7차 교육과정에 들어와서 전통회화만을 다루는 단원이 생기고, 근래에 들어서는 한국화라는 용어도 사용되고 있다. 이러한 사실들을 보면 전통회화가 제자리를 잡아가고 있는 듯하다. 그러나 참고작품만으로 제시되는 경우를 제외하고는 전통회화에 대하여 자세히 다루는 단원은 5학년의 '수묵화와 채색화' 뿐이다. 그 또한 전통회화에 대하여 본질적인 접근을 하지 못한 채 교재를 구성하였다. 또한 참고작품들로 제시된 전통회화들은 전통회화가 가지고 있는 공간표현 특성을 보여주지 못하고 있다. 교과서나 교사용 지도서에 제시되어 있는 자료들도 충분치 못...
7차 교육과정에 들어와서 전통회화만을 다루는 단원이 생기고, 근래에 들어서는 한국화라는 용어도 사용되고 있다. 이러한 사실들을 보면 전통회화가 제자리를 잡아가고 있는 듯하다. 그러나 참고작품만으로 제시되는 경우를 제외하고는 전통회화에 대하여 자세히 다루는 단원은 5학년의 '수묵화와 채색화' 뿐이다. 그 또한 전통회화에 대하여 본질적인 접근을 하지 못한 채 교재를 구성하였다. 또한 참고작품들로 제시된 전통회화들은 전통회화가 가지고 있는 공간표현 특성을 보여주지 못하고 있다. 교과서나 교사용 지도서에 제시되어 있는 자료들도 충분치 못하다. 교사들이 보고 활용할 수 있는 자료들이 갖추어져있지 않은 것이다. 실제로 교과서나 교사용 지도서에는 전통회화의 특성에 대해서 거의 언급되어 있지 않으며, 재료와 용구의 사용법에 대한 언급에 그치고 있다. 그러므로 지금의 이러한 미술교육은 제대로 된 전통회화 교육이 아니다. 그래서 본 연구의 목적은 전통회화의 공간표현 특성을 활용한 수업지도를 통하여 아동들이 전통 미술에 흥미와 관심을 갖도록 하고, 전통회화의 공간표현 방식의 고유한 특성을 이해하게 하여 전통 미술을 전통적인 관점으로 보도록 하는 것이다. 전통회화의 공간표현 특성을 활용한 수업지도방안을 개발하여 현장에 적용하고 그 효과를 밝히기 위한 연구 내용 및 방법은 다음과 같다. 첫째, 초등학교 전통회화 교육에서 공간표현 특성의 적용 가능성을 알아보기 위해, 전통회화의 공간표현 특성을 알아보고, 전통회화와 아동화의 표현 특성을 비교하기 위하여 참고 문헌과 선행 연구물을 고찰한 후, 교육적 의의를 제시하였다. 둘째, 전통회화의 공간표현 특성을 지도하기 위한 실제 교수·학습 지도안은 미술과 교사용 지도서와 선행 연구물을 참고하여 개발하였다. 셋째, 실제 수업안을 미술교육 현장에 적용하고 아동들의 반응과 작품 결과를 분석하였다. 그리고 적용 전, 후의 아동 작품을 비교하고, 미술 활동 학습지를 분석하여 전통회화 공간표현 특성의 적용 가능성과 그 효과를 알아보았다. 이렇게 전통회화의 공간표현 특성을 활용한 수업 지도를 한 결과 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 화면의 구성이 융통성이 있고, 자유롭다. 둘째, 이동시점과 산점투시를 사용하여 그림이 다양해졌으며 작품에서 움직임과 역동성을 느낄 수 있었다. 셋째, 여백을 고려하여 그렸기 때문에 아동의 작품이 함축적이고, 여운을 느낄 수 있었다. 넷째, 공존화 표현 방식을 이용하였기 때문에 아동들이 훨씬 자유롭고 역동적인 화면을 구성할 수 있었다. 다섯째, 비례를 왜곡하여 표현함으로써 아동들이 적극적으로 표현할 수 있었다. 여섯째, 다양한 주제, 표현 방법으로 전통회화를 그릴 수 있어서 아동들의 전통회화에 대한 흥미 진작에 긍정적인 효과를 보았다. 일곱째, 전통회화의 공간표현 특성에 대해 배움으로써 우리 전통회화에 대하여 좀 더 구체적으로 알고, 이해하게 되었다. 여덟째, 전통회화의 공간표현 특성을 배움으로써 우리 전통회화를 우리의 전통적인 관점으로 감상할 수 있게 되었다. 아홉째, 전통회화의 공간표현 특성이 아동화의 공간표현 특성과 유사하여, 그와 연관시켜 전통회화의 공간표현 특성을 추출하여 지도했기 때문에 아동들이 공간표현 특성을 더 잘 이해하고, 친근하게 느끼며 흥미를 가지고 수업에 참여하였다. 열째, 전통회화에 대한 호감도가 높아졌다. 이처럼 전통회화의 고유한 특성에 대한 바른 이해가 미술교육에서 이루어져야 할 것이며, 그러기 위해서는 가르치는 교사의 많은 노력이 필요할 것이다. 또한 앞으로도 전통회화에 대한 많은 연구가 계속되어 아동들이 전통문화에 자긍심을 갖고 진정한 전통회화 교육을 받을 수 있도록 해야 할 것이다.
7차 교육과정에 들어와서 전통회화만을 다루는 단원이 생기고, 근래에 들어서는 한국화라는 용어도 사용되고 있다. 이러한 사실들을 보면 전통회화가 제자리를 잡아가고 있는 듯하다. 그러나 참고작품만으로 제시되는 경우를 제외하고는 전통회화에 대하여 자세히 다루는 단원은 5학년의 '수묵화와 채색화' 뿐이다. 그 또한 전통회화에 대하여 본질적인 접근을 하지 못한 채 교재를 구성하였다. 또한 참고작품들로 제시된 전통회화들은 전통회화가 가지고 있는 공간표현 특성을 보여주지 못하고 있다. 교과서나 교사용 지도서에 제시되어 있는 자료들도 충분치 못하다. 교사들이 보고 활용할 수 있는 자료들이 갖추어져있지 않은 것이다. 실제로 교과서나 교사용 지도서에는 전통회화의 특성에 대해서 거의 언급되어 있지 않으며, 재료와 용구의 사용법에 대한 언급에 그치고 있다. 그러므로 지금의 이러한 미술교육은 제대로 된 전통회화 교육이 아니다. 그래서 본 연구의 목적은 전통회화의 공간표현 특성을 활용한 수업지도를 통하여 아동들이 전통 미술에 흥미와 관심을 갖도록 하고, 전통회화의 공간표현 방식의 고유한 특성을 이해하게 하여 전통 미술을 전통적인 관점으로 보도록 하는 것이다. 전통회화의 공간표현 특성을 활용한 수업지도방안을 개발하여 현장에 적용하고 그 효과를 밝히기 위한 연구 내용 및 방법은 다음과 같다. 첫째, 초등학교 전통회화 교육에서 공간표현 특성의 적용 가능성을 알아보기 위해, 전통회화의 공간표현 특성을 알아보고, 전통회화와 아동화의 표현 특성을 비교하기 위하여 참고 문헌과 선행 연구물을 고찰한 후, 교육적 의의를 제시하였다. 둘째, 전통회화의 공간표현 특성을 지도하기 위한 실제 교수·학습 지도안은 미술과 교사용 지도서와 선행 연구물을 참고하여 개발하였다. 셋째, 실제 수업안을 미술교육 현장에 적용하고 아동들의 반응과 작품 결과를 분석하였다. 그리고 적용 전, 후의 아동 작품을 비교하고, 미술 활동 학습지를 분석하여 전통회화 공간표현 특성의 적용 가능성과 그 효과를 알아보았다. 이렇게 전통회화의 공간표현 특성을 활용한 수업 지도를 한 결과 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 화면의 구성이 융통성이 있고, 자유롭다. 둘째, 이동시점과 산점투시를 사용하여 그림이 다양해졌으며 작품에서 움직임과 역동성을 느낄 수 있었다. 셋째, 여백을 고려하여 그렸기 때문에 아동의 작품이 함축적이고, 여운을 느낄 수 있었다. 넷째, 공존화 표현 방식을 이용하였기 때문에 아동들이 훨씬 자유롭고 역동적인 화면을 구성할 수 있었다. 다섯째, 비례를 왜곡하여 표현함으로써 아동들이 적극적으로 표현할 수 있었다. 여섯째, 다양한 주제, 표현 방법으로 전통회화를 그릴 수 있어서 아동들의 전통회화에 대한 흥미 진작에 긍정적인 효과를 보았다. 일곱째, 전통회화의 공간표현 특성에 대해 배움으로써 우리 전통회화에 대하여 좀 더 구체적으로 알고, 이해하게 되었다. 여덟째, 전통회화의 공간표현 특성을 배움으로써 우리 전통회화를 우리의 전통적인 관점으로 감상할 수 있게 되었다. 아홉째, 전통회화의 공간표현 특성이 아동화의 공간표현 특성과 유사하여, 그와 연관시켜 전통회화의 공간표현 특성을 추출하여 지도했기 때문에 아동들이 공간표현 특성을 더 잘 이해하고, 친근하게 느끼며 흥미를 가지고 수업에 참여하였다. 열째, 전통회화에 대한 호감도가 높아졌다. 이처럼 전통회화의 고유한 특성에 대한 바른 이해가 미술교육에서 이루어져야 할 것이며, 그러기 위해서는 가르치는 교사의 많은 노력이 필요할 것이다. 또한 앞으로도 전통회화에 대한 많은 연구가 계속되어 아동들이 전통문화에 자긍심을 갖고 진정한 전통회화 교육을 받을 수 있도록 해야 할 것이다.
As long as unit who enter and handle korean traditional painting in the 7th education curriculum occur, and enters at recent times, terminology that is Korean painting is used. If see these truths, korean traditional paintings is seeming to pick at place. But, member of party who deal in detail abou...
As long as unit who enter and handle korean traditional painting in the 7th education curriculum occur, and enters at recent times, terminology that is Korean painting is used. If see these truths, korean traditional paintings is seeming to pick at place. But, member of party who deal in detail about korean traditional paintings except case that is presented to reference work is only 'Chinese ink picture and colored picture' of fifth grade student. Doing not essential access about korean traditional paintings also, composed teaching material. Bear also and korean traditional paintings that is presented to works do not show space expression attributes that only korean traditional paintings has. Datas that is presented a text book or guide for teacher are not enough. Datas that teachers see and active are not equiped. Actually, is being untold almost about special quality of korean traditional paintings in a text book or guide for teacher, and stop on reference about directions of material and tool. Therefore, present these art education is not korean traditional paintings education that become properly. So, purpose of this study is that make children have interest and interest in tradition art through instruction plan using space expression attributes of korean traditional painting, and that make to see tradition art as traditional viewpoint because do to understand peculiar characteristic of space expression mode of korean traditional paintings. Apply in spot developing instruction plan using space expression attributes of korean traditional paintings and research contents and method to clear the effect are as following. First, presented educational sense after search space expression attributes of korean traditional paintings and investigate literature cited and research reports to compare expression attributes of korean traditional paintings and child's painting, to search application possibility of space expression attributes in elementary school korean traditional paintings education. Second, actual studying guidance plan to guide space expression attributes of korean traditional paintings references and developed guide for teacher of art and research reports. Third, applied actual instruction plan in art education spot and analyze children's effect and work result. And analyze art activity studying paper and search application possibility and the effect of space expression attributes of korean traditional paintings. Got following result as result that teach instruction plan using space expression attributes of korean traditional paintings so. First, composition of screen is flexible and, free. Second, picture became various and could feel action and dynamic attribute in work because using moving visual point and disperse points perspective. Third, child's work could be implication enemy, and feel trailing note because painted considering unfilled space. Fourth, children could compose far free and dynamic screen because used expression way coexistence. Fifth, children could express positively by expressing distorting ratio. Sixth, saw affirmative effect on interest stimulation for children's korean traditional paintings because could paint korean traditional pictures by various subject, expression method. Seventh, knew little more concretely about our korean traditional paintings as learning about space expression attributes of korean traditional paintings, and understand. Eighth, could appreciate our korean traditional paintings by our traditional view point as learning space expression attributes of korean traditional paintings. Ninth, because space expression attributes of korean traditional paintings is resemblant with space expression attributes of children's painting, draw and guided space expression attributes of korean traditional paintings because connect with it, children understand better space expression special quality, and to be intimate and took part in lesson with interest. thenth, good feeling degree for korean traditional paintings rose. In this way, right comprehension about peculiar special quality of korean traditional paintings may have to consist in art education, and may need many efforts of teacher which teach to do. Also, because much researches for korean traditional paintings are continued forward, must do so that children may can have pride to culture heritage and take genuine korean traditional paintings education.
As long as unit who enter and handle korean traditional painting in the 7th education curriculum occur, and enters at recent times, terminology that is Korean painting is used. If see these truths, korean traditional paintings is seeming to pick at place. But, member of party who deal in detail about korean traditional paintings except case that is presented to reference work is only 'Chinese ink picture and colored picture' of fifth grade student. Doing not essential access about korean traditional paintings also, composed teaching material. Bear also and korean traditional paintings that is presented to works do not show space expression attributes that only korean traditional paintings has. Datas that is presented a text book or guide for teacher are not enough. Datas that teachers see and active are not equiped. Actually, is being untold almost about special quality of korean traditional paintings in a text book or guide for teacher, and stop on reference about directions of material and tool. Therefore, present these art education is not korean traditional paintings education that become properly. So, purpose of this study is that make children have interest and interest in tradition art through instruction plan using space expression attributes of korean traditional painting, and that make to see tradition art as traditional viewpoint because do to understand peculiar characteristic of space expression mode of korean traditional paintings. Apply in spot developing instruction plan using space expression attributes of korean traditional paintings and research contents and method to clear the effect are as following. First, presented educational sense after search space expression attributes of korean traditional paintings and investigate literature cited and research reports to compare expression attributes of korean traditional paintings and child's painting, to search application possibility of space expression attributes in elementary school korean traditional paintings education. Second, actual studying guidance plan to guide space expression attributes of korean traditional paintings references and developed guide for teacher of art and research reports. Third, applied actual instruction plan in art education spot and analyze children's effect and work result. And analyze art activity studying paper and search application possibility and the effect of space expression attributes of korean traditional paintings. Got following result as result that teach instruction plan using space expression attributes of korean traditional paintings so. First, composition of screen is flexible and, free. Second, picture became various and could feel action and dynamic attribute in work because using moving visual point and disperse points perspective. Third, child's work could be implication enemy, and feel trailing note because painted considering unfilled space. Fourth, children could compose far free and dynamic screen because used expression way coexistence. Fifth, children could express positively by expressing distorting ratio. Sixth, saw affirmative effect on interest stimulation for children's korean traditional paintings because could paint korean traditional pictures by various subject, expression method. Seventh, knew little more concretely about our korean traditional paintings as learning about space expression attributes of korean traditional paintings, and understand. Eighth, could appreciate our korean traditional paintings by our traditional view point as learning space expression attributes of korean traditional paintings. Ninth, because space expression attributes of korean traditional paintings is resemblant with space expression attributes of children's painting, draw and guided space expression attributes of korean traditional paintings because connect with it, children understand better space expression special quality, and to be intimate and took part in lesson with interest. thenth, good feeling degree for korean traditional paintings rose. In this way, right comprehension about peculiar special quality of korean traditional paintings may have to consist in art education, and may need many efforts of teacher which teach to do. Also, because much researches for korean traditional paintings are continued forward, must do so that children may can have pride to culture heritage and take genuine korean traditional paintings education.
주제어
#전통회화 공간표현 수업지도방안
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.