지금까지 병창이란 장르의 발생 시기와 지금까지 그중 유일한 형태로 지금까지 전해오는 가야금 병창에 대하여, 또 그 음악이 하나의 형식으로 자리 잡는데에 중요한 위치를 차지하는 오태석과 박귀희, 두 사람의 음악적 위치와 그들의 음악에 대해 살펴보았다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫 번째로 곡의 목록면에서 두사람은 20여곡 정도를 남기고 있으나 중복되는 곡은 별로 없었다. 이는 두 사람의 시대적 상황과 대중의 취향으로 인한 결과라 볼 수 있다.
두 번째로 사설적인 면에서 큰 차이는 보이지 않았으나 박귀희의 ...
지금까지 병창이란 장르의 발생 시기와 지금까지 그중 유일한 형태로 지금까지 전해오는 가야금 병창에 대하여, 또 그 음악이 하나의 형식으로 자리 잡는데에 중요한 위치를 차지하는 오태석과 박귀희, 두 사람의 음악적 위치와 그들의 음악에 대해 살펴보았다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫 번째로 곡의 목록면에서 두사람은 20여곡 정도를 남기고 있으나 중복되는 곡은 별로 없었다. 이는 두 사람의 시대적 상황과 대중의 취향으로 인한 결과라 볼 수 있다.
두 번째로 사설적인 면에서 큰 차이는 보이지 않았으나 박귀희의 사설이 더 길었다. 이는 오태석이 판소리의 흐름 구조로 연주를 한 반면 박귀희의 경우 원래의 사설을 중심으로 재 편곡이 이루어졌음을 추측할 수 있다. 또한 오태석의 녹음은 각 음반사에 따라 사설과 음악의 구성이 달랐다.
세 번째로 음악적인 면에서 가장 큰 차이점을 보이고 있는데 오태석의 경우 기본적인 대마디 대장단의 사용으로 정박의 리듬형과 판소리적인 긴장감이 있는 선율을 가지고 있으며 상청을 자주 사용하는 반면 박귀희의 경우 변형된 장단 -- 완자걸이, 엇붙임, 2분박 --을 사용하여 거뜬 거뜬한 리듬에 어울리는 화려하고 안정감 있는 선율을 가지고 있었으며 반주 기능으로서의 가야금의 역할은 그 폭이 더 커졌음을 알 수 있다. 이는 오태석이 판소리의 성향을 그대로 병창으로 옮겨 악기가 부수적인 반주의 역할을 하고 즉흥적인 사설로 상황에 맞는 연주를 하였지만, 제자인 박귀희는 그에 머물지 않고 전수한 곡을 자신이 습득한 또 다른 음악을 바탕으로 스승의 음악을 더욱 체계적으로 정리하고 가야금과 창의 관계를 종적인 관계가 아닌 횡적인 관계로 바꾸었다고 볼 수 있기 때문이다. 그러나 악기의 제약으로 인한 다양하지 못한 전조의 기능은 앞으로 연주자들에 의해 극복되어야 할 과제이며 석화제라는 용어는 음계에 대한 것이 아닌 연주 방법으로서 구분되어야 할 것이다.
두 사람의 곡이 어느 것이 우월하다고 단정 지을 수는 없으나 스승인 오태석의 곡은 판소리적인 성향을 두드러지게 느낄 수 있는 반면 박귀희의 곡은 오태석의 곡보다는 매우 정교하고 체계적인 구성을 가지고 있다.
초기의 가야금 병창으로부터 오늘날의 모습에는 많은 변화가 있다. 그 과정에는 이 두 사람 뿐 아니라 수많은 연주자들에 의한 창작이 있었을 것이며 지금 우리가 전수 받고 연주하고 있는 음악은 그 결과일 것이다. 하지만 지금의 음악 역시 우리들에 의해 재창작될 수 있다는 가정을 해 본다면 이러한 방법적인 조사는 앞으로 가야금 병창의 체계화와 올바른 전수, 또 다른 창작을 위해 가장 필요한 방법이 될 것이며 앞으로도 계속 되어야 할 것이다.
지금까지 병창이란 장르의 발생 시기와 지금까지 그중 유일한 형태로 지금까지 전해오는 가야금 병창에 대하여, 또 그 음악이 하나의 형식으로 자리 잡는데에 중요한 위치를 차지하는 오태석과 박귀희, 두 사람의 음악적 위치와 그들의 음악에 대해 살펴보았다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫 번째로 곡의 목록면에서 두사람은 20여곡 정도를 남기고 있으나 중복되는 곡은 별로 없었다. 이는 두 사람의 시대적 상황과 대중의 취향으로 인한 결과라 볼 수 있다.
두 번째로 사설적인 면에서 큰 차이는 보이지 않았으나 박귀희의 사설이 더 길었다. 이는 오태석이 판소리의 흐름 구조로 연주를 한 반면 박귀희의 경우 원래의 사설을 중심으로 재 편곡이 이루어졌음을 추측할 수 있다. 또한 오태석의 녹음은 각 음반사에 따라 사설과 음악의 구성이 달랐다.
세 번째로 음악적인 면에서 가장 큰 차이점을 보이고 있는데 오태석의 경우 기본적인 대마디 대장단의 사용으로 정박의 리듬형과 판소리적인 긴장감이 있는 선율을 가지고 있으며 상청을 자주 사용하는 반면 박귀희의 경우 변형된 장단 -- 완자걸이, 엇붙임, 2분박 --을 사용하여 거뜬 거뜬한 리듬에 어울리는 화려하고 안정감 있는 선율을 가지고 있었으며 반주 기능으로서의 가야금의 역할은 그 폭이 더 커졌음을 알 수 있다. 이는 오태석이 판소리의 성향을 그대로 병창으로 옮겨 악기가 부수적인 반주의 역할을 하고 즉흥적인 사설로 상황에 맞는 연주를 하였지만, 제자인 박귀희는 그에 머물지 않고 전수한 곡을 자신이 습득한 또 다른 음악을 바탕으로 스승의 음악을 더욱 체계적으로 정리하고 가야금과 창의 관계를 종적인 관계가 아닌 횡적인 관계로 바꾸었다고 볼 수 있기 때문이다. 그러나 악기의 제약으로 인한 다양하지 못한 전조의 기능은 앞으로 연주자들에 의해 극복되어야 할 과제이며 석화제라는 용어는 음계에 대한 것이 아닌 연주 방법으로서 구분되어야 할 것이다.
두 사람의 곡이 어느 것이 우월하다고 단정 지을 수는 없으나 스승인 오태석의 곡은 판소리적인 성향을 두드러지게 느낄 수 있는 반면 박귀희의 곡은 오태석의 곡보다는 매우 정교하고 체계적인 구성을 가지고 있다.
초기의 가야금 병창으로부터 오늘날의 모습에는 많은 변화가 있다. 그 과정에는 이 두 사람 뿐 아니라 수많은 연주자들에 의한 창작이 있었을 것이며 지금 우리가 전수 받고 연주하고 있는 음악은 그 결과일 것이다. 하지만 지금의 음악 역시 우리들에 의해 재창작될 수 있다는 가정을 해 본다면 이러한 방법적인 조사는 앞으로 가야금 병창의 체계화와 올바른 전수, 또 다른 창작을 위해 가장 필요한 방법이 될 것이며 앞으로도 계속 되어야 할 것이다.
We have to reconsider that Byungchang(竝唱) is the inevitable
product of the human beings as people started making musical
instruments and playing. So we can say that Byungchang includes not
only Kayagum but also all the genre of playing music and singing. And
the history of Kayagum By...
We have to reconsider that Byungchang(竝唱) is the inevitable
product of the human beings as people started making musical
instruments and playing. So we can say that Byungchang includes not
only Kayagum but also all the genre of playing music and singing. And
the history of Kayagum Byungchang can be the one of Byungchang.
Though Taesuk Oh(吳太石) and Guihee Park(朴貴姬), who are the
two momentous people of this study, occupy an important position in
the history of korean music, there aren't any studies about them. So I
thought that we had to have a whole understanding of their music
before we started studying about them. Here are the conclusions of the
music of Taesuk Oh and his pupil, Guihee Park. First, Most of the music in the record of Taesuk Oh are quite
different from the ones that are handed down to us and played by us
in present.
Second, Guihee Park played the music in her own way a little
different from the way of playing of Taesuk Oh. She quite often added
her creations in playing.
Third, In case of Danga(短歌), there is Woojogil as the original form
in the music of Taesuk Oh but there is a vocal sound of Pyungjogil
known as the way of Sukhwaje(石花制) in the music of Guihee Park.
Fourth, In the music of Taesuk Oh, Kayageum functions as an
accompaniment except in its solo part but in the music of Guihee Park,
Kayagum plays a horizontal part with sound, not a vertical part as an
accompaniment, by the beat and touch at an angle.
Last, Taesuk Oh uses powerful melodies of Pansori but Guihee Park
has the melody structure softer than the one of Taesuk Oh.
We can't tell which one is superior but the music of the teacher,
Taesuk Oh, has a remarkable disposition of Pansori and the music of
Guihee Park has a very elaborate and organized constitution. Taesuk Oh
and Guihee Park can be estimated as two valuable people giving
development from the early Kayagum Byungchang to what of the
present time in the history of Korean music.
Besides, the investigation of this method will be the most necessary
way for the organization, right transmission and another creation of
Kayagum Byungchang and it should be continued in the days ahead.
We have to reconsider that Byungchang(竝唱) is the inevitable
product of the human beings as people started making musical
instruments and playing. So we can say that Byungchang includes not
only Kayagum but also all the genre of playing music and singing. And
the history of Kayagum Byungchang can be the one of Byungchang.
Though Taesuk Oh(吳太石) and Guihee Park(朴貴姬), who are the
two momentous people of this study, occupy an important position in
the history of korean music, there aren't any studies about them. So I
thought that we had to have a whole understanding of their music
before we started studying about them. Here are the conclusions of the
music of Taesuk Oh and his pupil, Guihee Park. First, Most of the music in the record of Taesuk Oh are quite
different from the ones that are handed down to us and played by us
in present.
Second, Guihee Park played the music in her own way a little
different from the way of playing of Taesuk Oh. She quite often added
her creations in playing.
Third, In case of Danga(短歌), there is Woojogil as the original form
in the music of Taesuk Oh but there is a vocal sound of Pyungjogil
known as the way of Sukhwaje(石花制) in the music of Guihee Park.
Fourth, In the music of Taesuk Oh, Kayageum functions as an
accompaniment except in its solo part but in the music of Guihee Park,
Kayagum plays a horizontal part with sound, not a vertical part as an
accompaniment, by the beat and touch at an angle.
Last, Taesuk Oh uses powerful melodies of Pansori but Guihee Park
has the melody structure softer than the one of Taesuk Oh.
We can't tell which one is superior but the music of the teacher,
Taesuk Oh, has a remarkable disposition of Pansori and the music of
Guihee Park has a very elaborate and organized constitution. Taesuk Oh
and Guihee Park can be estimated as two valuable people giving
development from the early Kayagum Byungchang to what of the
present time in the history of Korean music.
Besides, the investigation of this method will be the most necessary
way for the organization, right transmission and another creation of
Kayagum Byungchang and it should be continued in the days ahead.
주제어
#오태석 박귀희 가야금병창
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.