현대사회는 과거의 답습이나 평이한 사고를 통한 문제 해결력과는 다른 창의적인 문제 해결을 요구하고 있다. 단지 가르쳐 주는 것을 배우고 습득하는 능력을 요구하던 과거와는 달리 '새로운 아이디어', '창의적인 새로운 사고'에 대한 기대는 더욱 증가되었고 창의성은 21세기 세계화시대에 국가 경쟁력의 요소로 인식되고 있다. 창의적 아이디어를 생성시키는 방안으로 가장 일반적인 방법이 창의적 아이디어 생성 증진에 그 효과가 입증된 아이디어 발상법을 이용하는 것이며 그 중 가장 대표적이며 활용도가 높은 기법이 브레인스토밍 기법이다. 하지만 이와 같이 효과성과 활용도가 높은 브레인스토밍기법의 문제점이 대두되고 있다. 이러한 면대면(face to face)브레인스토밍의 문제점인 발표 대기 시간으로 인한 아이디어 생산차단현상(Production ...
현대사회는 과거의 답습이나 평이한 사고를 통한 문제 해결력과는 다른 창의적인 문제 해결을 요구하고 있다. 단지 가르쳐 주는 것을 배우고 습득하는 능력을 요구하던 과거와는 달리 '새로운 아이디어', '창의적인 새로운 사고'에 대한 기대는 더욱 증가되었고 창의성은 21세기 세계화시대에 국가 경쟁력의 요소로 인식되고 있다. 창의적 아이디어를 생성시키는 방안으로 가장 일반적인 방법이 창의적 아이디어 생성 증진에 그 효과가 입증된 아이디어 발상법을 이용하는 것이며 그 중 가장 대표적이며 활용도가 높은 기법이 브레인스토밍 기법이다. 하지만 이와 같이 효과성과 활용도가 높은 브레인스토밍기법의 문제점이 대두되고 있다. 이러한 면대면(face to face)브레인스토밍의 문제점인 발표 대기 시간으로 인한 아이디어 생산차단현상(Production Blocking), 획일적인 사고(Uniformity Thinking), 평가불안(Evaluation Apprehension), 사회적인 빈둥성(Social Loafing, Free Riding), 상대방을 대면하면서 가지게 되는 어색함과 부끄러움 때문에 발표를 하지 않아 생기는 아이디어의 소멸현상 등은 아이디어의 생산성을 감소시키는 요인으로 작용하게 된다. 이러한 문제를 해결하기 위한 방안으로 웹 기반의 브레인스토밍프로그램을 이용하여 브레인스토밍을 하면 떠오른 생각대로 바로 기록하기 때문에 발표 대기 시간으로 인해 아이디어를 상실하는 경우가 생기지 않고 웹 매체의 특징인 익명성을 살려 평가불안으로 인한 아이디어의 감소 요인을 줄일 수 있으며 면대면 브레인스토밍에서는 타인을 의식하고 부끄러워 자신의 생각을 마음껏 표현하지 못하여 생기는 아이디어 소멸현상을 극복할 수 있다. 따라서 본 논문에서는 학교현장에서 브레인스토밍(Brainstorming)을 할 수 있는 웹사이트를 설계 및 구현하여 창의적 아이디어 생성 증진을 도움을 주고자 하였다. 이러한 제안에 따라 창의적 아이디어와 브레인스토밍 이론 고찰 및 관련 기술 연구를 통해 시사점을 도출하고 그 시사점에 기초한 요구사항을 분석하여 이를 바탕으로 웹 기반의 브레인스토밍 프로그램을 설계 및 구현하였다. 본 브레인스토밍 웹사이트에서는 학습자의 학습환경 조성을 위해 아이디어 발상자극을 통한 창의적 사고를 유발하도록 하였으며 적절한 보상 체계를 통한 동기유발과 원리와 규칙 학습과 평가를 통해 브레인스토밍의 원리와 규칙을 지키며 웹 기반의 브레인스토밍을 할 수 있도록 하여 브레인스토밍의 효과를 높이도록 하였다. 또한 웹 매체의 특징인 익명성과 즉시성을 이용하여 타인을 의식하거나 부끄러워 아이디어를 소멸시키는 문제의 극복과 발표대기시간으로 인한 아이디어 상실의 문제를 해결할 수 있도록 하였다. 그리고 브레인스토밍하기와 평가의 분리 및 웹 매체가 가지는 익명성의 효과를 이용하여 평가에 대한 불안감을 줄이도록 하였으며 브레인스토밍 한 결과물을 누구나 공유할 수 있도록 하였다. 개발된 창의적 아이디어 생성 증진을 위한 브레인스토밍 웹사이트를 평가해 보기위해 학교 현장에 적용해 본 결과 본 프로그램을 통하여 브레인스토밍을 했을 때 높은 효과와 만족도를 나타내었음을 확인하였다. 본 연구를 통해 브레인스토밍 웹사이트가 면대면(face to face)브레인스토밍의 생산성 감소의 문제를 줄이는데 의미있는 효과를 거두어 창의적 아이디어 생성 증진에 도움을 주었으므로 본 자료의 일반화 가능성이 높다고 할 수 있다.
현대사회는 과거의 답습이나 평이한 사고를 통한 문제 해결력과는 다른 창의적인 문제 해결을 요구하고 있다. 단지 가르쳐 주는 것을 배우고 습득하는 능력을 요구하던 과거와는 달리 '새로운 아이디어', '창의적인 새로운 사고'에 대한 기대는 더욱 증가되었고 창의성은 21세기 세계화시대에 국가 경쟁력의 요소로 인식되고 있다. 창의적 아이디어를 생성시키는 방안으로 가장 일반적인 방법이 창의적 아이디어 생성 증진에 그 효과가 입증된 아이디어 발상법을 이용하는 것이며 그 중 가장 대표적이며 활용도가 높은 기법이 브레인스토밍 기법이다. 하지만 이와 같이 효과성과 활용도가 높은 브레인스토밍기법의 문제점이 대두되고 있다. 이러한 면대면(face to face)브레인스토밍의 문제점인 발표 대기 시간으로 인한 아이디어 생산차단현상(Production Blocking), 획일적인 사고(Uniformity Thinking), 평가불안(Evaluation Apprehension), 사회적인 빈둥성(Social Loafing, Free Riding), 상대방을 대면하면서 가지게 되는 어색함과 부끄러움 때문에 발표를 하지 않아 생기는 아이디어의 소멸현상 등은 아이디어의 생산성을 감소시키는 요인으로 작용하게 된다. 이러한 문제를 해결하기 위한 방안으로 웹 기반의 브레인스토밍프로그램을 이용하여 브레인스토밍을 하면 떠오른 생각대로 바로 기록하기 때문에 발표 대기 시간으로 인해 아이디어를 상실하는 경우가 생기지 않고 웹 매체의 특징인 익명성을 살려 평가불안으로 인한 아이디어의 감소 요인을 줄일 수 있으며 면대면 브레인스토밍에서는 타인을 의식하고 부끄러워 자신의 생각을 마음껏 표현하지 못하여 생기는 아이디어 소멸현상을 극복할 수 있다. 따라서 본 논문에서는 학교현장에서 브레인스토밍(Brainstorming)을 할 수 있는 웹사이트를 설계 및 구현하여 창의적 아이디어 생성 증진을 도움을 주고자 하였다. 이러한 제안에 따라 창의적 아이디어와 브레인스토밍 이론 고찰 및 관련 기술 연구를 통해 시사점을 도출하고 그 시사점에 기초한 요구사항을 분석하여 이를 바탕으로 웹 기반의 브레인스토밍 프로그램을 설계 및 구현하였다. 본 브레인스토밍 웹사이트에서는 학습자의 학습환경 조성을 위해 아이디어 발상자극을 통한 창의적 사고를 유발하도록 하였으며 적절한 보상 체계를 통한 동기유발과 원리와 규칙 학습과 평가를 통해 브레인스토밍의 원리와 규칙을 지키며 웹 기반의 브레인스토밍을 할 수 있도록 하여 브레인스토밍의 효과를 높이도록 하였다. 또한 웹 매체의 특징인 익명성과 즉시성을 이용하여 타인을 의식하거나 부끄러워 아이디어를 소멸시키는 문제의 극복과 발표대기시간으로 인한 아이디어 상실의 문제를 해결할 수 있도록 하였다. 그리고 브레인스토밍하기와 평가의 분리 및 웹 매체가 가지는 익명성의 효과를 이용하여 평가에 대한 불안감을 줄이도록 하였으며 브레인스토밍 한 결과물을 누구나 공유할 수 있도록 하였다. 개발된 창의적 아이디어 생성 증진을 위한 브레인스토밍 웹사이트를 평가해 보기위해 학교 현장에 적용해 본 결과 본 프로그램을 통하여 브레인스토밍을 했을 때 높은 효과와 만족도를 나타내었음을 확인하였다. 본 연구를 통해 브레인스토밍 웹사이트가 면대면(face to face)브레인스토밍의 생산성 감소의 문제를 줄이는데 의미있는 효과를 거두어 창의적 아이디어 생성 증진에 도움을 주었으므로 본 자료의 일반화 가능성이 높다고 할 수 있다.
The modern society asks for a problem solving through thinking out creative ideas. This is different from a problem solving through copying after the past or thinking simple-mindedly. In the past it used to be sufficient to be able to learn and acquire what is taught. In the twenty-first century, ho...
The modern society asks for a problem solving through thinking out creative ideas. This is different from a problem solving through copying after the past or thinking simple-mindedly. In the past it used to be sufficient to be able to learn and acquire what is taught. In the twenty-first century, however, demands for new ideas' and creative new thoughts' have tremendously increased. Ingenuity is regarded as a crucial factor of competitiveness of a country in the time of globalization. The most common way to bring about creative ideas is the methods of developing ideas that have been proved to be effective in generating and extending creative ideas. The brainstorming method is the most prevalent and widely used in educational settings. Nevertheless the method is not without its own problems. Production blocking due to a lapse of time before reporting, uniform thinking, evaluation apprehension, social loafing, and disappearance of ideas caused by lack of comfort and shyness in a face-to-face situation result in a decrease of productivity in thinking out ideas. A brainstorming program on the world-wide web would be one of the solutions to this problem. On this program ideas will not be lost because they can be input as soon as they come about. Anonymity of the web will lower evaluation apprehension and thereby reduce the loss of ideas, The program also prevents disappearing of ideas owing to self-consciousness in expressing one's own ideas in a face-to-face brainstorming. This thesis has intended to help encourage students' creative ideas by designing and developing a brainstorming website. It has been developed following three procedures: (1) a review of the theoretical background of creative ideas and brainstorming, (2) an analysis of implications by examining techniques related to brainstorming ideas, and (3) identification of demands suggested by the implications. The website attempts to increase the effect of brainstorming. It enhances ingenuity by stimulating thinking of ideas, directs participants to follow the rules of brainstorming, and motivates them using an appropriate compensation system and a subsequent evaluation. Anonymity (use of a user name which is not the real name) and spontaneity (instant inputting ideas) of the web help participants everyone a loss of ideas from being shy and conscious of others. In the program the anxiety about evaluation decreases because brainstorming is separated from evaluation and the participants can choose to be anonymous. Moreover, everyone can benefit from sharing the result of brainstorming. The study has demonstrated high effectiveness and satisfaction of the brainstorming program by applying it in an elementary school setting. The brainstorming website has been shown to be not only meaningfully effective in lessening the decrease of productivity of a face-to-face brainstorming. It also has been helpful for students' developing creative ideas. This suggests the possibility of the results of the study being generalized in other educational settings.
The modern society asks for a problem solving through thinking out creative ideas. This is different from a problem solving through copying after the past or thinking simple-mindedly. In the past it used to be sufficient to be able to learn and acquire what is taught. In the twenty-first century, however, demands for new ideas' and creative new thoughts' have tremendously increased. Ingenuity is regarded as a crucial factor of competitiveness of a country in the time of globalization. The most common way to bring about creative ideas is the methods of developing ideas that have been proved to be effective in generating and extending creative ideas. The brainstorming method is the most prevalent and widely used in educational settings. Nevertheless the method is not without its own problems. Production blocking due to a lapse of time before reporting, uniform thinking, evaluation apprehension, social loafing, and disappearance of ideas caused by lack of comfort and shyness in a face-to-face situation result in a decrease of productivity in thinking out ideas. A brainstorming program on the world-wide web would be one of the solutions to this problem. On this program ideas will not be lost because they can be input as soon as they come about. Anonymity of the web will lower evaluation apprehension and thereby reduce the loss of ideas, The program also prevents disappearing of ideas owing to self-consciousness in expressing one's own ideas in a face-to-face brainstorming. This thesis has intended to help encourage students' creative ideas by designing and developing a brainstorming website. It has been developed following three procedures: (1) a review of the theoretical background of creative ideas and brainstorming, (2) an analysis of implications by examining techniques related to brainstorming ideas, and (3) identification of demands suggested by the implications. The website attempts to increase the effect of brainstorming. It enhances ingenuity by stimulating thinking of ideas, directs participants to follow the rules of brainstorming, and motivates them using an appropriate compensation system and a subsequent evaluation. Anonymity (use of a user name which is not the real name) and spontaneity (instant inputting ideas) of the web help participants everyone a loss of ideas from being shy and conscious of others. In the program the anxiety about evaluation decreases because brainstorming is separated from evaluation and the participants can choose to be anonymous. Moreover, everyone can benefit from sharing the result of brainstorming. The study has demonstrated high effectiveness and satisfaction of the brainstorming program by applying it in an elementary school setting. The brainstorming website has been shown to be not only meaningfully effective in lessening the decrease of productivity of a face-to-face brainstorming. It also has been helpful for students' developing creative ideas. This suggests the possibility of the results of the study being generalized in other educational settings.
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