학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통 증진을 위한 프로그램 개발과 효과 검증 : Minnesota Couple Communication Program 적용을 중심으로 Program development for effective communication between preschoolers and their mothers : based on Minnesota couple communication program원문보기
본 연구에서는 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통 증진을 위한 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하고자 한다. Minnesota Couple Communication Program을 아동 중심으로 적용하여, 부모와 학령전기 자녀가 함께 참여해 서로가 표현하는 생각이나 감정 등의 말을 잘 들어주고, 자신의 의사표현을 잘 할 수 있으며, 이를 통해 갈등을 해결하면서 서로의 관계를 긍정적으로 증진시켜, 의사소통을 잘 할 수 있도록 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하였다. 이러한 연구 목적에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통 증진을 위한 프로그램의 개발과정은 어떠한가? 1-1) 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통 증진을 위한 프로그램 개발의 시안은 어떠한가? 1-2) 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통 증진을 위한 프로그램 개발의 수정 및 평가과정은 어떠한가? 2. 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통증진을 위한 프로그램은 어머니와 자녀간의 의사소통 향상에 효과적인가? 본 연구에서는 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통을 위한 프로그램을 10가지 단계를 걸쳐 개발하였다. 첫 번째 단계에서는 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통 증진을 위한 프로그램의 이론적 토대를 마련하였다. 두 번째 단계에서는 모아진 자료를 근거로 프로그램에 들어가는 활동을 탐색한다. 의사소통과 관련된 어떤 요구가 있는지를 조사한다. 이러한 요구를 바탕으로 세 번째 단계에서는 프로그램을 구성한다. 프로그램은 부모와 자녀가 함께 참여하기 때문에 아동의 눈높이에 맞추어 놀이를 중심으로 구성하였다. 네 번째 단계는 구성된 프로그램을 아동·청소년 상담관련 전문가에게 안면 ...
본 연구에서는 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통 증진을 위한 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하고자 한다. Minnesota Couple Communication Program을 아동 중심으로 적용하여, 부모와 학령전기 자녀가 함께 참여해 서로가 표현하는 생각이나 감정 등의 말을 잘 들어주고, 자신의 의사표현을 잘 할 수 있으며, 이를 통해 갈등을 해결하면서 서로의 관계를 긍정적으로 증진시켜, 의사소통을 잘 할 수 있도록 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하였다. 이러한 연구 목적에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통 증진을 위한 프로그램의 개발과정은 어떠한가? 1-1) 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통 증진을 위한 프로그램 개발의 시안은 어떠한가? 1-2) 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통 증진을 위한 프로그램 개발의 수정 및 평가과정은 어떠한가? 2. 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통증진을 위한 프로그램은 어머니와 자녀간의 의사소통 향상에 효과적인가? 본 연구에서는 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통을 위한 프로그램을 10가지 단계를 걸쳐 개발하였다. 첫 번째 단계에서는 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통 증진을 위한 프로그램의 이론적 토대를 마련하였다. 두 번째 단계에서는 모아진 자료를 근거로 프로그램에 들어가는 활동을 탐색한다. 의사소통과 관련된 어떤 요구가 있는지를 조사한다. 이러한 요구를 바탕으로 세 번째 단계에서는 프로그램을 구성한다. 프로그램은 부모와 자녀가 함께 참여하기 때문에 아동의 눈높이에 맞추어 놀이를 중심으로 구성하였다. 네 번째 단계는 구성된 프로그램을 아동·청소년 상담관련 전문가에게 안면 타당도의 검증을 실시한다. 이를 통해 프로그램을 수정 보완하였다. 다섯 번째 단계에서는 프로그램 성격에 알맞은 의사소통 척도를 구성하고, 여섯 번째 단계에는 구성된 의사소통 척도에 대한 전문가의 안면타당도 검증을 한다. 예비조사를 통해 의사소통 척도 문항을 신뢰할 수 있는지 살펴본다. 일곱 번째 단계에서는 수정·보완한 프로그램을 실시한다. 여덟 번째 단계에서는 프로그램을 슈퍼비전을 통하여 수정, 보완하여 프로그램의 2차 수정작업을 실시한다. 아홉 번째 단계에서는 실시 프로그램의 효과를 검증한다. 열 번째 단계에서는 앞의 모든 단계를 통하여 보완 개발된 최종 프로그램을 제시한다. 프로그램의 주요 이론은 집단상담 프로그램을 구조적 바탕으로 현실요법(RT)과, Minnesota Couple Communication Program을 적용하고 있다. 프로그램의 과정은 도입단계, 준비단계, 작업단계, 종결단계의 4단계에 걸쳐 총 8회기로 구성한다. 각 회기마다 1시간씩 8주 동안 실시하도록 하였다. 프로그램의 실시 과정은 대전광역시에 위치한 유치원 중에서 프로그램에 참여 의사가 있는 유치원 두 곳을 대상으로 하였다. 진행절차에 따라 실험집단과 통제집단으로 나누어 실시하였다. 통제집단 4집단, 실험집단 4집단으로 각 각 16쌍을 모집하여 실시하였다. 프로그램 진행은 본 연구자가 실시하였다. 프로그램의 수정 및 평가과정은 전반적인 프로그램에 대한 분석과 슈퍼비전 실시 및 프로그램에 대한 자체평가를 통하여 이루어졌다. 프로그램을 마치며 사후 검사와 평가 및 요구 조사를 실시하였다. 프로그램에 대한 효과 검증을 살펴보면 교육을 받은 실험집단이 교육을 받지 않은 통제집단에 비해 긍정적 의사소통이 향상되었다. 어머니와 자녀 모두 향상되었지만 특히 자녀가 더 향상되었다. 즉, 아동에게 적용하는 것에 초점을 맞춘 것이 효과적이었다. 그러므로 본 논문에서 제시한 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통 증진을 위한 프로그램이 참여한 집단의 긍정적인 의사소통 향상에 효과적인 것으로 나타났다.
본 연구에서는 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통 증진을 위한 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하고자 한다. Minnesota Couple Communication Program을 아동 중심으로 적용하여, 부모와 학령전기 자녀가 함께 참여해 서로가 표현하는 생각이나 감정 등의 말을 잘 들어주고, 자신의 의사표현을 잘 할 수 있으며, 이를 통해 갈등을 해결하면서 서로의 관계를 긍정적으로 증진시켜, 의사소통을 잘 할 수 있도록 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하였다. 이러한 연구 목적에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통 증진을 위한 프로그램의 개발과정은 어떠한가? 1-1) 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통 증진을 위한 프로그램 개발의 시안은 어떠한가? 1-2) 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통 증진을 위한 프로그램 개발의 수정 및 평가과정은 어떠한가? 2. 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통증진을 위한 프로그램은 어머니와 자녀간의 의사소통 향상에 효과적인가? 본 연구에서는 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통을 위한 프로그램을 10가지 단계를 걸쳐 개발하였다. 첫 번째 단계에서는 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통 증진을 위한 프로그램의 이론적 토대를 마련하였다. 두 번째 단계에서는 모아진 자료를 근거로 프로그램에 들어가는 활동을 탐색한다. 의사소통과 관련된 어떤 요구가 있는지를 조사한다. 이러한 요구를 바탕으로 세 번째 단계에서는 프로그램을 구성한다. 프로그램은 부모와 자녀가 함께 참여하기 때문에 아동의 눈높이에 맞추어 놀이를 중심으로 구성하였다. 네 번째 단계는 구성된 프로그램을 아동·청소년 상담관련 전문가에게 안면 타당도의 검증을 실시한다. 이를 통해 프로그램을 수정 보완하였다. 다섯 번째 단계에서는 프로그램 성격에 알맞은 의사소통 척도를 구성하고, 여섯 번째 단계에는 구성된 의사소통 척도에 대한 전문가의 안면타당도 검증을 한다. 예비조사를 통해 의사소통 척도 문항을 신뢰할 수 있는지 살펴본다. 일곱 번째 단계에서는 수정·보완한 프로그램을 실시한다. 여덟 번째 단계에서는 프로그램을 슈퍼비전을 통하여 수정, 보완하여 프로그램의 2차 수정작업을 실시한다. 아홉 번째 단계에서는 실시 프로그램의 효과를 검증한다. 열 번째 단계에서는 앞의 모든 단계를 통하여 보완 개발된 최종 프로그램을 제시한다. 프로그램의 주요 이론은 집단상담 프로그램을 구조적 바탕으로 현실요법(RT)과, Minnesota Couple Communication Program을 적용하고 있다. 프로그램의 과정은 도입단계, 준비단계, 작업단계, 종결단계의 4단계에 걸쳐 총 8회기로 구성한다. 각 회기마다 1시간씩 8주 동안 실시하도록 하였다. 프로그램의 실시 과정은 대전광역시에 위치한 유치원 중에서 프로그램에 참여 의사가 있는 유치원 두 곳을 대상으로 하였다. 진행절차에 따라 실험집단과 통제집단으로 나누어 실시하였다. 통제집단 4집단, 실험집단 4집단으로 각 각 16쌍을 모집하여 실시하였다. 프로그램 진행은 본 연구자가 실시하였다. 프로그램의 수정 및 평가과정은 전반적인 프로그램에 대한 분석과 슈퍼비전 실시 및 프로그램에 대한 자체평가를 통하여 이루어졌다. 프로그램을 마치며 사후 검사와 평가 및 요구 조사를 실시하였다. 프로그램에 대한 효과 검증을 살펴보면 교육을 받은 실험집단이 교육을 받지 않은 통제집단에 비해 긍정적 의사소통이 향상되었다. 어머니와 자녀 모두 향상되었지만 특히 자녀가 더 향상되었다. 즉, 아동에게 적용하는 것에 초점을 맞춘 것이 효과적이었다. 그러므로 본 논문에서 제시한 학령전기 자녀와 어머니의 효과적인 의사소통 증진을 위한 프로그램이 참여한 집단의 긍정적인 의사소통 향상에 효과적인 것으로 나타났다.
This paper describes development of a program for effective communication between preschoolers and their mothers, based on Minnesota Couple Communication Program, and further more it tries to verify effectiveness. This program helps parents and their children pay attention to each other's thoughts a...
This paper describes development of a program for effective communication between preschoolers and their mothers, based on Minnesota Couple Communication Program, and further more it tries to verify effectiveness. This program helps parents and their children pay attention to each other's thoughts and emotions, and communicate each other better; this minimize their conflict and improves their relationship positively. The research questions of the study are as follows: 1. What is a procedure of a program development for effective communication between preschoolers and their mothers? 1-1. What is a draft of the program development? 1-2. What is a procedure of modification and evaluation of the program development? 2. Is the program effective against communication between preschoolers and their mothers? The procedure of the program development consists of 10 stages. In the first stage, we prepare the theoretical basis of a program for effective communication between preschoolers and their mothers. In the second stage, based on materials collected in the first stage, we investigate activities in the program and demands related to communication. In the third stage, we construct a program based on child's play, because parents and their children participate in our program all together. In the fourth stage, child/youth counselors verify validity of the constructed program. Base on this result, we modified and supplement our program. In the fifth stage, we construct a communication measure considering the characteristics of our program. In the sixth stage, experts verify validity of our measure and we examine the confidence of the measure through preliminary examination. In the seventh stage, we execute the modified program. on four preschoolers and their mother couples. In the eighth stage, we modify our program further through supervision. In the ninth stage, we verify the effectiveness of the executed program. In the last stage, we present the final program. The underlying theory of our program is Reality Therapy and Minnesota Couple Communication Program structurally based on Group Counseling Program. The program consists of introductory session, preparatory session, working session, and concluding session: total eight sessions. One session lasted about on hour. We execute the program one hour per each session for eight weeks. Our program is applied to two kindergartens having an intention to attend, among kindergartens located in Daejeon metropolitan city. According to the procedure, 16 child-mother couple are divided into 4 experimental groups and 4 control groups. We perform the program by ourselves. Modification and evaluation of our program is accomplished by analysis of overall program, execution by supervision, and inside evaluation. After execution, we perform post-examination, evaluation and research on the need. From verification of effectiveness of our program, we can see that positive communication is more improved in trained experimental groups than in untrained control groups. Both mothers and their children show improvement, and, among them, especially children show more improvement, which focus on application to children seems effective. This result shows that our program is effective in positively improving communication between preschoolers and their mothers.
This paper describes development of a program for effective communication between preschoolers and their mothers, based on Minnesota Couple Communication Program, and further more it tries to verify effectiveness. This program helps parents and their children pay attention to each other's thoughts and emotions, and communicate each other better; this minimize their conflict and improves their relationship positively. The research questions of the study are as follows: 1. What is a procedure of a program development for effective communication between preschoolers and their mothers? 1-1. What is a draft of the program development? 1-2. What is a procedure of modification and evaluation of the program development? 2. Is the program effective against communication between preschoolers and their mothers? The procedure of the program development consists of 10 stages. In the first stage, we prepare the theoretical basis of a program for effective communication between preschoolers and their mothers. In the second stage, based on materials collected in the first stage, we investigate activities in the program and demands related to communication. In the third stage, we construct a program based on child's play, because parents and their children participate in our program all together. In the fourth stage, child/youth counselors verify validity of the constructed program. Base on this result, we modified and supplement our program. In the fifth stage, we construct a communication measure considering the characteristics of our program. In the sixth stage, experts verify validity of our measure and we examine the confidence of the measure through preliminary examination. In the seventh stage, we execute the modified program. on four preschoolers and their mother couples. In the eighth stage, we modify our program further through supervision. In the ninth stage, we verify the effectiveness of the executed program. In the last stage, we present the final program. The underlying theory of our program is Reality Therapy and Minnesota Couple Communication Program structurally based on Group Counseling Program. The program consists of introductory session, preparatory session, working session, and concluding session: total eight sessions. One session lasted about on hour. We execute the program one hour per each session for eight weeks. Our program is applied to two kindergartens having an intention to attend, among kindergartens located in Daejeon metropolitan city. According to the procedure, 16 child-mother couple are divided into 4 experimental groups and 4 control groups. We perform the program by ourselves. Modification and evaluation of our program is accomplished by analysis of overall program, execution by supervision, and inside evaluation. After execution, we perform post-examination, evaluation and research on the need. From verification of effectiveness of our program, we can see that positive communication is more improved in trained experimental groups than in untrained control groups. Both mothers and their children show improvement, and, among them, especially children show more improvement, which focus on application to children seems effective. This result shows that our program is effective in positively improving communication between preschoolers and their mothers.
주제어
#학령전기 자녀 어머니 의사소통 Minnesota Couple Communication Program
학위논문 정보
저자
진선애
학위수여기관
韓南大學校 大學院
학위구분
국내석사
학과
아동복지학전공
발행연도
2005
총페이지
III, iii, 102p.
키워드
학령전기 자녀 어머니 의사소통 Minnesota Couple Communication Program
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.