오늘날 우리나라 영어교육이 ‘의사소통 능력배양’이라는 시대적 흐름에 발맞추어, 말하기․듣기 기능이 강화되고 있어서, 읽기에 대한 관심이 비교적 적은 것이 사실이다. 그러나, 읽기는 쓰기와 함께 기술․문명 사회에 매우 중요한 위치를 차지하고 있는 것 또한 사실이다. 인터넷의 전 세계적인 보급 및 가상강의 시스템에 의한 자신에게 유익한 정보를 탐색하고 이용하기 위해서는 읽기가 강조되어야 한다. 실제로 영어 수업시간에 이루어진 학습 실태를 살펴보면, 주로 문법 번역식 교수법을 바탕으로 한 읽기와 번역, 그리고, 문법 설명에 대부분의 시간을 할애하여 왔음을 부인하기 어렵다. 따라서, 이에 대한 비판이 제기되고 시대적인 요청에 의하여 최근에 회화 중심으로 방향 전환을 도모하였으나, 아직도 영어 수업지도는 과거와 큰 차이가 없어 보인다. 이런 상황에서 보면, 우리나라 영어교육이 주로 읽기 기능 위주의 독해력을 신장시키고자 하는 것임을 알 수 있다. 오늘날 우리는 국제적인 대중 전달 시대에 살고 있으므로, 외국어로 쓰인 잡지, 문학작품, 광고, 팜플렛, 논문 등을 대량으로 접하게 되어 일상 생활에 있어서도 외국어 독해력은 필연적 요소로 생각된다. 그러므로, 독해력은 외국어의 4기능 중 다른 것 보다 더욱 중요한 요소로 간주되며, 궁극적으로 학생의 독해력은 모국어 화자에 의해서 읽혀지는 능력에 가능한 한 가까이 접근할 수 있도록 목표를 세워야 할 것이다. 외국어로서 영어를 공부하는 우리나라 사람들 중 대다수가, 음성영어로 의사 소통할 기회가 없다는 환경적인 이유에서, 듣기나 말하기에 비해 읽기가 쉽다고 말하지만, 사실상 읽기 지도를 하는 교사의 입장에서 보면 그리 쉬운 것만은 아니다. 오늘날 영어 교육의 흐름이 학습자중심 교육, 읽기 활동의 목표가 독해력 향상이라는 점을 고려할 때 학습자의 흥미를 유발할 수 있는 읽기 지도 방법과 이론적인 체계가 이루어져야만 한다. 최근 들어 의사소통 중심의 교수법으로 인해 말하기․듣기 능력의 신장이 강조되어 다양한 지도 방법을 통해 학생들의 영어 실력이 향상되고 있는 것은 사실이나 우리의 교육 환경을 고려해 볼 때, 아무리 회화 중심으로 방향이 전환되어도 배운 내용을 실제로 사용하고 듣기․말하기를 연습할 기회는 영어를 제2외국어로서 학습해야 하는 EFL(English as a foreign language) 상황에서는 매우 적은 것이 현실이고 의사소통을 중시하는 시대적․학술적 경향으로 인해 읽기에 대한 관심이 비교적 적은 것이 사실이다. 그러나 읽기는 쓰기와 함께 기술․문명 사회에서 매우 중요한 위치를 차지하고 있는 것 또한 사실이다. 인터넷과 가상강의 ...
오늘날 우리나라 영어교육이 ‘의사소통 능력배양’이라는 시대적 흐름에 발맞추어, 말하기․듣기 기능이 강화되고 있어서, 읽기에 대한 관심이 비교적 적은 것이 사실이다. 그러나, 읽기는 쓰기와 함께 기술․문명 사회에 매우 중요한 위치를 차지하고 있는 것 또한 사실이다. 인터넷의 전 세계적인 보급 및 가상강의 시스템에 의한 자신에게 유익한 정보를 탐색하고 이용하기 위해서는 읽기가 강조되어야 한다. 실제로 영어 수업시간에 이루어진 학습 실태를 살펴보면, 주로 문법 번역식 교수법을 바탕으로 한 읽기와 번역, 그리고, 문법 설명에 대부분의 시간을 할애하여 왔음을 부인하기 어렵다. 따라서, 이에 대한 비판이 제기되고 시대적인 요청에 의하여 최근에 회화 중심으로 방향 전환을 도모하였으나, 아직도 영어 수업지도는 과거와 큰 차이가 없어 보인다. 이런 상황에서 보면, 우리나라 영어교육이 주로 읽기 기능 위주의 독해력을 신장시키고자 하는 것임을 알 수 있다. 오늘날 우리는 국제적인 대중 전달 시대에 살고 있으므로, 외국어로 쓰인 잡지, 문학작품, 광고, 팜플렛, 논문 등을 대량으로 접하게 되어 일상 생활에 있어서도 외국어 독해력은 필연적 요소로 생각된다. 그러므로, 독해력은 외국어의 4기능 중 다른 것 보다 더욱 중요한 요소로 간주되며, 궁극적으로 학생의 독해력은 모국어 화자에 의해서 읽혀지는 능력에 가능한 한 가까이 접근할 수 있도록 목표를 세워야 할 것이다. 외국어로서 영어를 공부하는 우리나라 사람들 중 대다수가, 음성영어로 의사 소통할 기회가 없다는 환경적인 이유에서, 듣기나 말하기에 비해 읽기가 쉽다고 말하지만, 사실상 읽기 지도를 하는 교사의 입장에서 보면 그리 쉬운 것만은 아니다. 오늘날 영어 교육의 흐름이 학습자중심 교육, 읽기 활동의 목표가 독해력 향상이라는 점을 고려할 때 학습자의 흥미를 유발할 수 있는 읽기 지도 방법과 이론적인 체계가 이루어져야만 한다. 최근 들어 의사소통 중심의 교수법으로 인해 말하기․듣기 능력의 신장이 강조되어 다양한 지도 방법을 통해 학생들의 영어 실력이 향상되고 있는 것은 사실이나 우리의 교육 환경을 고려해 볼 때, 아무리 회화 중심으로 방향이 전환되어도 배운 내용을 실제로 사용하고 듣기․말하기를 연습할 기회는 영어를 제2외국어로서 학습해야 하는 EFL(English as a foreign language) 상황에서는 매우 적은 것이 현실이고 의사소통을 중시하는 시대적․학술적 경향으로 인해 읽기에 대한 관심이 비교적 적은 것이 사실이다. 그러나 읽기는 쓰기와 함께 기술․문명 사회에서 매우 중요한 위치를 차지하고 있는 것 또한 사실이다. 인터넷과 가상강의 정보 시스템으로 정보를 찾고 자신의 것으로 만들기 위해 읽기의 중요성은 강조해도 지나치지 않다. 이러한 중요성에도 불구하고, 읽기는 아직도 전통적인 문법번역식 교수법을 완전히 벗어나지 못하고 있다. 즉, ‘상향식(bottom-up)’이라는 방법론에 너무 치중하여, 문맥의 전반적인 흐름을 파악하고 그것의 영향력으로 생소한 단어들과 문법적이고 개별적인 지식들을 유추해 내는 ‘하향식(top-down)’이라는 학습 방법을 경시하고 있다. 하지만, 한 문단 안에서 쓰인 모든 단어들의 의미를 알고 있다고 해도 그 문단을 완전하게 이해할 수 없다는 것은 초․중․고생들에게 사전과 영어로 된 문단 하나를 주었을 때 쉽게 증명이 가능하다. 읽기 학습이 복잡한 과정의 성질을 지니고 있음에도 불구하고 쉽게 포기할 수 없는 이유는 언어의 네 가지 기술의 읽기, 쓰기, 듣기, 말하기중 ‘읽기’가 가장 중요한 역할을 담당한다고 해도 과언이 아니기 때문이다. 모국어 학습에서나 외국어 학습에서 학생들의 읽기를 통해서 좀더 높은 수준의 지식들을 학습하며, 올바른 읽기를 위해서 어떻게 읽는 것이 가장 효과적인가라는 방법들을 학습한다. 이와 같이 읽기는 언어 습득과 지식 습득을 연결해 주는 중요한 역할을 하고 있다. 읽기는 독자가 읽기자료를 능동적으로 읽고 분석함으로써 저자의 저술 의도와 그 안에 담긴 여러 유형의 정보를 파악해서 자신의 목적에 맞게 활용하기 위해 재구성하고 이해하는 과정이기 때문에, 읽기를 단순히 읽고 이해하는 것으로만 받아들이는 것으로는 부족하다. 그러므로, 읽기 과정은 단순한 단어의 의미를 입력하여 문장을 해석해 가는 획일적이고 단일한 과정이라기보다는 상․하향식 방법론이 함께 상호 작용하여 의미를 생성해 가는 능동적이고, 상당히 복잡한 과정이라 할 수 있다.
오늘날 우리나라 영어교육이 ‘의사소통 능력배양’이라는 시대적 흐름에 발맞추어, 말하기․듣기 기능이 강화되고 있어서, 읽기에 대한 관심이 비교적 적은 것이 사실이다. 그러나, 읽기는 쓰기와 함께 기술․문명 사회에 매우 중요한 위치를 차지하고 있는 것 또한 사실이다. 인터넷의 전 세계적인 보급 및 가상강의 시스템에 의한 자신에게 유익한 정보를 탐색하고 이용하기 위해서는 읽기가 강조되어야 한다. 실제로 영어 수업시간에 이루어진 학습 실태를 살펴보면, 주로 문법 번역식 교수법을 바탕으로 한 읽기와 번역, 그리고, 문법 설명에 대부분의 시간을 할애하여 왔음을 부인하기 어렵다. 따라서, 이에 대한 비판이 제기되고 시대적인 요청에 의하여 최근에 회화 중심으로 방향 전환을 도모하였으나, 아직도 영어 수업지도는 과거와 큰 차이가 없어 보인다. 이런 상황에서 보면, 우리나라 영어교육이 주로 읽기 기능 위주의 독해력을 신장시키고자 하는 것임을 알 수 있다. 오늘날 우리는 국제적인 대중 전달 시대에 살고 있으므로, 외국어로 쓰인 잡지, 문학작품, 광고, 팜플렛, 논문 등을 대량으로 접하게 되어 일상 생활에 있어서도 외국어 독해력은 필연적 요소로 생각된다. 그러므로, 독해력은 외국어의 4기능 중 다른 것 보다 더욱 중요한 요소로 간주되며, 궁극적으로 학생의 독해력은 모국어 화자에 의해서 읽혀지는 능력에 가능한 한 가까이 접근할 수 있도록 목표를 세워야 할 것이다. 외국어로서 영어를 공부하는 우리나라 사람들 중 대다수가, 음성영어로 의사 소통할 기회가 없다는 환경적인 이유에서, 듣기나 말하기에 비해 읽기가 쉽다고 말하지만, 사실상 읽기 지도를 하는 교사의 입장에서 보면 그리 쉬운 것만은 아니다. 오늘날 영어 교육의 흐름이 학습자중심 교육, 읽기 활동의 목표가 독해력 향상이라는 점을 고려할 때 학습자의 흥미를 유발할 수 있는 읽기 지도 방법과 이론적인 체계가 이루어져야만 한다. 최근 들어 의사소통 중심의 교수법으로 인해 말하기․듣기 능력의 신장이 강조되어 다양한 지도 방법을 통해 학생들의 영어 실력이 향상되고 있는 것은 사실이나 우리의 교육 환경을 고려해 볼 때, 아무리 회화 중심으로 방향이 전환되어도 배운 내용을 실제로 사용하고 듣기․말하기를 연습할 기회는 영어를 제2외국어로서 학습해야 하는 EFL(English as a foreign language) 상황에서는 매우 적은 것이 현실이고 의사소통을 중시하는 시대적․학술적 경향으로 인해 읽기에 대한 관심이 비교적 적은 것이 사실이다. 그러나 읽기는 쓰기와 함께 기술․문명 사회에서 매우 중요한 위치를 차지하고 있는 것 또한 사실이다. 인터넷과 가상강의 정보 시스템으로 정보를 찾고 자신의 것으로 만들기 위해 읽기의 중요성은 강조해도 지나치지 않다. 이러한 중요성에도 불구하고, 읽기는 아직도 전통적인 문법번역식 교수법을 완전히 벗어나지 못하고 있다. 즉, ‘상향식(bottom-up)’이라는 방법론에 너무 치중하여, 문맥의 전반적인 흐름을 파악하고 그것의 영향력으로 생소한 단어들과 문법적이고 개별적인 지식들을 유추해 내는 ‘하향식(top-down)’이라는 학습 방법을 경시하고 있다. 하지만, 한 문단 안에서 쓰인 모든 단어들의 의미를 알고 있다고 해도 그 문단을 완전하게 이해할 수 없다는 것은 초․중․고생들에게 사전과 영어로 된 문단 하나를 주었을 때 쉽게 증명이 가능하다. 읽기 학습이 복잡한 과정의 성질을 지니고 있음에도 불구하고 쉽게 포기할 수 없는 이유는 언어의 네 가지 기술의 읽기, 쓰기, 듣기, 말하기중 ‘읽기’가 가장 중요한 역할을 담당한다고 해도 과언이 아니기 때문이다. 모국어 학습에서나 외국어 학습에서 학생들의 읽기를 통해서 좀더 높은 수준의 지식들을 학습하며, 올바른 읽기를 위해서 어떻게 읽는 것이 가장 효과적인가라는 방법들을 학습한다. 이와 같이 읽기는 언어 습득과 지식 습득을 연결해 주는 중요한 역할을 하고 있다. 읽기는 독자가 읽기자료를 능동적으로 읽고 분석함으로써 저자의 저술 의도와 그 안에 담긴 여러 유형의 정보를 파악해서 자신의 목적에 맞게 활용하기 위해 재구성하고 이해하는 과정이기 때문에, 읽기를 단순히 읽고 이해하는 것으로만 받아들이는 것으로는 부족하다. 그러므로, 읽기 과정은 단순한 단어의 의미를 입력하여 문장을 해석해 가는 획일적이고 단일한 과정이라기보다는 상․하향식 방법론이 함께 상호 작용하여 의미를 생성해 가는 능동적이고, 상당히 복잡한 과정이라 할 수 있다.
This study is to suggest a systematic and effective English reading and techniques for improving English learning ability of high school students on the basis of reading strategies. Reading is a process understanding the meaning of written language, the meaning results from the inter...
This study is to suggest a systematic and effective English reading and techniques for improving English learning ability of high school students on the basis of reading strategies. Reading is a process understanding the meaning of written language, the meaning results from the interaction between the writer's intention and the reader's experience. This means that the understanding of the general idea of the text in its whole context is more important than that of the meaning of each word. In reality, though, reading education has so far tended to focus on sentence translation, failing to accord due emphasis to what is known as "communicative skills", which often involves skimming as well as scanning. If reading does not simply mean receptive skill but communicative skill, reading education should aim at building up students' ability to understand the meaning of sentence, paragraph, and whole story in sequence. As students could not improve their reading ability only by reading a textbook in classroom, the teachers have to provide various and interesting reading selections after looking into students' interest. Through this activity students will cultivate their independent reading abilities and learn the interpretive skills to vary reading speed and comprehension according to the purpose of each reading. Most of the students are in the lack of time for reading section when they take CSAT(College Scholastic Aptitude Test). It seems that the students require the reaching of reading speed. Reading speed will be improved by practicing and grasping of the meaning of a sentence as the unit of thought, and by building up students' basic reading skills such as scanning and skimming, etc. The ultimate aim of reading comprehension is to understand a given text. The students have to make use of non-text information such as newspapers, and magazines, etc. They should improve the interpreting abilities of punctuation, jargons, diagrams and pictures in the newspapers and magazines, etc. in order to make use of non-text information. Besides, such skills can be transferred from L1 reading skills, so they should devote themselves to developing L1 reading skills. When the students read they inevitably confront with unfamiliar words. Their stream of thought would be interrupted by continual stopping to consult a dictionary. They are not able to do efficient reading. Therefore, first of all, teachers should encourage the students to do extensive reading as to continue the reading activities outside of the classroom. Then, their vocabulary will naturally be increased. Students should develop a skill of inferring meanings of the unfamiliar words used in the context. Most of the teachers are prone to assume that as a student's level goes up, his/her reading skills advance in accordance with it. But it is not true, so in order to help high school students to improve their reading skills in English, teachers should teach all the factors involved in reading. There is no better way to improve the reading ability other than reading. So it is essential to provide students with enough reading experiences. Some effective English teaching techniques can be suggested in order to diminish the above difficulties as follows : (1) Teachers must present students a large vocabulary and help them learn vocabulary effectively through textbooks, the English newspapers (such as "The Korea Herald", "The Korea Times") and English magazines, etc. (2) Teachers have to teach students how to comprehend and to make use of the various, interesting, and instructive reading materials such as English comic books, English magazines, and English newspapers, etc. (3) Teachers must make good use of students' background knowledge in their reading activities. (4) Teachers must use interactive processing model which contains bottom-up processing model and top-down processing model in schema theory. (5) Teachers have to teach students the histories and cultures of English-speaking countries. (6) Teachers must teach students the basic skills in reading ability-skimming, scanning, breath-group reading, and sense-group reading, etc. (7) Teachers have to build up students' ability to understand the meaning of sentence, paragraph, and whole story in sequence. (8) As English textbooks doesn't play a role as desirable reading materials, therefore English teachers have to try constantly to develop interesting and various kinds of reading materials in skills and contents that the students can be actively interested in. For the approach to this, the following contents are investigated: This study consists of five chapters. Chapter Ⅰ deals with the necessity, purpose and range of the research. Chapter Ⅱ is a survey of the theoretical background of reading. Chapter Ⅲ deals with reading comprehesion skills. Chapter Ⅳ deals with the reading strategies for reading activities. Chapter Ⅴ concludes the study and provides suggestions. Every reading activities (pre-reading, while reading, post-reading) are organized to reading instruct model based on metacognitive concept. In conclusion, we have disscussed problems in teaching of reading on the EFL classroom and various teaching methodologies of reading toward communicative approach, heed to be developed further.
This study is to suggest a systematic and effective English reading and techniques for improving English learning ability of high school students on the basis of reading strategies. Reading is a process understanding the meaning of written language, the meaning results from the interaction between the writer's intention and the reader's experience. This means that the understanding of the general idea of the text in its whole context is more important than that of the meaning of each word. In reality, though, reading education has so far tended to focus on sentence translation, failing to accord due emphasis to what is known as "communicative skills", which often involves skimming as well as scanning. If reading does not simply mean receptive skill but communicative skill, reading education should aim at building up students' ability to understand the meaning of sentence, paragraph, and whole story in sequence. As students could not improve their reading ability only by reading a textbook in classroom, the teachers have to provide various and interesting reading selections after looking into students' interest. Through this activity students will cultivate their independent reading abilities and learn the interpretive skills to vary reading speed and comprehension according to the purpose of each reading. Most of the students are in the lack of time for reading section when they take CSAT(College Scholastic Aptitude Test). It seems that the students require the reaching of reading speed. Reading speed will be improved by practicing and grasping of the meaning of a sentence as the unit of thought, and by building up students' basic reading skills such as scanning and skimming, etc. The ultimate aim of reading comprehension is to understand a given text. The students have to make use of non-text information such as newspapers, and magazines, etc. They should improve the interpreting abilities of punctuation, jargons, diagrams and pictures in the newspapers and magazines, etc. in order to make use of non-text information. Besides, such skills can be transferred from L1 reading skills, so they should devote themselves to developing L1 reading skills. When the students read they inevitably confront with unfamiliar words. Their stream of thought would be interrupted by continual stopping to consult a dictionary. They are not able to do efficient reading. Therefore, first of all, teachers should encourage the students to do extensive reading as to continue the reading activities outside of the classroom. Then, their vocabulary will naturally be increased. Students should develop a skill of inferring meanings of the unfamiliar words used in the context. Most of the teachers are prone to assume that as a student's level goes up, his/her reading skills advance in accordance with it. But it is not true, so in order to help high school students to improve their reading skills in English, teachers should teach all the factors involved in reading. There is no better way to improve the reading ability other than reading. So it is essential to provide students with enough reading experiences. Some effective English teaching techniques can be suggested in order to diminish the above difficulties as follows : (1) Teachers must present students a large vocabulary and help them learn vocabulary effectively through textbooks, the English newspapers (such as "The Korea Herald", "The Korea Times") and English magazines, etc. (2) Teachers have to teach students how to comprehend and to make use of the various, interesting, and instructive reading materials such as English comic books, English magazines, and English newspapers, etc. (3) Teachers must make good use of students' background knowledge in their reading activities. (4) Teachers must use interactive processing model which contains bottom-up processing model and top-down processing model in schema theory. (5) Teachers have to teach students the histories and cultures of English-speaking countries. (6) Teachers must teach students the basic skills in reading ability-skimming, scanning, breath-group reading, and sense-group reading, etc. (7) Teachers have to build up students' ability to understand the meaning of sentence, paragraph, and whole story in sequence. (8) As English textbooks doesn't play a role as desirable reading materials, therefore English teachers have to try constantly to develop interesting and various kinds of reading materials in skills and contents that the students can be actively interested in. For the approach to this, the following contents are investigated: This study consists of five chapters. Chapter Ⅰ deals with the necessity, purpose and range of the research. Chapter Ⅱ is a survey of the theoretical background of reading. Chapter Ⅲ deals with reading comprehesion skills. Chapter Ⅳ deals with the reading strategies for reading activities. Chapter Ⅴ concludes the study and provides suggestions. Every reading activities (pre-reading, while reading, post-reading) are organized to reading instruct model based on metacognitive concept. In conclusion, we have disscussed problems in teaching of reading on the EFL classroom and various teaching methodologies of reading toward communicative approach, heed to be developed further.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.