본 연구의 목적은 중학교 1학년 과학 과목에서 교사와 학생의 상호작용을 강화한 수업을 실시하여 이 수업 전략이 학생들의 과학 개념 이해와 과학 관련 태도 및 논리적 사고력에 미치는 효과를 알아보는데 있다.
경기도 소재의 남녀공학 중학교 학생 200명을 대상으로 실험집단 100명, 통제집단 100명을 임의로 선정하고, 실험집단에는 교사-학생 상호작용을 강화한 수업전략을, 통제집단에는 교사 강의식 전통적 수업전략을 적용하였다. 수업처치 사전·사후에 실험집단과 통제집단 모두에게 과학 관련 태도 검사와 논리적 사고력 검사를 실시하였으며, 수업처치 사후에 과학 개념 이해 검사와 설문 조사를 실시하였다.
연구 결과는 ...
본 연구의 목적은 중학교 1학년 과학 과목에서 교사와 학생의 상호작용을 강화한 수업을 실시하여 이 수업 전략이 학생들의 과학 개념 이해와 과학 관련 태도 및 논리적 사고력에 미치는 효과를 알아보는데 있다.
경기도 소재의 남녀공학 중학교 학생 200명을 대상으로 실험집단 100명, 통제집단 100명을 임의로 선정하고, 실험집단에는 교사-학생 상호작용을 강화한 수업전략을, 통제집단에는 교사 강의식 전통적 수업전략을 적용하였다. 수업처치 사전·사후에 실험집단과 통제집단 모두에게 과학 관련 태도 검사와 논리적 사고력 검사를 실시하였으며, 수업처치 사후에 과학 개념 이해 검사와 설문 조사를 실시하였다.
연구 결과는 SPSS 통계 프로그램을 이용하여 처리하고 실제 수업을 전사하여 분석하였다. 이로부터 얻어진 결과는 다음과 같다.
첫째, 교사-학생 상호작용을 강화한 수업처치 결과 실험 집단 학생들의 논리적 사고력의 향상에 효과를 나타내었다. 실험집단의 학생들이 사전검사를 공변량으로 한 공분산 분석에서 통제집단과 유의미한 차이를 나타내었다(p<.01).
둘째, 수업 처치 결과 과학 개념 이해와 과학 관련 태도에는 실험집단과 통제집단 간에 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다.
셋째, 학생들에게 설문 조사를 한 결과 대부분의 실험집단 학생들은 수업방식에 대해 긍정적인 반응을 보였으며 특히 수업 중에 교사의 질문 횟수가 많았고 교사가 질문을 하고 생각할 시간을 충분히 주었다고 인식했다.
넷째, 교사의 실제 수업을 분석해 본 결과 수업의 각 단계별로 다양한 질문과 피드백을 제공하였는데, 단순 질문과 즉각적 피드백보다 의도적으로 사고 질문이나 지연 피드백을 제공하기 위해 노력하였다.
이상의 연구 결과로 볼 때, 본 연구에 적용한 교사-학생의 상호작용을 강화한 수업 전략은 학생들의 과학 개념 이해나 과학 관련 태도에는 효과를 나타내지 못하였지만 논리적 사고력 증진에 효과가 있는 것으로 나타났다. 앞으로 이러한 수업 전략에 따른 다양한 수업지도안의 개발과 적용에 대한 심층적인 연구가 수행되어야 할 것으로 생각된다.
본 연구의 목적은 중학교 1학년 과학 과목에서 교사와 학생의 상호작용을 강화한 수업을 실시하여 이 수업 전략이 학생들의 과학 개념 이해와 과학 관련 태도 및 논리적 사고력에 미치는 효과를 알아보는데 있다.
경기도 소재의 남녀공학 중학교 학생 200명을 대상으로 실험집단 100명, 통제집단 100명을 임의로 선정하고, 실험집단에는 교사-학생 상호작용을 강화한 수업전략을, 통제집단에는 교사 강의식 전통적 수업전략을 적용하였다. 수업처치 사전·사후에 실험집단과 통제집단 모두에게 과학 관련 태도 검사와 논리적 사고력 검사를 실시하였으며, 수업처치 사후에 과학 개념 이해 검사와 설문 조사를 실시하였다.
연구 결과는 SPSS 통계 프로그램을 이용하여 처리하고 실제 수업을 전사하여 분석하였다. 이로부터 얻어진 결과는 다음과 같다.
첫째, 교사-학생 상호작용을 강화한 수업처치 결과 실험 집단 학생들의 논리적 사고력의 향상에 효과를 나타내었다. 실험집단의 학생들이 사전검사를 공변량으로 한 공분산 분석에서 통제집단과 유의미한 차이를 나타내었다(p<.01).
둘째, 수업 처치 결과 과학 개념 이해와 과학 관련 태도에는 실험집단과 통제집단 간에 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다.
셋째, 학생들에게 설문 조사를 한 결과 대부분의 실험집단 학생들은 수업방식에 대해 긍정적인 반응을 보였으며 특히 수업 중에 교사의 질문 횟수가 많았고 교사가 질문을 하고 생각할 시간을 충분히 주었다고 인식했다.
넷째, 교사의 실제 수업을 분석해 본 결과 수업의 각 단계별로 다양한 질문과 피드백을 제공하였는데, 단순 질문과 즉각적 피드백보다 의도적으로 사고 질문이나 지연 피드백을 제공하기 위해 노력하였다.
이상의 연구 결과로 볼 때, 본 연구에 적용한 교사-학생의 상호작용을 강화한 수업 전략은 학생들의 과학 개념 이해나 과학 관련 태도에는 효과를 나타내지 못하였지만 논리적 사고력 증진에 효과가 있는 것으로 나타났다. 앞으로 이러한 수업 전략에 따른 다양한 수업지도안의 개발과 적용에 대한 심층적인 연구가 수행되어야 할 것으로 생각된다.
The purposes of this study were to provide the students with the classes containing reinforced teacher-student interactions in the first grade science subject of middle school and to investigate the impacts of the lesson strategy on the students' comprehension of scientific concepts, attitudes towar...
The purposes of this study were to provide the students with the classes containing reinforced teacher-student interactions in the first grade science subject of middle school and to investigate the impacts of the lesson strategy on the students' comprehension of scientific concepts, attitudes toward science, and logical thinking ability.
The 200 students attending a co-ed middle school located in Gyeonggi Province were selected for the study and divided into the experiment and control group each consisting of 100. The lesson strategy that reinforced the teacher-student interactions was applied to the experiment group, while the conventional one led by the teacher's lecturing to the control group. Both group were administered the test of attitudes toward science and logical thinking ability before and after the treatment. An inventory of scientific concept comprehension and a questionnaire were also filled out after the treatment.
The results were treated with the SPSS statistical program, and the verbal interactions of actual classes were transcribed and analyzed. The findings were as follows:
First, the classes with the teacher-student interactions reinforced given to the experiment group turned out to be effective in improving the students' logical thinking ability. The Analysis of covariance of the group with the pretest set as the covariate told that there were significant differences between the control group and them(p<.01).
Second, the classes didn't affect the experiment group's comprehension of scientific concepts and attitudes toward science.
Third, the questionnaire responses report that most of the students were positive toward the new classes. They particularly understood that the teachers asked more questions and provided them with enough thinking time after a question during the new classes.
Fourth, the verbal interactions of the actual classes were analyzed. The teacher gave diverse questions and feedbacks to the students in each stage, deliberately focusing on thinking questions and delayed feedbacks than simple questions and immediate feedbacks.
In short, the classes that provided reinforced teacher-student interactions were not effective with the students' comprehension of scientific concepts and attitudes toward science but were effective with their logical thinking ability.
The purposes of this study were to provide the students with the classes containing reinforced teacher-student interactions in the first grade science subject of middle school and to investigate the impacts of the lesson strategy on the students' comprehension of scientific concepts, attitudes toward science, and logical thinking ability.
The 200 students attending a co-ed middle school located in Gyeonggi Province were selected for the study and divided into the experiment and control group each consisting of 100. The lesson strategy that reinforced the teacher-student interactions was applied to the experiment group, while the conventional one led by the teacher's lecturing to the control group. Both group were administered the test of attitudes toward science and logical thinking ability before and after the treatment. An inventory of scientific concept comprehension and a questionnaire were also filled out after the treatment.
The results were treated with the SPSS statistical program, and the verbal interactions of actual classes were transcribed and analyzed. The findings were as follows:
First, the classes with the teacher-student interactions reinforced given to the experiment group turned out to be effective in improving the students' logical thinking ability. The Analysis of covariance of the group with the pretest set as the covariate told that there were significant differences between the control group and them(p<.01).
Second, the classes didn't affect the experiment group's comprehension of scientific concepts and attitudes toward science.
Third, the questionnaire responses report that most of the students were positive toward the new classes. They particularly understood that the teachers asked more questions and provided them with enough thinking time after a question during the new classes.
Fourth, the verbal interactions of the actual classes were analyzed. The teacher gave diverse questions and feedbacks to the students in each stage, deliberately focusing on thinking questions and delayed feedbacks than simple questions and immediate feedbacks.
In short, the classes that provided reinforced teacher-student interactions were not effective with the students' comprehension of scientific concepts and attitudes toward science but were effective with their logical thinking ability.
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