레지오 에밀리아 유아교육체제의 페다고지스타 역할분석을 통한 유치원 장학활동의 방향 제시 (The) Presentation of the Direction of the Creative Activity in Kindergartens through the Role Analysis of the Pedagogista of the Early Childhood Education System of Reggio Emilia원문보기
교원들의 전문성 신장 및 교수-학습 방법을 개선하기 위해서는 유아교육의 특수성을 고려한 장학방법을 연구하고, 공교육화에 대비한 장학방법을 계발·적용하여야 한다. 이에 본 연구는 수업개선에 실질적으로 도움을 줄 수 있는 레지오 에밀리아 유아교육 체제에서 교육조정자의 역할을 하는 페다고지스타의 역할·분석을 통하여 우리나라 유치원 교사들의 수업개선에 도움을 줄 수 있는 장학활동의 방향을 설정하고자 한다. 레지오 에밀리아의 유아교육 현황을 살펴보면, 3~6세 유아를 위한 유아 학교와 3개월~3세의 유아를 위한 영유아 센터를 시 정부에서 운영하며 1968년부터 1971년 사이에 공립학교에 대한 새로운 법을 통과시켰다. 레지오 에밀리아 유아교육 체제를 보면, 한 명의 교육감 아래 교육조정자 7명, 심리학자 1명, 특수담당 1명이 있으며, 한 명의 장학사가 4~5개의 기관을 맡고 있다. 유치원은 교사(보조교사,연장시간교사)와 미술전공교사(atelierista), 요리사, 청소부로 이루어지며 동등한 지위에서 일주일에 한번씩 현직교육에 참여한다. 레지오 에밀리아 유아교육의 페다고지스타는 유치원 일과 및 업무를 지원하는 핵심적인 역할을 수행하고 있다. 이에 반해 우리나라의 유아교육 현황을 보면, 3~5세의 유아를 담당하는 유치원(교육인적자원부)과 0~5세의 유아를 담당하는 어린이집(여성부)이 이원화 되어있다. 유치원의 장학지원은 한 명의 장학사가 20~80여개의 유치원을 담당하고 있어 장학지도를 하는데 어려움이 있으며, 유치원 현장에서는 장학에 대한 부정적인 인식과 장학활동이 교사들의 기대와 욕구에 부응하지 못하고 있으며 행정위주의 장학이 이루어지고 있다. 기존의 장학유형에서 탈피하여 레지오 에밀리아 유아교육체제의 페다고지스타 장학 유형인 교육조정자로서의 역할을 도입하여야 할 것으로 보인다. 유치원 현장과 좀더 가까이 다가가고 현직교육에 참여하기 위해서는 감성장학, 디지털(정보화)장학, 네트워크장학, 세미나식 장학, 뷔페식 장학, 확인장학 등의 새로운 장학의 유형을 계발하여야 한다. 또한 현재 초등교육과 와 통합되어 있는 유치원 장학활동을 유아교육 장학활동으로 분리하여 생활영역(건강, 사회, 표현, 언어, 탐구)별로 전공장학사 5명, 파견교사 1명, 심리전공자 1명, 특수교육 전공자 1명을 임용하여야 한다. 앞으로 레지오 에밀리아 유아교육체제의 페다고지스타의 교육조정자의 역할을 우리나라 장학활동에 도입하면 다음과 같은 변화의 가능성이 있을 것이라고 기대해 본다. 첫째, 유치원의 특수성 및 도시·농촌·어촌의 지역성을 감안하여 장학담당자의 역할 및 조직 구성원을 강화하면 우리나라 유치원 실정에 맞는 장학유형이 계발될 것이다. 둘째, ...
교원들의 전문성 신장 및 교수-학습 방법을 개선하기 위해서는 유아교육의 특수성을 고려한 장학방법을 연구하고, 공교육화에 대비한 장학방법을 계발·적용하여야 한다. 이에 본 연구는 수업개선에 실질적으로 도움을 줄 수 있는 레지오 에밀리아 유아교육 체제에서 교육조정자의 역할을 하는 페다고지스타의 역할·분석을 통하여 우리나라 유치원 교사들의 수업개선에 도움을 줄 수 있는 장학활동의 방향을 설정하고자 한다. 레지오 에밀리아의 유아교육 현황을 살펴보면, 3~6세 유아를 위한 유아 학교와 3개월~3세의 유아를 위한 영유아 센터를 시 정부에서 운영하며 1968년부터 1971년 사이에 공립학교에 대한 새로운 법을 통과시켰다. 레지오 에밀리아 유아교육 체제를 보면, 한 명의 교육감 아래 교육조정자 7명, 심리학자 1명, 특수담당 1명이 있으며, 한 명의 장학사가 4~5개의 기관을 맡고 있다. 유치원은 교사(보조교사,연장시간교사)와 미술전공교사(atelierista), 요리사, 청소부로 이루어지며 동등한 지위에서 일주일에 한번씩 현직교육에 참여한다. 레지오 에밀리아 유아교육의 페다고지스타는 유치원 일과 및 업무를 지원하는 핵심적인 역할을 수행하고 있다. 이에 반해 우리나라의 유아교육 현황을 보면, 3~5세의 유아를 담당하는 유치원(교육인적자원부)과 0~5세의 유아를 담당하는 어린이집(여성부)이 이원화 되어있다. 유치원의 장학지원은 한 명의 장학사가 20~80여개의 유치원을 담당하고 있어 장학지도를 하는데 어려움이 있으며, 유치원 현장에서는 장학에 대한 부정적인 인식과 장학활동이 교사들의 기대와 욕구에 부응하지 못하고 있으며 행정위주의 장학이 이루어지고 있다. 기존의 장학유형에서 탈피하여 레지오 에밀리아 유아교육체제의 페다고지스타 장학 유형인 교육조정자로서의 역할을 도입하여야 할 것으로 보인다. 유치원 현장과 좀더 가까이 다가가고 현직교육에 참여하기 위해서는 감성장학, 디지털(정보화)장학, 네트워크장학, 세미나식 장학, 뷔페식 장학, 확인장학 등의 새로운 장학의 유형을 계발하여야 한다. 또한 현재 초등교육과 와 통합되어 있는 유치원 장학활동을 유아교육 장학활동으로 분리하여 생활영역(건강, 사회, 표현, 언어, 탐구)별로 전공장학사 5명, 파견교사 1명, 심리전공자 1명, 특수교육 전공자 1명을 임용하여야 한다. 앞으로 레지오 에밀리아 유아교육체제의 페다고지스타의 교육조정자의 역할을 우리나라 장학활동에 도입하면 다음과 같은 변화의 가능성이 있을 것이라고 기대해 본다. 첫째, 유치원의 특수성 및 도시·농촌·어촌의 지역성을 감안하여 장학담당자의 역할 및 조직 구성원을 강화하면 우리나라 유치원 실정에 맞는 장학유형이 계발될 것이다. 둘째, 지역사회에서 유아들이 안심하고 참여할 수 있는 정보제공의 장을 마련하여 교사 가족·아동의 세 집단 모두가 함께 참여할 수 있게 한다면 지역사회와의 협력이 원할히 이루어질 것이다. 셋째, 공립유치원의 원장, 원감 겸직의 단점을 극복하기 위해서는 장학담당자·교사·성인(교직원 물론 일반시민, 정치가, 사업가 등 교육/ 보육의 질과 관계되는 모든 사람)이 교육에 대하여 전반적인 역할을 함께 수행하면 수직적 관계에서 수평의 관계로 형성되어 격의 없는 토론의 장이 마련될 것이다. 넷째, 장학담당자는 교원들의 부정적인 시각도 겸허히 받아들이고 교사와의 수평적 동료의식을 가져야 할 것이다. 이를 위해 교사와 함께 연구하고 논의 및 협의하는 과정으로 이끌어 가면 유치원 현장에 제공되는 장학행위는 전문적 지식을 요하는 수준 높은 장학활동으로 이루어질 것이다.
교원들의 전문성 신장 및 교수-학습 방법을 개선하기 위해서는 유아교육의 특수성을 고려한 장학방법을 연구하고, 공교육화에 대비한 장학방법을 계발·적용하여야 한다. 이에 본 연구는 수업개선에 실질적으로 도움을 줄 수 있는 레지오 에밀리아 유아교육 체제에서 교육조정자의 역할을 하는 페다고지스타의 역할·분석을 통하여 우리나라 유치원 교사들의 수업개선에 도움을 줄 수 있는 장학활동의 방향을 설정하고자 한다. 레지오 에밀리아의 유아교육 현황을 살펴보면, 3~6세 유아를 위한 유아 학교와 3개월~3세의 유아를 위한 영유아 센터를 시 정부에서 운영하며 1968년부터 1971년 사이에 공립학교에 대한 새로운 법을 통과시켰다. 레지오 에밀리아 유아교육 체제를 보면, 한 명의 교육감 아래 교육조정자 7명, 심리학자 1명, 특수담당 1명이 있으며, 한 명의 장학사가 4~5개의 기관을 맡고 있다. 유치원은 교사(보조교사,연장시간교사)와 미술전공교사(atelierista), 요리사, 청소부로 이루어지며 동등한 지위에서 일주일에 한번씩 현직교육에 참여한다. 레지오 에밀리아 유아교육의 페다고지스타는 유치원 일과 및 업무를 지원하는 핵심적인 역할을 수행하고 있다. 이에 반해 우리나라의 유아교육 현황을 보면, 3~5세의 유아를 담당하는 유치원(교육인적자원부)과 0~5세의 유아를 담당하는 어린이집(여성부)이 이원화 되어있다. 유치원의 장학지원은 한 명의 장학사가 20~80여개의 유치원을 담당하고 있어 장학지도를 하는데 어려움이 있으며, 유치원 현장에서는 장학에 대한 부정적인 인식과 장학활동이 교사들의 기대와 욕구에 부응하지 못하고 있으며 행정위주의 장학이 이루어지고 있다. 기존의 장학유형에서 탈피하여 레지오 에밀리아 유아교육체제의 페다고지스타 장학 유형인 교육조정자로서의 역할을 도입하여야 할 것으로 보인다. 유치원 현장과 좀더 가까이 다가가고 현직교육에 참여하기 위해서는 감성장학, 디지털(정보화)장학, 네트워크장학, 세미나식 장학, 뷔페식 장학, 확인장학 등의 새로운 장학의 유형을 계발하여야 한다. 또한 현재 초등교육과 와 통합되어 있는 유치원 장학활동을 유아교육 장학활동으로 분리하여 생활영역(건강, 사회, 표현, 언어, 탐구)별로 전공장학사 5명, 파견교사 1명, 심리전공자 1명, 특수교육 전공자 1명을 임용하여야 한다. 앞으로 레지오 에밀리아 유아교육체제의 페다고지스타의 교육조정자의 역할을 우리나라 장학활동에 도입하면 다음과 같은 변화의 가능성이 있을 것이라고 기대해 본다. 첫째, 유치원의 특수성 및 도시·농촌·어촌의 지역성을 감안하여 장학담당자의 역할 및 조직 구성원을 강화하면 우리나라 유치원 실정에 맞는 장학유형이 계발될 것이다. 둘째, 지역사회에서 유아들이 안심하고 참여할 수 있는 정보제공의 장을 마련하여 교사 가족·아동의 세 집단 모두가 함께 참여할 수 있게 한다면 지역사회와의 협력이 원할히 이루어질 것이다. 셋째, 공립유치원의 원장, 원감 겸직의 단점을 극복하기 위해서는 장학담당자·교사·성인(교직원 물론 일반시민, 정치가, 사업가 등 교육/ 보육의 질과 관계되는 모든 사람)이 교육에 대하여 전반적인 역할을 함께 수행하면 수직적 관계에서 수평의 관계로 형성되어 격의 없는 토론의 장이 마련될 것이다. 넷째, 장학담당자는 교원들의 부정적인 시각도 겸허히 받아들이고 교사와의 수평적 동료의식을 가져야 할 것이다. 이를 위해 교사와 함께 연구하고 논의 및 협의하는 과정으로 이끌어 가면 유치원 현장에 제공되는 장학행위는 전문적 지식을 요하는 수준 높은 장학활동으로 이루어질 것이다.
It is necessary to study the methods for the supervision of education to extend the professionalism of teachers and to develop and apply the methods for the educational supervision in preparation for the trends toward public education. Accordingly, this study aims to establish the directions of the ...
It is necessary to study the methods for the supervision of education to extend the professionalism of teachers and to develop and apply the methods for the educational supervision in preparation for the trends toward public education. Accordingly, this study aims to establish the directions of the activities for the educational supervision which can help to improve the teaching of the kindergarten teachers through the role analysis of the pedagogista playing the role of the pedagoical coordinator in the early childhood education system of Reggio Emilia. The situations of the education of Reggio Emilia show that the infant school for those of 3~6 years and the centers for the infants and early children of three months three years are run by the municipal governments, and new laws for public schools were passed between 1968 and 1971. The systems of the early childhood education of Reggio Emilia shows that there are seven pedagoical coordinators, one psychologist and one in charge of special education under one superintendent of education. And one educational inspector is responsible for 4 or 5 organizations. A kindergarten is composed of teachers(assistant teachers and part time teachers for the extended time), atelieristas, cooks, and sweepers. Each organization has no director, and all the teachers participate in the inservice teaching once a week without any differences in positions. The pedagogistas of the education of Reggio Emilia play the central roles supporting the daily tasks and affairs of kindergartens. Compared with this, the situations of the early childhood education of our country show that there are two areas of kindergartens for the infants of 3~5 years(Ministry of Education and Human Resources) and Children's Houses for the infants of 0~5 years(Ministry of Gender Equality). The support for the educational supervision in kindergartens is carried out by one inspector responsible for 20~80 kindergartens and so he has difficulty in guiding them. They do not respond to the negative consciousness of the educational supervision in the actual fields of kindergartens and the activities of educational supervision do not satisfy the expectations and desires of the teachers. And the administration-centered educational supervision is conducted. It seems necessary to withdraw from the existing types of educational supervision and to adopt the roles of the pedagoical coordinators in the type of the pedagogistas of the early childhood education system of Reggio Emilia. In order to approach the actual fields of the kindergartens more and to participate in the inservice education, it is necessary to develop new types of supervision such as the emotional supervision, the digital(information) supervision, the network supervision, the supervision in the type of seminars, the supervision in the type of the buffet, and the supervision of confirmation. And it is also necessary to separate the supervision activities of kindergartens attached to the elementary education as the supervision activities of the early childhood education and to appoint five inspectors who majored in the areas of living(health, society, expression, language, research), one teacher temporarily dispatched, one who majored in psychology, and one who specialized in special education. If the role of the pedagoical coordinator of the pedagogista of the early childhood education system of Reggio Emilia is adopted by the activities of the educational supervision in our country, it is expected that the following changes can be made. Firsat, it will be possible to develop the types of educational supersivision fit for the realities of the kindergartens of our country if the roles of those responsible for the educational supervision and the members of the organization are strengthened in consideration of the peculiarities of kindergartens and the local characteristics of cities, farming villages and fishing villages. Second, if the local societies can make an area providing information where the infants can participate without anxiety, and if the three groups of the teachers, families and infants can participate together, the cooperation of the local societies will be activated. Third, in order to overcome the shortcomings coming from the concurrent position of the director and vice-director of the public kindergarten, the educational supervisors, the teachers, and the adults(all the people concerned with the quality of the education/childcare like general citizens, businessmen and so on as well as teachers) play the general roles as regards education together, the change from the vertical relation to the horizontal relation will be made and an open forum will be prepared. Fourth, the educational supervisors will have to accept the negative viewpoints of the teachers modestly and to have a horizontal fellow feeling towards the teachers. If they study with the teachers together and lead to the course of discussion and consultation for this purpose, the activities of supervision provided to the actual fields of kindergartens will be composed of high level activities of supervision requiring professional knowledge.
It is necessary to study the methods for the supervision of education to extend the professionalism of teachers and to develop and apply the methods for the educational supervision in preparation for the trends toward public education. Accordingly, this study aims to establish the directions of the activities for the educational supervision which can help to improve the teaching of the kindergarten teachers through the role analysis of the pedagogista playing the role of the pedagoical coordinator in the early childhood education system of Reggio Emilia. The situations of the education of Reggio Emilia show that the infant school for those of 3~6 years and the centers for the infants and early children of three months three years are run by the municipal governments, and new laws for public schools were passed between 1968 and 1971. The systems of the early childhood education of Reggio Emilia shows that there are seven pedagoical coordinators, one psychologist and one in charge of special education under one superintendent of education. And one educational inspector is responsible for 4 or 5 organizations. A kindergarten is composed of teachers(assistant teachers and part time teachers for the extended time), atelieristas, cooks, and sweepers. Each organization has no director, and all the teachers participate in the inservice teaching once a week without any differences in positions. The pedagogistas of the education of Reggio Emilia play the central roles supporting the daily tasks and affairs of kindergartens. Compared with this, the situations of the early childhood education of our country show that there are two areas of kindergartens for the infants of 3~5 years(Ministry of Education and Human Resources) and Children's Houses for the infants of 0~5 years(Ministry of Gender Equality). The support for the educational supervision in kindergartens is carried out by one inspector responsible for 20~80 kindergartens and so he has difficulty in guiding them. They do not respond to the negative consciousness of the educational supervision in the actual fields of kindergartens and the activities of educational supervision do not satisfy the expectations and desires of the teachers. And the administration-centered educational supervision is conducted. It seems necessary to withdraw from the existing types of educational supervision and to adopt the roles of the pedagoical coordinators in the type of the pedagogistas of the early childhood education system of Reggio Emilia. In order to approach the actual fields of the kindergartens more and to participate in the inservice education, it is necessary to develop new types of supervision such as the emotional supervision, the digital(information) supervision, the network supervision, the supervision in the type of seminars, the supervision in the type of the buffet, and the supervision of confirmation. And it is also necessary to separate the supervision activities of kindergartens attached to the elementary education as the supervision activities of the early childhood education and to appoint five inspectors who majored in the areas of living(health, society, expression, language, research), one teacher temporarily dispatched, one who majored in psychology, and one who specialized in special education. If the role of the pedagoical coordinator of the pedagogista of the early childhood education system of Reggio Emilia is adopted by the activities of the educational supervision in our country, it is expected that the following changes can be made. Firsat, it will be possible to develop the types of educational supersivision fit for the realities of the kindergartens of our country if the roles of those responsible for the educational supervision and the members of the organization are strengthened in consideration of the peculiarities of kindergartens and the local characteristics of cities, farming villages and fishing villages. Second, if the local societies can make an area providing information where the infants can participate without anxiety, and if the three groups of the teachers, families and infants can participate together, the cooperation of the local societies will be activated. Third, in order to overcome the shortcomings coming from the concurrent position of the director and vice-director of the public kindergarten, the educational supervisors, the teachers, and the adults(all the people concerned with the quality of the education/childcare like general citizens, businessmen and so on as well as teachers) play the general roles as regards education together, the change from the vertical relation to the horizontal relation will be made and an open forum will be prepared. Fourth, the educational supervisors will have to accept the negative viewpoints of the teachers modestly and to have a horizontal fellow feeling towards the teachers. If they study with the teachers together and lead to the course of discussion and consultation for this purpose, the activities of supervision provided to the actual fields of kindergartens will be composed of high level activities of supervision requiring professional knowledge.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.