ICT 활용 수업이 지리과 학습에 미치는 영향 : 중학교 사회 1학년의 중부지방의 생활 단원을 중심으로 (The) effect of the ICT on geography teaching : the subject of "Life in the central region of Korea" for the 1st grade of middle school students원문보기
사회 전반의 정보화, 세계화를 수용하기 위해서는 모든 집단의 사고의 전환이 필요하며 특히 청소년들의 정보화 시대에 대처할 수 있는 능력 향상이 절실하다. 2000년 교육부의 ICT활용 교육 운영지침에 따라 현장 교사들의 수업방식에 많은 변화를 가져왔고 지리학습에 있어서도 정보 활용과 함께 지리적 사고능력의 향상을 도모하고자 ICT 즉 컴퓨터의 활용, 멀티미디어 프로그램의 이용, 인터넷을 활용한 수업이 전개되었다. 본 연구는 ICT 활용 수업을 실험반으로 기존의 전통적 일반 수업을 비교반으로 하여 일정기간 동안 이원적 방법의 수업을 전개한 후 학업성취도, 지리학습내용 이해정도, ...
사회 전반의 정보화, 세계화를 수용하기 위해서는 모든 집단의 사고의 전환이 필요하며 특히 청소년들의 정보화 시대에 대처할 수 있는 능력 향상이 절실하다. 2000년 교육부의 ICT활용 교육 운영지침에 따라 현장 교사들의 수업방식에 많은 변화를 가져왔고 지리학습에 있어서도 정보 활용과 함께 지리적 사고능력의 향상을 도모하고자 ICT 즉 컴퓨터의 활용, 멀티미디어 프로그램의 이용, 인터넷을 활용한 수업이 전개되었다. 본 연구는 ICT 활용 수업을 실험반으로 기존의 전통적 일반 수업을 비교반으로 하여 일정기간 동안 이원적 방법의 수업을 전개한 후 학업성취도, 지리학습내용 이해정도, 자기주도적 학습 태도면에서 그 차이를 검증하고 ICT활용 수업이 지리과 학습에 미치는 영향을 밝히고자 하였다. 그 결과 전통적인 일반 수업보다 ICT를 활용한 수업이 학습에 긍정적 영향을 주는 것으로 밝혀졌다. 따라서 본 연구를 통해 앞으로 학교 현장에서 ICT를 활용한 수업의 좀 더 나은 효과를 얻기 위해 ICT활용 교수-학습 설계의 개발이 필요하다.
사회 전반의 정보화, 세계화를 수용하기 위해서는 모든 집단의 사고의 전환이 필요하며 특히 청소년들의 정보화 시대에 대처할 수 있는 능력 향상이 절실하다. 2000년 교육부의 ICT활용 교육 운영지침에 따라 현장 교사들의 수업방식에 많은 변화를 가져왔고 지리학습에 있어서도 정보 활용과 함께 지리적 사고능력의 향상을 도모하고자 ICT 즉 컴퓨터의 활용, 멀티미디어 프로그램의 이용, 인터넷을 활용한 수업이 전개되었다. 본 연구는 ICT 활용 수업을 실험반으로 기존의 전통적 일반 수업을 비교반으로 하여 일정기간 동안 이원적 방법의 수업을 전개한 후 학업성취도, 지리학습내용 이해정도, 자기주도적 학습 태도면에서 그 차이를 검증하고 ICT활용 수업이 지리과 학습에 미치는 영향을 밝히고자 하였다. 그 결과 전통적인 일반 수업보다 ICT를 활용한 수업이 학습에 긍정적 영향을 주는 것으로 밝혀졌다. 따라서 본 연구를 통해 앞으로 학교 현장에서 ICT를 활용한 수업의 좀 더 나은 효과를 얻기 위해 ICT활용 교수-학습 설계의 개발이 필요하다.
Since educating students to be adopted to the society which is characterized as a society of information or a globalized society is being emphasized recently, developing ability of the adoption to rapid changing of ICT is necessary. The methods of teaching in school have been changed significantly s...
Since educating students to be adopted to the society which is characterized as a society of information or a globalized society is being emphasized recently, developing ability of the adoption to rapid changing of ICT is necessary. The methods of teaching in school have been changed significantly since the year of 2000 according to the practical guide of administration of education to apply ICT to develop the ability of using informations and the thinking faculty. Teachers have used ICT or computer, multi-media program or Internet, in geographical study and practically also in the class. In this study, the researcher tried to compare and analyze the data that were resulted from two groups, the experimental group which were instructed by the utilizing of ICT and the comparable group which were instructed by traditional teaching method, for educational achievement, understanding skill of contents in geographical study and the intention of self-leading teaming after two different methods of teaching had been applied to the class for a certain period. As a result, the teaching method that utilizes ICT was revealed to be more effective than the traditional teaching method to be applied to class. Therefore, it is clearly believed that designing of more practical and organized programs for utilizing ICT would be necessary.
Since educating students to be adopted to the society which is characterized as a society of information or a globalized society is being emphasized recently, developing ability of the adoption to rapid changing of ICT is necessary. The methods of teaching in school have been changed significantly since the year of 2000 according to the practical guide of administration of education to apply ICT to develop the ability of using informations and the thinking faculty. Teachers have used ICT or computer, multi-media program or Internet, in geographical study and practically also in the class. In this study, the researcher tried to compare and analyze the data that were resulted from two groups, the experimental group which were instructed by the utilizing of ICT and the comparable group which were instructed by traditional teaching method, for educational achievement, understanding skill of contents in geographical study and the intention of self-leading teaming after two different methods of teaching had been applied to the class for a certain period. As a result, the teaching method that utilizes ICT was revealed to be more effective than the traditional teaching method to be applied to class. Therefore, it is clearly believed that designing of more practical and organized programs for utilizing ICT would be necessary.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.