본 논문에서는 전동차 충돌에 대하여, 차량간 연결기의 동적 완충성능을 이용한 충돌 해석 절차가 개발되었다. 전동차의 충돌 조건은 도시철도차량 안전기준에 관한 규칙에 따라 시속 5 킬로미터의 속도로 주행하는 공차 상태의 열차 1편성이 제동이 되어 있는 유사한 형태의 열차와 연결기를 통하여 충돌하였을 경우로 제한하여 해석을 실시하였다. 여기서, 차량에 대한 모델링은 등가 강성을 적용하여 1차원으로 구성하였고, 정지차량에서는 충돌시 제동 계통에서는 미끄럼이 발생하지 않고 차륜과 레일사이에서 마찰이 발생하는 것으로 가정하였다. 또한 충돌 해석은 레일이 곡선 구간이 아닌 직선구간에 대하여 수행되었다. 본 연구에 사용된 ...
본 논문에서는 전동차 충돌에 대하여, 차량간 연결기의 동적 완충성능을 이용한 충돌 해석 절차가 개발되었다. 전동차의 충돌 조건은 도시철도차량 안전기준에 관한 규칙에 따라 시속 5 킬로미터의 속도로 주행하는 공차 상태의 열차 1편성이 제동이 되어 있는 유사한 형태의 열차와 연결기를 통하여 충돌하였을 경우로 제한하여 해석을 실시하였다. 여기서, 차량에 대한 모델링은 등가 강성을 적용하여 1차원으로 구성하였고, 정지차량에서는 충돌시 제동 계통에서는 미끄럼이 발생하지 않고 차륜과 레일사이에서 마찰이 발생하는 것으로 가정하였다. 또한 충돌 해석은 레일이 곡선 구간이 아닌 직선구간에 대하여 수행되었다. 본 연구에 사용된 해석프로그램은 동적계(Dynamic system)의 수치해석을 위해 개발된 프로그램인 POTAS-MSM(Power Transmission Analysis Software-Multi Slip Mechanism) 프로그램을 사용하였고, 수치해석의 타당성을 검증하기 위하여, 해석 결과는 유럽의 연결기 제작사인 S사의 충돌해석 결과와 비교 검토를 실시하였다.
본 논문에서는 전동차 충돌에 대하여, 차량간 연결기의 동적 완충성능을 이용한 충돌 해석 절차가 개발되었다. 전동차의 충돌 조건은 도시철도차량 안전기준에 관한 규칙에 따라 시속 5 킬로미터의 속도로 주행하는 공차 상태의 열차 1편성이 제동이 되어 있는 유사한 형태의 열차와 연결기를 통하여 충돌하였을 경우로 제한하여 해석을 실시하였다. 여기서, 차량에 대한 모델링은 등가 강성을 적용하여 1차원으로 구성하였고, 정지차량에서는 충돌시 제동 계통에서는 미끄럼이 발생하지 않고 차륜과 레일사이에서 마찰이 발생하는 것으로 가정하였다. 또한 충돌 해석은 레일이 곡선 구간이 아닌 직선구간에 대하여 수행되었다. 본 연구에 사용된 해석프로그램은 동적계(Dynamic system)의 수치해석을 위해 개발된 프로그램인 POTAS-MSM(Power Transmission Analysis Software-Multi Slip Mechanism) 프로그램을 사용하였고, 수치해석의 타당성을 검증하기 위하여, 해석 결과는 유럽의 연결기 제작사인 S사의 충돌해석 결과와 비교 검토를 실시하였다.
In this thesis, the impact analysis for the shunting procedure using the dynamic buffer characteristics of the coupler was developed. The railroad rule of S. Korea, the rule for the safety criteria of urban railroad vehicle, was adopted as the analysis condition for shunting. According to these rule...
In this thesis, the impact analysis for the shunting procedure using the dynamic buffer characteristics of the coupler was developed. The railroad rule of S. Korea, the rule for the safety criteria of urban railroad vehicle, was adopted as the analysis condition for shunting. According to these rules, approch trainset is empty and has the uniform velocity of 5 km/h, the other trainset is braked. By using the equivalent stiffness, each car was modeled as one dimensional element. After the impact, the slip exists only between wheel and rail in the braked trainset. In other words the slip between disc and pad does not happen. The rail was considered with the level tangent track. In this study, analysis code was used by the POTAS-MSM (Power Transmission Analysis Software-Multi Slip Mechanism) which was developed for the numerical analysis of dynamic system. The validation of this analysis was proven by comparing the numerical results with the results of world-famous S company which is located in Europe.
In this thesis, the impact analysis for the shunting procedure using the dynamic buffer characteristics of the coupler was developed. The railroad rule of S. Korea, the rule for the safety criteria of urban railroad vehicle, was adopted as the analysis condition for shunting. According to these rules, approch trainset is empty and has the uniform velocity of 5 km/h, the other trainset is braked. By using the equivalent stiffness, each car was modeled as one dimensional element. After the impact, the slip exists only between wheel and rail in the braked trainset. In other words the slip between disc and pad does not happen. The rail was considered with the level tangent track. In this study, analysis code was used by the POTAS-MSM (Power Transmission Analysis Software-Multi Slip Mechanism) which was developed for the numerical analysis of dynamic system. The validation of this analysis was proven by comparing the numerical results with the results of world-famous S company which is located in Europe.
주제어
#철도차량공학 연결장치 전동차 충돌해석 electric train buffer characteristic
학위논문 정보
저자
장현목
학위수여기관
서울産業大學校 鐵道專門大學院
학위구분
국내석사
학과
철도차량공학과
발행연도
2004
총페이지
v, 40p.
키워드
철도차량공학 연결장치 전동차 충돌해석 electric train buffer characteristic
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