초고속 교통 운송 수단으로 시행되고 있는 경부고속철도 건설공사는 주행특성에 따른 노선의 평면 및 종단의 제한성 때문에 우리나라의 지형 특성상 교량점유율이 높아 많은 구간이 교량으로 건설되고 있다. 이러한 교량은 고속철도의 진동 및 소음 등을 고려하여 주로 콘크리트 계열의 구조가 적용되고 있으며, 특히 구조물의 동적 거동에 구조적으로 유리한 PSC 박스 거더 형식이 상부구조로서 채택되었다. PSC 박스 거더 교량의 가설공법으로는 ...
초고속 교통 운송 수단으로 시행되고 있는 경부고속철도 건설공사는 주행특성에 따른 노선의 평면 및 종단의 제한성 때문에 우리나라의 지형 특성상 교량점유율이 높아 많은 구간이 교량으로 건설되고 있다. 이러한 교량은 고속철도의 진동 및 소음 등을 고려하여 주로 콘크리트 계열의 구조가 적용되고 있으며, 특히 구조물의 동적 거동에 구조적으로 유리한 PSC 박스 거더 형식이 상부구조로서 채택되었다. PSC 박스 거더 교량의 가설공법으로는 FSM, MSS, ILM공법 등이 있으나, 본 경부고속철도에서는 경제성 및 공사기간 등을 고려하여 PSM(precast span method) 공법을 채택하였다. 이 공법은 PSC박스 거더의 전 경간을 공장에서 프리캐스트로 제작하여 특수한 가설장비를 사용하여 가설하는 방식이다. 본 논문은 PSM 교량이 우리나라에 최초로 도입되어 시행하고 있는 만큼 지금까지의 교량 건설 방법과의 비교를 통하여 공법 적용의 적합성, 구조적 안정성, 균열제어를 통한 내구성, 시공성 등을 분석하였으며, 항후 건설 예정인 호남고속전철 등에 가설되는 교량에 본 공법을 적용함으로서 교량 건설의 기술 발전은 물론 경제적인 측면에서의 기여에도 이바지하는데 목적을 두고자 한다.
초고속 교통 운송 수단으로 시행되고 있는 경부고속철도 건설공사는 주행특성에 따른 노선의 평면 및 종단의 제한성 때문에 우리나라의 지형 특성상 교량점유율이 높아 많은 구간이 교량으로 건설되고 있다. 이러한 교량은 고속철도의 진동 및 소음 등을 고려하여 주로 콘크리트 계열의 구조가 적용되고 있으며, 특히 구조물의 동적 거동에 구조적으로 유리한 PSC 박스 거더 형식이 상부구조로서 채택되었다. PSC 박스 거더 교량의 가설공법으로는 FSM, MSS, ILM공법 등이 있으나, 본 경부고속철도에서는 경제성 및 공사기간 등을 고려하여 PSM(precast span method) 공법을 채택하였다. 이 공법은 PSC박스 거더의 전 경간을 공장에서 프리캐스트로 제작하여 특수한 가설장비를 사용하여 가설하는 방식이다. 본 논문은 PSM 교량이 우리나라에 최초로 도입되어 시행하고 있는 만큼 지금까지의 교량 건설 방법과의 비교를 통하여 공법 적용의 적합성, 구조적 안정성, 균열제어를 통한 내구성, 시공성 등을 분석하였으며, 항후 건설 예정인 호남고속전철 등에 가설되는 교량에 본 공법을 적용함으로서 교량 건설의 기술 발전은 물론 경제적인 측면에서의 기여에도 이바지하는데 목적을 두고자 한다.
P.C Box girder types have been applied widely to the construction and design on the lengthy bridge in highway and railway project. The bridge of high speed railway was considered in its vibration and noise, and applied to concrete structure type. Especially, in a case of ultra-lengthy bridges of hig...
P.C Box girder types have been applied widely to the construction and design on the lengthy bridge in highway and railway project. The bridge of high speed railway was considered in its vibration and noise, and applied to concrete structure type. Especially, in a case of ultra-lengthy bridges of high speed railway being planned, the construction systems for erecting PC box girder must have mass productivity and uniformity in the quality control. So it was needed for the bridge design to be able to adopt means that was such a system as precast fabrication without in-situation placing, mass and full-sized production in the factory From this study, a PSM was introduced to first time in Korea, some comparisons with existing bridge construction methods and outlines of construction method by PSM was explained to analyzed its compatibility on applicable fitness, structural stability and suitability for construction. And necessary analysis contents and problems per construction (production/carrying/erection) phase checked, because structural stages would be varied by the characteristic of PSM. And on two or three continuous span structure in service load stage and iso-static span in construction phase, structural analysis flow, design patterns and recent detailed part design techniques concerning longitudinal and transverse deflection, shear, prestressing introduction zone analysis, bearing design, closure joint reinforcement, etc. were studied so that the property of design and construction also economical benefits, as for PSM becomes understandable clearly.
P.C Box girder types have been applied widely to the construction and design on the lengthy bridge in highway and railway project. The bridge of high speed railway was considered in its vibration and noise, and applied to concrete structure type. Especially, in a case of ultra-lengthy bridges of high speed railway being planned, the construction systems for erecting PC box girder must have mass productivity and uniformity in the quality control. So it was needed for the bridge design to be able to adopt means that was such a system as precast fabrication without in-situation placing, mass and full-sized production in the factory From this study, a PSM was introduced to first time in Korea, some comparisons with existing bridge construction methods and outlines of construction method by PSM was explained to analyzed its compatibility on applicable fitness, structural stability and suitability for construction. And necessary analysis contents and problems per construction (production/carrying/erection) phase checked, because structural stages would be varied by the characteristic of PSM. And on two or three continuous span structure in service load stage and iso-static span in construction phase, structural analysis flow, design patterns and recent detailed part design techniques concerning longitudinal and transverse deflection, shear, prestressing introduction zone analysis, bearing design, closure joint reinforcement, etc. were studied so that the property of design and construction also economical benefits, as for PSM becomes understandable clearly.
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