본 연구의 목적은 기존의 단편적으로 한 변인과 청소년의 자아정체감간의 관계를 살펴 본 연구방법에서 벗어나, 생태학적 관점에서 기존에 연구되어온 환경요인인 가정, 학교, 친구와 최근 정체감에 영향을 주는 것으로 연구된 여가의 만족도와 외모 만족도 변인들로 통합적이고 다차원적 수준에서 자아정체감에 대한 영향력을 고려할 것이다. 그리하여, 이 연구를 통해서 현대사회를 살아가는 청소년의 자아정체감 형성에 대한 기초자료를 제공하며, 청소년들의 긍정적 자아정체감 발달에 도움의 전략을 개발하는데 조력하게 될 것이다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 자료 수집을 위하여 서울시 강남, 서초 지역의 중·고등학교에 다니고 있는 청소년들에게 설문을 실시하여 253부를 수거하여 조사연구에 사용하였다. 설문지의 척도는 가정에서 자녀가 지각하는 부모의 양육태도를 알아보기 위해 Parker(1987)가 개발하고 Gamsa(1987)에 의해 수정된 PBI(Parental ...
본 연구의 목적은 기존의 단편적으로 한 변인과 청소년의 자아정체감간의 관계를 살펴 본 연구방법에서 벗어나, 생태학적 관점에서 기존에 연구되어온 환경요인인 가정, 학교, 친구와 최근 정체감에 영향을 주는 것으로 연구된 여가의 만족도와 외모 만족도 변인들로 통합적이고 다차원적 수준에서 자아정체감에 대한 영향력을 고려할 것이다. 그리하여, 이 연구를 통해서 현대사회를 살아가는 청소년의 자아정체감 형성에 대한 기초자료를 제공하며, 청소년들의 긍정적 자아정체감 발달에 도움의 전략을 개발하는데 조력하게 될 것이다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 자료 수집을 위하여 서울시 강남, 서초 지역의 중·고등학교에 다니고 있는 청소년들에게 설문을 실시하여 253부를 수거하여 조사연구에 사용하였다. 설문지의 척도는 가정에서 자녀가 지각하는 부모의 양육태도를 알아보기 위해 Parker(1987)가 개발하고 Gamsa(1987)에 의해 수정된 PBI(Parental Bonding Instrument)를 송지영(1992)이 한국형으로 개발한 설문지를 사용하였으며, 두 번째로 친구관계를 알아보기 위해 임수경(2006)의 친구관계척도를 사용하였다. 세 번째로 학업성취도를 알아보기 위해 전년도 기말고사 성적을 학업성취를 가늠하는 척도로 선정하였으며, 네 번째로 여가 만족도를 알아보기 위해 Bread와 Ragheb(1980)에 의해 개발되고 이종길(1992)에 의해 번안 사용된 여가 만족도 척도(Leisure Satisfaction Scale ; LSS)를 사용하였다. 다섯 번째로 외모만족도를 측정하기 위해 김미영(1984)이 사용한 외모에 대한 자기만족과 자기평가를 구성한 내용 중에 10개 문항을 사용하였다. 여섯 번째로 청소년의 자아정체감을 측정하기 위해 박아청(1996)이 개발한 ‘한국형 자아정체감 검사’를 사용하였다. 통계방법으로는 Windows용 SPSS 15.0을 사용하였고 응답자의 특성을 빈도분석을 사용하였고, 변수간의 상관관계를 알아보기 위해 회귀분석을 사용하였다. 본 연구의 가설은 다음과 같다. 1. 양육태도, 친구만족, 학업성적, 여가만족, 외모만족도가 청소년의 자아정체감 하위요인의 발달과 형성에 미치는 영향은 무엇인가? 1) 주체성에 미치는 영향 2) 자기주도성에 미치는 영향 3) 미래 확신성에 미치는 영향 4) 목표지향성에 미치는 영향 5) 주도성에 미치는 영향 6) 친밀성에 미치는 영향 2. 이러한 영향가운데 청소년들의 자아정체감 형성과 발달에 영향을 끼치는 요인은 무엇인가?
본 연구의 결과는 다음과 같다 1. 양육태도, 친구만족, 학업성적, 여가만족, 외모만족도가 청소년의 자아정체감 하위요인의 발달과 형성에 미치는 영향은 1) 친구관계, 여가만족도, 외모만족도가 자아정체감 주체성에 미치는 영향 주체성에서는 양육태도와 학업성취와 여가 만족도는 관계가 없다고 나타났으며, 친구관계와 여가만족도의 하위요인인 심리적 만족도, 외모만족도가 자아정체감의 주체성에 상관이 있는 것으로 나타났다. 2) 부모 양육태도, 여가만족도, 외모만족도가 자아정체감 자기수용성에 미치는 영향 학업성취와 친구관계 여가만족도에서 심리적, 교육적, 사회적, 신체적 만족도는 영향이 없다고 나타났으며, 부모의 양육태도 중 통제적 태도, 자율적 태도, 수용적 태도, 여가만족 하위요인인 휴식적 만족, 외모만족이 상관이 있는 것으로 나타났다. 3) 부모 양육태도, 여가만족도가 자아정체감 미래 확신성에 미치는 영향 양육태도의 하위 변인 중 자율적, 수용적 태도와 학업성취도와 친구관계 여가만족도의 하위 변인 중 심리적, 교육적 휴식적 만족도와 외모 만족도는 미래 확실성에 영향을 끼지치 못한다고 나타났다. 4) 부모의 양육태도와 학업성취가 자아정체감 목표지향성에 미치는 영향 양육태도의 하위 변인 중에 자율적, 수용적 태도와 친구관계, 여가만족도, 외모만족도는 목표지향성에 영향을 끼치지 못하는 것으로 나타났다. 부모의 양육태도의 하위요인인 통제적 태도와 학업성취도가 상관이 있다고 나타났다. 5)외모만족도가 자아정체감 주도성에 미치는 영향 양육태도, 학업성취도, 친구관계. 여가만족도와 외모 만족도 중에서 외모 만족도만이 상관이 있는 것으로 나타났으며 외모만족도가 높으면 청소년의 자아정체감(주도성)이 높다는 것을 알 수 있다. 6) 부모 양육태도, 여가만족도, 외모만족도가 자아정체감 친밀성에 미치는 영향 학업성취도와 친구관계와 여가만족도에서 심리적, 교육적, 사회적, 신체적 만족도는 친밀성과 영향이 없다고 나타났으며 부모의 양육태도의 하위요인인 통제적 태도, 자율적 태도, 수용적 태도, 여가만족도의 하위요인인 휴식적 만족도, 외모만족도가 상관이 있다는 것을 알 수 있다. 2. 부모 양육태도, 학업성취도, 외모만족도가 자아정체감 전체 점수에 미치는 영향 양육태도의 하위요인인 통제적 태도와 자율적 태도, 학업성취도, 그리고 외모만족도가 상관이 있는 것으로 나타났으며 양육태도의 수용적 태도와 여가만족도, 친구관계는 관계가 없다고 나타났다. 결론적으로 청소년 자아정체감을 높여주기 위해선 청소년들을 지도하고 양육하는 부모와 교사 및 청소년 지도자들은 학업의 성취와 부모의 긍정적인이고 일괄적인 양육태도, 외모 만족도가 청소년의 자아정체감 형성과 발달에 중요하다는 것을 인지하고 하고 학업이나 생활적인 부분에서 통제적인 태도보다는 수용적이고 자율적인 태도로 청소년기의 특별한 심리·사회적 특성을 이해해주는 모습이 필요하며, 언론과 대중매체에서 말하는 기준에서의 외모의 기준이 아닌 자기 자신을 긍정적으로 바라보고 이해할 수 있도록 돕고 외적인 아름다움, 뿐만 아니라 내적인 아름다움도 높일 수 있도록 도와주어야 할 것이다.
본 연구의 목적은 기존의 단편적으로 한 변인과 청소년의 자아정체감간의 관계를 살펴 본 연구방법에서 벗어나, 생태학적 관점에서 기존에 연구되어온 환경요인인 가정, 학교, 친구와 최근 정체감에 영향을 주는 것으로 연구된 여가의 만족도와 외모 만족도 변인들로 통합적이고 다차원적 수준에서 자아정체감에 대한 영향력을 고려할 것이다. 그리하여, 이 연구를 통해서 현대사회를 살아가는 청소년의 자아정체감 형성에 대한 기초자료를 제공하며, 청소년들의 긍정적 자아정체감 발달에 도움의 전략을 개발하는데 조력하게 될 것이다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 자료 수집을 위하여 서울시 강남, 서초 지역의 중·고등학교에 다니고 있는 청소년들에게 설문을 실시하여 253부를 수거하여 조사연구에 사용하였다. 설문지의 척도는 가정에서 자녀가 지각하는 부모의 양육태도를 알아보기 위해 Parker(1987)가 개발하고 Gamsa(1987)에 의해 수정된 PBI(Parental Bonding Instrument)를 송지영(1992)이 한국형으로 개발한 설문지를 사용하였으며, 두 번째로 친구관계를 알아보기 위해 임수경(2006)의 친구관계척도를 사용하였다. 세 번째로 학업성취도를 알아보기 위해 전년도 기말고사 성적을 학업성취를 가늠하는 척도로 선정하였으며, 네 번째로 여가 만족도를 알아보기 위해 Bread와 Ragheb(1980)에 의해 개발되고 이종길(1992)에 의해 번안 사용된 여가 만족도 척도(Leisure Satisfaction Scale ; LSS)를 사용하였다. 다섯 번째로 외모만족도를 측정하기 위해 김미영(1984)이 사용한 외모에 대한 자기만족과 자기평가를 구성한 내용 중에 10개 문항을 사용하였다. 여섯 번째로 청소년의 자아정체감을 측정하기 위해 박아청(1996)이 개발한 ‘한국형 자아정체감 검사’를 사용하였다. 통계방법으로는 Windows용 SPSS 15.0을 사용하였고 응답자의 특성을 빈도분석을 사용하였고, 변수간의 상관관계를 알아보기 위해 회귀분석을 사용하였다. 본 연구의 가설은 다음과 같다. 1. 양육태도, 친구만족, 학업성적, 여가만족, 외모만족도가 청소년의 자아정체감 하위요인의 발달과 형성에 미치는 영향은 무엇인가? 1) 주체성에 미치는 영향 2) 자기주도성에 미치는 영향 3) 미래 확신성에 미치는 영향 4) 목표지향성에 미치는 영향 5) 주도성에 미치는 영향 6) 친밀성에 미치는 영향 2. 이러한 영향가운데 청소년들의 자아정체감 형성과 발달에 영향을 끼치는 요인은 무엇인가?
본 연구의 결과는 다음과 같다 1. 양육태도, 친구만족, 학업성적, 여가만족, 외모만족도가 청소년의 자아정체감 하위요인의 발달과 형성에 미치는 영향은 1) 친구관계, 여가만족도, 외모만족도가 자아정체감 주체성에 미치는 영향 주체성에서는 양육태도와 학업성취와 여가 만족도는 관계가 없다고 나타났으며, 친구관계와 여가만족도의 하위요인인 심리적 만족도, 외모만족도가 자아정체감의 주체성에 상관이 있는 것으로 나타났다. 2) 부모 양육태도, 여가만족도, 외모만족도가 자아정체감 자기수용성에 미치는 영향 학업성취와 친구관계 여가만족도에서 심리적, 교육적, 사회적, 신체적 만족도는 영향이 없다고 나타났으며, 부모의 양육태도 중 통제적 태도, 자율적 태도, 수용적 태도, 여가만족 하위요인인 휴식적 만족, 외모만족이 상관이 있는 것으로 나타났다. 3) 부모 양육태도, 여가만족도가 자아정체감 미래 확신성에 미치는 영향 양육태도의 하위 변인 중 자율적, 수용적 태도와 학업성취도와 친구관계 여가만족도의 하위 변인 중 심리적, 교육적 휴식적 만족도와 외모 만족도는 미래 확실성에 영향을 끼지치 못한다고 나타났다. 4) 부모의 양육태도와 학업성취가 자아정체감 목표지향성에 미치는 영향 양육태도의 하위 변인 중에 자율적, 수용적 태도와 친구관계, 여가만족도, 외모만족도는 목표지향성에 영향을 끼치지 못하는 것으로 나타났다. 부모의 양육태도의 하위요인인 통제적 태도와 학업성취도가 상관이 있다고 나타났다. 5)외모만족도가 자아정체감 주도성에 미치는 영향 양육태도, 학업성취도, 친구관계. 여가만족도와 외모 만족도 중에서 외모 만족도만이 상관이 있는 것으로 나타났으며 외모만족도가 높으면 청소년의 자아정체감(주도성)이 높다는 것을 알 수 있다. 6) 부모 양육태도, 여가만족도, 외모만족도가 자아정체감 친밀성에 미치는 영향 학업성취도와 친구관계와 여가만족도에서 심리적, 교육적, 사회적, 신체적 만족도는 친밀성과 영향이 없다고 나타났으며 부모의 양육태도의 하위요인인 통제적 태도, 자율적 태도, 수용적 태도, 여가만족도의 하위요인인 휴식적 만족도, 외모만족도가 상관이 있다는 것을 알 수 있다. 2. 부모 양육태도, 학업성취도, 외모만족도가 자아정체감 전체 점수에 미치는 영향 양육태도의 하위요인인 통제적 태도와 자율적 태도, 학업성취도, 그리고 외모만족도가 상관이 있는 것으로 나타났으며 양육태도의 수용적 태도와 여가만족도, 친구관계는 관계가 없다고 나타났다. 결론적으로 청소년 자아정체감을 높여주기 위해선 청소년들을 지도하고 양육하는 부모와 교사 및 청소년 지도자들은 학업의 성취와 부모의 긍정적인이고 일괄적인 양육태도, 외모 만족도가 청소년의 자아정체감 형성과 발달에 중요하다는 것을 인지하고 하고 학업이나 생활적인 부분에서 통제적인 태도보다는 수용적이고 자율적인 태도로 청소년기의 특별한 심리·사회적 특성을 이해해주는 모습이 필요하며, 언론과 대중매체에서 말하는 기준에서의 외모의 기준이 아닌 자기 자신을 긍정적으로 바라보고 이해할 수 있도록 돕고 외적인 아름다움, 뿐만 아니라 내적인 아름다움도 높일 수 있도록 도와주어야 할 것이다.
This study is to take a look at the influential power of the integrated and multi-dimensional variables on the youths' ego identity in regard to the existing environmental research factors such as home, school, and friend in terms of the human ecological viewpoint and the recent research points incl...
This study is to take a look at the influential power of the integrated and multi-dimensional variables on the youths' ego identity in regard to the existing environmental research factors such as home, school, and friend in terms of the human ecological viewpoint and the recent research points including the satisfaction level from leisure and physical appearance. This research tries to rule out the conventional stereotyped methodology in the relation between the simple variable and the youths' ego identity. The resultant work would provide the basic materials on the sound establishment about self identity for the juveniles living these days and help to set up the strategic alternatives. To achieve this research goal, the related data collection was performed against the students in middle and high schools sited in Gangnam region and Seocho region of Seoul by distributing a questionnaire of 253 sheets to them. First, as to the questionnaire survey scale to find out how the juveniles perceive the parental attitude about bringing up their children, this study adopted the version fit to Koreans remodeled by Song Ji-Yeong (1992), which was originally developed by Parker (1987) and modified as Parental Bonding Instrument by Gamsa (1987). Second, to see the relationship with friends, the scale on friend relationship of Lim Soo-Kyoung (2006) was taken. Third, the scores from the previous year's finals were applied as sort of yard stick to assess the academic achievement. Fourth, the LSS (Leisure Satisfaction Scale) was used to see the level of satisfaction from leisure, which was developed by Bread and Ragheb (1980) initially and then interpreted by Yi Jong-gil (1992). Fifth, to evaluate the satisfaction level from physical appearance, the 10 questioning items were used among the constituent items provided by Kim Mi-Young (1984) with regard to self-satisfaction and self-assessment. Sixth, the 'Korean Adolescent Ego-identity Scale' method designed by Park Ah-Chung (1996) was utilized to measure up the ego identity of the youths. For the statistical method, SPSS 15.0 for Windows was adopted, and based on this tool, the frequency analysis was carried out about respondent characteristics. Regression analysis was also performed to find out the correlation among the variables. The hypothetical theories on this work are as follows. 1. What could be influenced by the fostering attitude, satisfaction with friend, academic performance, satisfaction from leisure, and satisfaction with physical appearance on the development and formation of subfactor related to the youths‘ ego identify? 1) influences on their own subjecthood 2) influences on their self-direction 3) influences on their self-confidence for future 4) influences on their goal-orientation 5) influences on their self-initiative 6) influences on their friendliness 2. Among these, what would be the possible factors that give effect to the establishment and development of ego identity for the youths? The following are the results in this work. 1. Below are the influential outcomes generated by fostering attitude, satisfaction with friend, academic performance, satisfaction from leisure, and satisfaction from appearance toward the development and establishment of subfactor for the youth's identification: 1) Influences on their own subjecthood in terms of relationship with friends, satisfaction level from leisure, and satisfaction level from physical appearance: As to the subjecthood, it turned out that there was no relevance with parental fostering attitude, academic achievement, and satisfaction from leisure and that there was relevance with the psychological satisfaction and appearance satisfaction that are subfactor to the category of relationship with friends and satisfaction from leisure. 2) Influences on the self-direction or acceptability of ego identity in terms of parental fostering attitude, satisfaction level from leisure, and satisfaction level from physical appearance: In the categories of academic achievement, relationship with friends, and satisfaction from leisure, there was not any correlative indication with psychological, educational, social, and physical satisfaction. However, the result showed the relevance in the controlling posture, self-ruling posture, and accepting posture under the parental fostering attitude category, the resting satisfaction under satisfaction from leisure, and the satisfaction from physical appearance. 3) Influences on their self-confidence for future due to parental fostering attitude and satisfaction from leisure: It revealed that there was no influence on the self-confidence for future by the subfactor like self-ruling and accepting postures under the parental fostering attitude factor and by the psychological, educational, and resting satisfactions under academic achievement and relationship with friends and by the satisfaction from physical appearance. 4) Influences on their goal-oriented ego identity due to parental fostering attitude and academic achievement: It showed that there was no significant effect on the goal-oriented feature by those self-ruling and accepting postures as subfactor in fostering attitude, the relationship with friends, the satisfaction from leisure, and the satisfaction from appearance. There was some relation between the controlling attitude under parental fostering attitude category and the academic achievement. 5) Influences on their self-initiative of ego identity thanks to satisfaction from appearance: It showed the results that the satisfaction from physical appearance was the only single factor here in the influential constituent components among the fostering attitude, academic achievement, relationship with friends, and satisfaction with friends. Incidentally, the higher the satisfaction level regarding physical appearance, the higher the ego identity (initiative) in the juvenile group as well. 6) Influences on their friendliness from parental fostering attitude, satisfaction from leisure, and satisfaction from appearance: In those categories of the academic achievement, the relationship with friends, and the psychological, educational, social, and physical satisfaction levels in the category of satisfaction from leisure, there turned out to be no influence on friendliness among these. On the other hand, there was significant relation with the controlling posture, self-ruling posture and accepting posture that belong to parental fostering attitude, the rest satisfaction as subfactor under satisfaction from leisure, and the satisfaction from physical appearance. 2. The influence by parental fostering attitude, academic achievement and satisfaction from appearance could be characterized about the overall score in the research in the following manners: It turned out that the controlling posture and self-ruling posture under fostering attitude, the academic achievement, and the physical appearance were in the relative feature and that the accepting posture in fostering attitude, the satisfaction from leisure, and the relationship with friends had not correlative relation. In summary, it is necessary that the personnel in the bracket of parents, teachers, and youth leaders guiding and fostering the youths should recognize the importance of scholastic attainments, positive and consistent raising attitude by parents, and self-satisfaction with appearance as part of establishment and development of their own identification to increase such an ego identity. In following up this, it is required that the socio·psychological features unique to them be understood in the way of agreeing and self-ruling approach rather than controlling approach with regard to their learning and daily routine life. In addition, it is also preferable that the assistance be given to them so that they can see and understand themselves positively and enhance the internal beauty as well as the external beauty, not by the yardstick from the press or the public media.
This study is to take a look at the influential power of the integrated and multi-dimensional variables on the youths' ego identity in regard to the existing environmental research factors such as home, school, and friend in terms of the human ecological viewpoint and the recent research points including the satisfaction level from leisure and physical appearance. This research tries to rule out the conventional stereotyped methodology in the relation between the simple variable and the youths' ego identity. The resultant work would provide the basic materials on the sound establishment about self identity for the juveniles living these days and help to set up the strategic alternatives. To achieve this research goal, the related data collection was performed against the students in middle and high schools sited in Gangnam region and Seocho region of Seoul by distributing a questionnaire of 253 sheets to them. First, as to the questionnaire survey scale to find out how the juveniles perceive the parental attitude about bringing up their children, this study adopted the version fit to Koreans remodeled by Song Ji-Yeong (1992), which was originally developed by Parker (1987) and modified as Parental Bonding Instrument by Gamsa (1987). Second, to see the relationship with friends, the scale on friend relationship of Lim Soo-Kyoung (2006) was taken. Third, the scores from the previous year's finals were applied as sort of yard stick to assess the academic achievement. Fourth, the LSS (Leisure Satisfaction Scale) was used to see the level of satisfaction from leisure, which was developed by Bread and Ragheb (1980) initially and then interpreted by Yi Jong-gil (1992). Fifth, to evaluate the satisfaction level from physical appearance, the 10 questioning items were used among the constituent items provided by Kim Mi-Young (1984) with regard to self-satisfaction and self-assessment. Sixth, the 'Korean Adolescent Ego-identity Scale' method designed by Park Ah-Chung (1996) was utilized to measure up the ego identity of the youths. For the statistical method, SPSS 15.0 for Windows was adopted, and based on this tool, the frequency analysis was carried out about respondent characteristics. Regression analysis was also performed to find out the correlation among the variables. The hypothetical theories on this work are as follows. 1. What could be influenced by the fostering attitude, satisfaction with friend, academic performance, satisfaction from leisure, and satisfaction with physical appearance on the development and formation of subfactor related to the youths‘ ego identify? 1) influences on their own subjecthood 2) influences on their self-direction 3) influences on their self-confidence for future 4) influences on their goal-orientation 5) influences on their self-initiative 6) influences on their friendliness 2. Among these, what would be the possible factors that give effect to the establishment and development of ego identity for the youths? The following are the results in this work. 1. Below are the influential outcomes generated by fostering attitude, satisfaction with friend, academic performance, satisfaction from leisure, and satisfaction from appearance toward the development and establishment of subfactor for the youth's identification: 1) Influences on their own subjecthood in terms of relationship with friends, satisfaction level from leisure, and satisfaction level from physical appearance: As to the subjecthood, it turned out that there was no relevance with parental fostering attitude, academic achievement, and satisfaction from leisure and that there was relevance with the psychological satisfaction and appearance satisfaction that are subfactor to the category of relationship with friends and satisfaction from leisure. 2) Influences on the self-direction or acceptability of ego identity in terms of parental fostering attitude, satisfaction level from leisure, and satisfaction level from physical appearance: In the categories of academic achievement, relationship with friends, and satisfaction from leisure, there was not any correlative indication with psychological, educational, social, and physical satisfaction. However, the result showed the relevance in the controlling posture, self-ruling posture, and accepting posture under the parental fostering attitude category, the resting satisfaction under satisfaction from leisure, and the satisfaction from physical appearance. 3) Influences on their self-confidence for future due to parental fostering attitude and satisfaction from leisure: It revealed that there was no influence on the self-confidence for future by the subfactor like self-ruling and accepting postures under the parental fostering attitude factor and by the psychological, educational, and resting satisfactions under academic achievement and relationship with friends and by the satisfaction from physical appearance. 4) Influences on their goal-oriented ego identity due to parental fostering attitude and academic achievement: It showed that there was no significant effect on the goal-oriented feature by those self-ruling and accepting postures as subfactor in fostering attitude, the relationship with friends, the satisfaction from leisure, and the satisfaction from appearance. There was some relation between the controlling attitude under parental fostering attitude category and the academic achievement. 5) Influences on their self-initiative of ego identity thanks to satisfaction from appearance: It showed the results that the satisfaction from physical appearance was the only single factor here in the influential constituent components among the fostering attitude, academic achievement, relationship with friends, and satisfaction with friends. Incidentally, the higher the satisfaction level regarding physical appearance, the higher the ego identity (initiative) in the juvenile group as well. 6) Influences on their friendliness from parental fostering attitude, satisfaction from leisure, and satisfaction from appearance: In those categories of the academic achievement, the relationship with friends, and the psychological, educational, social, and physical satisfaction levels in the category of satisfaction from leisure, there turned out to be no influence on friendliness among these. On the other hand, there was significant relation with the controlling posture, self-ruling posture and accepting posture that belong to parental fostering attitude, the rest satisfaction as subfactor under satisfaction from leisure, and the satisfaction from physical appearance. 2. The influence by parental fostering attitude, academic achievement and satisfaction from appearance could be characterized about the overall score in the research in the following manners: It turned out that the controlling posture and self-ruling posture under fostering attitude, the academic achievement, and the physical appearance were in the relative feature and that the accepting posture in fostering attitude, the satisfaction from leisure, and the relationship with friends had not correlative relation. In summary, it is necessary that the personnel in the bracket of parents, teachers, and youth leaders guiding and fostering the youths should recognize the importance of scholastic attainments, positive and consistent raising attitude by parents, and self-satisfaction with appearance as part of establishment and development of their own identification to increase such an ego identity. In following up this, it is required that the socio·psychological features unique to them be understood in the way of agreeing and self-ruling approach rather than controlling approach with regard to their learning and daily routine life. In addition, it is also preferable that the assistance be given to them so that they can see and understand themselves positively and enhance the internal beauty as well as the external beauty, not by the yardstick from the press or the public media.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.