본 연구의 목적은 놀이를 통한 유아의 음악활동이 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정 하였다. 연구문제 1. 놀이를 활용한 음악활동프로그램이 유아의 자기정서인식 발달에 영향을 미칠 것인가? 연구문제 2. 놀이를 활용한 음악활동프로그램이 유아의 자기정서조절 발달에 영향을 미칠 것인가? 연구문제 3. 놀이를 활용한 음악활동프로그램이 유아의 타인정서인식 발달에 영향을 미칠 것인가?...
본 연구의 목적은 놀이를 통한 유아의 음악활동이 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정 하였다. 연구문제 1. 놀이를 활용한 음악활동프로그램이 유아의 자기정서인식 발달에 영향을 미칠 것인가? 연구문제 2. 놀이를 활용한 음악활동프로그램이 유아의 자기정서조절 발달에 영향을 미칠 것인가? 연구문제 3. 놀이를 활용한 음악활동프로그램이 유아의 타인정서인식 발달에 영향을 미칠 것인가? 연구문제 4. 놀이를 활용한 음악활동프로그램이 유아의 타인정서조절 발달에 영향을 미칠 것인가? 이러한 연구문제를 검증하기 위해 대전지역 5유치원의 만 4세 유아 50명을 대상으로 각각 25명씩 실험집단과 비교집단을 구성하였고, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 절차로 연구를 진행하였다. 유아의 정서지능 발달을 측정하기 위한 도구로는 Mayer와 Salovery(1996)의 정서지능 모형에 기초하여 이병래(1997)가 제작한 정서지능 체크리스트(만 4세용)를 사용 하였다. 수집된 자료는 SPSS프로그램을 이용하여 분석하였다. 이와 같은 과정을 거쳐 이루어진 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 놀이를 활용한 음악활동프로그램은 유아의 자기정서인식 발달에 영향을 주었으며, 통계적으로도 의미 있는 차이를 보였다(F=192.887, p<.001). 둘째, 놀이를 활용한 음악활동프로그램은 유아의 자기정서조절 발달에 영향을 주었으며, 통계적으로도 의미 있는 차이를 보였다(f=301.497, p<.001). 셋째, 놀이를 활용한 음악활동프로그램은 유아의 타인정서인식 발달에 영향을 주었으며, 통계적으로도 의미 있는 차이를 보였다(F=99.804, p<.001). 넷째, 놀이를 활용한 음악활동프로그램은 유아의 타인정서조절 발달에 영향을 주었으며, 통계적으로도 의미 있는 차이를 보였다(F=353.754, p<.001).
본 연구의 목적은 놀이를 통한 유아의 음악활동이 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정 하였다. 연구문제 1. 놀이를 활용한 음악활동프로그램이 유아의 자기정서인식 발달에 영향을 미칠 것인가? 연구문제 2. 놀이를 활용한 음악활동프로그램이 유아의 자기정서조절 발달에 영향을 미칠 것인가? 연구문제 3. 놀이를 활용한 음악활동프로그램이 유아의 타인정서인식 발달에 영향을 미칠 것인가? 연구문제 4. 놀이를 활용한 음악활동프로그램이 유아의 타인정서조절 발달에 영향을 미칠 것인가? 이러한 연구문제를 검증하기 위해 대전지역 5유치원의 만 4세 유아 50명을 대상으로 각각 25명씩 실험집단과 비교집단을 구성하였고, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 절차로 연구를 진행하였다. 유아의 정서지능 발달을 측정하기 위한 도구로는 Mayer와 Salovery(1996)의 정서지능 모형에 기초하여 이병래(1997)가 제작한 정서지능 체크리스트(만 4세용)를 사용 하였다. 수집된 자료는 SPSS프로그램을 이용하여 분석하였다. 이와 같은 과정을 거쳐 이루어진 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 놀이를 활용한 음악활동프로그램은 유아의 자기정서인식 발달에 영향을 주었으며, 통계적으로도 의미 있는 차이를 보였다(F=192.887, p<.001). 둘째, 놀이를 활용한 음악활동프로그램은 유아의 자기정서조절 발달에 영향을 주었으며, 통계적으로도 의미 있는 차이를 보였다(f=301.497, p<.001). 셋째, 놀이를 활용한 음악활동프로그램은 유아의 타인정서인식 발달에 영향을 주었으며, 통계적으로도 의미 있는 차이를 보였다(F=99.804, p<.001). 넷째, 놀이를 활용한 음악활동프로그램은 유아의 타인정서조절 발달에 영향을 주었으며, 통계적으로도 의미 있는 차이를 보였다(F=353.754, p<.001).
The purpose of this study was to examine the effects of music play activities on the development of preschool children's Emotional Intelligence. For that purpose, following study items were set: what is the impact of music play activities on preschool children's Emotional Intelligence(self awareness...
The purpose of this study was to examine the effects of music play activities on the development of preschool children's Emotional Intelligence. For that purpose, following study items were set: what is the impact of music play activities on preschool children's Emotional Intelligence(self awareness, self regulation, other awareness, other regulation)? The study group consisted 60 four-year-old children at A kindergarten located in Daejon. They were divided into two groups : the experimental group(composed of 30 children) and the control group(composed of 30 children). To measure their emotional intelligence, 'The Emotional Intelligence Test' of Mayor & Salovey(1996) adapted by Lee Byung-Nae(1997) were used. The pretest established that these was no significant difference in children's emotional intelligence between the experimental group and the control group. The collected data were analyzed with SPSS(statistical package for the social science). F-test was conducted to see how the music play activities affected young children's emotional intelligence for pretest and posttest score, and to find out changes in the emotional intelligence of the children in the experimental group the process of the accvities of the experimental group were analyzed. The main results obtained from this study are summarized as follows: 1. The study showed that the posttest score for Self Awareness of the experimental group was significantly higher than that of e control group. 2. The study showed that the posttest score for Self Regulation of the experimental group was significantly higher than that of the control group. 3. The study showed that the posttest score for Other Awareness of the experimental group was significantly higher than that of e control group. 4. The study showed that the posttest score for Other Regulation of the experimental group was significantly higher than that of the control group. Therefore it was found that music play activities increased on preschool children's Emotional Intelligence.
The purpose of this study was to examine the effects of music play activities on the development of preschool children's Emotional Intelligence. For that purpose, following study items were set: what is the impact of music play activities on preschool children's Emotional Intelligence(self awareness, self regulation, other awareness, other regulation)? The study group consisted 60 four-year-old children at A kindergarten located in Daejon. They were divided into two groups : the experimental group(composed of 30 children) and the control group(composed of 30 children). To measure their emotional intelligence, 'The Emotional Intelligence Test' of Mayor & Salovey(1996) adapted by Lee Byung-Nae(1997) were used. The pretest established that these was no significant difference in children's emotional intelligence between the experimental group and the control group. The collected data were analyzed with SPSS(statistical package for the social science). F-test was conducted to see how the music play activities affected young children's emotional intelligence for pretest and posttest score, and to find out changes in the emotional intelligence of the children in the experimental group the process of the accvities of the experimental group were analyzed. The main results obtained from this study are summarized as follows: 1. The study showed that the posttest score for Self Awareness of the experimental group was significantly higher than that of e control group. 2. The study showed that the posttest score for Self Regulation of the experimental group was significantly higher than that of the control group. 3. The study showed that the posttest score for Other Awareness of the experimental group was significantly higher than that of e control group. 4. The study showed that the posttest score for Other Regulation of the experimental group was significantly higher than that of the control group. Therefore it was found that music play activities increased on preschool children's Emotional Intelligence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.