본 연구는 우리나라 중 · 고등학생을 대상으로, 애착 유형에 따른 청소년의 자아존중감과 학업성취의 차이, 그리고 자아존중감이 학업성취에 미치는 영향에 대해 밝혀 보고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 위하여 다음과 같은 연구 가설을 설정하였다. 가설 1. 애착 유형에 따라 청소년의 자아존중감에 차이가 있을 것이다. 가설 2. 애착 유형에 따라 청소년의 학업성취에 차이가 있을 것이다. 가설 3. 자아존중감은 청소년의 학업성취에 영향을 미칠 것이다. 본 연구의 대상은 경기 지역 소재 남녀공학 중학교 2개 학교와 고등학교 2개 학교 2학년 학생 575명이었다. 검사 도구는 청소년 애착 유형을 측정하기 위해서 Collins와 Read가 제작한 RAAS(Revised Adult ...
본 연구는 우리나라 중 · 고등학생을 대상으로, 애착 유형에 따른 청소년의 자아존중감과 학업성취의 차이, 그리고 자아존중감이 학업성취에 미치는 영향에 대해 밝혀 보고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 위하여 다음과 같은 연구 가설을 설정하였다. 가설 1. 애착 유형에 따라 청소년의 자아존중감에 차이가 있을 것이다. 가설 2. 애착 유형에 따라 청소년의 학업성취에 차이가 있을 것이다. 가설 3. 자아존중감은 청소년의 학업성취에 영향을 미칠 것이다. 본 연구의 대상은 경기 지역 소재 남녀공학 중학교 2개 학교와 고등학교 2개 학교 2학년 학생 575명이었다. 검사 도구는 청소년 애착 유형을 측정하기 위해서 Collins와 Read가 제작한 RAAS(Revised Adult Attachment Scale)를 박은경(1993)이 번역한 「애착 척도」를 일부 수정하여 사용하였다. 자아존중감을 측정하기 위해서는 Hater(1985)의 척도를 근거로 김희화(1998)가 수정 보완하여 제작한 「자아존중감 척도」를 사용하였다. 학업성취는 각 학교에서 실시한 2001년도 2학기 기말고사 성적을 이용하였다. 사회경제적지위를 측정하기 위해서 아버지의 교육수준, 어머니의 교육수준, 부모의 직업, 가정의 월 평균 수입을 준거 변인으로 하였다. 수집된 자료는 분산분석 (analysis of variance : ANOVA) 및 Tukey 사후분석, 그리고 단순회귀분석 (regression analysis)을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 애착 유형에 따른 청소년의 총 자아존중감에는 유의미한 차이가 없었다. 그러나, 자아존중감 하위척도 중 신체능력 자아와 교사관련 자아에서는 차이가 있었는데, 안정 애착 유형의 집단이 회피나 불안/양가 애착 유형 집단 보다 자아존중감이 높았다. 연령별로는 중학생 집단은 애착 유형에 따른 자아존중감의 차이를 보이지 않았으나, 고등학생 집단은 차이를 보였다. 즉, 총 자아존중감, 그리고 하위척도 중 학업적 자아와 신체외모 자아에서 안정 애착 유형의 고등학생이 회피 애착 유형이나 불안/양가 애착 유형의 고등학생 보다 자아존중감이 높았다. 성별로 남학생은 총 자아존중감에서 안정 애착 유형의 집단이 회피 애착 유형의 집단이나 불안/양가 유형의 집단보다 자아존중감이 높았고, 여학생은 불안/양가 애착 유형 집단의 자아존중감이 높게 나타났다. 사회경제적지위별로 볼 때 사회경제적지위 상 집단에서는 애착 유형에 따른 자아존중감의 차이가 없었으나, 중 집단에서는 친구관련 자아에서 유의한 차이를 보였다. 하 집단에서 총 자아존중감과 하위척도 중 학업적 자아, 신체능력 자아, 교사관련 자아에서 안정 애착 유형의 집단이 회피 애착 유형의 집단이나 불안/양가 애착 유형의 집단보다 자아존중감이 높았다. 둘째, 애착 유형에 따른 청소년의 학업성취에는 차이가 없었다. 연령별, 성별에서도 차이를 보이지 않았고, 사회경제적지위 중 집단에서만 차이를 보였다. 즉, 회피 애착 유형 집단이 안정 애착 유형의 집단과 불안/양가 애착 유형의 집단보다 학업성취가 더 높은 것으로 나타났다. 이것은 회피 애착 유형 집단이 자기 자신의 능력과 유능성을 통하여 자신에 대해 평가받으려는 욕구가 높기 때문이라고 할 수 있겠다. 셋째, 자아존중감은 청소년의 학업성취에 영향을 미쳤다. 연령별로는 가정적 자아가 중학생과 고등학생 두 집단 모두에 영향을 미쳤으며, 중학생 집단에서는 학업적 자아, 친구관련 자아도 영향을 미치었다. 성별로는 남녀 모두 학업적 자아와 가정적 자아가 학업성취에 영향을 미치었다. 사회경제적 지위별로는 중 집단과 하 집단에서 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 중 집단에서는 학업적 자아와 가정적 자아가 모두 학업성취에 영향을 미쳤으며, 하 집단에서는 학업적 자아가 학업성취에 영향을 미쳤다. 특히 두 집단 모두에서 학업적 자아가 다른 변수들 보다 중요도가 크게 나타났다. 본 연구는 애착 유형에 따른 청소년의 자아존중감과 학업성취의 차이와 자아존중감이 학업성취에 미치는 영향을 실증적으로 증명한 것이다. 이 연구를 통해 안정되게 애착된 사람일수록 자신을 가치 있고 긍정적으로 여기는 자아존중감이 높았으며, 또한 이러한 자아존중감은 학업성취에 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 그리고, 애착이 영 · 유아기의 생의 초기에만 영향을 미치는 것이 아니라 청소년기까지 계속 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 따라서 부모나 교사는 애착의 발달적 특성을 이해함으로서, 학생들의 긍정적 자아존중감을 형성하도록 도울 수 있고, 학업성취를 촉진시킬 수 있다고 보겠다.
본 연구는 우리나라 중 · 고등학생을 대상으로, 애착 유형에 따른 청소년의 자아존중감과 학업성취의 차이, 그리고 자아존중감이 학업성취에 미치는 영향에 대해 밝혀 보고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 위하여 다음과 같은 연구 가설을 설정하였다. 가설 1. 애착 유형에 따라 청소년의 자아존중감에 차이가 있을 것이다. 가설 2. 애착 유형에 따라 청소년의 학업성취에 차이가 있을 것이다. 가설 3. 자아존중감은 청소년의 학업성취에 영향을 미칠 것이다. 본 연구의 대상은 경기 지역 소재 남녀공학 중학교 2개 학교와 고등학교 2개 학교 2학년 학생 575명이었다. 검사 도구는 청소년 애착 유형을 측정하기 위해서 Collins와 Read가 제작한 RAAS(Revised Adult Attachment Scale)를 박은경(1993)이 번역한 「애착 척도」를 일부 수정하여 사용하였다. 자아존중감을 측정하기 위해서는 Hater(1985)의 척도를 근거로 김희화(1998)가 수정 보완하여 제작한 「자아존중감 척도」를 사용하였다. 학업성취는 각 학교에서 실시한 2001년도 2학기 기말고사 성적을 이용하였다. 사회경제적지위를 측정하기 위해서 아버지의 교육수준, 어머니의 교육수준, 부모의 직업, 가정의 월 평균 수입을 준거 변인으로 하였다. 수집된 자료는 분산분석 (analysis of variance : ANOVA) 및 Tukey 사후분석, 그리고 단순회귀분석 (regression analysis)을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 애착 유형에 따른 청소년의 총 자아존중감에는 유의미한 차이가 없었다. 그러나, 자아존중감 하위척도 중 신체능력 자아와 교사관련 자아에서는 차이가 있었는데, 안정 애착 유형의 집단이 회피나 불안/양가 애착 유형 집단 보다 자아존중감이 높았다. 연령별로는 중학생 집단은 애착 유형에 따른 자아존중감의 차이를 보이지 않았으나, 고등학생 집단은 차이를 보였다. 즉, 총 자아존중감, 그리고 하위척도 중 학업적 자아와 신체외모 자아에서 안정 애착 유형의 고등학생이 회피 애착 유형이나 불안/양가 애착 유형의 고등학생 보다 자아존중감이 높았다. 성별로 남학생은 총 자아존중감에서 안정 애착 유형의 집단이 회피 애착 유형의 집단이나 불안/양가 유형의 집단보다 자아존중감이 높았고, 여학생은 불안/양가 애착 유형 집단의 자아존중감이 높게 나타났다. 사회경제적지위별로 볼 때 사회경제적지위 상 집단에서는 애착 유형에 따른 자아존중감의 차이가 없었으나, 중 집단에서는 친구관련 자아에서 유의한 차이를 보였다. 하 집단에서 총 자아존중감과 하위척도 중 학업적 자아, 신체능력 자아, 교사관련 자아에서 안정 애착 유형의 집단이 회피 애착 유형의 집단이나 불안/양가 애착 유형의 집단보다 자아존중감이 높았다. 둘째, 애착 유형에 따른 청소년의 학업성취에는 차이가 없었다. 연령별, 성별에서도 차이를 보이지 않았고, 사회경제적지위 중 집단에서만 차이를 보였다. 즉, 회피 애착 유형 집단이 안정 애착 유형의 집단과 불안/양가 애착 유형의 집단보다 학업성취가 더 높은 것으로 나타났다. 이것은 회피 애착 유형 집단이 자기 자신의 능력과 유능성을 통하여 자신에 대해 평가받으려는 욕구가 높기 때문이라고 할 수 있겠다. 셋째, 자아존중감은 청소년의 학업성취에 영향을 미쳤다. 연령별로는 가정적 자아가 중학생과 고등학생 두 집단 모두에 영향을 미쳤으며, 중학생 집단에서는 학업적 자아, 친구관련 자아도 영향을 미치었다. 성별로는 남녀 모두 학업적 자아와 가정적 자아가 학업성취에 영향을 미치었다. 사회경제적 지위별로는 중 집단과 하 집단에서 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 중 집단에서는 학업적 자아와 가정적 자아가 모두 학업성취에 영향을 미쳤으며, 하 집단에서는 학업적 자아가 학업성취에 영향을 미쳤다. 특히 두 집단 모두에서 학업적 자아가 다른 변수들 보다 중요도가 크게 나타났다. 본 연구는 애착 유형에 따른 청소년의 자아존중감과 학업성취의 차이와 자아존중감이 학업성취에 미치는 영향을 실증적으로 증명한 것이다. 이 연구를 통해 안정되게 애착된 사람일수록 자신을 가치 있고 긍정적으로 여기는 자아존중감이 높았으며, 또한 이러한 자아존중감은 학업성취에 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 그리고, 애착이 영 · 유아기의 생의 초기에만 영향을 미치는 것이 아니라 청소년기까지 계속 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 따라서 부모나 교사는 애착의 발달적 특성을 이해함으로서, 학생들의 긍정적 자아존중감을 형성하도록 도울 수 있고, 학업성취를 촉진시킬 수 있다고 보겠다.
The purpose of this study is to try to clarify the difference of the self-esteem and the school achievement of adolescence which is based on the attachment type, and the influence how the self-esteem is related with the school achievement, based on the middle school students and high school students...
The purpose of this study is to try to clarify the difference of the self-esteem and the school achievement of adolescence which is based on the attachment type, and the influence how the self-esteem is related with the school achievement, based on the middle school students and high school students in Korea. For the purpose of this study, the following hypotheses were made: Hypothesis 1. There may be significant difference in the self-esteem of adolescence in accordance with the attachment types. Hypothesis 2. There may be significant difference in the school achievement of adolescence in accordance with the attachment types. Hypothesis 3. Self-esteem may have influence on the school achievement of adolescence. The subject of this study were 575 students at the 2nd grade in coed 2 middle schools and 2 high schools where are located at Kyounggi area. As a study tool , in order to measure the attachment type of adolescence, this study was used 「attachment measure」 that Park, Eun Kyoung (1993) translated RAAS(Revised Adult Attachment Scale) manufactured by Collins and Read, and that is partially corrected. In order to measure the self-esteem, this study was used 「self-esteem measure」 that Kim, Heui Hwa (1998) manufactured by correcting and supplementing it on the basis of the measure of Hater (1985). This study was used the marks of the 2nd semester in 2001 which was executed at each school to measure the school achievement. In order to measure the socio-economic status, this study was based on the education level of father, the education level of mother, the job of parents, and monthly average income of home. After collecting the data, they were analyzed by analysis of variance(ANOVA), Tukey post analysis, and regression analysis. The results are as follows: First, there was not significant difference in the total self-esteem of adolescence which is based on attachment types. However, there was difference in the self-esteem of body ability and the self-esteem related to teachers of the lower measure of self-esteem. And it is turned out that the self-esteem of body ability and self-esteem related to teacher are higher in the group of secure attachment type than the group of avoidance on anxious/ambivalent attachment type. Second, there was not significant difference in the school achievement of adolescence which is based on the attachment types. It did not show significant difference in the distinction of age and sex. However, it showed the significant difference in the middle group of the socio-economic status. That is, it turned out that the school achievement in the group of the avoidance attachment type was higher than that in the group of the secure attachment type and the anxious/ambivalent attachment type. It can be said that this is because the group of the avoidance attachment type has high desire to try to receive the evaluation about themselves through their own ability and competence. Third, the self-esteem of adolescence had significant influence on the school achievement. It showed that the self-esteem for study out of the lower measure has influence on the school achievement. This study is to positively demonstrate the difference of the self-esteem and the school achievement of adolescence which is based on the attachment types and the influence that the self-esteem has on the school achievement. It became to know that the people of the secure attachment type has high self-esteem and that the self-esteem had influence on the school achievement. And, it can be seen that the attachment has continuously influence on the early part of life of babyhood, as well as the youthhood. Therefore, it can be seen that parent or teacher understands the development procedure of the attachment, thereby helping students to form the affirmative self-esteem and to promote the school achievement.
The purpose of this study is to try to clarify the difference of the self-esteem and the school achievement of adolescence which is based on the attachment type, and the influence how the self-esteem is related with the school achievement, based on the middle school students and high school students in Korea. For the purpose of this study, the following hypotheses were made: Hypothesis 1. There may be significant difference in the self-esteem of adolescence in accordance with the attachment types. Hypothesis 2. There may be significant difference in the school achievement of adolescence in accordance with the attachment types. Hypothesis 3. Self-esteem may have influence on the school achievement of adolescence. The subject of this study were 575 students at the 2nd grade in coed 2 middle schools and 2 high schools where are located at Kyounggi area. As a study tool , in order to measure the attachment type of adolescence, this study was used 「attachment measure」 that Park, Eun Kyoung (1993) translated RAAS(Revised Adult Attachment Scale) manufactured by Collins and Read, and that is partially corrected. In order to measure the self-esteem, this study was used 「self-esteem measure」 that Kim, Heui Hwa (1998) manufactured by correcting and supplementing it on the basis of the measure of Hater (1985). This study was used the marks of the 2nd semester in 2001 which was executed at each school to measure the school achievement. In order to measure the socio-economic status, this study was based on the education level of father, the education level of mother, the job of parents, and monthly average income of home. After collecting the data, they were analyzed by analysis of variance(ANOVA), Tukey post analysis, and regression analysis. The results are as follows: First, there was not significant difference in the total self-esteem of adolescence which is based on attachment types. However, there was difference in the self-esteem of body ability and the self-esteem related to teachers of the lower measure of self-esteem. And it is turned out that the self-esteem of body ability and self-esteem related to teacher are higher in the group of secure attachment type than the group of avoidance on anxious/ambivalent attachment type. Second, there was not significant difference in the school achievement of adolescence which is based on the attachment types. It did not show significant difference in the distinction of age and sex. However, it showed the significant difference in the middle group of the socio-economic status. That is, it turned out that the school achievement in the group of the avoidance attachment type was higher than that in the group of the secure attachment type and the anxious/ambivalent attachment type. It can be said that this is because the group of the avoidance attachment type has high desire to try to receive the evaluation about themselves through their own ability and competence. Third, the self-esteem of adolescence had significant influence on the school achievement. It showed that the self-esteem for study out of the lower measure has influence on the school achievement. This study is to positively demonstrate the difference of the self-esteem and the school achievement of adolescence which is based on the attachment types and the influence that the self-esteem has on the school achievement. It became to know that the people of the secure attachment type has high self-esteem and that the self-esteem had influence on the school achievement. And, it can be seen that the attachment has continuously influence on the early part of life of babyhood, as well as the youthhood. Therefore, it can be seen that parent or teacher understands the development procedure of the attachment, thereby helping students to form the affirmative self-esteem and to promote the school achievement.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.