[학위논문]교사-학생 상호작용이 공동체역량에 미치는 영향 : 사회정서역량의 매개효과를 중심으로 Effect of Teacher-Student Interaction on Collaboration Competency ; Focusing on Mediating Effect of Social-Emotional Competency원문보기
본 연구는 교사-학생 상호작용의 중요성에 대해서 분석한 것으로 교사-학생 상호작용이 사회정서역량의 매개효과를 중심으로 공동체역량의 지식, 기능, 태도 영역에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 본 연구는 서울의 일반계 고등학교 1학년 152명, 남학생 97명(63.8%), 여학생 55명(36.2%), 총 152명에게 자기 보고식 설문조사를 모바일을 통한 온라인 조사 방법으로 진행하였다. 연구에서는 IBM SPSS Statistics 26, SPSS process macro 4.1이 사용하여 기술통계 및 ...
본 연구는 교사-학생 상호작용의 중요성에 대해서 분석한 것으로 교사-학생 상호작용이 사회정서역량의 매개효과를 중심으로 공동체역량의 지식, 기능, 태도 영역에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 본 연구는 서울의 일반계 고등학교 1학년 152명, 남학생 97명(63.8%), 여학생 55명(36.2%), 총 152명에게 자기 보고식 설문조사를 모바일을 통한 온라인 조사 방법으로 진행하였다. 연구에서는 IBM SPSS Statistics 26, SPSS process macro 4.1이 사용하여 기술통계 및 빈도분석을 실시하여 주요 변수와 배경변수의 특성을 살펴보고 주요 변수들 사이의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시하였다. 또한 교사-학생 상호작용과 사회정서역량이 공동체역량(지식, 기능, 태도)에 미치는 영향을 파악하기 위해 다중회귀분석을 실시하고, 교사-학생 상호작용이 공동체역량(지식, 기능, 태도)에 미치는 영향을 사회정서역량이 매개하는지 확인하기 위해 SPSS를 활용하였으며, 유의성 검정은 부트스트래핑(bootstrapping)을 활용한 95% 신뢰구간을 통해 실시하였다. 이에 따른 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교사-학생 상호작용이 사회정서역량을 지식영역 공동체역량에 미치는 효과를 알아본 결과, 간접효과의 비율은 47.3%, 직접효과의 비율은 52.7%로 나타났다. 둘째, 교사-학생 상호작용이 사회정서역량을 매개로 기능영역 공동체역량(협업능력, 대인관계능력, 문제해결능력)에 미치는 효과는 간접효과의 비율이 66.3%, 직접효과의 비율이 33.7%로 나타났다. 셋째, 교사-학생 상호작용이 사회정서역량을 매개로 태도 영역 공동체역량(헌신, 일체감, 다문화수용성, 공정성)에 미치는 효과는 간접효과 61.5%, 직접효과 38.5%로 나타났다. 결론적으로, 교사-학생 상호작용이 사회정서역량을 매개로 전체 공동체역량에 미치는 영향은 간접효과의 비율은 38.7% 직접효과의 비율은 61.3%로 나타났다. 이를 통해 교사-학생 상호작용 빈도가 높고, 사회정서역량이 높을수록 공동체역량의 대부분의 영역에서 높은 수준의 결과를 나타낸다고 할 수 있다. 또한 교사-학생 상호작용이 사회정서역량을 매개로 공동체역량에 미치는 영향은, 기능영역과 태도 영역에서는 직접효과보다 간접효과의 비율이 높은 것으로 나타났다. 위의 연구 결과에 따른 시사점은 다음과 같다. 첫째, 교사-학생 상호작용과 사회정서역량, 공동체역량 간의 유의미한 상관관계를 확인하였으며, 특히 공동체역량의 기능영역과 태도영역에 대한 사회정서역량의 높은 간접효과를 확인할 수 있었다. 둘째, 교사-학생 상호작용이 사회정서역량과 공동체역량에 영향을 미치는 것을 확인하였다. 따라서 교사는 학생들과 긍정적 상호작용을 할 수 있도록 학생의 개별적인 특성을 존중하고 개인을 수용하는 방식의 긍정적 태도를 할 필요가 있다. 셋째, 현재 대부분의 고등학교에서는 학교부적응 학생들을 위한 교육 프로그램이 외부 기관이나 강사에 의해, 단기로 진행되는 경우가 많다. 본 연구의 결과에 비추어 본다면, 교사와 학생의 상호작용을 통한 사회정서역량 향상이 공동체역량에 미치는 효과가 가장 높으므로 이러한 교육을 직접 진행할 수 있는 전담 교사가 각 학교에 배치되어 학교 안에서 학생들과 직접적 상호작용을 하며 학교적응을 돕는다면 그 효과가 클 것이다. 본 연구의 한계를 극복하기 위한 후속 연구를 다음과 같다. 첫째, 연구 결과에 대한 고등학생 일반화에 한계가 있으므로 향후 남녀성비를 대상별로 일정하게 표집하고 지역의 범위를 다양하게 하며, 학교급별, 국/공/사립 등의 학교 유형을 확대하여 다양한 대상을 조사할 필요가 있다. 둘째, 질 높은 연구를 위해서는 교사-학생의 상호작용 시점을 기준으로 사전 사후 조사를 비교하여 분석할 필요가 있다. 셋째, 공동체역량과 사회정서역량 측정 도구의 내용이 중복되거나 그 의미를 구분하기 어려운 부분이 있으므로 이를 보완하기 위해 각 척도의 세부 영역별 영향에 대한 비교연구가 진행될 필요가 있다.
본 연구는 교사-학생 상호작용의 중요성에 대해서 분석한 것으로 교사-학생 상호작용이 사회정서역량의 매개효과를 중심으로 공동체역량의 지식, 기능, 태도 영역에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 본 연구는 서울의 일반계 고등학교 1학년 152명, 남학생 97명(63.8%), 여학생 55명(36.2%), 총 152명에게 자기 보고식 설문조사를 모바일을 통한 온라인 조사 방법으로 진행하였다. 연구에서는 IBM SPSS Statistics 26, SPSS process macro 4.1이 사용하여 기술통계 및 빈도분석을 실시하여 주요 변수와 배경변수의 특성을 살펴보고 주요 변수들 사이의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시하였다. 또한 교사-학생 상호작용과 사회정서역량이 공동체역량(지식, 기능, 태도)에 미치는 영향을 파악하기 위해 다중회귀분석을 실시하고, 교사-학생 상호작용이 공동체역량(지식, 기능, 태도)에 미치는 영향을 사회정서역량이 매개하는지 확인하기 위해 SPSS를 활용하였으며, 유의성 검정은 부트스트래핑(bootstrapping)을 활용한 95% 신뢰구간을 통해 실시하였다. 이에 따른 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교사-학생 상호작용이 사회정서역량을 지식영역 공동체역량에 미치는 효과를 알아본 결과, 간접효과의 비율은 47.3%, 직접효과의 비율은 52.7%로 나타났다. 둘째, 교사-학생 상호작용이 사회정서역량을 매개로 기능영역 공동체역량(협업능력, 대인관계능력, 문제해결능력)에 미치는 효과는 간접효과의 비율이 66.3%, 직접효과의 비율이 33.7%로 나타났다. 셋째, 교사-학생 상호작용이 사회정서역량을 매개로 태도 영역 공동체역량(헌신, 일체감, 다문화수용성, 공정성)에 미치는 효과는 간접효과 61.5%, 직접효과 38.5%로 나타났다. 결론적으로, 교사-학생 상호작용이 사회정서역량을 매개로 전체 공동체역량에 미치는 영향은 간접효과의 비율은 38.7% 직접효과의 비율은 61.3%로 나타났다. 이를 통해 교사-학생 상호작용 빈도가 높고, 사회정서역량이 높을수록 공동체역량의 대부분의 영역에서 높은 수준의 결과를 나타낸다고 할 수 있다. 또한 교사-학생 상호작용이 사회정서역량을 매개로 공동체역량에 미치는 영향은, 기능영역과 태도 영역에서는 직접효과보다 간접효과의 비율이 높은 것으로 나타났다. 위의 연구 결과에 따른 시사점은 다음과 같다. 첫째, 교사-학생 상호작용과 사회정서역량, 공동체역량 간의 유의미한 상관관계를 확인하였으며, 특히 공동체역량의 기능영역과 태도영역에 대한 사회정서역량의 높은 간접효과를 확인할 수 있었다. 둘째, 교사-학생 상호작용이 사회정서역량과 공동체역량에 영향을 미치는 것을 확인하였다. 따라서 교사는 학생들과 긍정적 상호작용을 할 수 있도록 학생의 개별적인 특성을 존중하고 개인을 수용하는 방식의 긍정적 태도를 할 필요가 있다. 셋째, 현재 대부분의 고등학교에서는 학교부적응 학생들을 위한 교육 프로그램이 외부 기관이나 강사에 의해, 단기로 진행되는 경우가 많다. 본 연구의 결과에 비추어 본다면, 교사와 학생의 상호작용을 통한 사회정서역량 향상이 공동체역량에 미치는 효과가 가장 높으므로 이러한 교육을 직접 진행할 수 있는 전담 교사가 각 학교에 배치되어 학교 안에서 학생들과 직접적 상호작용을 하며 학교적응을 돕는다면 그 효과가 클 것이다. 본 연구의 한계를 극복하기 위한 후속 연구를 다음과 같다. 첫째, 연구 결과에 대한 고등학생 일반화에 한계가 있으므로 향후 남녀성비를 대상별로 일정하게 표집하고 지역의 범위를 다양하게 하며, 학교급별, 국/공/사립 등의 학교 유형을 확대하여 다양한 대상을 조사할 필요가 있다. 둘째, 질 높은 연구를 위해서는 교사-학생의 상호작용 시점을 기준으로 사전 사후 조사를 비교하여 분석할 필요가 있다. 셋째, 공동체역량과 사회정서역량 측정 도구의 내용이 중복되거나 그 의미를 구분하기 어려운 부분이 있으므로 이를 보완하기 위해 각 척도의 세부 영역별 영향에 대한 비교연구가 진행될 필요가 있다.
This study analyzed the importance of teacher-student interactions with the aim of verifying the effect of teacher-student interaction on the knowledge, function, and attitude of community competency, focusing on the mediating effect of social emotional competency. This study conducted a self-r...
This study analyzed the importance of teacher-student interactions with the aim of verifying the effect of teacher-student interaction on the knowledge, function, and attitude of community competency, focusing on the mediating effect of social emotional competency. This study conducted a self-reported survey via mobile devices in which 152 freshmen of general high schools in Seoul, composed of 97 boys (63.8%) and 55 girls (36.2%), participated. This study utilized descriptive statistics and a frequency analysis using IBM SPSS Statistics 26 and the SPSS process macro 4.1 in order to examine the characteristics of major variables and background variables, and to verify the relationship between major variables. In addition, a multiple regression analysis was conducted to understand the effect of teacher-student interaction and social emotional competency on community competency (e.g., knowledge, function, and attitude). SPSS was also used to verify whether teacher-student interaction mediated community competency (knowledge, function, attitude), and a significance test was conducted through a 95% confidence interval through the use of bootstrapping. The summary of the research results is as follows. First, as a result of examining the effect teacher-student interaction has on the correlation of social emotional competency and community competency in the area of knowledge, the ratio of indirect effects was found to be 47.3% while the ratio of direct effects was shown to be 52.7%. Second, as for the effects teacher-student interaction has on functional areas and community competence (e.g., cooperation ability, interpersonal ability, problem-solving ability) through the medium of social and emotional competence, 66.3% were shown to be of indirect effects with 33.7% of direct effects. Third, as for the effect of teacher-student interaction on community competence (e.g., dedication, sense of unity, multicultural acceptance, fairness) in the area of attitude through the medium of social and emotional competence, 61.5% was shown to be from indirect effect and 38.5% from direct effect. In conclusion, as for the impact of teacher-student interaction on overall community competence through the medium of social and emotional competence, the ratio of indirect effects was shown to be 38.7% and the ratio of direct effects was found to be 61.3%. In addition, as for the effect of teacher-student interaction on community competence through the medium of social and emotional competence, in the functional area and attitude area, the ratio of indirect effects was found to be higher than that of direct effects. With regard to these results and findings, the implications of the research are as follows. First, this study confirmed a significant correlation between teacher-student interaction, social emotional competency, and community competency, and in particular, a high indirect effect of social emotional competency on the functional area and attitude area of community competency. Second, this study confirmed that teacher-student interaction had an effect on both social emotional competency and community competency. For this reason, teachers need to respect the individual characteristics of students and display a positive attitude in accepting individuals so that they can experience positive interactions with students. Third, in most high schools, educational programs for students who have not adapted to school are often conducted only over a short period of time by external institutions or instructors. In light of the results of this study, improving social emotional competency through teacher-student interaction was found to have the highest effect on community competency, so it is suggested that a dedicated teacher who can directly conduct such education be assigned to each school in order to interact directly with students and assist them in adapting to school. The following research is recommended in order to overcome the limitations of this present study. First, since there was a limit to the generalization of high school students in the results of this study, it is necessary to investigate various subjects by sampling gender ratio consistently for each target, varying the scope of the region, and expanding school types, such as including school levels, and national/public/private schools. Second, for the sake of high-quality research, it is necessary to compare and analyze pre-post-surveys based on the time of teacher-student interaction. Third, since the contents of the community competency and social emotional competency measurement tool overlap, or the meaning is difficult to distinguish, it is necessary to conduct a comparative study on the impact of each scale in each area to supplement this study.
This study analyzed the importance of teacher-student interactions with the aim of verifying the effect of teacher-student interaction on the knowledge, function, and attitude of community competency, focusing on the mediating effect of social emotional competency. This study conducted a self-reported survey via mobile devices in which 152 freshmen of general high schools in Seoul, composed of 97 boys (63.8%) and 55 girls (36.2%), participated. This study utilized descriptive statistics and a frequency analysis using IBM SPSS Statistics 26 and the SPSS process macro 4.1 in order to examine the characteristics of major variables and background variables, and to verify the relationship between major variables. In addition, a multiple regression analysis was conducted to understand the effect of teacher-student interaction and social emotional competency on community competency (e.g., knowledge, function, and attitude). SPSS was also used to verify whether teacher-student interaction mediated community competency (knowledge, function, attitude), and a significance test was conducted through a 95% confidence interval through the use of bootstrapping. The summary of the research results is as follows. First, as a result of examining the effect teacher-student interaction has on the correlation of social emotional competency and community competency in the area of knowledge, the ratio of indirect effects was found to be 47.3% while the ratio of direct effects was shown to be 52.7%. Second, as for the effects teacher-student interaction has on functional areas and community competence (e.g., cooperation ability, interpersonal ability, problem-solving ability) through the medium of social and emotional competence, 66.3% were shown to be of indirect effects with 33.7% of direct effects. Third, as for the effect of teacher-student interaction on community competence (e.g., dedication, sense of unity, multicultural acceptance, fairness) in the area of attitude through the medium of social and emotional competence, 61.5% was shown to be from indirect effect and 38.5% from direct effect. In conclusion, as for the impact of teacher-student interaction on overall community competence through the medium of social and emotional competence, the ratio of indirect effects was shown to be 38.7% and the ratio of direct effects was found to be 61.3%. In addition, as for the effect of teacher-student interaction on community competence through the medium of social and emotional competence, in the functional area and attitude area, the ratio of indirect effects was found to be higher than that of direct effects. With regard to these results and findings, the implications of the research are as follows. First, this study confirmed a significant correlation between teacher-student interaction, social emotional competency, and community competency, and in particular, a high indirect effect of social emotional competency on the functional area and attitude area of community competency. Second, this study confirmed that teacher-student interaction had an effect on both social emotional competency and community competency. For this reason, teachers need to respect the individual characteristics of students and display a positive attitude in accepting individuals so that they can experience positive interactions with students. Third, in most high schools, educational programs for students who have not adapted to school are often conducted only over a short period of time by external institutions or instructors. In light of the results of this study, improving social emotional competency through teacher-student interaction was found to have the highest effect on community competency, so it is suggested that a dedicated teacher who can directly conduct such education be assigned to each school in order to interact directly with students and assist them in adapting to school. The following research is recommended in order to overcome the limitations of this present study. First, since there was a limit to the generalization of high school students in the results of this study, it is necessary to investigate various subjects by sampling gender ratio consistently for each target, varying the scope of the region, and expanding school types, such as including school levels, and national/public/private schools. Second, for the sake of high-quality research, it is necessary to compare and analyze pre-post-surveys based on the time of teacher-student interaction. Third, since the contents of the community competency and social emotional competency measurement tool overlap, or the meaning is difficult to distinguish, it is necessary to conduct a comparative study on the impact of each scale in each area to supplement this study.
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