디즈니 애니메이션에 나타난 캐릭터 유형 및 특징 분석 : 프로브의 일곱 가지 등장인물 유형에 따라서 Analysis Types and Features of Disney Animation Characters : According to Probe's Seven Character Types원문보기
현대는 과거와는 달리 지식기반의 고부가가치 산업의 시대를 맞이하고 있다. 과거의 자본과 생산성 위주의 산업은 정보, 지식 기반의 문화 컨텐츠 산업으로 변하고 있다. 애니메이션 산업은 이러한 문화 컨텐츠 산업 중에서도 큰 시장과 다양한 부가 산업을 창출 할 수 있다는 점에서 그 중요성은 특별하다 하겠다. 애니메이션 산업에서 파생되는 부수산업은 실로 무궁 무진 하다고 할 수 있다. 디즈니 애니메이션의 예만 들어도, 극장 입장 수입 뿐 아니라, 뒤이어 속편으로 출시되는 비디오도 수천만부의 판매 실적을 올렸고, 이것은 다시 레이저디스크, CD롬 등으로 판매되었고, 주제가 모음은 음악 CD · 카세트로, 주인공 캐릭터는 무수한 상품에 응용되어 큰 수익을 내고 있다. 영상산업은 팬시, 머천다이징산업과 연관 된데다가 심지어는 교육용 CD에까지 확산되는 등 황금 알을 낳는 부가가치 극대산업으로 인식되고 있다. 이러한 애니메이션 산업의 증심에는 캐릭터가 있다. 애니메이션의 독특한 캐릭터는 관객의 뇌리에 남아 그 캐릭터가 그려진 상품들을 보면서 자신이 보았던 애니메이션을 다시 생각하게 되고, 이는 좋은 순환 효과를 발휘한다. 애니메이션이 실패하더라도 캐릭터는 성공하여 부수적인 사업으로 성공을 거둔 예도 많이 있다. 이렇듯 애니메이션 캐릭터는 큰 장점을 가지고 있는 고부가가치 산업의 중요한 소재이다. 그리고 이러한 캐릭터를 얼마나 효과적으로 부각시키느냐에 따라 성공 여부에 많은 영향을 줄 것이다. 본 논문에서는 애니메이션 캐릭터의 구성요소를 분석하여 디즈니 애니메이션 캐릭터들의 각 요소들이 어떠한 공통점을 내포하고 있는지 도출해 내려 한다. Ⅰ. 서론에서는 연구 목적과 연구 문제, 연구 범위 및 연구방법 그리고 기존 연구에 대한 검토를 한다. 선진화된 디즈니 애니메이션 캐릭터의 유형별 공통적인 특성들을 도출해 내어 국내 애니메이션 캐릭터 제작 시 보편적인 지표를 제공하고자 하는데 그 목적이 있으며 이에 따라서, 디즈니 캐릭터를 ...
현대는 과거와는 달리 지식기반의 고부가가치 산업의 시대를 맞이하고 있다. 과거의 자본과 생산성 위주의 산업은 정보, 지식 기반의 문화 컨텐츠 산업으로 변하고 있다. 애니메이션 산업은 이러한 문화 컨텐츠 산업 중에서도 큰 시장과 다양한 부가 산업을 창출 할 수 있다는 점에서 그 중요성은 특별하다 하겠다. 애니메이션 산업에서 파생되는 부수산업은 실로 무궁 무진 하다고 할 수 있다. 디즈니 애니메이션의 예만 들어도, 극장 입장 수입 뿐 아니라, 뒤이어 속편으로 출시되는 비디오도 수천만부의 판매 실적을 올렸고, 이것은 다시 레이저디스크, CD롬 등으로 판매되었고, 주제가 모음은 음악 CD · 카세트로, 주인공 캐릭터는 무수한 상품에 응용되어 큰 수익을 내고 있다. 영상산업은 팬시, 머천다이징산업과 연관 된데다가 심지어는 교육용 CD에까지 확산되는 등 황금 알을 낳는 부가가치 극대산업으로 인식되고 있다. 이러한 애니메이션 산업의 증심에는 캐릭터가 있다. 애니메이션의 독특한 캐릭터는 관객의 뇌리에 남아 그 캐릭터가 그려진 상품들을 보면서 자신이 보았던 애니메이션을 다시 생각하게 되고, 이는 좋은 순환 효과를 발휘한다. 애니메이션이 실패하더라도 캐릭터는 성공하여 부수적인 사업으로 성공을 거둔 예도 많이 있다. 이렇듯 애니메이션 캐릭터는 큰 장점을 가지고 있는 고부가가치 산업의 중요한 소재이다. 그리고 이러한 캐릭터를 얼마나 효과적으로 부각시키느냐에 따라 성공 여부에 많은 영향을 줄 것이다. 본 논문에서는 애니메이션 캐릭터의 구성요소를 분석하여 디즈니 애니메이션 캐릭터들의 각 요소들이 어떠한 공통점을 내포하고 있는지 도출해 내려 한다. Ⅰ. 서론에서는 연구 목적과 연구 문제, 연구 범위 및 연구방법 그리고 기존 연구에 대한 검토를 한다. 선진화된 디즈니 애니메이션 캐릭터의 유형별 공통적인 특성들을 도출해 내어 국내 애니메이션 캐릭터 제작 시 보편적인 지표를 제공하고자 하는데 그 목적이 있으며 이에 따라서, 디즈니 캐릭터를 프로브의 일곱 유형에 따라 나눌 수 있는지, 그리고 유형별로 분류를 하였다면 분류된 캐릭터들은 유형별로 어떠한 공통적인 특징이 있는지를 연구 문제로 하였다. 이러한 내적 및 외적으로 공통적인 특징을 산출하는 방법에 대해서도 언급하였다. Ⅱ장에서는 캐릭터의 일반적인 이론적 배경에 대해서 간략히 설명을 한 후, 프로브의 민담 구조론과 거기에 언급되어있는 일곱 가지 등장인물 유형에 대해 서술한다. 그리고 내적 특성 요소의 산출 방법에 사용할 MBTI와 DISC에 대한 설명과 외적 특성 요소에서 다루어지는 얼굴 유형과 특징에 대해서 서술한다. Ⅲ장에서는 본 논문에서 연구대상으로 정한 디즈니 캐릭터들을 프로브의 일곱 가지 등장인물 유형으로 분류하는 작업을 한다. Ⅳ장에서는 분류된 캐릭터들을 유형별로 내적 및 외적 특성을 산출하여 어떠한 공통적인 코드가 있는지 분석하는 작업을 한다. 즉, 캐릭터들의 MBTI와 DISC 유형을 산출하여 유형별로 어떠한 공통점이 있는지를 분석하여 내적 공통점을 도출해 내고, 마찬가지로 얼굴 유형을 분석하여 외적 공통점을 도출해 낸다. 마지막 Ⅴ 결론에서는 연구 문제에 대한 답안을 제시한다. 본문에서 조사한 캐릭터들의 유형별 내적 및 외적 특성의 공통점을 정리하고 이에 대한 실용 방안을 간단하게 언급한다.
현대는 과거와는 달리 지식기반의 고부가가치 산업의 시대를 맞이하고 있다. 과거의 자본과 생산성 위주의 산업은 정보, 지식 기반의 문화 컨텐츠 산업으로 변하고 있다. 애니메이션 산업은 이러한 문화 컨텐츠 산업 중에서도 큰 시장과 다양한 부가 산업을 창출 할 수 있다는 점에서 그 중요성은 특별하다 하겠다. 애니메이션 산업에서 파생되는 부수산업은 실로 무궁 무진 하다고 할 수 있다. 디즈니 애니메이션의 예만 들어도, 극장 입장 수입 뿐 아니라, 뒤이어 속편으로 출시되는 비디오도 수천만부의 판매 실적을 올렸고, 이것은 다시 레이저디스크, CD롬 등으로 판매되었고, 주제가 모음은 음악 CD · 카세트로, 주인공 캐릭터는 무수한 상품에 응용되어 큰 수익을 내고 있다. 영상산업은 팬시, 머천다이징산업과 연관 된데다가 심지어는 교육용 CD에까지 확산되는 등 황금 알을 낳는 부가가치 극대산업으로 인식되고 있다. 이러한 애니메이션 산업의 증심에는 캐릭터가 있다. 애니메이션의 독특한 캐릭터는 관객의 뇌리에 남아 그 캐릭터가 그려진 상품들을 보면서 자신이 보았던 애니메이션을 다시 생각하게 되고, 이는 좋은 순환 효과를 발휘한다. 애니메이션이 실패하더라도 캐릭터는 성공하여 부수적인 사업으로 성공을 거둔 예도 많이 있다. 이렇듯 애니메이션 캐릭터는 큰 장점을 가지고 있는 고부가가치 산업의 중요한 소재이다. 그리고 이러한 캐릭터를 얼마나 효과적으로 부각시키느냐에 따라 성공 여부에 많은 영향을 줄 것이다. 본 논문에서는 애니메이션 캐릭터의 구성요소를 분석하여 디즈니 애니메이션 캐릭터들의 각 요소들이 어떠한 공통점을 내포하고 있는지 도출해 내려 한다. Ⅰ. 서론에서는 연구 목적과 연구 문제, 연구 범위 및 연구방법 그리고 기존 연구에 대한 검토를 한다. 선진화된 디즈니 애니메이션 캐릭터의 유형별 공통적인 특성들을 도출해 내어 국내 애니메이션 캐릭터 제작 시 보편적인 지표를 제공하고자 하는데 그 목적이 있으며 이에 따라서, 디즈니 캐릭터를 프로브의 일곱 유형에 따라 나눌 수 있는지, 그리고 유형별로 분류를 하였다면 분류된 캐릭터들은 유형별로 어떠한 공통적인 특징이 있는지를 연구 문제로 하였다. 이러한 내적 및 외적으로 공통적인 특징을 산출하는 방법에 대해서도 언급하였다. Ⅱ장에서는 캐릭터의 일반적인 이론적 배경에 대해서 간략히 설명을 한 후, 프로브의 민담 구조론과 거기에 언급되어있는 일곱 가지 등장인물 유형에 대해 서술한다. 그리고 내적 특성 요소의 산출 방법에 사용할 MBTI와 DISC에 대한 설명과 외적 특성 요소에서 다루어지는 얼굴 유형과 특징에 대해서 서술한다. Ⅲ장에서는 본 논문에서 연구대상으로 정한 디즈니 캐릭터들을 프로브의 일곱 가지 등장인물 유형으로 분류하는 작업을 한다. Ⅳ장에서는 분류된 캐릭터들을 유형별로 내적 및 외적 특성을 산출하여 어떠한 공통적인 코드가 있는지 분석하는 작업을 한다. 즉, 캐릭터들의 MBTI와 DISC 유형을 산출하여 유형별로 어떠한 공통점이 있는지를 분석하여 내적 공통점을 도출해 내고, 마찬가지로 얼굴 유형을 분석하여 외적 공통점을 도출해 낸다. 마지막 Ⅴ 결론에서는 연구 문제에 대한 답안을 제시한다. 본문에서 조사한 캐릭터들의 유형별 내적 및 외적 특성의 공통점을 정리하고 이에 대한 실용 방안을 간단하게 언급한다.
The present day, differently from the past days, is hight value added industry age that stands on ths basis on knowledge. the industry of the past, that was based on capital and productivity, is changing to the cultural contents industry based on information and knowledge. Importance of the animatio...
The present day, differently from the past days, is hight value added industry age that stands on ths basis on knowledge. the industry of the past, that was based on capital and productivity, is changing to the cultural contents industry based on information and knowledge. Importance of the animation industry is very special because it has big market among the cultural contents industry and can make various supplement industry. Supplement industries derived from animation industry are infinite. For a instance, Disney animation gave very much actual results by sequel video as mush as theater income. And they making big profits from the sales of 0ST CD-ROMs and character merchandises. There is a Character at center of Such an animation industry. Spectators remember characters while see various goods drawn the characters, and this situation displays fine circulation effect. There are some success examples animation was failed but it's characters succeeded very much. Thus, animation character is an important matter of the high value industry. Bringing character into relief effectively has an much effect on success or failure, I think. So then, how can we create characters impact-fully? I think analyzing organization of character firstly, and drawing a common feature in connection with success cases is a important prior subject. So in this dissertation, I intend to analyze personality type and physiognomic appearance of grouped characters. And I purpose to make common features and different things clear each other. In the introduction, I will investigate a research purpose, problem, scope, method and existing research. It is the purpose that I draw common features of grouped Disney Characters and then, offer universal manual to interior animation makers. And the research problem is that Disney Characters can be grouped into Probe's Seven Character Types and if it is possible, what common features there is. I also, refer the method to solve the problem. In chapter Ⅱ, after explain about public theory of character, descript Probe's Seven Character types in folk story. And I explain about MBTI and DISC those are used to research internal features, and explain about face types those are used to research external features. Tn Chapter Ⅲ, I classify according to Probe's Seven Character types. In Chapter Ⅳ, I analyse that there are what common features in grouped characters. Namely, I draw inner features by research MBTI types and DISC types of grouped characters, and in the same way, draw external features by research Face types of characters. For the last time, int Chapter Ⅴ, I draw conclusion. I summarize inner and external features of grouped characters researched in the body, and I comment shortly about us plan.
The present day, differently from the past days, is hight value added industry age that stands on ths basis on knowledge. the industry of the past, that was based on capital and productivity, is changing to the cultural contents industry based on information and knowledge. Importance of the animation industry is very special because it has big market among the cultural contents industry and can make various supplement industry. Supplement industries derived from animation industry are infinite. For a instance, Disney animation gave very much actual results by sequel video as mush as theater income. And they making big profits from the sales of 0ST CD-ROMs and character merchandises. There is a Character at center of Such an animation industry. Spectators remember characters while see various goods drawn the characters, and this situation displays fine circulation effect. There are some success examples animation was failed but it's characters succeeded very much. Thus, animation character is an important matter of the high value industry. Bringing character into relief effectively has an much effect on success or failure, I think. So then, how can we create characters impact-fully? I think analyzing organization of character firstly, and drawing a common feature in connection with success cases is a important prior subject. So in this dissertation, I intend to analyze personality type and physiognomic appearance of grouped characters. And I purpose to make common features and different things clear each other. In the introduction, I will investigate a research purpose, problem, scope, method and existing research. It is the purpose that I draw common features of grouped Disney Characters and then, offer universal manual to interior animation makers. And the research problem is that Disney Characters can be grouped into Probe's Seven Character Types and if it is possible, what common features there is. I also, refer the method to solve the problem. In chapter Ⅱ, after explain about public theory of character, descript Probe's Seven Character types in folk story. And I explain about MBTI and DISC those are used to research internal features, and explain about face types those are used to research external features. Tn Chapter Ⅲ, I classify according to Probe's Seven Character types. In Chapter Ⅳ, I analyse that there are what common features in grouped characters. Namely, I draw inner features by research MBTI types and DISC types of grouped characters, and in the same way, draw external features by research Face types of characters. For the last time, int Chapter Ⅴ, I draw conclusion. I summarize inner and external features of grouped characters researched in the body, and I comment shortly about us plan.
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