본 연구는 가야금 연주자의 초견(初見)능력 향상을 위한 훈련 방법을 모색하여, 25현 가야금 교육 현장에서 효율적인 적용을 하는데 그 목적이 있다. 가야금은 가야국과 신라를 거쳐 현대로 이르는 세월동안 한국 음악의 중요한 위치를 차지하고 있는 현악기이다. 1960년대 이후 대학에서 이 악기를 전공한 전문인들이 양산되면서 그 쓰임이 더욱 확대되었으며,특히 1998년 실음기보 방식을 택한 7음 음계의 25현 가야금이 등장하자,독주부터 관현악.퓨전음악에 이르는 전 영역에서 활발히 사용되고 있다.최근에는 대중음악과 광고 속에서도 활용되는...
본 연구는 가야금 연주자의 초견(初見)능력 향상을 위한 훈련 방법을 모색하여, 25현 가야금 교육 현장에서 효율적인 적용을 하는데 그 목적이 있다. 가야금은 가야국과 신라를 거쳐 현대로 이르는 세월동안 한국 음악의 중요한 위치를 차지하고 있는 현악기이다. 1960년대 이후 대학에서 이 악기를 전공한 전문인들이 양산되면서 그 쓰임이 더욱 확대되었으며,특히 1998년 실음기보 방식을 택한 7음 음계의 25현 가야금이 등장하자,독주부터 관현악.퓨전음악에 이르는 전 영역에서 활발히 사용되고 있다.최근에는 대중음악과 광고 속에서도 활용되는 등 25현 가야금은 창작 국악의 발전과 국악 연주곡 보급에 주도적 역할을 하는 악기임이 분명하다.25현 가야금은 과거 연주자들이 가장 많이 사용해오던 12현 산조 가야금에 비해서 연주법이 다양하고, 최근에 창작되고 있는 25현 가야금 음악은 기법상으로도 매우 복잡하여 연주자의 세심함을 필수로 요구한다. 때문에 난해한 구조의 작품들을 빠르고 정확하게 독보하는 초견(初見)능력은 가야금 연주자의 주요 능력으로 부각되고 있다.초견 능력이 가야금 연주자에게 요구되는 필수능력임에도 불구하고, 지금까지는 25현 가야금 초견 훈련법에 관련된 연구가 없는 실정이다. 이에 본 논문은 보다 효율적인 가야금 연주를 위하여 25현 가야금 초견 훈련법으로 ‘손 훈련’, ‘리듬 훈련’, ‘눈과 기억력 증진 훈련’등의 3단계 훈련 방안을 제시하였다.첫째, 25현 가야금 줄에 대한 감각을 익히기 위한 손 훈련법은 연주자가 줄을 보지 않고 연주할 수 있도록,2도부터 옥타브에 이르기까지 음정 패턴으로 이루어진 연습곡을 고안하였다. 또한 기존의 25현 가야금 연습곡집을 참고하여 손가락 테크닉 훈련과 화음 패턴 구조를 훈련하도록 하였다. 그리고 왼손으로 줄을 눌러 음정을 만드는 임시표 연주법.전통적 시김새적 주법을 제시함으로써, 양손의 감각이 25현 구조에 익숙해질 수 있도록 하였다.둘째, 일반적인 리듬과 한국 전통 장단의 리듬 훈련은 수준에 따른 3단계의 순서로 진행하였고, 장단 훈련은 창작 국악에서의 활용도 및 난이도를 고려하여 제시하였다.마지막으로 눈의 움직임과 기억력 증진을 위한 훈련법은 음정의 간격이나 전체 모양선을 그려 읽는 ‘모양 읽기’와, 음표를 단위화하여 다음 마디의 음들을 앞서서 읽는 ‘앞서 읽기’훈련법을 연구하였다. 그리고 눈의 움직임과 상호보완적 관계에 있는 기억력 증진 훈련은 점진적인 3단계 과정으로 실질적 효과를 꾀하였다.본고에서 제시된 25현 가야금 초견 능력 향상을 위한 연구는 국악계에서 최초로 시도되는 방법론이다. 이것은 연주자와 작곡가의 창작 국악 발전에 일정부분 기여할 뿐만 아니라, 더 나아가 가야금을 배우는 학생들과 교사들에게 활용될 것으로 예상되는 중요한 연구 업적이다.
본 연구는 가야금 연주자의 초견(初見)능력 향상을 위한 훈련 방법을 모색하여, 25현 가야금 교육 현장에서 효율적인 적용을 하는데 그 목적이 있다. 가야금은 가야국과 신라를 거쳐 현대로 이르는 세월동안 한국 음악의 중요한 위치를 차지하고 있는 현악기이다. 1960년대 이후 대학에서 이 악기를 전공한 전문인들이 양산되면서 그 쓰임이 더욱 확대되었으며,특히 1998년 실음기보 방식을 택한 7음 음계의 25현 가야금이 등장하자,독주부터 관현악.퓨전음악에 이르는 전 영역에서 활발히 사용되고 있다.최근에는 대중음악과 광고 속에서도 활용되는 등 25현 가야금은 창작 국악의 발전과 국악 연주곡 보급에 주도적 역할을 하는 악기임이 분명하다.25현 가야금은 과거 연주자들이 가장 많이 사용해오던 12현 산조 가야금에 비해서 연주법이 다양하고, 최근에 창작되고 있는 25현 가야금 음악은 기법상으로도 매우 복잡하여 연주자의 세심함을 필수로 요구한다. 때문에 난해한 구조의 작품들을 빠르고 정확하게 독보하는 초견(初見)능력은 가야금 연주자의 주요 능력으로 부각되고 있다.초견 능력이 가야금 연주자에게 요구되는 필수능력임에도 불구하고, 지금까지는 25현 가야금 초견 훈련법에 관련된 연구가 없는 실정이다. 이에 본 논문은 보다 효율적인 가야금 연주를 위하여 25현 가야금 초견 훈련법으로 ‘손 훈련’, ‘리듬 훈련’, ‘눈과 기억력 증진 훈련’등의 3단계 훈련 방안을 제시하였다.첫째, 25현 가야금 줄에 대한 감각을 익히기 위한 손 훈련법은 연주자가 줄을 보지 않고 연주할 수 있도록,2도부터 옥타브에 이르기까지 음정 패턴으로 이루어진 연습곡을 고안하였다. 또한 기존의 25현 가야금 연습곡집을 참고하여 손가락 테크닉 훈련과 화음 패턴 구조를 훈련하도록 하였다. 그리고 왼손으로 줄을 눌러 음정을 만드는 임시표 연주법.전통적 시김새적 주법을 제시함으로써, 양손의 감각이 25현 구조에 익숙해질 수 있도록 하였다.둘째, 일반적인 리듬과 한국 전통 장단의 리듬 훈련은 수준에 따른 3단계의 순서로 진행하였고, 장단 훈련은 창작 국악에서의 활용도 및 난이도를 고려하여 제시하였다.마지막으로 눈의 움직임과 기억력 증진을 위한 훈련법은 음정의 간격이나 전체 모양선을 그려 읽는 ‘모양 읽기’와, 음표를 단위화하여 다음 마디의 음들을 앞서서 읽는 ‘앞서 읽기’훈련법을 연구하였다. 그리고 눈의 움직임과 상호보완적 관계에 있는 기억력 증진 훈련은 점진적인 3단계 과정으로 실질적 효과를 꾀하였다.본고에서 제시된 25현 가야금 초견 능력 향상을 위한 연구는 국악계에서 최초로 시도되는 방법론이다. 이것은 연주자와 작곡가의 창작 국악 발전에 일정부분 기여할 뿐만 아니라, 더 나아가 가야금을 배우는 학생들과 교사들에게 활용될 것으로 예상되는 중요한 연구 업적이다.
The objective of this research is to present the methods to enhance sight-reading ability of 25-stringed gayageum and, therefore, to facilitate the performance. Gayageum has taken a significant part in Koreantraditional music since ancient Gaya dynasty. But it was not until universities started to t...
The objective of this research is to present the methods to enhance sight-reading ability of 25-stringed gayageum and, therefore, to facilitate the performance. Gayageum has taken a significant part in Koreantraditional music since ancient Gaya dynasty. But it was not until universities started to turn out professional performers in 1960 that the performance has extended dramatically. Since25-stringed gayageum, which adopted a fixed-do system and a seven-notescale, was created in 1998, contemporary musicians have applied it to their creative works frequently. 25-stringed gayageum is performed in various situations ranging from solos and ensembles to popular music and television commercials.25-stringedgayageum is now surely encouraging contemporary creative works to flourish. The technique of it is more complicated than that of traditional 12-stringed gayageum. The latest works require extreme accuracy. Forth is reason performers put emphasis on the sight-readingability to read scores with speed and veracity. Although sight-reading is an important technique, we don't have a systematic practice program to improve the sight-reading of 25-stringed gayageum.This article presents three-step training system for more efficient performance of 25-stringed gayageum. The system consists of hand training,rhythm training, and eye-memory training program inturn.First, hand training program includes performing a variety of etudes. Each etude has exercise patterns that makes trainees train themselves to move between musical intervals and octaves. They help to develop ability to play without looking down at the instrument. Besides, after revising existing etudes for 25-stringed gayageum, I designed programs for training finger technique and chord patterns. Both playing accidentals with performer's left hand pushing the string and practicing traditional shigimsae technique are intended to train performers to get both hands used to the shape and the system of 25 strings. Second, rhythm training is composed of both Western rhythm training and Korean traditional rhythm training. Korean traditional rhythm is based on the practical use and typical difficulty of contemporary works. Finally,eye-memory training program is divided into two parts-eye movement training and memory training. Eye movement training includes reading shapeswhere the trainee draws lines between notes and reads them, and reading in advance where the trainee reads one phrase in advance. The memory training have three steps to improve trainees' memory gradually.This study on training methods of sight-reading for 25-stringed gayageum is the first methodology in Korean traditional music field. This contributes to the development of creative works of both performers and composers. Furthermore this is an essential research for gayageum learners and teachers.
The objective of this research is to present the methods to enhance sight-reading ability of 25-stringed gayageum and, therefore, to facilitate the performance. Gayageum has taken a significant part in Koreantraditional music since ancient Gaya dynasty. But it was not until universities started to turn out professional performers in 1960 that the performance has extended dramatically. Since25-stringed gayageum, which adopted a fixed-do system and a seven-notescale, was created in 1998, contemporary musicians have applied it to their creative works frequently. 25-stringed gayageum is performed in various situations ranging from solos and ensembles to popular music and television commercials.25-stringedgayageum is now surely encouraging contemporary creative works to flourish. The technique of it is more complicated than that of traditional 12-stringed gayageum. The latest works require extreme accuracy. Forth is reason performers put emphasis on the sight-readingability to read scores with speed and veracity. Although sight-reading is an important technique, we don't have a systematic practice program to improve the sight-reading of 25-stringed gayageum.This article presents three-step training system for more efficient performance of 25-stringed gayageum. The system consists of hand training,rhythm training, and eye-memory training program inturn.First, hand training program includes performing a variety of etudes. Each etude has exercise patterns that makes trainees train themselves to move between musical intervals and octaves. They help to develop ability to play without looking down at the instrument. Besides, after revising existing etudes for 25-stringed gayageum, I designed programs for training finger technique and chord patterns. Both playing accidentals with performer's left hand pushing the string and practicing traditional shigimsae technique are intended to train performers to get both hands used to the shape and the system of 25 strings. Second, rhythm training is composed of both Western rhythm training and Korean traditional rhythm training. Korean traditional rhythm is based on the practical use and typical difficulty of contemporary works. Finally,eye-memory training program is divided into two parts-eye movement training and memory training. Eye movement training includes reading shapeswhere the trainee draws lines between notes and reads them, and reading in advance where the trainee reads one phrase in advance. The memory training have three steps to improve trainees' memory gradually.This study on training methods of sight-reading for 25-stringed gayageum is the first methodology in Korean traditional music field. This contributes to the development of creative works of both performers and composers. Furthermore this is an essential research for gayageum learners and teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.