이혼 가정 유아에 대한 지도방안 : 유아교육 기관을 중심으로 (A) study on the Programs for Guidance of the Children of Divorced Families : Centering on the organizations of child education원문보기
본 연구는 1990년대 이후 이혼으로 인한 가족 붕괴 현상이 증가하고 있음을 감안하여 이혼가정 유아에 대한 교사의 지도 방안을 구체적으로 제시하고자 하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 유아생활지도, 부모교육, 또는 이혼과 관련된 저서와 논문을 중심으로 문헌적인 접근 방법을 취하였다. 부모의 이혼이 유아에게 미치는 영향으로는 첫째, 심리적 측면에서 정체감 혼란, 주변인의 부정적 시선이며 둘째, 부성·모성적 측면에서는 한부모의 역할 상실이며 셋째, 인지 행동적 측면에서는 공격적인 행동, 또래관계의 문제, 성적 부진이며 넷째, 양육적인 측면에서는 경제적인 어려움과, 양육 부모의 지지 감소 등인 것으로 나타났다. 이러한 부정적인 영향을 최소화하기 위해서 유아교육 기관에서는 교사의 지도 방안의 필요성이 제기된다. 그 구체적인 지도 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관에서 교사가 이혼가정의 부모의 교육을 통해서 비록 부부가 이혼을 했더라도 협력적으로 부모 역할을 수행할 수 있도록 하여야 한다. 둘째, 교사는 이혼가족의 유아를 위해서 유아와 친척, 친지들이 함께 할 수 있는 교육활동을 제공해야 한다. 셋째, 교사는 이혼가족의 유아를 위해서 사회교육기관에서 실시하는 다양한 유아 ...
본 연구는 1990년대 이후 이혼으로 인한 가족 붕괴 현상이 증가하고 있음을 감안하여 이혼가정 유아에 대한 교사의 지도 방안을 구체적으로 제시하고자 하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 유아생활지도, 부모교육, 또는 이혼과 관련된 저서와 논문을 중심으로 문헌적인 접근 방법을 취하였다. 부모의 이혼이 유아에게 미치는 영향으로는 첫째, 심리적 측면에서 정체감 혼란, 주변인의 부정적 시선이며 둘째, 부성·모성적 측면에서는 한부모의 역할 상실이며 셋째, 인지 행동적 측면에서는 공격적인 행동, 또래관계의 문제, 성적 부진이며 넷째, 양육적인 측면에서는 경제적인 어려움과, 양육 부모의 지지 감소 등인 것으로 나타났다. 이러한 부정적인 영향을 최소화하기 위해서 유아교육 기관에서는 교사의 지도 방안의 필요성이 제기된다. 그 구체적인 지도 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관에서 교사가 이혼가정의 부모의 교육을 통해서 비록 부부가 이혼을 했더라도 협력적으로 부모 역할을 수행할 수 있도록 하여야 한다. 둘째, 교사는 이혼가족의 유아를 위해서 유아와 친척, 친지들이 함께 할 수 있는 교육활동을 제공해야 한다. 셋째, 교사는 이혼가족의 유아를 위해서 사회교육기관에서 실시하는 다양한 유아 교육시설, 개선된 놀이·명절 문화, 상담 기관에 참여시키도록 많은 정보를 제공해야 한다. 또한 교사는 이혼가족 유아의 수업과 생활지도에 있어서 변화하여야 한다 첫째, 교육과정 중 사회생활 영역에서 가족과 관련된 목표와 내용을 인지하여야 한다. 둘째, 아버지·어머니 참여 수업뿐 아니라 가족을 단위로 한 가족 참여수업 등 다양한 가족 구조가 증가하는 사회 현상을 반영할 수 있는 참여 수업이 제시해야 할 것이다. 셋째, 교육내용에 있어서도 양부모가 중심이 아닌 가족을 중심으로 한 활동내용으로 바꾸어야 할 것이다. 넷째, 교사는 기존의 계부·계모에 대해 부정적인 영향을 심어줄 수 있는 동화책이 아닌 다양한 가족구성을 배경으로 한 창작 동화를 소개하고 읽게 해야 하겠다. 다섯째, 현재 양부모 중심으로 구성된 유아가정 생활 조사서를 각 가정에 맞게 가족 구성원을 기입할 수 있는 포괄적인 양식으로 수정해야 한다. 이와 함께 이혼가정 유아가 증가함에 따라 우리나라 유아교육 현장에서는 이혼가정의 유아가 무엇을 경험하고, 어떻게 적응하고, 대처해 나가는 지에 대한 실증적인 연구가 필요하다고 사료된다. 그리고 한부모 가정의 유아들이 더 이상 소외되지 않도록 그들을 위한 적응프로그램을 더 많이 개발해야 할 것이다.
본 연구는 1990년대 이후 이혼으로 인한 가족 붕괴 현상이 증가하고 있음을 감안하여 이혼가정 유아에 대한 교사의 지도 방안을 구체적으로 제시하고자 하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 유아생활지도, 부모교육, 또는 이혼과 관련된 저서와 논문을 중심으로 문헌적인 접근 방법을 취하였다. 부모의 이혼이 유아에게 미치는 영향으로는 첫째, 심리적 측면에서 정체감 혼란, 주변인의 부정적 시선이며 둘째, 부성·모성적 측면에서는 한부모의 역할 상실이며 셋째, 인지 행동적 측면에서는 공격적인 행동, 또래관계의 문제, 성적 부진이며 넷째, 양육적인 측면에서는 경제적인 어려움과, 양육 부모의 지지 감소 등인 것으로 나타났다. 이러한 부정적인 영향을 최소화하기 위해서 유아교육 기관에서는 교사의 지도 방안의 필요성이 제기된다. 그 구체적인 지도 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관에서 교사가 이혼가정의 부모의 교육을 통해서 비록 부부가 이혼을 했더라도 협력적으로 부모 역할을 수행할 수 있도록 하여야 한다. 둘째, 교사는 이혼가족의 유아를 위해서 유아와 친척, 친지들이 함께 할 수 있는 교육활동을 제공해야 한다. 셋째, 교사는 이혼가족의 유아를 위해서 사회교육기관에서 실시하는 다양한 유아 교육시설, 개선된 놀이·명절 문화, 상담 기관에 참여시키도록 많은 정보를 제공해야 한다. 또한 교사는 이혼가족 유아의 수업과 생활지도에 있어서 변화하여야 한다 첫째, 교육과정 중 사회생활 영역에서 가족과 관련된 목표와 내용을 인지하여야 한다. 둘째, 아버지·어머니 참여 수업뿐 아니라 가족을 단위로 한 가족 참여수업 등 다양한 가족 구조가 증가하는 사회 현상을 반영할 수 있는 참여 수업이 제시해야 할 것이다. 셋째, 교육내용에 있어서도 양부모가 중심이 아닌 가족을 중심으로 한 활동내용으로 바꾸어야 할 것이다. 넷째, 교사는 기존의 계부·계모에 대해 부정적인 영향을 심어줄 수 있는 동화책이 아닌 다양한 가족구성을 배경으로 한 창작 동화를 소개하고 읽게 해야 하겠다. 다섯째, 현재 양부모 중심으로 구성된 유아가정 생활 조사서를 각 가정에 맞게 가족 구성원을 기입할 수 있는 포괄적인 양식으로 수정해야 한다. 이와 함께 이혼가정 유아가 증가함에 따라 우리나라 유아교육 현장에서는 이혼가정의 유아가 무엇을 경험하고, 어떻게 적응하고, 대처해 나가는 지에 대한 실증적인 연구가 필요하다고 사료된다. 그리고 한부모 가정의 유아들이 더 이상 소외되지 않도록 그들을 위한 적응프로그램을 더 많이 개발해야 할 것이다.
This study aims to present concretely the programs of the teachers for the children of the divorced families in consideration of the reality that the destruction of families caused by divorces has been on the increase since the 1990s. For this purpose, this study has adopted the approach based on th...
This study aims to present concretely the programs of the teachers for the children of the divorced families in consideration of the reality that the destruction of families caused by divorces has been on the increase since the 1990s. For this purpose, this study has adopted the approach based on the literature on the basis of the education of living for children, the education of parents, or the writings and theses dealing with divorces. The influences of the divorces of parents on their children are as follows: First, the psychological aspects of congestion and confusion, the negative eyes of those nearby, second, the paternal and maternal aspect of the loss of roles of a parent, third, the aspects of cognitive behavior of the offensive behavior, the problems of peer relation, and the poor school achievements, fourth, the nursing aspects of economic difficulties and the devrease of the support of the nursing parents. It is necessary for the organization of child education to develop the programs of guidance of teachers in order to minimize these negative influences. The concrete programs of guidance are as follows: First, it is necessary for the teachers of the organizations of child education to enable the parents of the divorced families to play the roles of parents cooperatively. Second, it is necessary for the teachers to provide educational activities which the children of the divorced families can perform with their relatives and acquaintances for their sake. Third, it is necessary for the teachers to provide lots of information so that the children of the divorced families may participate in the use of the various educational facilities for children, the improved culture of play and festivity, and the organizations of counselling. And it is necessary for the teachers to be changed in terms of the teaching and the guidance of living of the children of the divorced families. First, it is necessary to perceive the objectives and contents concerned with families in the area of social studies out of the curriculums. Second, it will be necessary to present the class participation in which not only the class participation of fathers and mothers but also the various organizations of families like the participation of a family as a unit can reflect the increasing social conditions. Third, the contents of the education will have to be changed into the contents of activities centering on the family, not on the foster parents. Fourth, it is necessary for the teachers to introduce and help read the creative fairy tales with the backgrounds of various family organizations, not the existing books of fairy tales which may exert negative influences as to stepfathers and stepmothers. Fifth, it is necessary to change the present questionnaires of the home life of children centering on foster parents into comprehensive forms so as to fill in the members of the family according to each home. Together with these matters, it is considered to be necessary to make a positive study of what the children of divorced families experience, how they adapt themselves to the experiences and cope with them. it is necessary to develop more adaptive programs for the children of one parent home so that they may not be estranged any more.
This study aims to present concretely the programs of the teachers for the children of the divorced families in consideration of the reality that the destruction of families caused by divorces has been on the increase since the 1990s. For this purpose, this study has adopted the approach based on the literature on the basis of the education of living for children, the education of parents, or the writings and theses dealing with divorces. The influences of the divorces of parents on their children are as follows: First, the psychological aspects of congestion and confusion, the negative eyes of those nearby, second, the paternal and maternal aspect of the loss of roles of a parent, third, the aspects of cognitive behavior of the offensive behavior, the problems of peer relation, and the poor school achievements, fourth, the nursing aspects of economic difficulties and the devrease of the support of the nursing parents. It is necessary for the organization of child education to develop the programs of guidance of teachers in order to minimize these negative influences. The concrete programs of guidance are as follows: First, it is necessary for the teachers of the organizations of child education to enable the parents of the divorced families to play the roles of parents cooperatively. Second, it is necessary for the teachers to provide educational activities which the children of the divorced families can perform with their relatives and acquaintances for their sake. Third, it is necessary for the teachers to provide lots of information so that the children of the divorced families may participate in the use of the various educational facilities for children, the improved culture of play and festivity, and the organizations of counselling. And it is necessary for the teachers to be changed in terms of the teaching and the guidance of living of the children of the divorced families. First, it is necessary to perceive the objectives and contents concerned with families in the area of social studies out of the curriculums. Second, it will be necessary to present the class participation in which not only the class participation of fathers and mothers but also the various organizations of families like the participation of a family as a unit can reflect the increasing social conditions. Third, the contents of the education will have to be changed into the contents of activities centering on the family, not on the foster parents. Fourth, it is necessary for the teachers to introduce and help read the creative fairy tales with the backgrounds of various family organizations, not the existing books of fairy tales which may exert negative influences as to stepfathers and stepmothers. Fifth, it is necessary to change the present questionnaires of the home life of children centering on foster parents into comprehensive forms so as to fill in the members of the family according to each home. Together with these matters, it is considered to be necessary to make a positive study of what the children of divorced families experience, how they adapt themselves to the experiences and cope with them. it is necessary to develop more adaptive programs for the children of one parent home so that they may not be estranged any more.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.