교육과정은 교육목적의 달성에 관계되는 계획, 전략, 수단, 방법을 말하며, 학교의 지도 하에 학생들이 가지게 되는 모든 경험과 구조화된 학습의 결과를 의미한다. 교육은 교육과정에 의거하여 지도와 평가가 이어져야 할 것이며, 고등학교 교육과정의 내용과 수준에 따라 통합교과적인 소재를 바탕으로 사고력을 측정하는 발전된 학력고사로 규명한 대학수학능력시험 역시 고등학교 교육과정을 충실하게 반영한 평가로 이루어져야 할 것이다. 본 연구는 1994학년도부터 시행된 대학수학능력시험 언어영역 중 고전 문학 분야가 제6차 국어과 교육과정 내의 문...
교육과정은 교육목적의 달성에 관계되는 계획, 전략, 수단, 방법을 말하며, 학교의 지도 하에 학생들이 가지게 되는 모든 경험과 구조화된 학습의 결과를 의미한다. 교육은 교육과정에 의거하여 지도와 평가가 이어져야 할 것이며, 고등학교 교육과정의 내용과 수준에 따라 통합교과적인 소재를 바탕으로 사고력을 측정하는 발전된 학력고사로 규명한 대학수학능력시험 역시 고등학교 교육과정을 충실하게 반영한 평가로 이루어져야 할 것이다. 본 연구는 1994학년도부터 시행된 대학수학능력시험 언어영역 중 고전 문학 분야가 제6차 국어과 교육과정 내의 문학 과목 교육과정 내용체계를 충실하게 반영하고 있는지를 검토하였다. 그 결과 대학수학능력시험 언어영역의 고전 문학 분야는 주로 ‘문학 작품의 이해와 감상’ 분야에 지나치게 편중되어 평가가 이루어졌음을 확인할 수 있었다. 이는 문학 과목 교육 목표에 명시한 ‘체계적인 지식 습득’과 ‘문학의 수용 태도’ 분야의 출제가 미흡했다는 점과 관련을 맺는 것이라 하겠다. 문학 교육이 교육과정에 제시된 대로 바람직하게 이루어지기 위해서는 다음과 같이 대학수학능력시험 출제의 개선이 이루어져야 한다. 첫째, 대학수학능력시험에서 교육과정 내용 체계를 보다 충실하게 반영해야 한다. 둘째, 문학 교과서에 실린 작품의 출제 비중을 높여야 한다. 셋째, 다양한 장르의 평가가 이루어지도록 작품을 선정해야 한다. 넷째, 작품의 총체적 감상을 돕기 위한 지문의 제시가 이루어져야 한다. 이상의 제안 사항을 통해 앞으로의 대학수학능력시험을 보다 개선하고 발전시켜 나간다면 국어 교육과 문학 교육, 그리고 교육 평가 역시 보다 바람직하게 운영될 수 있을 것이다.
교육과정은 교육목적의 달성에 관계되는 계획, 전략, 수단, 방법을 말하며, 학교의 지도 하에 학생들이 가지게 되는 모든 경험과 구조화된 학습의 결과를 의미한다. 교육은 교육과정에 의거하여 지도와 평가가 이어져야 할 것이며, 고등학교 교육과정의 내용과 수준에 따라 통합교과적인 소재를 바탕으로 사고력을 측정하는 발전된 학력고사로 규명한 대학수학능력시험 역시 고등학교 교육과정을 충실하게 반영한 평가로 이루어져야 할 것이다. 본 연구는 1994학년도부터 시행된 대학수학능력시험 언어영역 중 고전 문학 분야가 제6차 국어과 교육과정 내의 문학 과목 교육과정 내용체계를 충실하게 반영하고 있는지를 검토하였다. 그 결과 대학수학능력시험 언어영역의 고전 문학 분야는 주로 ‘문학 작품의 이해와 감상’ 분야에 지나치게 편중되어 평가가 이루어졌음을 확인할 수 있었다. 이는 문학 과목 교육 목표에 명시한 ‘체계적인 지식 습득’과 ‘문학의 수용 태도’ 분야의 출제가 미흡했다는 점과 관련을 맺는 것이라 하겠다. 문학 교육이 교육과정에 제시된 대로 바람직하게 이루어지기 위해서는 다음과 같이 대학수학능력시험 출제의 개선이 이루어져야 한다. 첫째, 대학수학능력시험에서 교육과정 내용 체계를 보다 충실하게 반영해야 한다. 둘째, 문학 교과서에 실린 작품의 출제 비중을 높여야 한다. 셋째, 다양한 장르의 평가가 이루어지도록 작품을 선정해야 한다. 넷째, 작품의 총체적 감상을 돕기 위한 지문의 제시가 이루어져야 한다. 이상의 제안 사항을 통해 앞으로의 대학수학능력시험을 보다 개선하고 발전시켜 나간다면 국어 교육과 문학 교육, 그리고 교육 평가 역시 보다 바람직하게 운영될 수 있을 것이다.
Curriculum refers to the plans, strategies, means and methods which are related to the accomplishment of educational aims. And it also means all the experiences that students would get under the guidance of school and the results of organized learning. Education should be continued to be instructed ...
Curriculum refers to the plans, strategies, means and methods which are related to the accomplishment of educational aims. And it also means all the experiences that students would get under the guidance of school and the results of organized learning. Education should be continued to be instructed and estimated on the basis of curriculum. Likewise, the College Scholastic Ability Test has to be composed of evaluations which reflect the curriculum itself faithfully. This study has examined if the classical literature part among the Korean Language domains in the College Scholastic Ability Test which was enforced for the first and second time in 1994 faithfully reflected the content system of ''literature'' educating process in the 6th National Curriculum for Korean Education. As a result, I could confirm that the classical literature part of the Korean Language domain in the College Scholastic Ability Test has mostly given too much importance to the understanding and appreciation of literary works in evaluating. This is related to the fact that the questions in the part of ''systematic knowledge acquisition'' and ''attitude for accepting literature'' were not sufficiently presented. To perform the literature education desirably as it is indicated in the curriculum, the improvement in setting questions for the College Scholastic Ability Test has to be accompanied as follows. First, the College Scholastic Ability Test should reflect the content system of curriculum more faithfully. Second, we should give more relative importance to the literary works in the school textbooks. Third, we should select various literary works for the evaluation of different genres. Lastly, paragraphs must be presented to help the students appreciate the literary works on the whole. When the College Scholastic Ability Test is improved and developed through the suggestions mentioned above, Korean language education, literature education and educational evaluation also will be conducted more desirably in the future.
Curriculum refers to the plans, strategies, means and methods which are related to the accomplishment of educational aims. And it also means all the experiences that students would get under the guidance of school and the results of organized learning. Education should be continued to be instructed and estimated on the basis of curriculum. Likewise, the College Scholastic Ability Test has to be composed of evaluations which reflect the curriculum itself faithfully. This study has examined if the classical literature part among the Korean Language domains in the College Scholastic Ability Test which was enforced for the first and second time in 1994 faithfully reflected the content system of ''literature'' educating process in the 6th National Curriculum for Korean Education. As a result, I could confirm that the classical literature part of the Korean Language domain in the College Scholastic Ability Test has mostly given too much importance to the understanding and appreciation of literary works in evaluating. This is related to the fact that the questions in the part of ''systematic knowledge acquisition'' and ''attitude for accepting literature'' were not sufficiently presented. To perform the literature education desirably as it is indicated in the curriculum, the improvement in setting questions for the College Scholastic Ability Test has to be accompanied as follows. First, the College Scholastic Ability Test should reflect the content system of curriculum more faithfully. Second, we should give more relative importance to the literary works in the school textbooks. Third, we should select various literary works for the evaluation of different genres. Lastly, paragraphs must be presented to help the students appreciate the literary works on the whole. When the College Scholastic Ability Test is improved and developed through the suggestions mentioned above, Korean language education, literature education and educational evaluation also will be conducted more desirably in the future.
주제어
#대학수학능력시험 수능 언어영역 고전문학
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.