본 연구에서는 한국의 유치원들이 레지오 에밀리아 접근법을 도입하게 된 동기와 적용과정에서의 어려운 점 그리고 그 과정에서의 원장의 역할 변화를 집중 분석하였다. 본 연구의 목적은 레지오 에밀리아 접근법이 한국에 자리매김하는 과정을 탐색하고 한국형 페다고지스타로서 원장에게 주어진 요구가 무엇인가를 규명하고자 함에 있다. 본 연구의 대상은 유아교육기관에서 5년 이상의 레지오 에밀리아 접근법 경험을 갖고 있는 7명의 원장이었다. 집중 인터뷰를 통해 분석된 원장 뿐만 아니라 본 연구의 참고 자료를 위해 해외 학술대회를 통해 인터뷰한 레지오 에밀리아 접근법을 실천하는 교수와 원장들의 의견도 반영하고자 하였다. 질문지는 ...
본 연구에서는 한국의 유치원들이 레지오 에밀리아 접근법을 도입하게 된 동기와 적용과정에서의 어려운 점 그리고 그 과정에서의 원장의 역할 변화를 집중 분석하였다. 본 연구의 목적은 레지오 에밀리아 접근법이 한국에 자리매김하는 과정을 탐색하고 한국형 페다고지스타로서 원장에게 주어진 요구가 무엇인가를 규명하고자 함에 있다. 본 연구의 대상은 유아교육기관에서 5년 이상의 레지오 에밀리아 접근법 경험을 갖고 있는 7명의 원장이었다. 집중 인터뷰를 통해 분석된 원장 뿐만 아니라 본 연구의 참고 자료를 위해 해외 학술대회를 통해 인터뷰한 레지오 에밀리아 접근법을 실천하는 교수와 원장들의 의견도 반영하고자 하였다. 질문지는 질적 연구의 타당도를 높이는 방법인 전문가 들을 대상으로 하는 포커스 인터뷰에 적합하도록 작성하였다. 자료를 수집한 다음에는 근거이론을 바탕으로 자료를 해석하였다. 연구자는 근거이론의 절차에 따라 이론을 형성하기 위해 자료를 재 개념화하고 범주화하면서, 코딩과 재 코딩을 반복 적용하였다. 연구결과에 대한 논의를 통해 몇 가지 결론을 내릴 수 있었다. 첫째, 교육자로서 새로운 교육적 흐름에 대해 민감하게 반응하며 현장의 소리에 주의를 기울이고자 하는 원장의 열망이 레지오 에밀리아 접근법과 만나게 하였고 도입동기가 되었다. 원장은 레지오 에밀리아 접근법을 현장에 도입할 때 다양한 어려움과 한계에 부딪쳤음에도 불구하고 매혹적인 교육과 아동에 대한 재발견이 원장의 의지와 열정을 불러일으킴으로써 현실의 문제를 극복하는 열쇠가 되기도 하였다. 둘째, 레지오 에밀리아 접근법을 도입한 원장들의 주된 교육목적은 유아들의 행복이었다. 어린이를 진정 존중하고 자신의 삶에 주인공으로 살아가게 하는 방법을 레지오 에밀리아 접근법에서 찾고자 한 것이었다. 현장에서 유아, 교사, 학부모의 목소리가 진정으로 일어나도록 하는 원장의 열정과 노력은 한국의 유치원 현장에서 레지오 에밀리아 접근법의 성공을 가져오는 가장 중요한 요소였다. 셋째, 운영자로서의 원장은 경영자에 앞서 보다 교육적인 부분에 가치를 제고하고 레지오 교육의 변화와 결과에 대하여 느긋하게 지켜보는 여유로움을 갖추는 것이 무엇보다 중요한 역할이었다. 넷째, 원장이 유치원 교육과 운영의 모든 부분을 담당해야 하는 한국의 현실에서 레지오 에밀리아 접근법이 정착되기 위해서는 원장이 페다고지스타가 되어야 했다. 즉, 교육 전문가로서의 원장은 교사, 부모, 지역사회 교육을 지원해야 하는 페다고지스타가 되어갔다. 따라서, 레지오 에밀리아 접근법의 한국정착을 위하여 무엇보다 선행되어야 할 것은 보석을 발견하듯 시간과 여유를 갖고 유아의 마음을 읽고 느긋하게 기다려 주는 교육문화이다.
본 연구에서는 한국의 유치원들이 레지오 에밀리아 접근법을 도입하게 된 동기와 적용과정에서의 어려운 점 그리고 그 과정에서의 원장의 역할 변화를 집중 분석하였다. 본 연구의 목적은 레지오 에밀리아 접근법이 한국에 자리매김하는 과정을 탐색하고 한국형 페다고지스타로서 원장에게 주어진 요구가 무엇인가를 규명하고자 함에 있다. 본 연구의 대상은 유아교육기관에서 5년 이상의 레지오 에밀리아 접근법 경험을 갖고 있는 7명의 원장이었다. 집중 인터뷰를 통해 분석된 원장 뿐만 아니라 본 연구의 참고 자료를 위해 해외 학술대회를 통해 인터뷰한 레지오 에밀리아 접근법을 실천하는 교수와 원장들의 의견도 반영하고자 하였다. 질문지는 질적 연구의 타당도를 높이는 방법인 전문가 들을 대상으로 하는 포커스 인터뷰에 적합하도록 작성하였다. 자료를 수집한 다음에는 근거이론을 바탕으로 자료를 해석하였다. 연구자는 근거이론의 절차에 따라 이론을 형성하기 위해 자료를 재 개념화하고 범주화하면서, 코딩과 재 코딩을 반복 적용하였다. 연구결과에 대한 논의를 통해 몇 가지 결론을 내릴 수 있었다. 첫째, 교육자로서 새로운 교육적 흐름에 대해 민감하게 반응하며 현장의 소리에 주의를 기울이고자 하는 원장의 열망이 레지오 에밀리아 접근법과 만나게 하였고 도입동기가 되었다. 원장은 레지오 에밀리아 접근법을 현장에 도입할 때 다양한 어려움과 한계에 부딪쳤음에도 불구하고 매혹적인 교육과 아동에 대한 재발견이 원장의 의지와 열정을 불러일으킴으로써 현실의 문제를 극복하는 열쇠가 되기도 하였다. 둘째, 레지오 에밀리아 접근법을 도입한 원장들의 주된 교육목적은 유아들의 행복이었다. 어린이를 진정 존중하고 자신의 삶에 주인공으로 살아가게 하는 방법을 레지오 에밀리아 접근법에서 찾고자 한 것이었다. 현장에서 유아, 교사, 학부모의 목소리가 진정으로 일어나도록 하는 원장의 열정과 노력은 한국의 유치원 현장에서 레지오 에밀리아 접근법의 성공을 가져오는 가장 중요한 요소였다. 셋째, 운영자로서의 원장은 경영자에 앞서 보다 교육적인 부분에 가치를 제고하고 레지오 교육의 변화와 결과에 대하여 느긋하게 지켜보는 여유로움을 갖추는 것이 무엇보다 중요한 역할이었다. 넷째, 원장이 유치원 교육과 운영의 모든 부분을 담당해야 하는 한국의 현실에서 레지오 에밀리아 접근법이 정착되기 위해서는 원장이 페다고지스타가 되어야 했다. 즉, 교육 전문가로서의 원장은 교사, 부모, 지역사회 교육을 지원해야 하는 페다고지스타가 되어갔다. 따라서, 레지오 에밀리아 접근법의 한국정착을 위하여 무엇보다 선행되어야 할 것은 보석을 발견하듯 시간과 여유를 갖고 유아의 마음을 읽고 느긋하게 기다려 주는 교육문화이다.
The purpose of this study is to analyse the kindergarten principal's role changes in the process of introduction, motive, and application of the Reggio Emilia Approach. In this analysis, I researched the settlement process of the Reggio Emilia Approach in Korean, and investigated what responsibility...
The purpose of this study is to analyse the kindergarten principal's role changes in the process of introduction, motive, and application of the Reggio Emilia Approach. In this analysis, I researched the settlement process of the Reggio Emilia Approach in Korean, and investigated what responsibility the kindergarten principal is given as Pedagogista As the objects of this study, I selected 7 kindergarten principals who had experience in the Reggio Emilia Approach for a period of 5 years and conducted focus interview with them by making use of grounded theory. For the references of this study, I interviewed the professors and principals at international conferences who had utilized the Reggio Emilia Approach, and I reflect their opinions of it. I drew up the questionnaire suited for the focus interview to raise the validity of quality research. I collected and analysed the data on the basis of grounded theory. According to the procedures of grounded theory, I re-conceptualized and categorized the data and applied for cording and recording methods repeatedly. The conclusions of this study are as follows: Firstly, the principals managing the Reggio Emilia Approach responded sensitively to new educational trends as educators and payed special attention to on-the-spot words. As they introduced the Reggio Emilia Approach in the field through attractive educational method and a rediscovery of juveniles, the principals as educators faced but overcame many problems and limitations with their will and enthusiasm. Secondly, the main purpose of the principal introducing the Reggio Emilia Approach use of an educational method which brings out happiness in juveniles' involved. The principals' passion and efforts are important factors in the success of the Reggio Emilia Approach. For example, the encouragement of active participation on the part the juveniles, teachers, and parents' in the field, is a key component, Thirdly, the principal's condition and role as administrator is to respect the educational value of the Reggio Emilia Approach and to have an easy and composed attitude toward change. Lastly, in the situation where the kindergarten principal is responsible for all its management, he/she has to be a Pedagogista in order to effectively and smoothly implement the Reggio Emilia Approach. That is, the principal as educational expert is asked to become a Pedagogista who supports teachers, parents, and the communities's educations. Synthetically, to effectively and smoothly implement the Reggio Emilia Approach in Korea, what takes precedent above all, is the need for an educational culture which longs for and appreciates an educational setting that affords the juvenile mind sufficient time and a relaxed composure in which to learn.
The purpose of this study is to analyse the kindergarten principal's role changes in the process of introduction, motive, and application of the Reggio Emilia Approach. In this analysis, I researched the settlement process of the Reggio Emilia Approach in Korean, and investigated what responsibility the kindergarten principal is given as Pedagogista As the objects of this study, I selected 7 kindergarten principals who had experience in the Reggio Emilia Approach for a period of 5 years and conducted focus interview with them by making use of grounded theory. For the references of this study, I interviewed the professors and principals at international conferences who had utilized the Reggio Emilia Approach, and I reflect their opinions of it. I drew up the questionnaire suited for the focus interview to raise the validity of quality research. I collected and analysed the data on the basis of grounded theory. According to the procedures of grounded theory, I re-conceptualized and categorized the data and applied for cording and recording methods repeatedly. The conclusions of this study are as follows: Firstly, the principals managing the Reggio Emilia Approach responded sensitively to new educational trends as educators and payed special attention to on-the-spot words. As they introduced the Reggio Emilia Approach in the field through attractive educational method and a rediscovery of juveniles, the principals as educators faced but overcame many problems and limitations with their will and enthusiasm. Secondly, the main purpose of the principal introducing the Reggio Emilia Approach use of an educational method which brings out happiness in juveniles' involved. The principals' passion and efforts are important factors in the success of the Reggio Emilia Approach. For example, the encouragement of active participation on the part the juveniles, teachers, and parents' in the field, is a key component, Thirdly, the principal's condition and role as administrator is to respect the educational value of the Reggio Emilia Approach and to have an easy and composed attitude toward change. Lastly, in the situation where the kindergarten principal is responsible for all its management, he/she has to be a Pedagogista in order to effectively and smoothly implement the Reggio Emilia Approach. That is, the principal as educational expert is asked to become a Pedagogista who supports teachers, parents, and the communities's educations. Synthetically, to effectively and smoothly implement the Reggio Emilia Approach in Korea, what takes precedent above all, is the need for an educational culture which longs for and appreciates an educational setting that affords the juvenile mind sufficient time and a relaxed composure in which to learn.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.