같은 근래의 경향을 보여주었다. 5,6학년 남녀 모두 스키, 로울러 스케이트, 자전거 타기와 같은 스포츠 종목에서 매우 높은 선호도를 나타내어 학교체육에서 실시하기에는 교구 및 장소의 제약이 있는 여가활동으로서의 스포츠를 선호하였다. 그러나 피구의 경우 남녀 모두 체격과는 무관하게 높은 선호도를 나타내어 초등학교 아동들의 경우 단체활동을 통한 흥미위주의 게임이 참가에 동기를 부여해 줄 수 있는 종목인 것으로 나타났다. 나. 스포츠활동 참여 형태 (1) 5학년 남자는 체격에 따라 스포츠 참여형태에 유의한 차이가 나타나지 않았으나 여자의 경우 심동적 참여와 인지적 참여가 체격이 작으면 작을수록 참여 정도가 낮아지는 것으로 나타났다. 특히 이러한 현상은 평균 이하의 수준 에서의 평가이기 때문에 체격이 작은 5학년 여자 아동들의 스포츠 참가가 매우 저조하다는 것을 시사한다. (2) 6학년 여학생은 대부분 스포츠 참가가 낮은 것으로 나타났으며 특히 인지적 참가는 매우 낮게 나타났다. 남학생의 경우 스포츠의 간접 참가보다는 직접 참가가 많았으며 여학생들보다는 전체적으로 스포츠 참가가 많았다. 체격에 따른 스포츠 참가는 대부분은 나타나지 않았으나 남자의 경우 체격이 크면 클수록 직접참가가 어려울 경우 간접참가가 높게 나타났다.
이 연구는 초등학생들의 체격을 상ㆍ중ㆍ하로 분류하여 성별, 학변별에 따른 스포츠 선호도 및 스포츠 활동 참여 형태를 조사하고 체격과 어떠한 관계가 있는지를 규명하고자 하였다. 가. 체격의 크기에 따른 스포츠활동 선호도 5학년 여학생은 멀리뛰기, 뜀틀운동, 배구, 남학생은 100m달리기, 장애물달리기, 이어달리기가 체격이 클수록 선호도가 높게 나타나 남녀별 체격에 따라 선호하는 스포츠가 다르게 나타났으며 남녀 모두 체격이 큰 학생들이 작은 학생들에 비해 대부분의 스포츠에서 선호도가 높은 경향을 나타내었다. 6학년 여학생은 에어로빅댄스, 축구, 남학생은 야구, 씨름, 농구가 체격이 클수록 선호도가 높게 나타났으며 철봉운동은 남녀 모두 체격이 작을수록 선호도가 높게 나타났다. 여자들은 대부분의 스포츠에서 남자들보다 선호도가 낮았으나 에어로빅댄스는 상대적으로 높게 나타나 운동을 통한 신체이미지 개선 및 건강/체력 증진과 같은 근래의 경향을 보여주었다. 5,6학년 남녀 모두 스키, 로울러 스케이트, 자전거 타기와 같은 스포츠 종목에서 매우 높은 선호도를 나타내어 학교체육에서 실시하기에는 교구 및 장소의 제약이 있는 여가활동으로서의 스포츠를 선호하였다. 그러나 피구의 경우 남녀 모두 체격과는 무관하게 높은 선호도를 나타내어 초등학교 아동들의 경우 단체활동을 통한 흥미위주의 게임이 참가에 동기를 부여해 줄 수 있는 종목인 것으로 나타났다. 나. 스포츠활동 참여 형태 (1) 5학년 남자는 체격에 따라 스포츠 참여형태에 유의한 차이가 나타나지 않았으나 여자의 경우 심동적 참여와 인지적 참여가 체격이 작으면 작을수록 참여 정도가 낮아지는 것으로 나타났다. 특히 이러한 현상은 평균 이하의 수준 에서의 평가이기 때문에 체격이 작은 5학년 여자 아동들의 스포츠 참가가 매우 저조하다는 것을 시사한다. (2) 6학년 여학생은 대부분 스포츠 참가가 낮은 것으로 나타났으며 특히 인지적 참가는 매우 낮게 나타났다. 남학생의 경우 스포츠의 간접 참가보다는 직접 참가가 많았으며 여학생들보다는 전체적으로 스포츠 참가가 많았다. 체격에 따른 스포츠 참가는 대부분은 나타나지 않았으나 남자의 경우 체격이 크면 클수록 직접참가가 어려울 경우 간접참가가 높게 나타났다.
The study was intended to investigate the elementary schoolers' sports preference and type of sports participation by gender and grade by dividing their physique into big, middle, and slim, and of which relationship with physique. 1. Sports activities preference by size of physique As physique was b...
The study was intended to investigate the elementary schoolers' sports preference and type of sports participation by gender and grade by dividing their physique into big, middle, and slim, and of which relationship with physique. 1. Sports activities preference by size of physique As physique was bigger, 5th grade girl students had higher preference in broad jump, long hors, and volleyball, and body students in 100m dash, hurdle race, and relay. Favonte sports were different to physique by gender, and the students with bigger physique in both girls and boys had higher preference for most of the sports than those with small physique. In the 6th graders, as physique was bigger, girl students had higher preference for aerobic dance and soccer, and boy students for baseball, westling, and basketball. Horizontal bar was high preferred by small physique students in both girls and boys. In most of sports, girls had lower preference than boys, except for only aerobic dance, which was of relatively higher preference, reflecting a recent trend of improving body image and healt/strength through exercise. Both boys and girls in 5th and 6th had very high preference in ski, roller coast, riding a bicycle, which indicated that they preferred sports as a leisure activity that are limited in facilities and space for PE class. On the contrary, dodge ball was highly preferred by both girls and boys, regardless of size of physique, which suggested that it is interest-oriented game through group activities that could motivate elementary schoolers to participate in sports. 2. Type of sports participation (1) In the 5th graders, there was not a significant difference in sports participation type to physique in boy students, but in girl students, mentally-motivated and cognitively-motivated participation was lower as their physique was smaller. Especially, considering that it was an evaluation in the level of below average, this phenomenon suggests that the 5th grade girl students with small physique are very poorly participating in sports. (2) In the 6th graders, most of girl students made low sports participation, especially true for cognitive participation. Boy students did direct participation more than indirect participation, and on the whole, more frequent in sports participation than girl students. There was not a difference in sports participation to physique though, boy students did much indirect participation when they have bigger physique and direct participation was difficult.
The study was intended to investigate the elementary schoolers' sports preference and type of sports participation by gender and grade by dividing their physique into big, middle, and slim, and of which relationship with physique. 1. Sports activities preference by size of physique As physique was bigger, 5th grade girl students had higher preference in broad jump, long hors, and volleyball, and body students in 100m dash, hurdle race, and relay. Favonte sports were different to physique by gender, and the students with bigger physique in both girls and boys had higher preference for most of the sports than those with small physique. In the 6th graders, as physique was bigger, girl students had higher preference for aerobic dance and soccer, and boy students for baseball, westling, and basketball. Horizontal bar was high preferred by small physique students in both girls and boys. In most of sports, girls had lower preference than boys, except for only aerobic dance, which was of relatively higher preference, reflecting a recent trend of improving body image and healt/strength through exercise. Both boys and girls in 5th and 6th had very high preference in ski, roller coast, riding a bicycle, which indicated that they preferred sports as a leisure activity that are limited in facilities and space for PE class. On the contrary, dodge ball was highly preferred by both girls and boys, regardless of size of physique, which suggested that it is interest-oriented game through group activities that could motivate elementary schoolers to participate in sports. 2. Type of sports participation (1) In the 5th graders, there was not a significant difference in sports participation type to physique in boy students, but in girl students, mentally-motivated and cognitively-motivated participation was lower as their physique was smaller. Especially, considering that it was an evaluation in the level of below average, this phenomenon suggests that the 5th grade girl students with small physique are very poorly participating in sports. (2) In the 6th graders, most of girl students made low sports participation, especially true for cognitive participation. Boy students did direct participation more than indirect participation, and on the whole, more frequent in sports participation than girl students. There was not a difference in sports participation to physique though, boy students did much indirect participation when they have bigger physique and direct participation was difficult.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.