본 논문은 결정적 시기에 대한 재조명을 통하여 어린이가 누구인가를 이해하고 다음으로 성인을 이해하여 궁극적으로 성인들을 위한 영어교수 방법을 개발하는 데에 있다. 여러 문헌들을 토대로 결정적 시기를 살펴본 결과 어린이는 시간을 길게 사용하는 것이 성공적인 언어습득과 관계가 있다는 것을 알게 되었다. 반면에 성인은 학습에 필요한 시간을 찾아내는데 현실적인 어려움이 있어서 외국어 학습에서 종종 실패를 하는 것이 없다. 이 논문에서는 성인들이 적은 ...
본 논문은 결정적 시기에 대한 재조명을 통하여 어린이가 누구인가를 이해하고 다음으로 성인을 이해하여 궁극적으로 성인들을 위한 영어교수 방법을 개발하는 데에 있다. 여러 문헌들을 토대로 결정적 시기를 살펴본 결과 어린이는 시간을 길게 사용하는 것이 성공적인 언어습득과 관계가 있다는 것을 알게 되었다. 반면에 성인은 학습에 필요한 시간을 찾아내는데 현실적인 어려움이 있어서 외국어 학습에서 종종 실패를 하는 것이 없다. 이 논문에서는 성인들이 적은 시간을 이용하고도 어느 정도의 영어 학습에 도달할 수 있는 방법을 소개하고자 하였다. 학습은 어휘를 이용하여 영어 전반에 걸쳐 진행되도록 하는 것이었다. 어휘란 복잡한 언어지식이 필요 없으며 그 의미를 대부분 성인들은 실생활에서 경험한 것이기 때문에 성인들이 학습하기 편한 것이다. 실험은 3단계 20회로 구성되었다. 1단계는 영어에 친숙하기여서 주로 발음에 관심을 갖도록 하였고, 2단계는 어휘 학습하기, 3단계는 어휘를 이용하여 문장 만들고 문법 자각력을 갖는 것이 목적이었다. 결과는 어휘 학습은 성인이 쉽게 성공할 수 있는 언어영역임이 입증되었고 어휘를 통하여 발음, 문법, 문장분석, 작문 등을 할 수 있어서 교수방법으로써 타당함이 입증된 셈이었다.
본 논문은 결정적 시기에 대한 재조명을 통하여 어린이가 누구인가를 이해하고 다음으로 성인을 이해하여 궁극적으로 성인들을 위한 영어교수 방법을 개발하는 데에 있다. 여러 문헌들을 토대로 결정적 시기를 살펴본 결과 어린이는 시간을 길게 사용하는 것이 성공적인 언어습득과 관계가 있다는 것을 알게 되었다. 반면에 성인은 학습에 필요한 시간을 찾아내는데 현실적인 어려움이 있어서 외국어 학습에서 종종 실패를 하는 것이 없다. 이 논문에서는 성인들이 적은 시간을 이용하고도 어느 정도의 영어 학습에 도달할 수 있는 방법을 소개하고자 하였다. 학습은 어휘를 이용하여 영어 전반에 걸쳐 진행되도록 하는 것이었다. 어휘란 복잡한 언어지식이 필요 없으며 그 의미를 대부분 성인들은 실생활에서 경험한 것이기 때문에 성인들이 학습하기 편한 것이다. 실험은 3단계 20회로 구성되었다. 1단계는 영어에 친숙하기여서 주로 발음에 관심을 갖도록 하였고, 2단계는 어휘 학습하기, 3단계는 어휘를 이용하여 문장 만들고 문법 자각력을 갖는 것이 목적이었다. 결과는 어휘 학습은 성인이 쉽게 성공할 수 있는 언어영역임이 입증되었고 어휘를 통하여 발음, 문법, 문장분석, 작문 등을 할 수 있어서 교수방법으로써 타당함이 입증된 셈이었다.
This dissertation is concerned with better defining and understanding who a young child is and who an adult is as well as with developing a teaching method for adult English education through revisiting the critical period. The Critical Period has been studied repeatedly using much of the related li...
This dissertation is concerned with better defining and understanding who a young child is and who an adult is as well as with developing a teaching method for adult English education through revisiting the critical period. The Critical Period has been studied repeatedly using much of the related literature. The result has shown that there is a possibility that the successful language learning of a young child is related to his spending a long time in learning that language. On the other hand, an adult often fails to learn a foreign language because he cannot obtain or invest the proper time necessary to learn the foreign language. In this dissertation a teaching method for adults is being suggested. It does not require much time to learn a foreign language and guarantees a certain level of satisfaction and success in learning the language. In the method the main idea is, first, learn the basic vocabulary and move onto all the other levels of English. Learning vocabulary is an easy target to conquer for an adult. It does not require much linguistic knowledge. Also the adult is usually much more familiar with the meaning of the vocabulary in question because he has much innate cultural knowledge. The experiment in this study consists of 3 stages. The purpose of the first stage is to get used to the target language. In this way, students read the text a lot and focus on how to read it. In the second stage, they study vocabulary, mainly verbs. The third stage requires them to make sentences using the verbs and to develop grammar awareness through other various sentence-making activities. The result showed that vocabulary learning was not difficult or inaccessible to the adults in the study and that the method was proved valid because the adults could learn and improve many aspects of English such as pronunciation, grammar, sentence analysis and writing skills through this kind of vocabulary learning.
This dissertation is concerned with better defining and understanding who a young child is and who an adult is as well as with developing a teaching method for adult English education through revisiting the critical period. The Critical Period has been studied repeatedly using much of the related literature. The result has shown that there is a possibility that the successful language learning of a young child is related to his spending a long time in learning that language. On the other hand, an adult often fails to learn a foreign language because he cannot obtain or invest the proper time necessary to learn the foreign language. In this dissertation a teaching method for adults is being suggested. It does not require much time to learn a foreign language and guarantees a certain level of satisfaction and success in learning the language. In the method the main idea is, first, learn the basic vocabulary and move onto all the other levels of English. Learning vocabulary is an easy target to conquer for an adult. It does not require much linguistic knowledge. Also the adult is usually much more familiar with the meaning of the vocabulary in question because he has much innate cultural knowledge. The experiment in this study consists of 3 stages. The purpose of the first stage is to get used to the target language. In this way, students read the text a lot and focus on how to read it. In the second stage, they study vocabulary, mainly verbs. The third stage requires them to make sentences using the verbs and to develop grammar awareness through other various sentence-making activities. The result showed that vocabulary learning was not difficult or inaccessible to the adults in the study and that the method was proved valid because the adults could learn and improve many aspects of English such as pronunciation, grammar, sentence analysis and writing skills through this kind of vocabulary learning.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.