대학수학능력시험은 1994학년도부터 도입되어 현재까지 큰 틀이 바뀌지 않고 시행된 국가 단위 대입 선발 시험이다. 23년의 대학수학능력시험 중 최근 3년의 시험은 A형과 B형을 응시자가 선택할 수 있는 특별한 형태로 시험이 구성되었다. 본 연구는 2014학년도부터 2016학년도 대학수학능력시험까지의 3개 년의 시험을 지문, 발문, 선지의 차원에서 분석하여 국어 영역에서의 선택형 평가가 교육학적으로 의미 있게 진행되었는지에 대한 평가 자료를 마련하고자 하였다.
1장에서는 연구의 필요성과 목적, 대상 및 범위를 제시하였다. 2...
대학수학능력시험은 1994학년도부터 도입되어 현재까지 큰 틀이 바뀌지 않고 시행된 국가 단위 대입 선발 시험이다. 23년의 대학수학능력시험 중 최근 3년의 시험은 A형과 B형을 응시자가 선택할 수 있는 특별한 형태로 시험이 구성되었다. 본 연구는 2014학년도부터 2016학년도 대학수학능력시험까지의 3개 년의 시험을 지문, 발문, 선지의 차원에서 분석하여 국어 영역에서의 선택형 평가가 교육학적으로 의미 있게 진행되었는지에 대한 평가 자료를 마련하고자 하였다.
1장에서는 연구의 필요성과 목적, 대상 및 범위를 제시하였다. 2장에서는 대학수학능력시험의 등장 배경 및 시험의 성격을 제시하였고 선택형 수능이 등장하게 된 배경과 선택형 수능이 가지는 이전 수능과의 특징을 내용상, 운영상의 측면에서 고찰하고자 하였다. 이를 통해 선택형 수능의 특징이 실제 출제로 정확히 이어졌는지에 대한 실제 분석이 필요함을 제시하였다.
3장은 2장의 논의를 구체화하기 위하여 지문, 발문, 선지의 분류 기준을 제시하고, 분류의 대상이 되는 총 4회의 A형, B형 시험을 전반적 측면에서 다루고자 하였다. 이와 별개로 실제로 일부 발문들이 2009 개정교육과정의 내용 요소들에 기반하고 있는지를 확인하기 위하여 A형과 B형 응시자들이 모두 접하게 되는 공통 문항을 중심으로 실제 발문과 선지를 제시하여 고찰하는 과정을 통해 선택형 수능 체계를 비판적으로 인식하고자 하였다.
2017학년도 대학수학능력시험이 다시 통합형으로 회귀하는 상황 속에서 과거의 선택형 수능 체계가 어떠했는지에 대한 분석이 발전적 국어 영역 평가의 초석이 될 수 있다는 점에서 본 연구의 의의가 있다.
대학수학능력시험은 1994학년도부터 도입되어 현재까지 큰 틀이 바뀌지 않고 시행된 국가 단위 대입 선발 시험이다. 23년의 대학수학능력시험 중 최근 3년의 시험은 A형과 B형을 응시자가 선택할 수 있는 특별한 형태로 시험이 구성되었다. 본 연구는 2014학년도부터 2016학년도 대학수학능력시험까지의 3개 년의 시험을 지문, 발문, 선지의 차원에서 분석하여 국어 영역에서의 선택형 평가가 교육학적으로 의미 있게 진행되었는지에 대한 평가 자료를 마련하고자 하였다.
1장에서는 연구의 필요성과 목적, 대상 및 범위를 제시하였다. 2장에서는 대학수학능력시험의 등장 배경 및 시험의 성격을 제시하였고 선택형 수능이 등장하게 된 배경과 선택형 수능이 가지는 이전 수능과의 특징을 내용상, 운영상의 측면에서 고찰하고자 하였다. 이를 통해 선택형 수능의 특징이 실제 출제로 정확히 이어졌는지에 대한 실제 분석이 필요함을 제시하였다.
3장은 2장의 논의를 구체화하기 위하여 지문, 발문, 선지의 분류 기준을 제시하고, 분류의 대상이 되는 총 4회의 A형, B형 시험을 전반적 측면에서 다루고자 하였다. 이와 별개로 실제로 일부 발문들이 2009 개정교육과정의 내용 요소들에 기반하고 있는지를 확인하기 위하여 A형과 B형 응시자들이 모두 접하게 되는 공통 문항을 중심으로 실제 발문과 선지를 제시하여 고찰하는 과정을 통해 선택형 수능 체계를 비판적으로 인식하고자 하였다.
2017학년도 대학수학능력시험이 다시 통합형으로 회귀하는 상황 속에서 과거의 선택형 수능 체계가 어떠했는지에 대한 분석이 발전적 국어 영역 평가의 초석이 될 수 있다는 점에서 본 연구의 의의가 있다.
The College Scholastic Ability Test has been conducted without changes of a general frame since 1994 and this is a nationwide selection test for a college admission. The last 3 tests out of total tests for 23 years consisted of special forms as candidates could choose type A and type B. This study t...
The College Scholastic Ability Test has been conducted without changes of a general frame since 1994 and this is a nationwide selection test for a college admission. The last 3 tests out of total tests for 23 years consisted of special forms as candidates could choose type A and type B. This study tries to produce assessment data about processes that multiple-choice questions in a Korean Language section had been conducted meaningfully as a view of education, by analyzing texts, inquiry, and answer choices of the tests from 2014 to 2016.
This study suggested needs, purposes, objectives, and ranges of this research in the chapter 1. In the chapter 2, this study suggested backgrounds and characteristics of the College Scholastic Ability Test, and it tried to consider background that the selective typed College Scholastic Ability Test appeared and different characteristics between the new selective typed tests and prior tests with contextual and operational aspects. Through those processes, this study suggested that actual analysis should be needed on whether characteristics of the selective typed tests could appear in actual test inquiries.
In the chapter 3, this study suggested standards of categories of texts, inquiry, and answer choices in order to realize discussion of the chapter 2, and it researched type A tests and type B tests from total 4 tests that were objectives of this study with general aspects. In addition, this study was to consider the selective typed tests critically by suggesting and considering actual texts and answer choices focusing on common inquiries that both candidates of type A and type B faced in order to certify whether the selected actual texts in those tests were based on the 2009 revised curriculum or not.
In this condition that the 2017 College Scholastic Ability Test is going to return to an integrated typed test again, this study has a meaningful significant to be a cornerstone for developmental Korean language tests by analyzing characteristics of the selective College Scholastic Ability Test in the past.
The College Scholastic Ability Test has been conducted without changes of a general frame since 1994 and this is a nationwide selection test for a college admission. The last 3 tests out of total tests for 23 years consisted of special forms as candidates could choose type A and type B. This study tries to produce assessment data about processes that multiple-choice questions in a Korean Language section had been conducted meaningfully as a view of education, by analyzing texts, inquiry, and answer choices of the tests from 2014 to 2016.
This study suggested needs, purposes, objectives, and ranges of this research in the chapter 1. In the chapter 2, this study suggested backgrounds and characteristics of the College Scholastic Ability Test, and it tried to consider background that the selective typed College Scholastic Ability Test appeared and different characteristics between the new selective typed tests and prior tests with contextual and operational aspects. Through those processes, this study suggested that actual analysis should be needed on whether characteristics of the selective typed tests could appear in actual test inquiries.
In the chapter 3, this study suggested standards of categories of texts, inquiry, and answer choices in order to realize discussion of the chapter 2, and it researched type A tests and type B tests from total 4 tests that were objectives of this study with general aspects. In addition, this study was to consider the selective typed tests critically by suggesting and considering actual texts and answer choices focusing on common inquiries that both candidates of type A and type B faced in order to certify whether the selected actual texts in those tests were based on the 2009 revised curriculum or not.
In this condition that the 2017 College Scholastic Ability Test is going to return to an integrated typed test again, this study has a meaningful significant to be a cornerstone for developmental Korean language tests by analyzing characteristics of the selective College Scholastic Ability Test in the past.
주제어
#선택형 수능
#대학수학능력시험
#언어 영역
#국어 영역
#selective typed college scholastic ability test
#college scholastic ability test
#Korean language section
#Korean language area
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.