한국 사회사업 전문직과 주요 타 전문직의 윤리강령 비교연구 : 의사, 간호사, 교사, 변호사, 사회복지사의 윤리강령을 중심으로 (A) study on professional codes of ethics of social work and other major professions in Korea : on comparison of codes of ethics for social workers from Korean doctors, nurses, teachers and lawyers원문보기
한국 사회의 대표적인 전문직으로서 의사와 변호사를 꼽는다. 다음에 비교적 안정된 전문직으로서 간호사와 교사를 들 수 있다. 이 전문직들은 전통적인 한국 직종이고 각각 윤리강령을 가지고 있으며 몇 차례 개정하였다. 그러나 1960년대 이후 강하게 불어닥친 물질주의와 황금만능사상은 사회 전체를 비리와 혼탁 속으로 몰아넣었다. 더욱 전문직의 직업윤리에 대하여도 사회적으로 의문이 제기되며 전문직에 대한 일반인들의 신뢰가 상당히 손상되었다. 특히 한국에서 사회복지 전문직은 발전 과정에 있고 정립단계에 있음을 감안할 때, 전문직으로서의 발전을 위해서는 윤리강령의 토착화가 시급한 과제다. 윤리강령이 사회복지의 가치를 행동화하는 지침이 된다고 볼 때 실천과정에서 좀더 구체적 · 전문적 윤리 선택의 틀을 제시할 필요가 있고 특히 한국사회에 적합하고 우선적인 윤리적 기준을 마련하는 것이 사회사업 실천은 물론 다른 전문직의 발전과 공동사회복지 실현을 위한 선행과제이고 중대한 국민적 과제다. 본 연구에서는 한국사회복지사 윤리강령을 비롯하여 한국의 의사, 간호사, 교사, 변호사의 윤리강령에 대하여 문헌을 찾아 내용 분석적 연구방법을 사용하였다. 우선 전문직 특성에 대한 이론적 고찰과 한국의 전문직 분류체계를 파악하여 윤리강령이 제정된 전통적인 전문직을 선택하고, 한국 전문직들의 윤리적 특성과 변화를 살펴본 후, 각 전문직들의 윤리강령에 대한 내용분석 틀을 만들어 강령 내용을 비교하였다. 구성 틀을 통하여 제기된 전문관련 내용은 7가지고 실천원칙은 28가지다. 이 구성 틀과 한국사회복지사 윤리강령을 비교 분석한 결과 첫째로 윤리강령에 없는 조항, 즉 신설해야 할 사항과 둘째로 보완되어야 할 내용으로 구분하여 설명할 수 있다. 그리하여 개선된 윤리강령 13조항과 실천원칙 49조항을 제시하였다. ① 윤리강령에 신설해야 할 내용으로는 생명의 존엄성과 환경보전에 대한 언급, 전문직 수행에 대한 정체성과 긍지, 장기기증의 권장과 생명복제의 자체 규제, 윤리관련 전담기구 설정, 동료와의 상호 비판적 태도에 대한 조치 방안, 생태계 및 환경보전운동 참여, 사회복지의 가치와 윤리에 관한 재교육 등이다. ② 윤리강령에 보완이 필요한 내용으로는 윤리강령 준수를 위한 윤리교육에 관한 사항, 국민으로부터의 신뢰, 공과 사의 구분, 자주적 · 창의적 시민 육성, 이기주의와 편법주의 극복, 사회복지 실현의 선도자, 전문가로서의 차별 없는 서비스, 서비스를 요청하는 ...
한국 사회의 대표적인 전문직으로서 의사와 변호사를 꼽는다. 다음에 비교적 안정된 전문직으로서 간호사와 교사를 들 수 있다. 이 전문직들은 전통적인 한국 직종이고 각각 윤리강령을 가지고 있으며 몇 차례 개정하였다. 그러나 1960년대 이후 강하게 불어닥친 물질주의와 황금만능사상은 사회 전체를 비리와 혼탁 속으로 몰아넣었다. 더욱 전문직의 직업윤리에 대하여도 사회적으로 의문이 제기되며 전문직에 대한 일반인들의 신뢰가 상당히 손상되었다. 특히 한국에서 사회복지 전문직은 발전 과정에 있고 정립단계에 있음을 감안할 때, 전문직으로서의 발전을 위해서는 윤리강령의 토착화가 시급한 과제다. 윤리강령이 사회복지의 가치를 행동화하는 지침이 된다고 볼 때 실천과정에서 좀더 구체적 · 전문적 윤리 선택의 틀을 제시할 필요가 있고 특히 한국사회에 적합하고 우선적인 윤리적 기준을 마련하는 것이 사회사업 실천은 물론 다른 전문직의 발전과 공동사회복지 실현을 위한 선행과제이고 중대한 국민적 과제다. 본 연구에서는 한국사회복지사 윤리강령을 비롯하여 한국의 의사, 간호사, 교사, 변호사의 윤리강령에 대하여 문헌을 찾아 내용 분석적 연구방법을 사용하였다. 우선 전문직 특성에 대한 이론적 고찰과 한국의 전문직 분류체계를 파악하여 윤리강령이 제정된 전통적인 전문직을 선택하고, 한국 전문직들의 윤리적 특성과 변화를 살펴본 후, 각 전문직들의 윤리강령에 대한 내용분석 틀을 만들어 강령 내용을 비교하였다. 구성 틀을 통하여 제기된 전문관련 내용은 7가지고 실천원칙은 28가지다. 이 구성 틀과 한국사회복지사 윤리강령을 비교 분석한 결과 첫째로 윤리강령에 없는 조항, 즉 신설해야 할 사항과 둘째로 보완되어야 할 내용으로 구분하여 설명할 수 있다. 그리하여 개선된 윤리강령 13조항과 실천원칙 49조항을 제시하였다. ① 윤리강령에 신설해야 할 내용으로는 생명의 존엄성과 환경보전에 대한 언급, 전문직 수행에 대한 정체성과 긍지, 장기기증의 권장과 생명복제의 자체 규제, 윤리관련 전담기구 설정, 동료와의 상호 비판적 태도에 대한 조치 방안, 생태계 및 환경보전운동 참여, 사회복지의 가치와 윤리에 관한 재교육 등이다. ② 윤리강령에 보완이 필요한 내용으로는 윤리강령 준수를 위한 윤리교육에 관한 사항, 국민으로부터의 신뢰, 공과 사의 구분, 자주적 · 창의적 시민 육성, 이기주의와 편법주의 극복, 사회복지 실현의 선도자, 전문가로서의 차별 없는 서비스, 서비스를 요청하는 클라이언트에 대한 거부 금지, 타인에 의해 안전에 위협이 있는 클라이언트 보호 행위, 클라이언트는 사회복지 실현의 동반자, 복지증진을 위한 협력 방안, 사회제도 개선 또는 지역사회 문화향상을 위한 봉사활동 등이다.
한국 사회의 대표적인 전문직으로서 의사와 변호사를 꼽는다. 다음에 비교적 안정된 전문직으로서 간호사와 교사를 들 수 있다. 이 전문직들은 전통적인 한국 직종이고 각각 윤리강령을 가지고 있으며 몇 차례 개정하였다. 그러나 1960년대 이후 강하게 불어닥친 물질주의와 황금만능사상은 사회 전체를 비리와 혼탁 속으로 몰아넣었다. 더욱 전문직의 직업윤리에 대하여도 사회적으로 의문이 제기되며 전문직에 대한 일반인들의 신뢰가 상당히 손상되었다. 특히 한국에서 사회복지 전문직은 발전 과정에 있고 정립단계에 있음을 감안할 때, 전문직으로서의 발전을 위해서는 윤리강령의 토착화가 시급한 과제다. 윤리강령이 사회복지의 가치를 행동화하는 지침이 된다고 볼 때 실천과정에서 좀더 구체적 · 전문적 윤리 선택의 틀을 제시할 필요가 있고 특히 한국사회에 적합하고 우선적인 윤리적 기준을 마련하는 것이 사회사업 실천은 물론 다른 전문직의 발전과 공동사회복지 실현을 위한 선행과제이고 중대한 국민적 과제다. 본 연구에서는 한국사회복지사 윤리강령을 비롯하여 한국의 의사, 간호사, 교사, 변호사의 윤리강령에 대하여 문헌을 찾아 내용 분석적 연구방법을 사용하였다. 우선 전문직 특성에 대한 이론적 고찰과 한국의 전문직 분류체계를 파악하여 윤리강령이 제정된 전통적인 전문직을 선택하고, 한국 전문직들의 윤리적 특성과 변화를 살펴본 후, 각 전문직들의 윤리강령에 대한 내용분석 틀을 만들어 강령 내용을 비교하였다. 구성 틀을 통하여 제기된 전문관련 내용은 7가지고 실천원칙은 28가지다. 이 구성 틀과 한국사회복지사 윤리강령을 비교 분석한 결과 첫째로 윤리강령에 없는 조항, 즉 신설해야 할 사항과 둘째로 보완되어야 할 내용으로 구분하여 설명할 수 있다. 그리하여 개선된 윤리강령 13조항과 실천원칙 49조항을 제시하였다. ① 윤리강령에 신설해야 할 내용으로는 생명의 존엄성과 환경보전에 대한 언급, 전문직 수행에 대한 정체성과 긍지, 장기기증의 권장과 생명복제의 자체 규제, 윤리관련 전담기구 설정, 동료와의 상호 비판적 태도에 대한 조치 방안, 생태계 및 환경보전운동 참여, 사회복지의 가치와 윤리에 관한 재교육 등이다. ② 윤리강령에 보완이 필요한 내용으로는 윤리강령 준수를 위한 윤리교육에 관한 사항, 국민으로부터의 신뢰, 공과 사의 구분, 자주적 · 창의적 시민 육성, 이기주의와 편법주의 극복, 사회복지 실현의 선도자, 전문가로서의 차별 없는 서비스, 서비스를 요청하는 클라이언트에 대한 거부 금지, 타인에 의해 안전에 위협이 있는 클라이언트 보호 행위, 클라이언트는 사회복지 실현의 동반자, 복지증진을 위한 협력 방안, 사회제도 개선 또는 지역사회 문화향상을 위한 봉사활동 등이다.
Doctors and lawyers are regarded as the most representative examples of the professions in Korea, followed by the nurses and teachers as the relatively stable ones. These professions are the traditional ones in Korea and have their own codes of ethics, which have been revised several times. However,...
Doctors and lawyers are regarded as the most representative examples of the professions in Korea, followed by the nurses and teachers as the relatively stable ones. These professions are the traditional ones in Korea and have their own codes of ethics, which have been revised several times. However, because of the strong materialism and mammonism starting from 1960's, the entire society is pushed into the state of irregularities and Impurity. Furthermore, the strong questions on the professional ethics of these profession groups were raised and credibility on these groups were significantly impaired. Especially, considering that the social work profession is on the process of development and is starting to be firmly established, its code of ethics should be deeply rooted in the society so that it can be fully developed into inculturation. When we accept that the code of ethics is deemed to provide the guideline for realization of social work values, the more specific framework to set the ethical foundation is required. Especially, preparation for the ethical foundation that is suitable and critical for Korean society is the prerequisite and important national task in order to carry out social work practice and to cooperate with other professions as well as to realize welfare of the community. In this study, the contents analysis research method was used. Various documents were searched for in relation to the code of ethics - those of Korean social workers, doctors, nurses, teachers and lawyers. Followed by the theoretical review on the special characteristics of the concerned professions and understanding on the profession classification system, the profession groups were selected that have their own code of ethics. Then, the special traits and change of these professions were examined. And, finally, the contents analysis framework was provided in relation to the their code of ethics to compare with one another. The suggested main topics of the forewords found through the framework were 7 topics and 28 practice principles. Comparing this framework and the code of ethics by the Korean social worker, two main subjects were pointed out - articles that were missed in the code of ethics, that is, which should be added and articles need to be modified. As a result, the improved code of ethics is suggested as follows: 1) Contents to be added - Comments on dignity of human life and the environmental issues. - Identity and pride in professional performance. - Encouragement of human organ donation and self-regulation on the human clone. - Establishment of ethics-related institute or committee. - Actions against attitude of mutual hostility between colleagues. - participation in the ecosystem and the environment preservation movement. - Re-education on values and ethics of the social welfare. 2) Contents to be modified - Education of ethics to comply with the code of ethics. - Credibility from people. - Separation between public and private affairs. - Bringing up the independent and creative citizens. - Overcoming selfishness and reliance on expediency. - Pioneer in realization of the social welfare. - Undifferentiated professional services. - No rejection to the clients who are asking for services. - Protection of the clients whose security is being threatened by others. - The clients as the companions in realizing the social welfare. - Cooperation method to promote the social welfare. - Service activities to improve the social institutions or voluntary activities to enhance the local cultures.
Doctors and lawyers are regarded as the most representative examples of the professions in Korea, followed by the nurses and teachers as the relatively stable ones. These professions are the traditional ones in Korea and have their own codes of ethics, which have been revised several times. However, because of the strong materialism and mammonism starting from 1960's, the entire society is pushed into the state of irregularities and Impurity. Furthermore, the strong questions on the professional ethics of these profession groups were raised and credibility on these groups were significantly impaired. Especially, considering that the social work profession is on the process of development and is starting to be firmly established, its code of ethics should be deeply rooted in the society so that it can be fully developed into inculturation. When we accept that the code of ethics is deemed to provide the guideline for realization of social work values, the more specific framework to set the ethical foundation is required. Especially, preparation for the ethical foundation that is suitable and critical for Korean society is the prerequisite and important national task in order to carry out social work practice and to cooperate with other professions as well as to realize welfare of the community. In this study, the contents analysis research method was used. Various documents were searched for in relation to the code of ethics - those of Korean social workers, doctors, nurses, teachers and lawyers. Followed by the theoretical review on the special characteristics of the concerned professions and understanding on the profession classification system, the profession groups were selected that have their own code of ethics. Then, the special traits and change of these professions were examined. And, finally, the contents analysis framework was provided in relation to the their code of ethics to compare with one another. The suggested main topics of the forewords found through the framework were 7 topics and 28 practice principles. Comparing this framework and the code of ethics by the Korean social worker, two main subjects were pointed out - articles that were missed in the code of ethics, that is, which should be added and articles need to be modified. As a result, the improved code of ethics is suggested as follows: 1) Contents to be added - Comments on dignity of human life and the environmental issues. - Identity and pride in professional performance. - Encouragement of human organ donation and self-regulation on the human clone. - Establishment of ethics-related institute or committee. - Actions against attitude of mutual hostility between colleagues. - participation in the ecosystem and the environment preservation movement. - Re-education on values and ethics of the social welfare. 2) Contents to be modified - Education of ethics to comply with the code of ethics. - Credibility from people. - Separation between public and private affairs. - Bringing up the independent and creative citizens. - Overcoming selfishness and reliance on expediency. - Pioneer in realization of the social welfare. - Undifferentiated professional services. - No rejection to the clients who are asking for services. - Protection of the clients whose security is being threatened by others. - The clients as the companions in realizing the social welfare. - Cooperation method to promote the social welfare. - Service activities to improve the social institutions or voluntary activities to enhance the local cultures.
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