미술은 그 시대를 살아가는 사람들의 생각과 문화, 풍속 등이 표현된 예술이다. 그래서 미술에는 미술가 개인의 생각이나 느낌뿐 아니라 시대적, 지역적, 사회적 배경이나 종교, 민족성이 등이 나타나며, 미술 문화를 통해 우리는 그 나라나 민족의 미의식과 생활양식, 자연 환경, 역사적 사건 등을 쉽게 이해할 수 있다. 이처럼 미술과 문화가 밀접하게 연관되어 있으므로 지역을 기반으로 하고 있는 학교에서는 주변 환경에서 얻은 미적 경험을 자유롭게 표현하게 하며, 그것을 개선해 나갈 수 있는 능력을 기르도록 해야 한다. 지역사회에서 얻을 수 있는 조형자료를 이용하고 자연적, 조형적 감성을 기르기 위해 현장을 견학하는 등의 지역화 학습은 사회의 미술 문제를 학교에서 학습함과 동시에 교사와 학생들이 지역사회의 미적 생활 경험을 체험하면서 미술문제를 직접적으로 발견하고, 그것을 개선해 나가는 학습이라 할 수 있다. 지역화 학습은 7차 교육과정에서 강조하고 있는 지역 학교 개인 수준의 다양성을 추구하는 교육이며 정보화 시대의 변화에 대처하는 효율적인 교수·학습을 위한 교수·학습방법의 다양화를 보여 줄 수 있다. 이 연구는 7차 교육과정에서 강조하고 있는 지역화 학습을 이해하고 이를 활용한 미술과 교수·학습지도안을 개발, 고등학교 미술 수업에 적용하여 미술교육의 질적 향상과 다양성을 위한 방안을 제시하기 위한 것이다. 지역의 미술자료를 활용한 수업을 통해 대상의 미적가치를 알고 그 지역의 특성을 이해하며 개성적인 작품을 제작하는 것이 연구의 주요한 관심이 된다. 이를 위해 지역화 학습의 이론적 배경을 보고 미술과의 지역화 학습에 대해 살펴보았다. 지역화 학습의 수업을 위해 울산을 선정하고, 선사시대에 제작된 해안이라는 지역적 특성과 그 당시 사람들의 수렵 생활상을 잘 보여주는 울산암각화를 조형자료로 하여 울산지역 고등학생을 대상으로 학습지도안을 작성하고 수업을 실시하였다. 수업을 실시하기 전 ...
미술은 그 시대를 살아가는 사람들의 생각과 문화, 풍속 등이 표현된 예술이다. 그래서 미술에는 미술가 개인의 생각이나 느낌뿐 아니라 시대적, 지역적, 사회적 배경이나 종교, 민족성이 등이 나타나며, 미술 문화를 통해 우리는 그 나라나 민족의 미의식과 생활양식, 자연 환경, 역사적 사건 등을 쉽게 이해할 수 있다. 이처럼 미술과 문화가 밀접하게 연관되어 있으므로 지역을 기반으로 하고 있는 학교에서는 주변 환경에서 얻은 미적 경험을 자유롭게 표현하게 하며, 그것을 개선해 나갈 수 있는 능력을 기르도록 해야 한다. 지역사회에서 얻을 수 있는 조형자료를 이용하고 자연적, 조형적 감성을 기르기 위해 현장을 견학하는 등의 지역화 학습은 사회의 미술 문제를 학교에서 학습함과 동시에 교사와 학생들이 지역사회의 미적 생활 경험을 체험하면서 미술문제를 직접적으로 발견하고, 그것을 개선해 나가는 학습이라 할 수 있다. 지역화 학습은 7차 교육과정에서 강조하고 있는 지역 학교 개인 수준의 다양성을 추구하는 교육이며 정보화 시대의 변화에 대처하는 효율적인 교수·학습을 위한 교수·학습방법의 다양화를 보여 줄 수 있다. 이 연구는 7차 교육과정에서 강조하고 있는 지역화 학습을 이해하고 이를 활용한 미술과 교수·학습지도안을 개발, 고등학교 미술 수업에 적용하여 미술교육의 질적 향상과 다양성을 위한 방안을 제시하기 위한 것이다. 지역의 미술자료를 활용한 수업을 통해 대상의 미적가치를 알고 그 지역의 특성을 이해하며 개성적인 작품을 제작하는 것이 연구의 주요한 관심이 된다. 이를 위해 지역화 학습의 이론적 배경을 보고 미술과의 지역화 학습에 대해 살펴보았다. 지역화 학습의 수업을 위해 울산을 선정하고, 선사시대에 제작된 해안이라는 지역적 특성과 그 당시 사람들의 수렵 생활상을 잘 보여주는 울산암각화를 조형자료로 하여 울산지역 고등학생을 대상으로 학습지도안을 작성하고 수업을 실시하였다. 수업을 실시하기 전 반구대 암각화에 대해 아는 바를 설문지에 적어 학생들이 지역의 미술유적을 어느 정도 이해하고 있는지 확인하고 수업을 마친 후에는 작품을 제작하면서 새롭게 알게 된 내용이나 느낀 점을 기록하게 하였다. 울산암각화를 모티브로 스카프 염색하기의 수업과 설문지 분석을 통해 지역화 학습의 개발자가 고려해야 할 사항과 얻어진 효과는 다음과 같다. 고려할 사항으로는 첫째, 지역에서 이용할 수 있는 미술자료에 대해 정확하게 인식하고 있어야 하며, 둘째, 지역의 조형자료에 대해 얘기하면서 생활로서의 미술과 환경미술을 강조하고 셋째, 수업적용 시에 학생들이 사용해 보지 못했던 다양한 표현기법으로 흥미를 가지게 해야 한다. 수업의 효과로는 첫째, 원시미술의 뛰어난 조형감각을 이해하고 이를 이용하여 새롭고 독창적인 작품을 완성한다. 둘째, 지역적 특색을 지닌 유적과 미술을 함께 배움으로써 미술과 문화의 밀접한 관계를 안다. 셋째, 다양한 미술 실기수업으로 진로나 적성의 선택에 도움이 된다. 사회가 급변하고 삶의 방식이 다양해짐에 따라 지역화 학습이 강조되고 있지만, 사회과를 제외한 다른 교과 특히, 미술에서는 구체적인 교육과정이 없다. 따라서 수업을 진행하는 교사는 지역사회의 실정과 특수성, 주민요구, 학생 등을 고려하여 신중하게 수업지도안을 작성하고 실제적인 수업을 해나가야 할 것이다.
미술은 그 시대를 살아가는 사람들의 생각과 문화, 풍속 등이 표현된 예술이다. 그래서 미술에는 미술가 개인의 생각이나 느낌뿐 아니라 시대적, 지역적, 사회적 배경이나 종교, 민족성이 등이 나타나며, 미술 문화를 통해 우리는 그 나라나 민족의 미의식과 생활양식, 자연 환경, 역사적 사건 등을 쉽게 이해할 수 있다. 이처럼 미술과 문화가 밀접하게 연관되어 있으므로 지역을 기반으로 하고 있는 학교에서는 주변 환경에서 얻은 미적 경험을 자유롭게 표현하게 하며, 그것을 개선해 나갈 수 있는 능력을 기르도록 해야 한다. 지역사회에서 얻을 수 있는 조형자료를 이용하고 자연적, 조형적 감성을 기르기 위해 현장을 견학하는 등의 지역화 학습은 사회의 미술 문제를 학교에서 학습함과 동시에 교사와 학생들이 지역사회의 미적 생활 경험을 체험하면서 미술문제를 직접적으로 발견하고, 그것을 개선해 나가는 학습이라 할 수 있다. 지역화 학습은 7차 교육과정에서 강조하고 있는 지역 학교 개인 수준의 다양성을 추구하는 교육이며 정보화 시대의 변화에 대처하는 효율적인 교수·학습을 위한 교수·학습방법의 다양화를 보여 줄 수 있다. 이 연구는 7차 교육과정에서 강조하고 있는 지역화 학습을 이해하고 이를 활용한 미술과 교수·학습지도안을 개발, 고등학교 미술 수업에 적용하여 미술교육의 질적 향상과 다양성을 위한 방안을 제시하기 위한 것이다. 지역의 미술자료를 활용한 수업을 통해 대상의 미적가치를 알고 그 지역의 특성을 이해하며 개성적인 작품을 제작하는 것이 연구의 주요한 관심이 된다. 이를 위해 지역화 학습의 이론적 배경을 보고 미술과의 지역화 학습에 대해 살펴보았다. 지역화 학습의 수업을 위해 울산을 선정하고, 선사시대에 제작된 해안이라는 지역적 특성과 그 당시 사람들의 수렵 생활상을 잘 보여주는 울산암각화를 조형자료로 하여 울산지역 고등학생을 대상으로 학습지도안을 작성하고 수업을 실시하였다. 수업을 실시하기 전 반구대 암각화에 대해 아는 바를 설문지에 적어 학생들이 지역의 미술유적을 어느 정도 이해하고 있는지 확인하고 수업을 마친 후에는 작품을 제작하면서 새롭게 알게 된 내용이나 느낀 점을 기록하게 하였다. 울산암각화를 모티브로 스카프 염색하기의 수업과 설문지 분석을 통해 지역화 학습의 개발자가 고려해야 할 사항과 얻어진 효과는 다음과 같다. 고려할 사항으로는 첫째, 지역에서 이용할 수 있는 미술자료에 대해 정확하게 인식하고 있어야 하며, 둘째, 지역의 조형자료에 대해 얘기하면서 생활로서의 미술과 환경미술을 강조하고 셋째, 수업적용 시에 학생들이 사용해 보지 못했던 다양한 표현기법으로 흥미를 가지게 해야 한다. 수업의 효과로는 첫째, 원시미술의 뛰어난 조형감각을 이해하고 이를 이용하여 새롭고 독창적인 작품을 완성한다. 둘째, 지역적 특색을 지닌 유적과 미술을 함께 배움으로써 미술과 문화의 밀접한 관계를 안다. 셋째, 다양한 미술 실기수업으로 진로나 적성의 선택에 도움이 된다. 사회가 급변하고 삶의 방식이 다양해짐에 따라 지역화 학습이 강조되고 있지만, 사회과를 제외한 다른 교과 특히, 미술에서는 구체적인 교육과정이 없다. 따라서 수업을 진행하는 교사는 지역사회의 실정과 특수성, 주민요구, 학생 등을 고려하여 신중하게 수업지도안을 작성하고 실제적인 수업을 해나가야 할 것이다.
Fine art reflects thought, culture and customs of contemporary people. So, art represents the background of the times, region, religion and society. And it also shows national characteristics as well as thinking of the artists. Through the art culture, we can understand the esthetic sense, lifestyle...
Fine art reflects thought, culture and customs of contemporary people. So, art represents the background of the times, region, religion and society. And it also shows national characteristics as well as thinking of the artists. Through the art culture, we can understand the esthetic sense, lifestyle, natural environment, and the historic event of the nation. In this way, art and culture are so densely connected with each other that the school based on the local community has to encourage students to express their ideas freely and to foster their own ability which can improve their idea. Community Studying such as using everyday objects carrying regional meaning and exercising in observation to acquire the sense of plastic art can be regarded as a course of studying the fact that teacher and students can discover and try to solve real art problem and experience aesthetic life of local community in the spot. Local Community Studying is an education emphasized on 7th curriculum seeking to diversity in the level of individuals, communities and schools. It helps to develop diversification of studying and educating method which copes with change in the era of information for itself. This research proposes a new method for diversity and improvement in quality of an art education by understanding local community study, by developing curriculum and finally by applying to high school art class. It investigates the concept and practices of aesthetic value as the basis for creating individual works and understanding the regional trait through utilization the community art materials. I researched theoretical background of Community Studying and relationship between art and local community for this. First, I choose Ulsan for Local Community Studying and I selected Ulsan Rock-engraved-painting that shows well prehistoric people's hunting life at that time. And it also represents well the regional special quality which is seashore manufactured in prehistoric era. Then I made out studying plan for high school student Ulsan areas and executed class with the object. Before executed class, I let students write down how much they know about the hemisphere Rock-engraved-painting surely on questionnaire to check students' level of understanding historic art in the neighborhood and record contents or point that they got or felt after finishing class. The items which should be considered for developer of Local Community Studying and the effects which are obtained by analyzing class and questionnaire of dyes scarf are followings. As the first item to be considered, the developer must recognize exactly about art data that can be used in the neighborhood, Second, emphasize art as life and environment with talking about plastic material of the area and third, when apply it to class, let students be interested by various expression technique that they have not used it before. As the effect of class, first, students can understand excellent modeling sense of prehistoric art and complete new and unique work because of using this. Second, students can know affinity of art and culture by learning together relicand art that have regional specific character. Third, students can get aid in selection of course or aptitude by various art practical skill classes. According as society changes rapidly and way of life becomes various, Local community studying is emphasized, but there is no specific curriculum (or training course), except social studies, especially art. Therefore, teacher who acts class must make out curriculum circumspectly and get along with actual class considering real condition and peculiarity of local community, inhabitants request and student etc.
Fine art reflects thought, culture and customs of contemporary people. So, art represents the background of the times, region, religion and society. And it also shows national characteristics as well as thinking of the artists. Through the art culture, we can understand the esthetic sense, lifestyle, natural environment, and the historic event of the nation. In this way, art and culture are so densely connected with each other that the school based on the local community has to encourage students to express their ideas freely and to foster their own ability which can improve their idea. Community Studying such as using everyday objects carrying regional meaning and exercising in observation to acquire the sense of plastic art can be regarded as a course of studying the fact that teacher and students can discover and try to solve real art problem and experience aesthetic life of local community in the spot. Local Community Studying is an education emphasized on 7th curriculum seeking to diversity in the level of individuals, communities and schools. It helps to develop diversification of studying and educating method which copes with change in the era of information for itself. This research proposes a new method for diversity and improvement in quality of an art education by understanding local community study, by developing curriculum and finally by applying to high school art class. It investigates the concept and practices of aesthetic value as the basis for creating individual works and understanding the regional trait through utilization the community art materials. I researched theoretical background of Community Studying and relationship between art and local community for this. First, I choose Ulsan for Local Community Studying and I selected Ulsan Rock-engraved-painting that shows well prehistoric people's hunting life at that time. And it also represents well the regional special quality which is seashore manufactured in prehistoric era. Then I made out studying plan for high school student Ulsan areas and executed class with the object. Before executed class, I let students write down how much they know about the hemisphere Rock-engraved-painting surely on questionnaire to check students' level of understanding historic art in the neighborhood and record contents or point that they got or felt after finishing class. The items which should be considered for developer of Local Community Studying and the effects which are obtained by analyzing class and questionnaire of dyes scarf are followings. As the first item to be considered, the developer must recognize exactly about art data that can be used in the neighborhood, Second, emphasize art as life and environment with talking about plastic material of the area and third, when apply it to class, let students be interested by various expression technique that they have not used it before. As the effect of class, first, students can understand excellent modeling sense of prehistoric art and complete new and unique work because of using this. Second, students can know affinity of art and culture by learning together relicand art that have regional specific character. Third, students can get aid in selection of course or aptitude by various art practical skill classes. According as society changes rapidly and way of life becomes various, Local community studying is emphasized, but there is no specific curriculum (or training course), except social studies, especially art. Therefore, teacher who acts class must make out curriculum circumspectly and get along with actual class considering real condition and peculiarity of local community, inhabitants request and student etc.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.