낭만시대의 대표적 작곡가로 손꼽히는 쇼팽은 그의 전 생애를 통해 피아노 음악의 창작에 몰두하였다고 할 수 있다. 쇼팽의 작품은 소규모 작품이 거의 대부분이며 대규모의 작품으로는 3곡의 소나타 -1번 c단조 Op.4(1828), 2번 b^(b)단조 Op.35(1839), 3번 b단조 Op.58(1844)-가 있다. 그러나 쇼팽의 피아노 작품에 대한 연구들은 대부분이 그의 소규모 작품들에 대한 연구들로 그에 비해 3개의 소나타에 대한 연구는 부족하다. 또한 그의 소나타 2번과 3번의 불균형적인 악장구성과 파격적인 전개방식은 그 당시 ...
낭만시대의 대표적 작곡가로 손꼽히는 쇼팽은 그의 전 생애를 통해 피아노 음악의 창작에 몰두하였다고 할 수 있다. 쇼팽의 작품은 소규모 작품이 거의 대부분이며 대규모의 작품으로는 3곡의 소나타 -1번 c단조 Op.4(1828), 2번 b^(b)단조 Op.35(1839), 3번 b단조 Op.58(1844)-가 있다. 그러나 쇼팽의 피아노 작품에 대한 연구들은 대부분이 그의 소규모 작품들에 대한 연구들로 그에 비해 3개의 소나타에 대한 연구는 부족하다. 또한 그의 소나타 2번과 3번의 불균형적인 악장구성과 파격적인 전개방식은 그 당시 비평가들에게 고전 소나타의 규칙을 무시한 것으로 많은 비판의 대상이 되었다. 하지만 현대 비평에 와서는 이 작품에 대한 긍정적인 평가와 악장간의 유기적인 통일성을 찾으려고 노력하고 있다. 그러므로 그의 소나타를 분석함으로서 이 곡의 특징적인 구조와 4악장간의 선율적 연관성을 연구하는 것은 도움이 될 수 있는 작업의 하나라고 생각한다. 쇼팽의 피아노소나타에 관한 연구들은 대부분 2번과 3번 소나타 중에서 각각 한 곡씩을 선별하여 고전소나타의 형식적 구조와 비교함으로서 작품의 구조적 특징을 연구하거나 분석하는 방법을 택하고 있다. 그러나 본 논문에서는 이러한 방법으로 쇼팽 소나타의 전체적인 구조적 특징을 결론짓는 것은 객관적인 면이 부족하다고 생각하였기 때문에 다음과 같은 방법으로 연구를 함으로서 도움이 되고자 한다. 본 논문에서는 우선 이론적 배경으로 낭만음악의 음악적 성격과 쇼팽의 음악적 특성, 그리고 고전 소나타에서 발전되어진 낭만소나타의 특징적인 모습을 살펴봄으로서 쇼팽 소나타에 대한 전반적인 이해를 해 보고자 하며 그 다음 구체적인 방법으로 쇼팽의 2개의 소나타 No.2 Op.35와 No.3 Op.58의 전 악장을 분석하여 비교 고찰함으로서 고전소나타의 형식에서 벗어나 있는 쇼팽의 독자적인 기법을 연구하도록 한다. 또한 그의 소나타에 함축되어져 있는 전체적인 음악적 특징들과 구조 그리고 이 소나타가 주는 의미에 대해 살펴보고자 한다.
낭만시대의 대표적 작곡가로 손꼽히는 쇼팽은 그의 전 생애를 통해 피아노 음악의 창작에 몰두하였다고 할 수 있다. 쇼팽의 작품은 소규모 작품이 거의 대부분이며 대규모의 작품으로는 3곡의 소나타 -1번 c단조 Op.4(1828), 2번 b^(b)단조 Op.35(1839), 3번 b단조 Op.58(1844)-가 있다. 그러나 쇼팽의 피아노 작품에 대한 연구들은 대부분이 그의 소규모 작품들에 대한 연구들로 그에 비해 3개의 소나타에 대한 연구는 부족하다. 또한 그의 소나타 2번과 3번의 불균형적인 악장구성과 파격적인 전개방식은 그 당시 비평가들에게 고전 소나타의 규칙을 무시한 것으로 많은 비판의 대상이 되었다. 하지만 현대 비평에 와서는 이 작품에 대한 긍정적인 평가와 악장간의 유기적인 통일성을 찾으려고 노력하고 있다. 그러므로 그의 소나타를 분석함으로서 이 곡의 특징적인 구조와 4악장간의 선율적 연관성을 연구하는 것은 도움이 될 수 있는 작업의 하나라고 생각한다. 쇼팽의 피아노소나타에 관한 연구들은 대부분 2번과 3번 소나타 중에서 각각 한 곡씩을 선별하여 고전소나타의 형식적 구조와 비교함으로서 작품의 구조적 특징을 연구하거나 분석하는 방법을 택하고 있다. 그러나 본 논문에서는 이러한 방법으로 쇼팽 소나타의 전체적인 구조적 특징을 결론짓는 것은 객관적인 면이 부족하다고 생각하였기 때문에 다음과 같은 방법으로 연구를 함으로서 도움이 되고자 한다. 본 논문에서는 우선 이론적 배경으로 낭만음악의 음악적 성격과 쇼팽의 음악적 특성, 그리고 고전 소나타에서 발전되어진 낭만소나타의 특징적인 모습을 살펴봄으로서 쇼팽 소나타에 대한 전반적인 이해를 해 보고자 하며 그 다음 구체적인 방법으로 쇼팽의 2개의 소나타 No.2 Op.35와 No.3 Op.58의 전 악장을 분석하여 비교 고찰함으로서 고전소나타의 형식에서 벗어나 있는 쇼팽의 독자적인 기법을 연구하도록 한다. 또한 그의 소나타에 함축되어져 있는 전체적인 음악적 특징들과 구조 그리고 이 소나타가 주는 의미에 대해 살펴보고자 한다.
Chopin, one of the representative composers in Romantic period, devoted his life to composition of the piano music. Most of Chopin's compositions are almost small-scale music, However, he had composed large-scale works such as three piano sonatas, Op. 4 No 1 in C minor, Op. 35 No 2 in B flat minor a...
Chopin, one of the representative composers in Romantic period, devoted his life to composition of the piano music. Most of Chopin's compositions are almost small-scale music, However, he had composed large-scale works such as three piano sonatas, Op. 4 No 1 in C minor, Op. 35 No 2 in B flat minor and Op. 58 No 3 in B minor. Until now, the studies on the small-scale works of Chopin were performed more than those on Chopin's piano sonatas. Among them, Sonata No 1, his early work written in 1828 was hardly performed as main repertoire of pianist, but Sonatas No 2 and No 3 have been not only performing as one of the main repertoires by many pianists but also studying by many musicians. These studies may help us perform and analyse composer's intent perfectly in recreation through performance. In most studies on Chopin's piano sonatas, the structural characteristic and form of his piano sonata No 2 or No 3 were analysed and compared with classical sonatas. It is thought that this method have not enough objectivity to conclude the entire structural characteristics of Chopin's piano sonata. In this paper, the study on his piano sonatas has been performed through the following procedures. First, to pursue a whole and general analysis of Chopin's piano sonata, I have studied the musical characteristics of Romantic Music, Chopin's works and Romantic sonata developed from Classical sonata. Second, I have studied his original method different from the Classical sonata form by analysing and comparing sonata No 2 with sonata No 3. Third, the entire musical characteristic, structure and romantic essential elements have been studied and the meaning of Chopin's Piano Sonata in Romantic Period has been studied.
Chopin, one of the representative composers in Romantic period, devoted his life to composition of the piano music. Most of Chopin's compositions are almost small-scale music, However, he had composed large-scale works such as three piano sonatas, Op. 4 No 1 in C minor, Op. 35 No 2 in B flat minor and Op. 58 No 3 in B minor. Until now, the studies on the small-scale works of Chopin were performed more than those on Chopin's piano sonatas. Among them, Sonata No 1, his early work written in 1828 was hardly performed as main repertoire of pianist, but Sonatas No 2 and No 3 have been not only performing as one of the main repertoires by many pianists but also studying by many musicians. These studies may help us perform and analyse composer's intent perfectly in recreation through performance. In most studies on Chopin's piano sonatas, the structural characteristic and form of his piano sonata No 2 or No 3 were analysed and compared with classical sonatas. It is thought that this method have not enough objectivity to conclude the entire structural characteristics of Chopin's piano sonata. In this paper, the study on his piano sonatas has been performed through the following procedures. First, to pursue a whole and general analysis of Chopin's piano sonata, I have studied the musical characteristics of Romantic Music, Chopin's works and Romantic sonata developed from Classical sonata. Second, I have studied his original method different from the Classical sonata form by analysing and comparing sonata No 2 with sonata No 3. Third, the entire musical characteristic, structure and romantic essential elements have been studied and the meaning of Chopin's Piano Sonata in Romantic Period has been studied.
주제어
#Chopin, Fryder 쇼팽 피아노 소나타 piano
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.