중학교 특기적성 교육을 위한 가야금병창 지도 방법에 관한 연구 : 흥보가 中 유색황금눈 중심으로 Study on the educational method of Gayageum Byongchang for the special ability and aptitude education in junior high schools : Yusaekhwanggeumnun(柳色黃金嫩) of Heungboga원문보기
특기적성 교육은 ‘학생 개개인에게 소질과 적성을 계발하고 취미와 특기를 신장시킬 수 있도록 다양한 기회를 제공하는 교육’으로서 학교에서 이루어지는 정규과목 이외 방과 후에 학생들의 정서 함량을 목적으로 초·중·고등학교에서 예·체능(음악·컴퓨터·외국어·미술 등등)으로 다양한 분야에서 활발하게 실시되고 있다. 이중 음악에 해당되는 가야금병창은 학습 과정에서, 기악(가야금)과 가창활동이 동시에 수행되어 인지력 발달에 도움을 주는 면과 단체 연주활동을...
특기적성 교육은 ‘학생 개개인에게 소질과 적성을 계발하고 취미와 특기를 신장시킬 수 있도록 다양한 기회를 제공하는 교육’으로서 학교에서 이루어지는 정규과목 이외 방과 후에 학생들의 정서 함량을 목적으로 초·중·고등학교에서 예·체능(음악·컴퓨터·외국어·미술 등등)으로 다양한 분야에서 활발하게 실시되고 있다. 이중 음악에 해당되는 가야금병창은 학습 과정에서, 기악(가야금)과 가창활동이 동시에 수행되어 인지력 발달에 도움을 주는 면과 단체 연주활동을 통해 협동심과 사회성을 기를 수 있는 면이 존재해 예능교육과 인성 교육이 동시에 이루어지는 과목이라 할 수 있다. 이 논문의 제재곡인 흥보가중 <유색황금눈>조성은 평계면조에서 계면조로 다시 평계면조로 변화되고, 장단도 중중모리에서 빠른 중중모리로 변화되는 가야금병창 중에서 백미이다. 먼저 학습내용 및 제재 곡을 제시하여 기초단계, 중급단계, 심화단계의 3단계로 나누어 1단계인 기초단계로 가야금 주법과 발성방법을 익히는 단계로 4차시로 나누어 오른손 주법과 왼손주법을 익히고, 또한 동요로 창법을 익힐 수 있도록 하였으며, 2단계인 중금단계는 장단을 노래로 부르면서 익히는 단계로서 고려가요를 민요풍으로 편곡하여 불리는 중중모리 장단으로 연주되는 <청산별곡>으로 3차시로 나누어 익히도록 하였다. 마지막 3단계인 심화단계는 판소리 흥보가중 <유색황금눈>배우기로 11차시로 나누어 지도안을 작성 하였다. 본 논문에서는 흥보가중 <유색황금눈>을 중심으로 가야금 병창의 수업모형을 구안하고, 구체적인 지도방안을 제시함으로서 학생들은 쉽게 이해할 수 있으며, 교사들은 체계적으로 지도를 할 수 있도록 제시하였다.
특기적성 교육은 ‘학생 개개인에게 소질과 적성을 계발하고 취미와 특기를 신장시킬 수 있도록 다양한 기회를 제공하는 교육’으로서 학교에서 이루어지는 정규과목 이외 방과 후에 학생들의 정서 함량을 목적으로 초·중·고등학교에서 예·체능(음악·컴퓨터·외국어·미술 등등)으로 다양한 분야에서 활발하게 실시되고 있다. 이중 음악에 해당되는 가야금병창은 학습 과정에서, 기악(가야금)과 가창활동이 동시에 수행되어 인지력 발달에 도움을 주는 면과 단체 연주활동을 통해 협동심과 사회성을 기를 수 있는 면이 존재해 예능교육과 인성 교육이 동시에 이루어지는 과목이라 할 수 있다. 이 논문의 제재곡인 흥보가중 <유색황금눈>조성은 평계면조에서 계면조로 다시 평계면조로 변화되고, 장단도 중중모리에서 빠른 중중모리로 변화되는 가야금병창 중에서 백미이다. 먼저 학습내용 및 제재 곡을 제시하여 기초단계, 중급단계, 심화단계의 3단계로 나누어 1단계인 기초단계로 가야금 주법과 발성방법을 익히는 단계로 4차시로 나누어 오른손 주법과 왼손주법을 익히고, 또한 동요로 창법을 익힐 수 있도록 하였으며, 2단계인 중금단계는 장단을 노래로 부르면서 익히는 단계로서 고려가요를 민요풍으로 편곡하여 불리는 중중모리 장단으로 연주되는 <청산별곡>으로 3차시로 나누어 익히도록 하였다. 마지막 3단계인 심화단계는 판소리 흥보가중 <유색황금눈>배우기로 11차시로 나누어 지도안을 작성 하였다. 본 논문에서는 흥보가중 <유색황금눈>을 중심으로 가야금 병창의 수업모형을 구안하고, 구체적인 지도방안을 제시함으로서 학생들은 쉽게 이해할 수 있으며, 교사들은 체계적으로 지도를 할 수 있도록 제시하였다.
The special ability and aptitude education refers to the education that provides a variety of educational opportunities to students in order for them to develop their character and aptitude and expand their taste and special ability. The special ability and aptitude education consists of regular cou...
The special ability and aptitude education refers to the education that provides a variety of educational opportunities to students in order for them to develop their character and aptitude and expand their taste and special ability. The special ability and aptitude education consists of regular courses and extracurricular activities in primary schools/junior high schools/high schools with the aim of emotional cultivation of students. Because the Gayageum Byongchang simultaneously performs instrumental music and vocal music, it gives help to the development of percipience and cultivates cooperation and sociality. In this vein, it seems to achieve art education and humanity education simultaneously. However, there are not many teaching methods or guidance plans to educate the Gayageum Byongchang systematically. In this vein, the aim of this study was to present a guidance plan of understanding and learning the Gayageum Byongchang, focusing on Yusaekhwanggeumnun (柳色黃金嫩) which is the finest example of Gayageum Byongchang and of which tempo (jo) is changed from pyeonggyemyeon-jo, gyemyeon-jo, to pyeonggyemyeon-jo and of which rhythm is changed from jungjungmori to fast jungjungmori. And Yusaekhwanggeumnun (柳色黃金嫩) is a part of Heungboga and its narration interprets the good or ill luck of Heungbo's house site with letter interpretation method. First, systematic learning contents and thematic songs were presented. And then the guidance plan was classified into following three stages: The first stage is to practice the rendition of gayageum and the method of vocalization and divided into four sessions in order to practice the rendition of right and left hand and then to practice the way of singing with a nursery song. The second stage is to practice rhythms while singing and consists of three sessions in order to practice Chengsanbyeolgok of which rhythm is jungjungmori and style is folk song. And the third stage is to learn the Yusaekhwanggeumnun (柳色黃金嫩) of pasonsori Heungboga and consists of 11 sessions. In this study, the investigator worked out a teaching model of Gayageum Byongchang focusing on Yusaekhwanggeumnun (柳色黃金嫩) of Heungboga and then presented a concrete guidance plan in order for students to understand Gayageum Byongchang easily and for teachers to teach Gayageum Byongchang systematically.
The special ability and aptitude education refers to the education that provides a variety of educational opportunities to students in order for them to develop their character and aptitude and expand their taste and special ability. The special ability and aptitude education consists of regular courses and extracurricular activities in primary schools/junior high schools/high schools with the aim of emotional cultivation of students. Because the Gayageum Byongchang simultaneously performs instrumental music and vocal music, it gives help to the development of percipience and cultivates cooperation and sociality. In this vein, it seems to achieve art education and humanity education simultaneously. However, there are not many teaching methods or guidance plans to educate the Gayageum Byongchang systematically. In this vein, the aim of this study was to present a guidance plan of understanding and learning the Gayageum Byongchang, focusing on Yusaekhwanggeumnun (柳色黃金嫩) which is the finest example of Gayageum Byongchang and of which tempo (jo) is changed from pyeonggyemyeon-jo, gyemyeon-jo, to pyeonggyemyeon-jo and of which rhythm is changed from jungjungmori to fast jungjungmori. And Yusaekhwanggeumnun (柳色黃金嫩) is a part of Heungboga and its narration interprets the good or ill luck of Heungbo's house site with letter interpretation method. First, systematic learning contents and thematic songs were presented. And then the guidance plan was classified into following three stages: The first stage is to practice the rendition of gayageum and the method of vocalization and divided into four sessions in order to practice the rendition of right and left hand and then to practice the way of singing with a nursery song. The second stage is to practice rhythms while singing and consists of three sessions in order to practice Chengsanbyeolgok of which rhythm is jungjungmori and style is folk song. And the third stage is to learn the Yusaekhwanggeumnun (柳色黃金嫩) of pasonsori Heungboga and consists of 11 sessions. In this study, the investigator worked out a teaching model of Gayageum Byongchang focusing on Yusaekhwanggeumnun (柳色黃金嫩) of Heungboga and then presented a concrete guidance plan in order for students to understand Gayageum Byongchang easily and for teachers to teach Gayageum Byongchang systematically.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.