본 논문에서는 보마르쉐(1732∼1799) 원작에 의한 모차르트(1756∼1791)의 오페라『피가로의 결혼』과 로시니(1792∼1868)의 오페라『세빌리아의 이발사』 두 작품을 비교 연구하였다. 보마르쉐는 프랑스의 희극 작가로서 3부작으로 구성된『세빌리아의 이발사』,『피가로의 결혼』,『죄 많은 어머니』를 발표했는데 세 편의 희곡이 모두 일관성을 유지하는 연작 구성으로 되어 있다. 같은 원작자의 작품을 통해서 모차르트와 로시니의 오페라가 각각 어떤 특징들을 가지고 나타나는지 연구하여 본 결과 두 오페라가 서곡의 형태나 오케스트라의 ...
본 논문에서는 보마르쉐(1732∼1799) 원작에 의한 모차르트(1756∼1791)의 오페라『피가로의 결혼』과 로시니(1792∼1868)의 오페라『세빌리아의 이발사』 두 작품을 비교 연구하였다. 보마르쉐는 프랑스의 희극 작가로서 3부작으로 구성된『세빌리아의 이발사』,『피가로의 결혼』,『죄 많은 어머니』를 발표했는데 세 편의 희곡이 모두 일관성을 유지하는 연작 구성으로 되어 있다. 같은 원작자의 작품을 통해서 모차르트와 로시니의 오페라가 각각 어떤 특징들을 가지고 나타나는지 연구하여 본 결과 두 오페라가 서곡의 형태나 오케스트라의 구성 면에서 차이점을 보이고 있다는 것을 발견하였다. 서곡에서 모차르트의『피가로의 결혼』은 내용과는 다른 독립적인 형태를 취하고 있는 반면 로시니의『세빌리아의 이발사』는 원작의 성격에 충실하여 풍자적인 내용을 잘 나타내고 있다. 또한 관현악의 사용에 있어서 로시니의 작품은 모차르트 이후 나타난 관현악 편성의 일반적인 변화에 따라 금관악기와 타악기의 사용이 증대되어 있으며, 그에 따라 음악적 표현의 확대와 합창의 역할이 커진 반면 아리아의 비중이 줄어들게 되었음을 알 수 있다. 두 작품에서 나타나는 대본상의 차이점과 오페라 표현의 어법들을 연구한 결과 같은 등장인물 일지라도 작곡자에 따라 전혀 다른 상황 모습이 전개되어 나타나고 있다. 이에 따라 로시니의 작품에 있어서는 로지나의 성격을 보마르쉐의 희극적인 내용에 충실하게 표현하여 극 중 로지나의 성격을 활기차고 적극적인 아가씨로 나타내고 있다. 때문에 시종일관 흐르는 극적 긴장감 속에서 아리아의 선율이 그녀의 성격을 반영하여 매우 외향적인 표현으로 나타남을 알 수 있었다. 반면에 모차르트의 작품에서 로지나의 모습은 정숙함과 차분한 성격으로 표현되고 있어서 희극적인 요소는 절제되고 아름다운 선율과 앙상블이 조화를 이루고 있다. 또한 모차르트의 작품 속에는 음악적인 면 뒤에 모차르트의 혁명성이 내재되어 있음을 알 수 있다. 이렇게 두 개의 오페라를 통해서 나타난 18세기에서 19세기에 이르는 모차르트와 로시니의 전통적인 기법들은 그 후 벨리니, 도니제티와 함께 베르디에 이르기까지 다른 음악가들에게 표현상의 어법에 있어서 많은 모델로서 제시가 되었다. 또한 이러한 모델을 통해 벨칸토 창법에 의한 19세기 오페라의 발전에 많은 도움을 주었을 것으로 본다.
본 논문에서는 보마르쉐(1732∼1799) 원작에 의한 모차르트(1756∼1791)의 오페라『피가로의 결혼』과 로시니(1792∼1868)의 오페라『세빌리아의 이발사』 두 작품을 비교 연구하였다. 보마르쉐는 프랑스의 희극 작가로서 3부작으로 구성된『세빌리아의 이발사』,『피가로의 결혼』,『죄 많은 어머니』를 발표했는데 세 편의 희곡이 모두 일관성을 유지하는 연작 구성으로 되어 있다. 같은 원작자의 작품을 통해서 모차르트와 로시니의 오페라가 각각 어떤 특징들을 가지고 나타나는지 연구하여 본 결과 두 오페라가 서곡의 형태나 오케스트라의 구성 면에서 차이점을 보이고 있다는 것을 발견하였다. 서곡에서 모차르트의『피가로의 결혼』은 내용과는 다른 독립적인 형태를 취하고 있는 반면 로시니의『세빌리아의 이발사』는 원작의 성격에 충실하여 풍자적인 내용을 잘 나타내고 있다. 또한 관현악의 사용에 있어서 로시니의 작품은 모차르트 이후 나타난 관현악 편성의 일반적인 변화에 따라 금관악기와 타악기의 사용이 증대되어 있으며, 그에 따라 음악적 표현의 확대와 합창의 역할이 커진 반면 아리아의 비중이 줄어들게 되었음을 알 수 있다. 두 작품에서 나타나는 대본상의 차이점과 오페라 표현의 어법들을 연구한 결과 같은 등장인물 일지라도 작곡자에 따라 전혀 다른 상황 모습이 전개되어 나타나고 있다. 이에 따라 로시니의 작품에 있어서는 로지나의 성격을 보마르쉐의 희극적인 내용에 충실하게 표현하여 극 중 로지나의 성격을 활기차고 적극적인 아가씨로 나타내고 있다. 때문에 시종일관 흐르는 극적 긴장감 속에서 아리아의 선율이 그녀의 성격을 반영하여 매우 외향적인 표현으로 나타남을 알 수 있었다. 반면에 모차르트의 작품에서 로지나의 모습은 정숙함과 차분한 성격으로 표현되고 있어서 희극적인 요소는 절제되고 아름다운 선율과 앙상블이 조화를 이루고 있다. 또한 모차르트의 작품 속에는 음악적인 면 뒤에 모차르트의 혁명성이 내재되어 있음을 알 수 있다. 이렇게 두 개의 오페라를 통해서 나타난 18세기에서 19세기에 이르는 모차르트와 로시니의 전통적인 기법들은 그 후 벨리니, 도니제티와 함께 베르디에 이르기까지 다른 음악가들에게 표현상의 어법에 있어서 많은 모델로서 제시가 되었다. 또한 이러한 모델을 통해 벨칸토 창법에 의한 19세기 오페라의 발전에 많은 도움을 주었을 것으로 본다.
This is the comparative study of Le nozze di Figaro』by W. A. Mozart(1756∼1791) from the original Beaumarchais(1732∼1791) and 『Il Barbier de Seville』 by G. Rossini(1792∼1868). Beaumarchais was a French comedy writer and he published trilogy of 『Il Barbier de Seville』, 『Le Mariage de Figaro』 and 『Memo...
This is the comparative study of Le nozze di Figaro』by W. A. Mozart(1756∼1791) from the original Beaumarchais(1732∼1791) and 『Il Barbier de Seville』 by G. Rossini(1792∼1868). Beaumarchais was a French comedy writer and he published trilogy of 『Il Barbier de Seville』, 『Le Mariage de Figaro』 and 『Memoires』, which are consisted with sequence framework assuring its consistency. As a result of studying that which features each of Mozart's and Rossini's Opera have from the same writer's work, it is found that both of the works have difference in the form of prelude and the construction of orchestra. In the prelude, Mozart's『Le nozze di Figaro』has an independent form different from contents of the original, but on the other hand Rossini's 『Il Barbier de Seville』 is faithful to the original, showing the satirical contents of it. It is found that in Rossini's work, the use of brass instruments and percussion instruments was increased according to the general change of orchestra formation seen after the age of Mozart. Therefore, musical expression and role of chorus were enlarged, but on the other hand aria's relative importance was decreased. As a result of researching for the difference of play-book and the use of opera expression, even though the characters were same, totally different situation was appeared according to the composers. According that, Rosina's character was expressed as an energetic and active girl because in the Rossini's work Rosina's character was expressed faithfully to the contents of Beaumarchais's comedy. Because of that, the melody of aria reflected her character in a coherent dramatic tension and it was presented as an extrovert expression. On the other hand, in the Mozart's work Rosina's character was expressed as a virtuous and calm woman, therefore the comedy was cut down and beautiful melody and ensemble was harmonized. Also, it shows that in the Mozart's works his revolutionary ideas were indwelt behind of musical things. Mozart's and Rossini's traditional techniques which are appeared in their two operas from the 18th century to the 19th century were succeeded to other musicians such as Bellini and Donizetti as models for expression language. Also, thorough these models, it might help development of the 19th century's opera by bel canto a lot.
This is the comparative study of Le nozze di Figaro』by W. A. Mozart(1756∼1791) from the original Beaumarchais(1732∼1791) and 『Il Barbier de Seville』 by G. Rossini(1792∼1868). Beaumarchais was a French comedy writer and he published trilogy of 『Il Barbier de Seville』, 『Le Mariage de Figaro』 and 『Memoires』, which are consisted with sequence framework assuring its consistency. As a result of studying that which features each of Mozart's and Rossini's Opera have from the same writer's work, it is found that both of the works have difference in the form of prelude and the construction of orchestra. In the prelude, Mozart's『Le nozze di Figaro』has an independent form different from contents of the original, but on the other hand Rossini's 『Il Barbier de Seville』 is faithful to the original, showing the satirical contents of it. It is found that in Rossini's work, the use of brass instruments and percussion instruments was increased according to the general change of orchestra formation seen after the age of Mozart. Therefore, musical expression and role of chorus were enlarged, but on the other hand aria's relative importance was decreased. As a result of researching for the difference of play-book and the use of opera expression, even though the characters were same, totally different situation was appeared according to the composers. According that, Rosina's character was expressed as an energetic and active girl because in the Rossini's work Rosina's character was expressed faithfully to the contents of Beaumarchais's comedy. Because of that, the melody of aria reflected her character in a coherent dramatic tension and it was presented as an extrovert expression. On the other hand, in the Mozart's work Rosina's character was expressed as a virtuous and calm woman, therefore the comedy was cut down and beautiful melody and ensemble was harmonized. Also, it shows that in the Mozart's works his revolutionary ideas were indwelt behind of musical things. Mozart's and Rossini's traditional techniques which are appeared in their two operas from the 18th century to the 19th century were succeeded to other musicians such as Bellini and Donizetti as models for expression language. Also, thorough these models, it might help development of the 19th century's opera by bel canto a lot.
주제어
#결혼 보마르쉐 모차르트 MozartT 오페라 피가로 Rossini 로시니 세빌리아 이발사 로지나
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.