본 연구는 치과의료기관 이용에 따른 병원 선택요인과 정보탐색 행태의 중요도를 파악하여 홍보전략 수립의 기초 자료를 제공하여 병원의 질적 개선과 병원 경영의 효율화에 도움이 되고자 실시되었다. 자료는 서울과 경기지역의 치과의료기관 종별 총 28곳에서 재진환자 505명을 대상으로 자기기입식 설문조사 방식에 의하여 수집하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 병원 선택 요인의 중요도에 대한 결과는 종별에 따라 모두 의료진의 친절한 서비스 항...
본 연구는 치과의료기관 이용에 따른 병원 선택요인과 정보탐색 행태의 중요도를 파악하여 홍보전략 수립의 기초 자료를 제공하여 병원의 질적 개선과 병원 경영의 효율화에 도움이 되고자 실시되었다. 자료는 서울과 경기지역의 치과의료기관 종별 총 28곳에서 재진환자 505명을 대상으로 자기기입식 설문조사 방식에 의하여 수집하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 병원 선택 요인의 중요도에 대한 결과는 종별에 따라 모두 의료진의 친절한 서비스 항목에서 가장 높게 나타났으며 의료진의 수, 유명한 병원, 치과병원의 형태 항목에서 규모가 큰 의료기관 이용자 일수록 중요도가 높았다. 변수 중에서 가장 중요하게 생각되는 1위에는 치과 의료진의 경력, 의료진의 진료서비스, 현대적인 시설 및 장비 순으로 나타났으나, 치과의원에서는 치과 의료진의 경력, 의료진의 친절한 서비스, 저렴한 진료비 순으로 차이가 나타났다. 정보탐색 행태 중요도 분석에서는 치과의료기관 종별에 따라 타인의 권유에 의한 변수에서 차이가 나타났으며, 서울지역의 경우 치과의원에서 대중매체 변수가 가장 높게 나타났다. 변수 중에서 가장 중요하게 생각되는 1위는 과거 본인의 경험, 타인의 권유, 홈페이지 검색 순으로 나타났으나, 치과병원에서는 과거 본인의 경험, 타인의 권유, 타치과의 소개 순으로 나타났다. 결론적으로 치과의료기관의 선택요인과 정보탐색 행태의 중요도는 종별, 인구사회학적 요인에 따라 차이가 있음을 분석하여 홍보 및 광고 전략에 크게 활용될 만한 사항으로 판단된다.
본 연구는 치과의료기관 이용에 따른 병원 선택요인과 정보탐색 행태의 중요도를 파악하여 홍보전략 수립의 기초 자료를 제공하여 병원의 질적 개선과 병원 경영의 효율화에 도움이 되고자 실시되었다. 자료는 서울과 경기지역의 치과의료기관 종별 총 28곳에서 재진환자 505명을 대상으로 자기기입식 설문조사 방식에 의하여 수집하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 병원 선택 요인의 중요도에 대한 결과는 종별에 따라 모두 의료진의 친절한 서비스 항목에서 가장 높게 나타났으며 의료진의 수, 유명한 병원, 치과병원의 형태 항목에서 규모가 큰 의료기관 이용자 일수록 중요도가 높았다. 변수 중에서 가장 중요하게 생각되는 1위에는 치과 의료진의 경력, 의료진의 진료서비스, 현대적인 시설 및 장비 순으로 나타났으나, 치과의원에서는 치과 의료진의 경력, 의료진의 친절한 서비스, 저렴한 진료비 순으로 차이가 나타났다. 정보탐색 행태 중요도 분석에서는 치과의료기관 종별에 따라 타인의 권유에 의한 변수에서 차이가 나타났으며, 서울지역의 경우 치과의원에서 대중매체 변수가 가장 높게 나타났다. 변수 중에서 가장 중요하게 생각되는 1위는 과거 본인의 경험, 타인의 권유, 홈페이지 검색 순으로 나타났으나, 치과병원에서는 과거 본인의 경험, 타인의 권유, 타치과의 소개 순으로 나타났다. 결론적으로 치과의료기관의 선택요인과 정보탐색 행태의 중요도는 종별, 인구사회학적 요인에 따라 차이가 있음을 분석하여 홍보 및 광고 전략에 크게 활용될 만한 사항으로 판단된다.
The research objectives are to examine the information searching behavior of consumer and factors affecting choosing dental institutions and to propose the marketing plans for dental institutions. For these purpose, 505 patients of data in 28 institutions (dentist's offices, dental clinics, and dent...
The research objectives are to examine the information searching behavior of consumer and factors affecting choosing dental institutions and to propose the marketing plans for dental institutions. For these purpose, 505 patients of data in 28 institutions (dentist's offices, dental clinics, and dental departments in a general hospital) located in Seoul and Gyeonggi-do were collected by a self-administered questionnaire survey. The result can be summarized as follows: 1) The most important factor affecting choosing dental institutions was the special potential and career of dentist, and the next were expert medical service, the facilities and convenience of process for dental clinics and dental departments in a general hospital. On the other hand, for dental's offices, the special potential and career of dentist, the kindness service, and reasonable price are the most important factors. 2) The most important information source to search dental institutions was the experience of past person oneself, and the next was inducement of others, home page searching for dental's offices and dental departments in a general hospital. On the other hand, for dental clinics, the experience of past person oneself, inducement of others and introduction order by other dentist were the most important information sources. In conclusion, the effort for specific marketing plan by type of dental institutions should be needed. And more concern on information searching behavior of consumer and factors affecting choosing dental institutions will be needed.
The research objectives are to examine the information searching behavior of consumer and factors affecting choosing dental institutions and to propose the marketing plans for dental institutions. For these purpose, 505 patients of data in 28 institutions (dentist's offices, dental clinics, and dental departments in a general hospital) located in Seoul and Gyeonggi-do were collected by a self-administered questionnaire survey. The result can be summarized as follows: 1) The most important factor affecting choosing dental institutions was the special potential and career of dentist, and the next were expert medical service, the facilities and convenience of process for dental clinics and dental departments in a general hospital. On the other hand, for dental's offices, the special potential and career of dentist, the kindness service, and reasonable price are the most important factors. 2) The most important information source to search dental institutions was the experience of past person oneself, and the next was inducement of others, home page searching for dental's offices and dental departments in a general hospital. On the other hand, for dental clinics, the experience of past person oneself, inducement of others and introduction order by other dentist were the most important information sources. In conclusion, the effort for specific marketing plan by type of dental institutions should be needed. And more concern on information searching behavior of consumer and factors affecting choosing dental institutions will be needed.
주제어
#정보탐색 병원선택 요인 마케팅 계획 Dental Institution Information Searching
학위논문 정보
저자
최혜정
학위수여기관
인제대학교 보건대학원
학위구분
국내석사
학과
병원경영학과
발행연도
2004
총페이지
ⅲ, 43p.
키워드
정보탐색 병원선택 요인 마케팅 계획 Dental Institution Information Searching
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