본 연구는 패션에 나타난 고스 스타일을 21세기 전환기에 나타난 전통과 환상이라는 트렌드의 일환으로 부각된 것이라 보고, 이를 중세 신드롬, 데카당스, 노스탈지아를 불러일으키는 심미주의적 감수성인 캠프 문화로서 규명하는데 목적이 있다. 이 연구는 고스의 스트리트 스타일의 다양한 특징들을 파악하기 위하여 실제 고스 축제와 이벤트 등의 자료를 중심으로 고찰하였다. 하이 패션에 나타난 고스 스타일은 캣워크를 중심으로 비주류에서 주류로의 상향전파라는 시각으로 규명하며, 캠프 문화의 특징들을 중심으로 그 스타일을 분류하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 연구자는 고스가 출현한 1980년대 이후의 하위문화 속성을 후기 하위문화 현상이자 대안적 하위문화로 보고, 포스트펑크의 의미와 ...
본 연구는 패션에 나타난 고스 스타일을 21세기 전환기에 나타난 전통과 환상이라는 트렌드의 일환으로 부각된 것이라 보고, 이를 중세 신드롬, 데카당스, 노스탈지아를 불러일으키는 심미주의적 감수성인 캠프 문화로서 규명하는데 목적이 있다. 이 연구는 고스의 스트리트 스타일의 다양한 특징들을 파악하기 위하여 실제 고스 축제와 이벤트 등의 자료를 중심으로 고찰하였다. 하이 패션에 나타난 고스 스타일은 캣워크를 중심으로 비주류에서 주류로의 상향전파라는 시각으로 규명하며, 캠프 문화의 특징들을 중심으로 그 스타일을 분류하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 연구자는 고스가 출현한 1980년대 이후의 하위문화 속성을 후기 하위문화 현상이자 대안적 하위문화로 보고, 포스트펑크의 의미와 팬덤 문화와 미디어의 역할을 강조하였다. 또한 대안적 하위문화는 개인주의적 성향과 자율성을 추구하는 취향의 문화라는 관점에서 음악과 패션코드에 나타난 라이프스타일의 속성을 파악하였다. 신비로운 교감, 열정과 감수성, 상상력을 강조하는 고스의 라이프스타일에서 가장 중요한 요소인 캠프의 취향으로 고스에 나타난 다양한 특성을 살펴보았다. 1970년대 후반에서 80년대 초반에 영국에서 등장한 대안적 하위문화의 형태인 고스는 현대적인 언더그라운드의 풍경을 의미하는 새로운 라이프스타일의 형태이다. 고스는 글램에서 표현된 양성성과 펑크의 파격적인 패션 스타일에서 영향을 받았으며, 당시 다른 하위문화 족들과는 달리 어두운 미학을 추구하였다. 고스는 낭만주의와 고딕 문학에서의 에토스를 표명하며 고딕 예술, 영화, 대중매체와도 연계를 가지고 있다. 세기말의 데카당스한 움직임과 더불어 어두움, 신비스러움, 암울함을 표현하는 신고딕의 새로운 범주는 새로운 환상성의 문화적 아우라를 형성하였고 그 결과, 고스 스타일을 창출하였다. 고스에게 중세 문화에 대한 새로운 시각을 부여한 고딕의 이미지는 2D세기 말에 전통미에 대한 색다른 이미지를 표현하였다. 특히 고딕의 감수성은 80년대 이후 포스트모더니즘의 맥락 하에 변형을 시도하였고, 음악적인 요소와 결부되어 새로운 부흥을 이루었다. 고딕 밴드로부터 시작된 고스는 그 영향을 받은 하위문화 스타일과 결부되어 고스만의 스타일을 창출하였고, 개인주의적 경향과 스타일의 절충주의를 통해 서로 다른 스타일의 다양성을 창조하며 그들만의 드레스 코드를 정립하였다. 80년대 중반 이후 고스는 펑크와 뉴 로맨틱의 상업적인 변질로 싫증을 느낀 사람들을 위해 그리고 포스트펑크 틴에이져의 등장으로 인해 새로운 주류로 부각되었다. 고스 라이프스타일의 주요 특징으로는 우울함과 괴기스러움, 여성성과 모호성, 스타일의 절충주의를 들 수 있다. 이들은 신비스럽고 비현실적인 것에 대한 어두움의 매력으로 검정색을 선호하며 자신들의 취향을 극도로 추구하려는 경향이 있다. 고스가 여성적 하위문화를 추구함에 따라 양성적 이미지의 캠프적 감수성은 중요한 요소이다. 또한 고스들에게 자기표현과 창조를 위한 매개체는 의복, 소설, 음악의 모드 등의 대중문화에서 비롯된다. 그중에서도 특히 잘 차려입은 외관과 메이크업의 표현이 고스 스타일을 특징짓는다. 스트리트 스타일에 표현된 고스 스타일은 중세와 고딕 리바이벌의 트래드고스, 밝고 경쾌하며 키치적인 퍼키고스, 퀴어적 표현의 트랜스고스, 팜므-파탈의 이미지에서 영향을 받은 페티시고스로 분류하였다. 이러한 고스의 다양한 스트리트 스타일은 세기말부터 진행된 고딕 감수성과 함께 많은 디자이너들의 영감으로 창조되어 대중들에게 인지되었다. 디자이너들은 고딕에 환상성을 추가하여 신비주의, 전설, 초자연적인 세계 등 고딕의 감수성을 다양하게 드러내면서 고스의 이미지를 영감으로 삼아 다양한 스타일을 표현하였다. 패션에 나타난 고스 스타일은 모호한 성적 정체성을 표현한 여성성, 낭만주의와 빅토리아 시대를 연상시키는 심미주의, 그리고 퀴어, 과장, 기교, 인위성과 페티시를 표현한 연극성의 측면으로 나타났다. 이와 같이 고스 스타일의 등장은 세기말 판타지의 문화와 근원으로 회귀하고 싶은 욕망에서 비롯된 문화적 트렌드에서 출발한 것으로 인간의 내면에 숨겨진 본연의 정체성에 대한 성찰, 자연세계에 대한동경 등이 전통에 대한향수를 불러일으킨 것이다. 비주류의 문화적 소산으로부터 출발한 고스는 80대 후반에서 90년대 초반사이에 미국에서 상업적으로 성공과 대중화를 이루면서 하위문화적 정통성은 희미해져 갔으나 작은 이야기로 존재한다. 고스 문화에서 캠프는 고스의 라이프스타일을 대변하는 미적 감수성이다. 특히 내용보다는 스타일을 강조하는 포스트모던적 특징과 같이 캠프의 감수성을 중요하게 인식한다. 또한 90년대 이후부터 중요하게 대두된 성정체성의 다양한 움직임 속에 캠프는 탈정체·탈경계의 성향으로 젠더에 대한 새로운 시각을 규명하며 고스 스타일에서뿐만 아니라 패션 스타일에서도 주요한 특성 중의 하나로 대두되었다. 이와 같이 대안적 하위문화로서 캠프 문화를 고찰하고, 캠프의 라이프스타일을 고스의 정체성과 접목시켜 고스의 스트리트 스타일과 하이 패션에 나타난 스타일을 분석하였다는데 본 연구의 의의가 있다고 할 수 있다.
본 연구는 패션에 나타난 고스 스타일을 21세기 전환기에 나타난 전통과 환상이라는 트렌드의 일환으로 부각된 것이라 보고, 이를 중세 신드롬, 데카당스, 노스탈지아를 불러일으키는 심미주의적 감수성인 캠프 문화로서 규명하는데 목적이 있다. 이 연구는 고스의 스트리트 스타일의 다양한 특징들을 파악하기 위하여 실제 고스 축제와 이벤트 등의 자료를 중심으로 고찰하였다. 하이 패션에 나타난 고스 스타일은 캣워크를 중심으로 비주류에서 주류로의 상향전파라는 시각으로 규명하며, 캠프 문화의 특징들을 중심으로 그 스타일을 분류하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 연구자는 고스가 출현한 1980년대 이후의 하위문화 속성을 후기 하위문화 현상이자 대안적 하위문화로 보고, 포스트펑크의 의미와 팬덤 문화와 미디어의 역할을 강조하였다. 또한 대안적 하위문화는 개인주의적 성향과 자율성을 추구하는 취향의 문화라는 관점에서 음악과 패션코드에 나타난 라이프스타일의 속성을 파악하였다. 신비로운 교감, 열정과 감수성, 상상력을 강조하는 고스의 라이프스타일에서 가장 중요한 요소인 캠프의 취향으로 고스에 나타난 다양한 특성을 살펴보았다. 1970년대 후반에서 80년대 초반에 영국에서 등장한 대안적 하위문화의 형태인 고스는 현대적인 언더그라운드의 풍경을 의미하는 새로운 라이프스타일의 형태이다. 고스는 글램에서 표현된 양성성과 펑크의 파격적인 패션 스타일에서 영향을 받았으며, 당시 다른 하위문화 족들과는 달리 어두운 미학을 추구하였다. 고스는 낭만주의와 고딕 문학에서의 에토스를 표명하며 고딕 예술, 영화, 대중매체와도 연계를 가지고 있다. 세기말의 데카당스한 움직임과 더불어 어두움, 신비스러움, 암울함을 표현하는 신고딕의 새로운 범주는 새로운 환상성의 문화적 아우라를 형성하였고 그 결과, 고스 스타일을 창출하였다. 고스에게 중세 문화에 대한 새로운 시각을 부여한 고딕의 이미지는 2D세기 말에 전통미에 대한 색다른 이미지를 표현하였다. 특히 고딕의 감수성은 80년대 이후 포스트모더니즘의 맥락 하에 변형을 시도하였고, 음악적인 요소와 결부되어 새로운 부흥을 이루었다. 고딕 밴드로부터 시작된 고스는 그 영향을 받은 하위문화 스타일과 결부되어 고스만의 스타일을 창출하였고, 개인주의적 경향과 스타일의 절충주의를 통해 서로 다른 스타일의 다양성을 창조하며 그들만의 드레스 코드를 정립하였다. 80년대 중반 이후 고스는 펑크와 뉴 로맨틱의 상업적인 변질로 싫증을 느낀 사람들을 위해 그리고 포스트펑크 틴에이져의 등장으로 인해 새로운 주류로 부각되었다. 고스 라이프스타일의 주요 특징으로는 우울함과 괴기스러움, 여성성과 모호성, 스타일의 절충주의를 들 수 있다. 이들은 신비스럽고 비현실적인 것에 대한 어두움의 매력으로 검정색을 선호하며 자신들의 취향을 극도로 추구하려는 경향이 있다. 고스가 여성적 하위문화를 추구함에 따라 양성적 이미지의 캠프적 감수성은 중요한 요소이다. 또한 고스들에게 자기표현과 창조를 위한 매개체는 의복, 소설, 음악의 모드 등의 대중문화에서 비롯된다. 그중에서도 특히 잘 차려입은 외관과 메이크업의 표현이 고스 스타일을 특징짓는다. 스트리트 스타일에 표현된 고스 스타일은 중세와 고딕 리바이벌의 트래드고스, 밝고 경쾌하며 키치적인 퍼키고스, 퀴어적 표현의 트랜스고스, 팜므-파탈의 이미지에서 영향을 받은 페티시고스로 분류하였다. 이러한 고스의 다양한 스트리트 스타일은 세기말부터 진행된 고딕 감수성과 함께 많은 디자이너들의 영감으로 창조되어 대중들에게 인지되었다. 디자이너들은 고딕에 환상성을 추가하여 신비주의, 전설, 초자연적인 세계 등 고딕의 감수성을 다양하게 드러내면서 고스의 이미지를 영감으로 삼아 다양한 스타일을 표현하였다. 패션에 나타난 고스 스타일은 모호한 성적 정체성을 표현한 여성성, 낭만주의와 빅토리아 시대를 연상시키는 심미주의, 그리고 퀴어, 과장, 기교, 인위성과 페티시를 표현한 연극성의 측면으로 나타났다. 이와 같이 고스 스타일의 등장은 세기말 판타지의 문화와 근원으로 회귀하고 싶은 욕망에서 비롯된 문화적 트렌드에서 출발한 것으로 인간의 내면에 숨겨진 본연의 정체성에 대한 성찰, 자연세계에 대한동경 등이 전통에 대한향수를 불러일으킨 것이다. 비주류의 문화적 소산으로부터 출발한 고스는 80대 후반에서 90년대 초반사이에 미국에서 상업적으로 성공과 대중화를 이루면서 하위문화적 정통성은 희미해져 갔으나 작은 이야기로 존재한다. 고스 문화에서 캠프는 고스의 라이프스타일을 대변하는 미적 감수성이다. 특히 내용보다는 스타일을 강조하는 포스트모던적 특징과 같이 캠프의 감수성을 중요하게 인식한다. 또한 90년대 이후부터 중요하게 대두된 성정체성의 다양한 움직임 속에 캠프는 탈정체·탈경계의 성향으로 젠더에 대한 새로운 시각을 규명하며 고스 스타일에서뿐만 아니라 패션 스타일에서도 주요한 특성 중의 하나로 대두되었다. 이와 같이 대안적 하위문화로서 캠프 문화를 고찰하고, 캠프의 라이프스타일을 고스의 정체성과 접목시켜 고스의 스트리트 스타일과 하이 패션에 나타난 스타일을 분석하였다는데 본 연구의 의의가 있다고 할 수 있다.
This study is to look into the Goth style in fashion as camp culture of aesthetic sensibility. It arouses Medieval syndrome, nostalgia and decadence, considering that Goth style shown in the contemporary fashion trend, tradition and fantasy that appeared in transition of the 21st century. This study...
This study is to look into the Goth style in fashion as camp culture of aesthetic sensibility. It arouses Medieval syndrome, nostalgia and decadence, considering that Goth style shown in the contemporary fashion trend, tradition and fantasy that appeared in transition of the 21st century. This study is based on documents related to real Goth festivals and events to grasp various characteristics of Goth street style. The Goth style shown in high fashion classified the style on the basis of characteristics of camp culture from the viewpoint of bottom up from non-mainstream to mainstream with catwalk as the central figure. So the result of this study is as follows. Considering appearance of Goth, property of subculture after the 1980s as alternative subculture as well as phenomenon of latter subculture, I emphasized the meaning of Post-punk, and fandom culture and role of communication media. Also it was possible to grasp attribute of lifestyle shown in music and fashion code from the viewpoint that alternative subculture was in pursuit of individual personality and autonomy. I looked into various features as camp taste shown in Goth lifestyle that emphasizes mystic sympathy, passion, sensibility and imagination. As an alternative subculture, Goth that appeared in UK from the late 1970s to the early 80s is considered new lifestyle, which means the scene of modem underground. Goth influenced by exceptional fashion style from Punk and androgyny shown in Glam, pursued dark aesthetics unlike other subculture tribes in those days. In addition, expressing the ethos in Romanticism and Gothic literature, Goth is related to Gothic art, films and mass media. With decadent tendency in the end of a century, New Gothic category expressing darkness, mysteriousness, somberness formed cultural aura with new fantasy, as a result, the Goth style was created. Gothic image that conferred a new vision of medieval culture toward Goth expressed traditional beauty in the end of 20th century. Especially, Gothic sensibility led to change under trend of Postmodernism after the 80s built w new renaissance in association with musical factor. Goth originated from gothic band created their own style in association with the subcultural style influenced by it while mating variety of other styles through eclecticism between the individualistic trend and style. After the middle of the 80s, Goth has stand out as the new mainstream caused by appearance of Post-punk teenager and for those who were tired of commercial transmutation of Punk and New Romantic style. The typical characters of Goth lifestyle are the somber & the macabre, feminity & ambiguity and eclecticism of style. They tend to prefer black as attraction of darkness toward mystic and fantastic things, and exclusively to pursue their own taste. With Goth's pursuit toward feminine subculture, sensibility of androgynous image has got important. Also for Goth, the medium for self-expression and creation originates from pob culture including clothes, novels and musical mode. Most of all, it is wonderful clothes and expression of makeup that characterize Goth style. The Goth style shown in street style is classified into tradgoth of Medieval and Gothic revival, perkygoth of bright, cheerful and kitsch sense, transgoth of queer expression, fetishgoth influenced by femme fatale image. All kinds of Goth street style was recognized to the public by being created from many designers inspiration with Gothic sensibility from the end of the century. By adding fantasy of Gothic essence, the designers expressed various Goth styles inspired by images showing Gothic sensibility like mysticism, legend, supernatural world and so on. The Goth style in high fashion showed feminity that expressed ambiguous sexual identity, Aestheticism that brought up the image of Romanticism and Victorian era, and theatricality that expressed queerness, exaggeration, artistic skill, artificiality and fetishism. Appearance of Goth style started from cultural trend originated from desire of going back to fantastic culture and origin in the end of the century. Self-reflection on identity hidden inside human beings and longing for natural world aroused nostalgia toward tradition. While Goth originated from cultural outcome of non-mainstream built up commercial success and popularity in USA from the late 80s to the early 90s, subcultural authenticity got vague; but it still exists in small story. In Goth culture, camp is the aesthetic sensibility speaking for Goth lifestyle. Especially, camp taste is considered important with Postmodern character emphasizing style rather than the contents. Moreover, under various tendency of sexual identity come into the limelight as the important matter since the 90s, camp came to the front as one of main scene in not only Goth style but also in contemporary fashion, looking into new vision toward gender with the tendency of post-identity, post-boundary. As a result, I can say that significancy of this study was to analyze the Goth style shown in street and high fashion in association with lifestyle of camp, and to look into camp culture as alternative subculture.
This study is to look into the Goth style in fashion as camp culture of aesthetic sensibility. It arouses Medieval syndrome, nostalgia and decadence, considering that Goth style shown in the contemporary fashion trend, tradition and fantasy that appeared in transition of the 21st century. This study is based on documents related to real Goth festivals and events to grasp various characteristics of Goth street style. The Goth style shown in high fashion classified the style on the basis of characteristics of camp culture from the viewpoint of bottom up from non-mainstream to mainstream with catwalk as the central figure. So the result of this study is as follows. Considering appearance of Goth, property of subculture after the 1980s as alternative subculture as well as phenomenon of latter subculture, I emphasized the meaning of Post-punk, and fandom culture and role of communication media. Also it was possible to grasp attribute of lifestyle shown in music and fashion code from the viewpoint that alternative subculture was in pursuit of individual personality and autonomy. I looked into various features as camp taste shown in Goth lifestyle that emphasizes mystic sympathy, passion, sensibility and imagination. As an alternative subculture, Goth that appeared in UK from the late 1970s to the early 80s is considered new lifestyle, which means the scene of modem underground. Goth influenced by exceptional fashion style from Punk and androgyny shown in Glam, pursued dark aesthetics unlike other subculture tribes in those days. In addition, expressing the ethos in Romanticism and Gothic literature, Goth is related to Gothic art, films and mass media. With decadent tendency in the end of a century, New Gothic category expressing darkness, mysteriousness, somberness formed cultural aura with new fantasy, as a result, the Goth style was created. Gothic image that conferred a new vision of medieval culture toward Goth expressed traditional beauty in the end of 20th century. Especially, Gothic sensibility led to change under trend of Postmodernism after the 80s built w new renaissance in association with musical factor. Goth originated from gothic band created their own style in association with the subcultural style influenced by it while mating variety of other styles through eclecticism between the individualistic trend and style. After the middle of the 80s, Goth has stand out as the new mainstream caused by appearance of Post-punk teenager and for those who were tired of commercial transmutation of Punk and New Romantic style. The typical characters of Goth lifestyle are the somber & the macabre, feminity & ambiguity and eclecticism of style. They tend to prefer black as attraction of darkness toward mystic and fantastic things, and exclusively to pursue their own taste. With Goth's pursuit toward feminine subculture, sensibility of androgynous image has got important. Also for Goth, the medium for self-expression and creation originates from pob culture including clothes, novels and musical mode. Most of all, it is wonderful clothes and expression of makeup that characterize Goth style. The Goth style shown in street style is classified into tradgoth of Medieval and Gothic revival, perkygoth of bright, cheerful and kitsch sense, transgoth of queer expression, fetishgoth influenced by femme fatale image. All kinds of Goth street style was recognized to the public by being created from many designers inspiration with Gothic sensibility from the end of the century. By adding fantasy of Gothic essence, the designers expressed various Goth styles inspired by images showing Gothic sensibility like mysticism, legend, supernatural world and so on. The Goth style in high fashion showed feminity that expressed ambiguous sexual identity, Aestheticism that brought up the image of Romanticism and Victorian era, and theatricality that expressed queerness, exaggeration, artistic skill, artificiality and fetishism. Appearance of Goth style started from cultural trend originated from desire of going back to fantastic culture and origin in the end of the century. Self-reflection on identity hidden inside human beings and longing for natural world aroused nostalgia toward tradition. While Goth originated from cultural outcome of non-mainstream built up commercial success and popularity in USA from the late 80s to the early 90s, subcultural authenticity got vague; but it still exists in small story. In Goth culture, camp is the aesthetic sensibility speaking for Goth lifestyle. Especially, camp taste is considered important with Postmodern character emphasizing style rather than the contents. Moreover, under various tendency of sexual identity come into the limelight as the important matter since the 90s, camp came to the front as one of main scene in not only Goth style but also in contemporary fashion, looking into new vision toward gender with the tendency of post-identity, post-boundary. As a result, I can say that significancy of this study was to analyze the Goth style shown in street and high fashion in association with lifestyle of camp, and to look into camp culture as alternative subculture.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.