21세기의 교육 환경적 변화는 미술교육에서도 새로운 교육의 틀을 요구한다. 실제로 학습대상자인 학생들이 현대에 가장 관심을 갖는 분야는 영상매체이고, 정보화·국제화 사회에 대한 적응과 대응능력의 함양이 학교 교육의 새로운 과제로 등장하여 그에 대한 폭넓은 연구가 오늘날 기대되고 있다. 최근 들어서, 멀티미디어를 이용한 교육이 사회 전반에 걸쳐 널리 활용되고 있다. 우리 사회는 디지털과 멀티미디어로 대변되는 정보화 시대로 진입한지 오래이며, 이러한 추세는 예외 없이 미술 교육 분야에도 많은 변화를 가져와 컴퓨터의 활용사례가 증가하고...
21세기의 교육 환경적 변화는 미술교육에서도 새로운 교육의 틀을 요구한다. 실제로 학습대상자인 학생들이 현대에 가장 관심을 갖는 분야는 영상매체이고, 정보화·국제화 사회에 대한 적응과 대응능력의 함양이 학교 교육의 새로운 과제로 등장하여 그에 대한 폭넓은 연구가 오늘날 기대되고 있다. 최근 들어서, 멀티미디어를 이용한 교육이 사회 전반에 걸쳐 널리 활용되고 있다. 우리 사회는 디지털과 멀티미디어로 대변되는 정보화 시대로 진입한지 오래이며, 이러한 추세는 예외 없이 미술 교육 분야에도 많은 변화를 가져와 컴퓨터의 활용사례가 증가하고 이를 통한 여러 다른 교육 분야와의 연계사례도 늘어나고 있는 상황이다. 지금까지 한국학교 100여 년간의 미술교육의 흐름은 크게는 홍익인간의 교육이념아래 전인교육을 목표로 전개되어 왔다고 할 수 있다. 특히, 창조주의 미술교육의 수용과 전개과정에서 창의적 인간 형성을 위한 ‘미술을 통한 교육’은 미술수업의 화두였다. 결국 현대사회에서 교과교육으로서의 미술교육은 인간의 내면세계와 물질세계의 조화를 이루는 표현수단의 하나로서 또한 인간형성의 한 요소로서 일익을 담당해 왔다고 볼 수 있다. 새 시대는 새로운 미술교육의 컨텐츠가 요청된다. 국내·외의 미술교육은 이 시대에도 사회적·문화적 변화의 영향을 받으며 새로운 철학적·사상적 근거와 인식의 전환 속에서 점차 주변 관련 학문과의 접근을 통해 학문영역의 확대를 거듭해 오고 있다. 이제 미술교육은 더 이상 종래의 미술영역의 개념 안에만 머물러 있지 않다. 언제부터인가 그것은 시대의 급속한 변화와 함께 다양화되고 변화하여 영역구분의 벽을 허물고 서서히 주변학문을 넘나들며 통합적(holistic) 미술교육으로 새로운 시도를 시작해야 한다. 따라서, 본 논문은 정보화의 물결과 함께 컴퓨터를 미술교육에 이용하고자 하는 관심과 필요성이 고조됨에 따라 미술교과에서 활용될 수 있는 새로운 내용의 멀티미디어 수업을 하는데 그 목표를 두었다. 이러한 시점에서 멀티미디어를 활용한 미술지도는 현재까지 시행된 관습적인 미술교육이 아닌 디지털카메라나 핸드폰내장 카메라, 컴퓨터 등 현세대의 학습자들에게 친근하고 흥미로운 매체를 사용하여 미술수업에 보다 적극적으로 적용하기 위한 방법의 모색을 목적으로 하는 것이다. 본 연구에서는 여러 가지 관련 문헌의 분석을 통해 멀티미디어의 개념을 정의하고 멀티미디어를 활용한 미술교육에 있어서 발상 및 표현지도방법을 다각적으로 검토함으로써 효과적인 지도 유형을 제시 하고자 한다. 또한 멀티미디어를 활용한 수업의 구체적인 교수 학습 지도안 모형을 작성하여 실제수업에 적용하고 그 결과를 비교, 분석, 검토하여 일반화시킬 수 있는 방안을 제시한다. 따라서, 본 연구를 통하여 멀티미디어를 활용한 미술교육이 멀티미디어에만 전적으로 의지하는 협의의 교육이 아니라 멀티미디어를 수단으로 하는 폭넓은 의미의 활동으로, 실제 학습자들의 수업에 적용한 결과 학습자의 추상적인 발상과 다양한 표현방법을 개발할 수 있는 능력을 길러주고, 흥미유발에 효과가 있음을 확인하였다.
21세기의 교육 환경적 변화는 미술교육에서도 새로운 교육의 틀을 요구한다. 실제로 학습대상자인 학생들이 현대에 가장 관심을 갖는 분야는 영상매체이고, 정보화·국제화 사회에 대한 적응과 대응능력의 함양이 학교 교육의 새로운 과제로 등장하여 그에 대한 폭넓은 연구가 오늘날 기대되고 있다. 최근 들어서, 멀티미디어를 이용한 교육이 사회 전반에 걸쳐 널리 활용되고 있다. 우리 사회는 디지털과 멀티미디어로 대변되는 정보화 시대로 진입한지 오래이며, 이러한 추세는 예외 없이 미술 교육 분야에도 많은 변화를 가져와 컴퓨터의 활용사례가 증가하고 이를 통한 여러 다른 교육 분야와의 연계사례도 늘어나고 있는 상황이다. 지금까지 한국학교 100여 년간의 미술교육의 흐름은 크게는 홍익인간의 교육이념아래 전인교육을 목표로 전개되어 왔다고 할 수 있다. 특히, 창조주의 미술교육의 수용과 전개과정에서 창의적 인간 형성을 위한 ‘미술을 통한 교육’은 미술수업의 화두였다. 결국 현대사회에서 교과교육으로서의 미술교육은 인간의 내면세계와 물질세계의 조화를 이루는 표현수단의 하나로서 또한 인간형성의 한 요소로서 일익을 담당해 왔다고 볼 수 있다. 새 시대는 새로운 미술교육의 컨텐츠가 요청된다. 국내·외의 미술교육은 이 시대에도 사회적·문화적 변화의 영향을 받으며 새로운 철학적·사상적 근거와 인식의 전환 속에서 점차 주변 관련 학문과의 접근을 통해 학문영역의 확대를 거듭해 오고 있다. 이제 미술교육은 더 이상 종래의 미술영역의 개념 안에만 머물러 있지 않다. 언제부터인가 그것은 시대의 급속한 변화와 함께 다양화되고 변화하여 영역구분의 벽을 허물고 서서히 주변학문을 넘나들며 통합적(holistic) 미술교육으로 새로운 시도를 시작해야 한다. 따라서, 본 논문은 정보화의 물결과 함께 컴퓨터를 미술교육에 이용하고자 하는 관심과 필요성이 고조됨에 따라 미술교과에서 활용될 수 있는 새로운 내용의 멀티미디어 수업을 하는데 그 목표를 두었다. 이러한 시점에서 멀티미디어를 활용한 미술지도는 현재까지 시행된 관습적인 미술교육이 아닌 디지털카메라나 핸드폰내장 카메라, 컴퓨터 등 현세대의 학습자들에게 친근하고 흥미로운 매체를 사용하여 미술수업에 보다 적극적으로 적용하기 위한 방법의 모색을 목적으로 하는 것이다. 본 연구에서는 여러 가지 관련 문헌의 분석을 통해 멀티미디어의 개념을 정의하고 멀티미디어를 활용한 미술교육에 있어서 발상 및 표현지도방법을 다각적으로 검토함으로써 효과적인 지도 유형을 제시 하고자 한다. 또한 멀티미디어를 활용한 수업의 구체적인 교수 학습 지도안 모형을 작성하여 실제수업에 적용하고 그 결과를 비교, 분석, 검토하여 일반화시킬 수 있는 방안을 제시한다. 따라서, 본 연구를 통하여 멀티미디어를 활용한 미술교육이 멀티미디어에만 전적으로 의지하는 협의의 교육이 아니라 멀티미디어를 수단으로 하는 폭넓은 의미의 활동으로, 실제 학습자들의 수업에 적용한 결과 학습자의 추상적인 발상과 다양한 표현방법을 개발할 수 있는 능력을 길러주고, 흥미유발에 효과가 있음을 확인하였다.
The changes to the educational environment in the 21st century have raised the needs for a new frame for art education. Today the students have the most interest in visual media. More research efforts are expected on how to help them adapt and respond to the changes deriving from informatization and...
The changes to the educational environment in the 21st century have raised the needs for a new frame for art education. Today the students have the most interest in visual media. More research efforts are expected on how to help them adapt and respond to the changes deriving from informatization and globalization in a wider range of media. Recently a wide use of education based on multimedia has been observed throughout the society. The Korean society has long entered the stage of information era characterized by digital and multimedia, which has also affected the area of art education for sure. The resulting changes to art education include increasing uses of the computer and cases associated with other disciplines. For the last 100 years or so, the Korean art education was on the premise that the goal should be the whole person education based on the idea of 'devotion to the welfare of humankind.' In particular, one of the most debated topics is 'education through arts' to bring up creative human beings in the acceptance and development process of creative art education. Thus art education, which is part of the modern subjects education, has played the role of an expressive tool needed to strike a balance humans' inner world and physical world and also an element contributing to the human formation. The new era calls for new art education and the concerned contents. Home and abroad, art education is increasingly expanding the scope to the neighboring disciplines of science, being affected by the social and cultural changes and witnessing the transformation of the new philosophical and ideal foundation and perception. Now art education no longer keeps itself to its own concept. It's not sure when exactly the trend started, but there is no doubt that more efforts should be made to the holistic art education by destroying the barriers among research fields, exchanging with other disciplines, and introducing diversity and changes. That's the way it should keep up with the times. This study set out to provide multimedia art classes of new contents responding to the increasing interest in and need for the computer in art education thanks to informatization. Discarding the conventional approaches, the art education using multimedia makes use of familiar media to the students such as a digital camera, cell phone with a camera, and computer. There were more ways to apply those media to class more aggressively. First the concepts of multimedia were reviewed by analyzing diverse literature. Then a multilateral perspective was taken for the conception and expression instructions using multimedia, which was led to effective instructive types. A teaching and learning plan model was designed for the classes using multimedia and applied to actual classes. After comparison, analysis, and review, the way to generalize the results were suggested. In short, the art education using multimedia introduced in the study doesn't not present a small-defined education but widespread activities based on multimedia. The application results report that the students had more ability to do abstractive thinking and diverse expressions, as well as took more interest in learning.
The changes to the educational environment in the 21st century have raised the needs for a new frame for art education. Today the students have the most interest in visual media. More research efforts are expected on how to help them adapt and respond to the changes deriving from informatization and globalization in a wider range of media. Recently a wide use of education based on multimedia has been observed throughout the society. The Korean society has long entered the stage of information era characterized by digital and multimedia, which has also affected the area of art education for sure. The resulting changes to art education include increasing uses of the computer and cases associated with other disciplines. For the last 100 years or so, the Korean art education was on the premise that the goal should be the whole person education based on the idea of 'devotion to the welfare of humankind.' In particular, one of the most debated topics is 'education through arts' to bring up creative human beings in the acceptance and development process of creative art education. Thus art education, which is part of the modern subjects education, has played the role of an expressive tool needed to strike a balance humans' inner world and physical world and also an element contributing to the human formation. The new era calls for new art education and the concerned contents. Home and abroad, art education is increasingly expanding the scope to the neighboring disciplines of science, being affected by the social and cultural changes and witnessing the transformation of the new philosophical and ideal foundation and perception. Now art education no longer keeps itself to its own concept. It's not sure when exactly the trend started, but there is no doubt that more efforts should be made to the holistic art education by destroying the barriers among research fields, exchanging with other disciplines, and introducing diversity and changes. That's the way it should keep up with the times. This study set out to provide multimedia art classes of new contents responding to the increasing interest in and need for the computer in art education thanks to informatization. Discarding the conventional approaches, the art education using multimedia makes use of familiar media to the students such as a digital camera, cell phone with a camera, and computer. There were more ways to apply those media to class more aggressively. First the concepts of multimedia were reviewed by analyzing diverse literature. Then a multilateral perspective was taken for the conception and expression instructions using multimedia, which was led to effective instructive types. A teaching and learning plan model was designed for the classes using multimedia and applied to actual classes. After comparison, analysis, and review, the way to generalize the results were suggested. In short, the art education using multimedia introduced in the study doesn't not present a small-defined education but widespread activities based on multimedia. The application results report that the students had more ability to do abstractive thinking and diverse expressions, as well as took more interest in learning.
주제어
#멀티미디어 미술교육 시청각자료 매체 콘티 스토리보드
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.