[학위논문]實學思想이 朝鮮後期 繪畵에 미친 影響 : 風俗畵를 中心으로 Centering around the influence that practical science thought had on the painting in the latter period of Korea : centering around genre painting원문보기
조선 후기는 임진 왜란, 병자 호란이라는 두 번의 전란을 거치면서 봉건주의의 모순과 성리학의 관념화 등으로 사회적 혼란이 심화되자, 당대 지식인들은 다른 하나의 전환점을 찾게 되었다. 이리하여 종래의 주자학에 대한 비판과 함께 실학이라는 새로운 학풍이 시대적 요구에 의해 나타나게 되었다. 실학은 조선 후기의 갖가지 모순과 변동에 직면하여 그 해결점을 구상하는...
조선 후기는 임진 왜란, 병자 호란이라는 두 번의 전란을 거치면서 봉건주의의 모순과 성리학의 관념화 등으로 사회적 혼란이 심화되자, 당대 지식인들은 다른 하나의 전환점을 찾게 되었다. 이리하여 종래의 주자학에 대한 비판과 함께 실학이라는 새로운 학풍이 시대적 요구에 의해 나타나게 되었다. 실학은 조선 후기의 갖가지 모순과 변동에 직면하여 그 해결점을 구상하는 과정에서 나타난 사회 개혁 사상이며 발전적 학문이였다. 실학자들은 전대 학문에만 사로 잡혀 있는 비현실적 태도를 비판하고 經世致用, 利用厚生 등의 실용적인 학문 태도로 접근하기 시작하였으며, 이러한 의식은 민중에게 확산되어 그들의 경제력은 향상되었고, 서민 의식이 형성되는 계기를 마련해 주었다. 이러한 변화는 양반들의 교양이나 여가를 위한 것이 대부분이였던 문학이나 예술에도 영향을 미쳤는데, 그 표현을 보면 인간 감정의 적나라한 묘사나 사회의 부정과 비리에 대한 고발 정신이 강하게 나타나 있다. 서민 예술의 모태가 된 실학 사상으로 인해 이 시대 회화는 중국화에서 벗어나 우리 나라의 실경을 독자적으로 표현한 진경산수가 대두되고 서양화풍이 수용되었으며 저속하다고 천시 받던 풍속화가 뚜렷한 하나의 화풍으로 성립되었다. 풍속화란 인간의 다양한 삶을 표현한 예술이다. 이에 화가들은 대중과 가까워지고 생활 주변의 소재를 택하여 직접 보고 그리며, 사실성 획득이라는 측면의 실학 사고를 바탕으로 창작하여 독창적이고 자주적인 한국 회화를 형성하였다. 이 시대를 대표하는 풍속화가 단원 김홍도, 긍재 김득신, 혜원 신윤복이 주도한 풍속화는 당시 생활풍습을 사실적으로 묘사한 그림들이다. 특히 단원 김홍도는 자신의 생활 주변에서 느낄 수 있는 서민의 생활상을 섬세한 관찰력과 표현력으로 나타내어 그만의 독특한 화풍을 이루는 기반을 마련하였으며, 화면에 등장하는 인물들은 익살스럽게 표현되어 그 해학미(諧謔美)를 더해주고 있다. 긍재 김득신은 단원 김홍도를 가장 충실이 계승한 화원화가로써 같은 맥락에 있지만, 그보다 더 현장감나는 풍속도를 표현하였다. 고된 서민의 삶을 긍정적으로 보여주고 있다. 이에 반해 혜원 신윤복은 변화하는 도회상의 단면을 드려내 한량과 기생들의 애정이나 여속을 나타냄으로 당시 서울 향락 풍조의 현실을 보여주었다. 이처럼 조선후기 풍속화는 중국의 예술만 모방만 하던 단계에서 벗어나 우리의 것을 찾자는 주체적이고 사실적인 회화이며, 봉건 체제하에 억눌린 민중의 인간성 회복이라는 측면에서의 휴머니즘 예술이다.
조선 후기는 임진 왜란, 병자 호란이라는 두 번의 전란을 거치면서 봉건주의의 모순과 성리학의 관념화 등으로 사회적 혼란이 심화되자, 당대 지식인들은 다른 하나의 전환점을 찾게 되었다. 이리하여 종래의 주자학에 대한 비판과 함께 실학이라는 새로운 학풍이 시대적 요구에 의해 나타나게 되었다. 실학은 조선 후기의 갖가지 모순과 변동에 직면하여 그 해결점을 구상하는 과정에서 나타난 사회 개혁 사상이며 발전적 학문이였다. 실학자들은 전대 학문에만 사로 잡혀 있는 비현실적 태도를 비판하고 經世致用, 利用厚生 등의 실용적인 학문 태도로 접근하기 시작하였으며, 이러한 의식은 민중에게 확산되어 그들의 경제력은 향상되었고, 서민 의식이 형성되는 계기를 마련해 주었다. 이러한 변화는 양반들의 교양이나 여가를 위한 것이 대부분이였던 문학이나 예술에도 영향을 미쳤는데, 그 표현을 보면 인간 감정의 적나라한 묘사나 사회의 부정과 비리에 대한 고발 정신이 강하게 나타나 있다. 서민 예술의 모태가 된 실학 사상으로 인해 이 시대 회화는 중국화에서 벗어나 우리 나라의 실경을 독자적으로 표현한 진경산수가 대두되고 서양화풍이 수용되었으며 저속하다고 천시 받던 풍속화가 뚜렷한 하나의 화풍으로 성립되었다. 풍속화란 인간의 다양한 삶을 표현한 예술이다. 이에 화가들은 대중과 가까워지고 생활 주변의 소재를 택하여 직접 보고 그리며, 사실성 획득이라는 측면의 실학 사고를 바탕으로 창작하여 독창적이고 자주적인 한국 회화를 형성하였다. 이 시대를 대표하는 풍속화가 단원 김홍도, 긍재 김득신, 혜원 신윤복이 주도한 풍속화는 당시 생활풍습을 사실적으로 묘사한 그림들이다. 특히 단원 김홍도는 자신의 생활 주변에서 느낄 수 있는 서민의 생활상을 섬세한 관찰력과 표현력으로 나타내어 그만의 독특한 화풍을 이루는 기반을 마련하였으며, 화면에 등장하는 인물들은 익살스럽게 표현되어 그 해학미(諧謔美)를 더해주고 있다. 긍재 김득신은 단원 김홍도를 가장 충실이 계승한 화원화가로써 같은 맥락에 있지만, 그보다 더 현장감나는 풍속도를 표현하였다. 고된 서민의 삶을 긍정적으로 보여주고 있다. 이에 반해 혜원 신윤복은 변화하는 도회상의 단면을 드려내 한량과 기생들의 애정이나 여속을 나타냄으로 당시 서울 향락 풍조의 현실을 보여주었다. 이처럼 조선후기 풍속화는 중국의 예술만 모방만 하던 단계에서 벗어나 우리의 것을 찾자는 주체적이고 사실적인 회화이며, 봉건 체제하에 억눌린 민중의 인간성 회복이라는 측면에서의 휴머니즘 예술이다.
In the latter period of Korea, as social confusion was deepened due to the discrepancy of feudalism and ideation of philosophy etc. while passing through 2 wars such as the Japanese invasion of Korea in 1452 and the Chinese invasion of Korea in 1636, then intellectuals came to find another turning p...
In the latter period of Korea, as social confusion was deepened due to the discrepancy of feudalism and ideation of philosophy etc. while passing through 2 wars such as the Japanese invasion of Korea in 1452 and the Chinese invasion of Korea in 1636, then intellectuals came to find another turning point. Thus, new academic tradition to be practical science came to appear by this period demand with the criticism about former philosophy. Practical science was the thought of society reform and the developmental learning which appeared in the course to contrive the solution by facing all sorts of discrepancies and changes in the latter period of Korea. Practical scientists criticized the attitude not to be actual which is being seized only with former learning and started to approach with practical attitude such as the administration and the promotion of public life. And, this consciousness was spread to populace, their economic power was improved, and it prepared for the momentum that populace consciousness is formed. This change had influence on the literature or art for the culture or leisure of nobilities for the most part. Then, to see the expression, the plain description of human being feeling or the accusation spirit for the injustice and irrationality of society is showing strongly. By the practical science thought which became the mother's womb of populace art, in the painting of this period, the landscape of real scenery which expressed the real scenery of our country independently by breaking from Chinese style came to fore, and Western painting style was accepted, and the genre painting which was despised, 'vulgar' and 'secular' was formed as one clear style of painting. Genre painting is the art which expressed the diverse lives of human beings. So, painters drew near to mass and formed creative and independent Korean painting through seeing and drawing directly by choosing the material around life and creating on the basis of the progressive thought of practical science from the viewpoint of reality acquisition. As for the genre paintint to represent this period, genre painting that Danwon, Kim, Hong Do, Geungje, Kim, Deuk Shin, and Hyewon, Shin, Yoon Bok led are the drawing which drew then ways of life realistically. Especially, Danwon, Kim, Hong Do prepared for the base to his own special style of painting by showing the life condition of populace which can be felt aroun dhis own life with delicate observation ower and expression power. And the persons who appear in picture are adding humorous beauty. Geungje, Kim, Deuk Shin is at the same life of connection as a painter of painting circle who succeeded to Danwon, Kim, Hong Do most faithfully, but he expressed the genre painting that spot sense is felt all the more. It is showing the painful life of populace affirmatively. On the contrary, Hyewon, Shin, Yoon Bok showed the actuality of enjoyment trend at Seoul in those days by showing the love or custom of libertines and parasitism through revealing the section of changing city condition. Like this, genre painting in the latter period of Korea is the subjective art to try to find our thing by breaking from the stage that only the imitation of China was made, and it is the realistical painting with positive thinking. And, it is humanism art from the viewpoint of humanity restoration of populace oppressed under feudalism.
In the latter period of Korea, as social confusion was deepened due to the discrepancy of feudalism and ideation of philosophy etc. while passing through 2 wars such as the Japanese invasion of Korea in 1452 and the Chinese invasion of Korea in 1636, then intellectuals came to find another turning point. Thus, new academic tradition to be practical science came to appear by this period demand with the criticism about former philosophy. Practical science was the thought of society reform and the developmental learning which appeared in the course to contrive the solution by facing all sorts of discrepancies and changes in the latter period of Korea. Practical scientists criticized the attitude not to be actual which is being seized only with former learning and started to approach with practical attitude such as the administration and the promotion of public life. And, this consciousness was spread to populace, their economic power was improved, and it prepared for the momentum that populace consciousness is formed. This change had influence on the literature or art for the culture or leisure of nobilities for the most part. Then, to see the expression, the plain description of human being feeling or the accusation spirit for the injustice and irrationality of society is showing strongly. By the practical science thought which became the mother's womb of populace art, in the painting of this period, the landscape of real scenery which expressed the real scenery of our country independently by breaking from Chinese style came to fore, and Western painting style was accepted, and the genre painting which was despised, 'vulgar' and 'secular' was formed as one clear style of painting. Genre painting is the art which expressed the diverse lives of human beings. So, painters drew near to mass and formed creative and independent Korean painting through seeing and drawing directly by choosing the material around life and creating on the basis of the progressive thought of practical science from the viewpoint of reality acquisition. As for the genre paintint to represent this period, genre painting that Danwon, Kim, Hong Do, Geungje, Kim, Deuk Shin, and Hyewon, Shin, Yoon Bok led are the drawing which drew then ways of life realistically. Especially, Danwon, Kim, Hong Do prepared for the base to his own special style of painting by showing the life condition of populace which can be felt aroun dhis own life with delicate observation ower and expression power. And the persons who appear in picture are adding humorous beauty. Geungje, Kim, Deuk Shin is at the same life of connection as a painter of painting circle who succeeded to Danwon, Kim, Hong Do most faithfully, but he expressed the genre painting that spot sense is felt all the more. It is showing the painful life of populace affirmatively. On the contrary, Hyewon, Shin, Yoon Bok showed the actuality of enjoyment trend at Seoul in those days by showing the love or custom of libertines and parasitism through revealing the section of changing city condition. Like this, genre painting in the latter period of Korea is the subjective art to try to find our thing by breaking from the stage that only the imitation of China was made, and it is the realistical painting with positive thinking. And, it is humanism art from the viewpoint of humanity restoration of populace oppressed under feudalism.
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