외국어로서 영어를 배우는 우리나라 학습자들은 제한된 교실 학습환경에서 영어를 학습하고 있다. 이러한 시간, 공간에 제약이 있는 교실 학습환경을 멀티미디어를 통해 보완한다면 학습자들이 실제 의사소통에 필요한 영어에 노출될 수 있는 기회를 더 많이 얻을 수 있을 것이다. 최근 연구들에서 많은 중등 영어 교사들이 멀티미디어 활용의 필요성을 인식하고 있지만 실제 현장인 학교 영어 수업에서 멀티미디어를 활용하는 것은 아직 미흡하게 나타났다. 따라서 더 효과적인 멀티미디어 활용수업을 위해 다양한 멀티미디어 교수법, 교수매체에 대한 연구와 개발이 필요하다. 그러기 위해서는 먼저 학교 영어 수업에서 행해지고 있는 멀티미디어 활용 현황을 알아보고, 이를 직접 영어를 학습하는 학습자의 입장에서 바라볼 필요성이 있다. 특히 멀티미디어 활용 영어학습에 대한 고등학교 학습자의 인식에 대한 연구가 부족하므로 이에 대한 연구가 필요하다. 그러므로 본 연구에서는 고등학교 영어 수업에서 어떠한 멀티미디어가 어떻게 쓰이고 있는지 그 활용 현황에 대하여 살펴보고, 이러한 멀티미디어 활용 학습에 대한 고등학생의 인식을 알아보고자 하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 고등학교 영어 수업에서는 교과서만큼이나 컴퓨터를 많이 사용하고 있고, 주로 ...
외국어로서 영어를 배우는 우리나라 학습자들은 제한된 교실 학습환경에서 영어를 학습하고 있다. 이러한 시간, 공간에 제약이 있는 교실 학습환경을 멀티미디어를 통해 보완한다면 학습자들이 실제 의사소통에 필요한 영어에 노출될 수 있는 기회를 더 많이 얻을 수 있을 것이다. 최근 연구들에서 많은 중등 영어 교사들이 멀티미디어 활용의 필요성을 인식하고 있지만 실제 현장인 학교 영어 수업에서 멀티미디어를 활용하는 것은 아직 미흡하게 나타났다. 따라서 더 효과적인 멀티미디어 활용수업을 위해 다양한 멀티미디어 교수법, 교수매체에 대한 연구와 개발이 필요하다. 그러기 위해서는 먼저 학교 영어 수업에서 행해지고 있는 멀티미디어 활용 현황을 알아보고, 이를 직접 영어를 학습하는 학습자의 입장에서 바라볼 필요성이 있다. 특히 멀티미디어 활용 영어학습에 대한 고등학교 학습자의 인식에 대한 연구가 부족하므로 이에 대한 연구가 필요하다. 그러므로 본 연구에서는 고등학교 영어 수업에서 어떠한 멀티미디어가 어떻게 쓰이고 있는지 그 활용 현황에 대하여 살펴보고, 이러한 멀티미디어 활용 학습에 대한 고등학생의 인식을 알아보고자 하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 고등학교 영어 수업에서는 교과서만큼이나 컴퓨터를 많이 사용하고 있고, 주로 PPT 프로그램을 활용하거나 사진, 비디오 등의 멀티미디어 자료를 학습에 활용하는 방식으로 이루어지고 있었다. 하지만 이런 멀티미디어 프로그램이나 자료들은 주로 교과에 제한되어 활용되고 있었다. 한편, 학습자가 가장 선호하는 영어 학습수단은 멀티미디어 기기가 아닌 교과서나 문제집으로 나타났다. 하지만 멀티미디어 활용 영어학습에 대한 학습자들의 선호도는 긍정적인 편이었고, 다양한 멀티미디어 자료나 프로그램을 활용해 실생활에 쓰이는 영어를 학습하는 것을 선호했다. 둘째, 영어능력이 우수하거나 멀티미디어 활용 정도가 높은 학습자일수록 멀티미디어 활용 영어학습을 더 선호하였다. 멀티미디어 활용 영어학습의 전반적 만족도와 필요성에 대해서는 학습자의 영어능력에 상관없이 긍정적인 의견을 가지고 있었으며 멀티미디어 활용이 낮은 학습자일수록 그 만족도와 필요성이 낮게 나타났다. 그리고 여자 학습자보다는 남자 학습자의 멀티미 디어 활용 영어학습에 대한 전반적 만족도가 더 높게 나타났다. 셋째, 영어능력이 우수하거나 멀티미디어 활용 정도가 높은 학습자일수록 멀티미디어 활용 영어학습이 영어의 4기능 학습과 단어기억, 의사소통능력, 부수적인 학습효과에 도움을 준다고 생각하고 있었다. 여자 학습자보다는 남자 학습자가 어휘와 문장을 기억하는데 멀티미디어 활용이 도움이 된다고 인식하고 있었다. 다만 많은 학습자들이 혼자 멀티미디어를 사용해 학습할 때, 방해요소가 많아 학습집중에는 크게 도움이 되지 않는다고 인식하고 있었다.
외국어로서 영어를 배우는 우리나라 학습자들은 제한된 교실 학습환경에서 영어를 학습하고 있다. 이러한 시간, 공간에 제약이 있는 교실 학습환경을 멀티미디어를 통해 보완한다면 학습자들이 실제 의사소통에 필요한 영어에 노출될 수 있는 기회를 더 많이 얻을 수 있을 것이다. 최근 연구들에서 많은 중등 영어 교사들이 멀티미디어 활용의 필요성을 인식하고 있지만 실제 현장인 학교 영어 수업에서 멀티미디어를 활용하는 것은 아직 미흡하게 나타났다. 따라서 더 효과적인 멀티미디어 활용수업을 위해 다양한 멀티미디어 교수법, 교수매체에 대한 연구와 개발이 필요하다. 그러기 위해서는 먼저 학교 영어 수업에서 행해지고 있는 멀티미디어 활용 현황을 알아보고, 이를 직접 영어를 학습하는 학습자의 입장에서 바라볼 필요성이 있다. 특히 멀티미디어 활용 영어학습에 대한 고등학교 학습자의 인식에 대한 연구가 부족하므로 이에 대한 연구가 필요하다. 그러므로 본 연구에서는 고등학교 영어 수업에서 어떠한 멀티미디어가 어떻게 쓰이고 있는지 그 활용 현황에 대하여 살펴보고, 이러한 멀티미디어 활용 학습에 대한 고등학생의 인식을 알아보고자 하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 고등학교 영어 수업에서는 교과서만큼이나 컴퓨터를 많이 사용하고 있고, 주로 PPT 프로그램을 활용하거나 사진, 비디오 등의 멀티미디어 자료를 학습에 활용하는 방식으로 이루어지고 있었다. 하지만 이런 멀티미디어 프로그램이나 자료들은 주로 교과에 제한되어 활용되고 있었다. 한편, 학습자가 가장 선호하는 영어 학습수단은 멀티미디어 기기가 아닌 교과서나 문제집으로 나타났다. 하지만 멀티미디어 활용 영어학습에 대한 학습자들의 선호도는 긍정적인 편이었고, 다양한 멀티미디어 자료나 프로그램을 활용해 실생활에 쓰이는 영어를 학습하는 것을 선호했다. 둘째, 영어능력이 우수하거나 멀티미디어 활용 정도가 높은 학습자일수록 멀티미디어 활용 영어학습을 더 선호하였다. 멀티미디어 활용 영어학습의 전반적 만족도와 필요성에 대해서는 학습자의 영어능력에 상관없이 긍정적인 의견을 가지고 있었으며 멀티미디어 활용이 낮은 학습자일수록 그 만족도와 필요성이 낮게 나타났다. 그리고 여자 학습자보다는 남자 학습자의 멀티미 디어 활용 영어학습에 대한 전반적 만족도가 더 높게 나타났다. 셋째, 영어능력이 우수하거나 멀티미디어 활용 정도가 높은 학습자일수록 멀티미디어 활용 영어학습이 영어의 4기능 학습과 단어기억, 의사소통능력, 부수적인 학습효과에 도움을 준다고 생각하고 있었다. 여자 학습자보다는 남자 학습자가 어휘와 문장을 기억하는데 멀티미디어 활용이 도움이 된다고 인식하고 있었다. 다만 많은 학습자들이 혼자 멀티미디어를 사용해 학습할 때, 방해요소가 많아 학습집중에는 크게 도움이 되지 않는다고 인식하고 있었다.
Korean students who learn English as a foreign language learn English in a restricted classroom learning environment. Students can have a better opportunity to be exposed to an English-speaking environment if the restricted classroom learning environment is complemented with the use of multimedia. I...
Korean students who learn English as a foreign language learn English in a restricted classroom learning environment. Students can have a better opportunity to be exposed to an English-speaking environment if the restricted classroom learning environment is complemented with the use of multimedia. In recent researches, it was revealed that a large number of secondary school English teachers acknowledged the necessity of using multimedia, but nevertheless they still utilize multimedia insufficiently in their class. Keeping this in mind, it appears necessary that more research and development is needed with the various multimedia teaching methods and materials available. Doing so will allow for more effective ways of multimedia-assisted English language teaching. In this regard, it’s necessary to examine the status of multimedia usage in a multimedia using English class, and look at the class from the learners’ perspective firstly. Research about high school students’ perceptions on using multimedia in learning English is especially needed because of how insufficient is. Therefore, this study examined the status of multimedia usage, the various kinds and ways they are used, and the high school students’ perceptions on using multimedia learning in their English class. The results of this study were as follows; firstly, it was demonstrated that a computer was used with just as much frequency as a textbook in a high school English class. Multimedia was used with computer programs such as Power Point, or used as pictures and videos for learning English. But these multimedia programs and materials were used in a restricted way. Meanwhile, it was demonstrated that students preferred a textbook or workbook rather than multimedia devices when they study English. However, students’ preference toward using multimedia in learning English appeared positive, and students preferred learning English in a real-life situation using various multimedia materials and programs. Secondly, the learners with high English ability and the learners who used multimedia more, preferred using multimedia when learning English. It was demonstrated that learners had positive opinions toward overall satisfaction and necessity of using multimedia when learning English regardless of their English skills. The learners who used multimedia less exhibited lower satisfaction and necessity with using multimedia when learning English. Male students’ overall satisfaction toward using multimedia when learning English was higher when compared to female students. Thirdly, it was demonstrated that the learners with high English ability and the learners who used multimedia more recognized that using multimedia when learning English helped with learning English listening, reading, speaking, and writing skills, and moreover, communication ability, and supplementary learning. When compared to female students, the male students felt more strongly that using multimedia in learning English helped with memorizing vocabulary and sentences. But a lot of learners recognized that using multimedia when learning English by themselves had lots of hindrances for concentrating their learning.
Korean students who learn English as a foreign language learn English in a restricted classroom learning environment. Students can have a better opportunity to be exposed to an English-speaking environment if the restricted classroom learning environment is complemented with the use of multimedia. In recent researches, it was revealed that a large number of secondary school English teachers acknowledged the necessity of using multimedia, but nevertheless they still utilize multimedia insufficiently in their class. Keeping this in mind, it appears necessary that more research and development is needed with the various multimedia teaching methods and materials available. Doing so will allow for more effective ways of multimedia-assisted English language teaching. In this regard, it’s necessary to examine the status of multimedia usage in a multimedia using English class, and look at the class from the learners’ perspective firstly. Research about high school students’ perceptions on using multimedia in learning English is especially needed because of how insufficient is. Therefore, this study examined the status of multimedia usage, the various kinds and ways they are used, and the high school students’ perceptions on using multimedia learning in their English class. The results of this study were as follows; firstly, it was demonstrated that a computer was used with just as much frequency as a textbook in a high school English class. Multimedia was used with computer programs such as Power Point, or used as pictures and videos for learning English. But these multimedia programs and materials were used in a restricted way. Meanwhile, it was demonstrated that students preferred a textbook or workbook rather than multimedia devices when they study English. However, students’ preference toward using multimedia in learning English appeared positive, and students preferred learning English in a real-life situation using various multimedia materials and programs. Secondly, the learners with high English ability and the learners who used multimedia more, preferred using multimedia when learning English. It was demonstrated that learners had positive opinions toward overall satisfaction and necessity of using multimedia when learning English regardless of their English skills. The learners who used multimedia less exhibited lower satisfaction and necessity with using multimedia when learning English. Male students’ overall satisfaction toward using multimedia when learning English was higher when compared to female students. Thirdly, it was demonstrated that the learners with high English ability and the learners who used multimedia more recognized that using multimedia when learning English helped with learning English listening, reading, speaking, and writing skills, and moreover, communication ability, and supplementary learning. When compared to female students, the male students felt more strongly that using multimedia in learning English helped with memorizing vocabulary and sentences. But a lot of learners recognized that using multimedia when learning English by themselves had lots of hindrances for concentrating their learning.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.