오늘날 경영환경이 급속하게 변화하고 경쟁이 심화되면서 경영혁신과 변화를 통한 경쟁우위의 원천 확보의 중요성이 보다 강하게 요구되고 있다. 기업들은 이러한 경영환경 변화에 대처하기 위하여 다양한 혁신과 변화를 시도해 왔으며, 또한 다양한 경영관리 시스템을 도입하였다. 이러한 과정에서 도입된 대표적인 경영관리 시스템이 목표에 의한 관리(Management by Objective, 이하 MBO)일 것이다. 하지만 많은 기업들이 유행처럼 제도적인 틀만 갖춤으로써 MBO의 원래의 도입 목적을 달성하지 못하고 있는 것이 현실이다. 따라서 본 연구에서는 MBO운영 단계 중 목표설정 단계와 목표수행 단계의 장애요인을 파악, 분석하고, 이것이 MBO 효과성에 어떠한 영향을 미치는지에 대하여 알아 보고자 하였다. 그리고 향후 이러한 장애 요인들을 제거함으로써 MBO의 도입 목적을 달성하도록 하기 위한 기초를 제공하고자 하는 것이 본 연구의 목적이다. MBO 효과성은 목표몰입(Goal Commitment), 내재적 동기부여(Intrinsic ...
오늘날 경영환경이 급속하게 변화하고 경쟁이 심화되면서 경영혁신과 변화를 통한 경쟁우위의 원천 확보의 중요성이 보다 강하게 요구되고 있다. 기업들은 이러한 경영환경 변화에 대처하기 위하여 다양한 혁신과 변화를 시도해 왔으며, 또한 다양한 경영관리 시스템을 도입하였다. 이러한 과정에서 도입된 대표적인 경영관리 시스템이 목표에 의한 관리(Management by Objective, 이하 MBO)일 것이다. 하지만 많은 기업들이 유행처럼 제도적인 틀만 갖춤으로써 MBO의 원래의 도입 목적을 달성하지 못하고 있는 것이 현실이다. 따라서 본 연구에서는 MBO운영 단계 중 목표설정 단계와 목표수행 단계의 장애요인을 파악, 분석하고, 이것이 MBO 효과성에 어떠한 영향을 미치는지에 대하여 알아 보고자 하였다. 그리고 향후 이러한 장애 요인들을 제거함으로써 MBO의 도입 목적을 달성하도록 하기 위한 기초를 제공하고자 하는 것이 본 연구의 목적이다. MBO 효과성은 목표몰입(Goal Commitment), 내재적 동기부여(Intrinsic Motivation), 그리고 시스템 만족(System Satisfaction)으로 정의 된다. 이와 더불어 직급의 차이, 직종의 차이, 업종의 차이를 조절변수로 하여 MBO 운영의 장애요인이 MBO 효과성에 미치는 영향에 조절효과를 주는지에 대하여 알아보고자 하였다. 이를 위하여 3개사를 대상으로 설문조사를 실시하여 목표설정 단계의 장애요인, 목표수행 단계의 장애요인, MBO 효과성 및 인구통계에 대한 통계적 자료를 수집하였으며 이를 바탕으로 연구를 진행하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 목표설정 단계의 장애요인과 목표수행 단계의 장애요인 모두는 MBO효과성(목표몰입, 내재적 동기부여, 시스템 만족)에 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 조절변수인 직급의 차이, 직종의 차이, 업종의 차이는 조절효과가 없는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 실제적으로 조절효과가 발생하지 않은 것으로도 볼 수 있지만, 분석기법의 통계적 검정력의 문제로 발생할 수 있다는 추론도 배제할 수 없다. 본 연구 결과에서 파악된 주요 결론은 MBO 운영의 장애요인의 많은 부분이 조직간, 조직과 개인간 그리고 개인들 간의 Communication이 원활히 이루어지지 않음으로써 발생하였다는 것을 알 수 있었다. 따라서 적절한 Communication System 도입 및 운영은 MBO 운영에서 발생하는 많은 장애요인을 제거할 수 있을 것이라 생각한다. 마지막으로 이러한 연구결과가 현재 MBO를 운영하거나, 향후 MBO를 도입하고자 하는 기업에게 많은 도움이 되었으면 한다.
오늘날 경영환경이 급속하게 변화하고 경쟁이 심화되면서 경영혁신과 변화를 통한 경쟁우위의 원천 확보의 중요성이 보다 강하게 요구되고 있다. 기업들은 이러한 경영환경 변화에 대처하기 위하여 다양한 혁신과 변화를 시도해 왔으며, 또한 다양한 경영관리 시스템을 도입하였다. 이러한 과정에서 도입된 대표적인 경영관리 시스템이 목표에 의한 관리(Management by Objective, 이하 MBO)일 것이다. 하지만 많은 기업들이 유행처럼 제도적인 틀만 갖춤으로써 MBO의 원래의 도입 목적을 달성하지 못하고 있는 것이 현실이다. 따라서 본 연구에서는 MBO운영 단계 중 목표설정 단계와 목표수행 단계의 장애요인을 파악, 분석하고, 이것이 MBO 효과성에 어떠한 영향을 미치는지에 대하여 알아 보고자 하였다. 그리고 향후 이러한 장애 요인들을 제거함으로써 MBO의 도입 목적을 달성하도록 하기 위한 기초를 제공하고자 하는 것이 본 연구의 목적이다. MBO 효과성은 목표몰입(Goal Commitment), 내재적 동기부여(Intrinsic Motivation), 그리고 시스템 만족(System Satisfaction)으로 정의 된다. 이와 더불어 직급의 차이, 직종의 차이, 업종의 차이를 조절변수로 하여 MBO 운영의 장애요인이 MBO 효과성에 미치는 영향에 조절효과를 주는지에 대하여 알아보고자 하였다. 이를 위하여 3개사를 대상으로 설문조사를 실시하여 목표설정 단계의 장애요인, 목표수행 단계의 장애요인, MBO 효과성 및 인구통계에 대한 통계적 자료를 수집하였으며 이를 바탕으로 연구를 진행하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 목표설정 단계의 장애요인과 목표수행 단계의 장애요인 모두는 MBO효과성(목표몰입, 내재적 동기부여, 시스템 만족)에 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 조절변수인 직급의 차이, 직종의 차이, 업종의 차이는 조절효과가 없는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 실제적으로 조절효과가 발생하지 않은 것으로도 볼 수 있지만, 분석기법의 통계적 검정력의 문제로 발생할 수 있다는 추론도 배제할 수 없다. 본 연구 결과에서 파악된 주요 결론은 MBO 운영의 장애요인의 많은 부분이 조직간, 조직과 개인간 그리고 개인들 간의 Communication이 원활히 이루어지지 않음으로써 발생하였다는 것을 알 수 있었다. 따라서 적절한 Communication System 도입 및 운영은 MBO 운영에서 발생하는 많은 장애요인을 제거할 수 있을 것이라 생각한다. 마지막으로 이러한 연구결과가 현재 MBO를 운영하거나, 향후 MBO를 도입하고자 하는 기업에게 많은 도움이 되었으면 한다.
In today's turbulent and severely competing business environment, there is an increasing need for innovations and changes in order for enterprises and companies to gain competitive edges in the market. To cope with these changes in such business environment, the enterprises and companies have attemp...
In today's turbulent and severely competing business environment, there is an increasing need for innovations and changes in order for enterprises and companies to gain competitive edges in the market. To cope with these changes in such business environment, the enterprises and companies have attempted making various innovations and changes and adopted many diverse managerial techniques and systems. The MBO (Management by Objectives) is one of the managerial systems, which have recently been implemented. However, acquiring only the frameworks of the MBO system as if it were a trend turned out to be unsuccessful in realizing their initial objective of MBO implementation. In this context, the purpose of this study is to identify and analyze elements which hinder the realization of the MBO in its goal setting and performing stages and to find out what influences these elements have on the effectiveness of the MBO. Another purpose of this study is to provide a groundwork for a successful MBO implementation by eliminating the obstacles identified in the earlier stage of this study. The effectiveness of MBO is composed of goal commitment, intrinsic motivation and system satisfaction. Additionally, this paper seeks to find out whether the moderator variables such as the level of job hierarchy, differences in job group, or industry influence the effectiveness of MBO. Empirical analyses were performed with data collected through surveys at three companies. The survey was related to the impediments at goal setting and performing stages, as well as the effectiveness of MBO and demographic variables. The findings and results of this study are as follows. It was found that the impediments had negative effects on the effectiveness of the MBO. Differences in the level of job hierarchy, job group and industry do not show statistically significant mediation effects. However, it is hard to exclude a possibility that these results could be due to a selection of statistical methods and sampling technique. The major finding of this study is that many cases of the failures of MBO system operations resulted from a lack of communication between organizations, among individuals in organization, or between organizations and its individuals. Accordingly, proper implementation and successful management of communication system would help eliminate various obstacles that could arise in each MBO stage. I hope this study would contribute in assisting companies who plan to develop and operate their MBO systems.
In today's turbulent and severely competing business environment, there is an increasing need for innovations and changes in order for enterprises and companies to gain competitive edges in the market. To cope with these changes in such business environment, the enterprises and companies have attempted making various innovations and changes and adopted many diverse managerial techniques and systems. The MBO (Management by Objectives) is one of the managerial systems, which have recently been implemented. However, acquiring only the frameworks of the MBO system as if it were a trend turned out to be unsuccessful in realizing their initial objective of MBO implementation. In this context, the purpose of this study is to identify and analyze elements which hinder the realization of the MBO in its goal setting and performing stages and to find out what influences these elements have on the effectiveness of the MBO. Another purpose of this study is to provide a groundwork for a successful MBO implementation by eliminating the obstacles identified in the earlier stage of this study. The effectiveness of MBO is composed of goal commitment, intrinsic motivation and system satisfaction. Additionally, this paper seeks to find out whether the moderator variables such as the level of job hierarchy, differences in job group, or industry influence the effectiveness of MBO. Empirical analyses were performed with data collected through surveys at three companies. The survey was related to the impediments at goal setting and performing stages, as well as the effectiveness of MBO and demographic variables. The findings and results of this study are as follows. It was found that the impediments had negative effects on the effectiveness of the MBO. Differences in the level of job hierarchy, job group and industry do not show statistically significant mediation effects. However, it is hard to exclude a possibility that these results could be due to a selection of statistical methods and sampling technique. The major finding of this study is that many cases of the failures of MBO system operations resulted from a lack of communication between organizations, among individuals in organization, or between organizations and its individuals. Accordingly, proper implementation and successful management of communication system would help eliminate various obstacles that could arise in each MBO stage. I hope this study would contribute in assisting companies who plan to develop and operate their MBO systems.
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