「운영전(雲英傳)」은 고전소설(古典小說) 가운데 보기 드문 비극소설(悲劇小說)이다. 그리고 이 소설이 우리의 주목을 끌었던 이유는 남녀의 애정을 기본 소재(素材)로 하고 있고, 그 애정을 추구하다가 결국 한계에 부딪혀 자살한 내용을 담은 비극소설(悲劇小說)이기 때문이다. 「운영전」은 표면적으로는 남녀 사이의 애정 문제, 이면적으로는 조선조 사회가 인간의 기본적인 감정을 유교적 이데올로기를 통해 억압했던 행위 그 자체를 비판하고 있다. 인간의 감정 자체를 인정하지 않는 사회 규범과 그 안에서 인간이 그 규범에 의한 억압을 숙명으로 받아들일 수밖에 없게 만들었던 사회 구조를 비판하고 있는 것이다. 본 논문에서는 「운영전」의 ...
「운영전(雲英傳)」은 고전소설(古典小說) 가운데 보기 드문 비극소설(悲劇小說)이다. 그리고 이 소설이 우리의 주목을 끌었던 이유는 남녀의 애정을 기본 소재(素材)로 하고 있고, 그 애정을 추구하다가 결국 한계에 부딪혀 자살한 내용을 담은 비극소설(悲劇小說)이기 때문이다. 「운영전」은 표면적으로는 남녀 사이의 애정 문제, 이면적으로는 조선조 사회가 인간의 기본적인 감정을 유교적 이데올로기를 통해 억압했던 행위 그 자체를 비판하고 있다. 인간의 감정 자체를 인정하지 않는 사회 규범과 그 안에서 인간이 그 규범에 의한 억압을 숙명으로 받아들일 수밖에 없게 만들었던 사회 구조를 비판하고 있는 것이다. 본 논문에서는 「운영전」의 구조 분석을 중심으로 연구가 진행되었다. 지금까지의 구조에 관한 많은 연구가 각 구조 분석에만 머물러 있는데 대한 아쉬움을 느끼고 각 구조를 분석한 후 그 구조들을 종합적으로 고찰하여 보았다. 본 논문에서는 크게 모티브, 액자 구조, 그리고 시간 구조 분석에 중점을 두어 진행이 되었다. 먼저 논란을 빚고 있는 몽유 모티브와 환혼 모티브를 몽유록 소설과 「운영전」의 대조를 통해 「운영전」의 모티브를 밝혔다. 「운영전」은 기본적으로 환혼 모티브를 취하고 있다. 이는 몽유록 소설들이 그 기본 구조인 몽유세계로의 이동을 통해서 그 안의 이야기, 즉 몽중담(夢中譚)을 주축으로 하는 몽유 모티브를 사용하고 있는데 반해, 「운영전」은 그런 몽중담이 전혀 나타나지 않는 것이다. 환혼의 모티브를 차용하여 표면상으로는 비현실적인 환상세계를 펼침으로써 그 안에서 사회규범을 극복하고 자신들의 의지를 실현하려다가 죽어간 인간의 삶을 정당화시키고 기존 가치 평가의 모순(矛盾)을 제시하며, 또한 세계에의 강한 애착(愛着)을 표현하였다. 액자 구조는 기본적으로 서사단락을 제시하고 그 서사단락을 중심으로 액자구조를 분석한 결과, 「운영전」은 2개의 액자를 가지고 있으면서 그 내부에 3개의 [속 이야기]를 가지는 구조를 취하고 있다. 그리고 본 연구에서 가장 주목한 부분은 시간 구조 분석에서 밝힌 [시간의 뒤틀림]이었다. 소설에서의 [시간의 뒤틀림]은 일종의 [낯설게 하기]로서 고전소설(古典小說)에서는 찾아보기 드문 특징 중의 하나이다. 「운영전」의 [시간의 뒤틀림]은 독자들로 하여금 그 뒤틀림을 확실히 알 수 없게 하였는데, 진정한 [낯설게 하기]는 독자들이 인식하지 못하게끔 하는 것이 더 큰 효과를 불러일으키기 때문일 것이다. 그리고 연구한 결과물들을 시간 구조를 중심으로 재배열하고 각 부분의 액자 구조상의 위치, 사건의 내용, 그리고 배경 등을 종합적으로 고찰하였다. 마지막으로 고전문학의 효율적인 교육방법을 고찰하고 항목별로 「운영전」을 적용해 보았다. 교육방법 고찰 부분은 추상적인 데 반해 실제 적용에 해당하는 「운영전」부분은 너무 구체적이라 다소 어려움이 따랐다. 고전문학 교육방법이 보다 구체적인 연구가 이루어졌어야 한다는 아쉬움이 남는다. 이후의 연구는 이론과 실제의 적용에 있어, 추상적인 이론과 구체적인 실제 부분의 거리를 좁히는 실용적인 연구가 중심이 되어야 할 것으로 보인다.
「운영전(雲英傳)」은 고전소설(古典小說) 가운데 보기 드문 비극소설(悲劇小說)이다. 그리고 이 소설이 우리의 주목을 끌었던 이유는 남녀의 애정을 기본 소재(素材)로 하고 있고, 그 애정을 추구하다가 결국 한계에 부딪혀 자살한 내용을 담은 비극소설(悲劇小說)이기 때문이다. 「운영전」은 표면적으로는 남녀 사이의 애정 문제, 이면적으로는 조선조 사회가 인간의 기본적인 감정을 유교적 이데올로기를 통해 억압했던 행위 그 자체를 비판하고 있다. 인간의 감정 자체를 인정하지 않는 사회 규범과 그 안에서 인간이 그 규범에 의한 억압을 숙명으로 받아들일 수밖에 없게 만들었던 사회 구조를 비판하고 있는 것이다. 본 논문에서는 「운영전」의 구조 분석을 중심으로 연구가 진행되었다. 지금까지의 구조에 관한 많은 연구가 각 구조 분석에만 머물러 있는데 대한 아쉬움을 느끼고 각 구조를 분석한 후 그 구조들을 종합적으로 고찰하여 보았다. 본 논문에서는 크게 모티브, 액자 구조, 그리고 시간 구조 분석에 중점을 두어 진행이 되었다. 먼저 논란을 빚고 있는 몽유 모티브와 환혼 모티브를 몽유록 소설과 「운영전」의 대조를 통해 「운영전」의 모티브를 밝혔다. 「운영전」은 기본적으로 환혼 모티브를 취하고 있다. 이는 몽유록 소설들이 그 기본 구조인 몽유세계로의 이동을 통해서 그 안의 이야기, 즉 몽중담(夢中譚)을 주축으로 하는 몽유 모티브를 사용하고 있는데 반해, 「운영전」은 그런 몽중담이 전혀 나타나지 않는 것이다. 환혼의 모티브를 차용하여 표면상으로는 비현실적인 환상세계를 펼침으로써 그 안에서 사회규범을 극복하고 자신들의 의지를 실현하려다가 죽어간 인간의 삶을 정당화시키고 기존 가치 평가의 모순(矛盾)을 제시하며, 또한 세계에의 강한 애착(愛着)을 표현하였다. 액자 구조는 기본적으로 서사단락을 제시하고 그 서사단락을 중심으로 액자구조를 분석한 결과, 「운영전」은 2개의 액자를 가지고 있으면서 그 내부에 3개의 [속 이야기]를 가지는 구조를 취하고 있다. 그리고 본 연구에서 가장 주목한 부분은 시간 구조 분석에서 밝힌 [시간의 뒤틀림]이었다. 소설에서의 [시간의 뒤틀림]은 일종의 [낯설게 하기]로서 고전소설(古典小說)에서는 찾아보기 드문 특징 중의 하나이다. 「운영전」의 [시간의 뒤틀림]은 독자들로 하여금 그 뒤틀림을 확실히 알 수 없게 하였는데, 진정한 [낯설게 하기]는 독자들이 인식하지 못하게끔 하는 것이 더 큰 효과를 불러일으키기 때문일 것이다. 그리고 연구한 결과물들을 시간 구조를 중심으로 재배열하고 각 부분의 액자 구조상의 위치, 사건의 내용, 그리고 배경 등을 종합적으로 고찰하였다. 마지막으로 고전문학의 효율적인 교육방법을 고찰하고 항목별로 「운영전」을 적용해 보았다. 교육방법 고찰 부분은 추상적인 데 반해 실제 적용에 해당하는 「운영전」부분은 너무 구체적이라 다소 어려움이 따랐다. 고전문학 교육방법이 보다 구체적인 연구가 이루어졌어야 한다는 아쉬움이 남는다. 이후의 연구는 이론과 실제의 적용에 있어, 추상적인 이론과 구체적인 실제 부분의 거리를 좁히는 실용적인 연구가 중심이 되어야 할 것으로 보인다.
''Un Young Jeon'' is a tragic story that is a rare case out of classical novels. It has been watched because of the two reasons. One is that it has a basic matter of love between male and female. The other is that it has a tragic contents, which is that they killed themselves because they were not f...
''Un Young Jeon'' is a tragic story that is a rare case out of classical novels. It has been watched because of the two reasons. One is that it has a basic matter of love between male and female. The other is that it has a tragic contents, which is that they killed themselves because they were not free to go out with, though they loved each other. ''Un Young Jeon'' says a love story and, in the background, satires society that represses human feeling by confucianism. In other words it criticizes social rules which don''t understand human feeling and the organization of society which makes people comply with it. It is emphasized to analyze the structure of ''Un Young Jeon''. This research doesn''t only analyze its structure like former ones but also generally inquires into some structures. This study concentrates on the analysis of motive, ''frame narrative'', and an order of time.First, this research makes the motive of ''Un Young Jeon'' clear by comparing ''Mong yu motive'' and ''hwan hon motive'' that are at issue. ''Un Young Jeon'' takes basically the latter. Most novels about ''Mong yu'' use ''Mong yu motive'' which has a certain story in a dream, that is, the story about moving to dreamland. On the other hand ''Un Young Jeon'' doesn''t use ''Mong yu motive'' but ''hwan hon motive''. To tell fantasy by taking up the ''hwan hon motive'' justifies the life of human being who has done something by his own free will and overcame a social rule. Besides it points out contradictions of traditional values and expresses strong attachment to the world.In result of analysis on prologue, ''Un Young Jeon'' has two ''frame narratives'' which takes three ''interpolated narratives''.The most remarkable part of this thesis is about ''thwarted time''. In a novel, ''thwarted time'' intends to make people strange, unfamiliar and even new, which is unusual in a classical literature. Readers can''t understand how to arrange the time in order but it is not so much confusing as exciting. And then, this study is making researches in ''frame narrative'', story and its setting. Finally the efficient method of teaching classical literature is considered and applied to ''Un Young Jeon''. It is a little difficult to do so because of that the method is abstract but, on the other hand, the story of ''Un Young Jeon'' is so concrete. I feel something lacking in study of the concrete teaching methods. The following study will be about a practical theory to limit the difference between abstract method and concrete practice.
''Un Young Jeon'' is a tragic story that is a rare case out of classical novels. It has been watched because of the two reasons. One is that it has a basic matter of love between male and female. The other is that it has a tragic contents, which is that they killed themselves because they were not free to go out with, though they loved each other. ''Un Young Jeon'' says a love story and, in the background, satires society that represses human feeling by confucianism. In other words it criticizes social rules which don''t understand human feeling and the organization of society which makes people comply with it. It is emphasized to analyze the structure of ''Un Young Jeon''. This research doesn''t only analyze its structure like former ones but also generally inquires into some structures. This study concentrates on the analysis of motive, ''frame narrative'', and an order of time.First, this research makes the motive of ''Un Young Jeon'' clear by comparing ''Mong yu motive'' and ''hwan hon motive'' that are at issue. ''Un Young Jeon'' takes basically the latter. Most novels about ''Mong yu'' use ''Mong yu motive'' which has a certain story in a dream, that is, the story about moving to dreamland. On the other hand ''Un Young Jeon'' doesn''t use ''Mong yu motive'' but ''hwan hon motive''. To tell fantasy by taking up the ''hwan hon motive'' justifies the life of human being who has done something by his own free will and overcame a social rule. Besides it points out contradictions of traditional values and expresses strong attachment to the world.In result of analysis on prologue, ''Un Young Jeon'' has two ''frame narratives'' which takes three ''interpolated narratives''.The most remarkable part of this thesis is about ''thwarted time''. In a novel, ''thwarted time'' intends to make people strange, unfamiliar and even new, which is unusual in a classical literature. Readers can''t understand how to arrange the time in order but it is not so much confusing as exciting. And then, this study is making researches in ''frame narrative'', story and its setting. Finally the efficient method of teaching classical literature is considered and applied to ''Un Young Jeon''. It is a little difficult to do so because of that the method is abstract but, on the other hand, the story of ''Un Young Jeon'' is so concrete. I feel something lacking in study of the concrete teaching methods. The following study will be about a practical theory to limit the difference between abstract method and concrete practice.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.