본 논문은 프랑스의 극작가 피에르 보마르쉐의 희곡을 토대로 작곡된 두 개의 오페라 로시니의 <세빌리아의 이발사>와 모차르트의 <피가로의 결혼>에 등장하는 동일 여성 인물인 로지나와 백작부인이 각각의 시대적 배경 안에서 어떻게 음악적으로 해석되고 표현했는지를 연구하는 것을 목적으로 한다.
이를 위해 원작자 보마르쉐에 대해 알아보고『세비야의 이발사』와 『피가로의 결혼』의 창작배경과 구성을 알아보고 오페라의 대본가들이 어떻게 이 희곡을 각색 하였는지를 두 오페라의 대본을 분석하여 알아본다. 특히, 각각의 ...
본 논문은 프랑스의 극작가 피에르 보마르쉐의 희곡을 토대로 작곡된 두 개의 오페라 로시니의 <세빌리아의 이발사>와 모차르트의 <피가로의 결혼>에 등장하는 동일 여성 인물인 로지나와 백작부인이 각각의 시대적 배경 안에서 어떻게 음악적으로 해석되고 표현했는지를 연구하는 것을 목적으로 한다.
이를 위해 원작자 보마르쉐에 대해 알아보고『세비야의 이발사』와 『피가로의 결혼』의 창작배경과 구성을 알아보고 오페라의 대본가들이 어떻게 이 희곡을 각색 하였는지를 두 오페라의 대본을 분석하여 알아본다. 특히, 각각의 대본에 나타난 오페라 주인공인 로지나와 백작부인의 성격을 분석하여 심경변화와 당시 시대적 배경을 중심으로 곡을 해석하고 음악적으로 어떻게 변화되어 나타나고 있는지를 연구한다.
연구한 결과 대본에 나타나는 로지나의 성격은 감정과 자신감을 숨기지 않고 적극적으로 표현하며 상대를 갈망하는 노력하는 여성이다. 평상시엔 얌전한 귀족 처녀이면서 자신의 사랑 앞에서는 자신감 넘치고 다부지게 표현하는 당찬 모습을 곡에 효과적으로 부각시키기 위하여 명쾌하고 당당함으로 노래하는 모습이 드러나며 또한 아리아 속에서 아름다운 서정적인 멜로디도 찾아 볼 수 있었다. 낭만주의 이탈리아 오페라 무대를 화려하게 장식한 로시니는 아리아뿐만 아니라 관현악인 기악적인 색채에도 변화무쌍한 다양성을 주어 로지나의 내숭과 영악함을 잘 묘사하였다. 그녀의 마음속에 그려지는 사랑의 기쁨을 신선하고 재미있게 표현하였다. 뿐만 아니라 로시니는 19세기 초 낭만 시대의 전통적인 자유로운 기법을 사용하여 아리아에서 낭만적 아름다운 선율을 강조하였다.
반면, 모차르트의 피가로의 결혼 중 백작부인의 성격은 결혼 이후 귀족 여성의 전형적인 우아함과 차분함을 보여주고 있다. 낭만적 사랑에 젖어 한 남자에게 종속되어 있는 자신의 잃어버린 사랑을 되찾기 위해 애처로워하는 성격에 비중을 두어 음악적 묘사를 하였다. 귀족사회 여성의 덕목인 유일하면서도 가장 중요한 사랑과 가정을 지키려는 면을 잘 보여준다. 모차르트는 우아하면서도 다소 부드러운 아리아를 만들어 남편의 비행을 비참하게 받아들이면서도 그것을 항의하지 못하는 상황을 전주를 통해 묘사하고자 하였고 상처받은 마음을 여린 셈여림의 관현악 기법을 통해 섬세하게 표현하였다. 귀족이기에 감정을 그대로 표출하지 못하고 소극적인 모습과 정숙함의 묘사로 느린 빠르기로 시작하는 멜로디를 찾아볼 수 있다. 고전 시대의 계몽주의 사상을 효과적으로 음악에 반영시킨 작품으로서 백작부인의 성격묘사에 있어 인간 중심의 사고 또한 잘 반영되어 졌다.
본 연구는 두 오페라의 원작자 보마르쉐 그리고 오페라 작곡가 로시니와 모차르트에 대한 일반적인 소개와 깊이 있는 토론과정을 결합하였다. 계속해서 많은 성악가들에게 문학적 가치와 오페라 무대에서 큰 효과를 지닌 이 작품들이 색다른 이해와 타당한 분석으로 효과적이고 영향력 있는 훌륭한 레퍼토리로 사용되길 바란다. 모차르트와 롯시니의 작품을 더욱 활발히 연구하며 희망하는 것은 많은 성악가들이 아리아의 극중 인물을 더욱 심도 있게 분석하여 깊이 있는 통찰력을 가지고 청중들에게 오페라 무대에서 대중적으로 다가오길 희망하는 바이다.
주제어 : 로지나와 백작부인
본 논문은 프랑스의 극작가 피에르 보마르쉐의 희곡을 토대로 작곡된 두 개의 오페라 로시니의 <세빌리아의 이발사>와 모차르트의 <피가로의 결혼>에 등장하는 동일 여성 인물인 로지나와 백작부인이 각각의 시대적 배경 안에서 어떻게 음악적으로 해석되고 표현했는지를 연구하는 것을 목적으로 한다.
이를 위해 원작자 보마르쉐에 대해 알아보고『세비야의 이발사』와 『피가로의 결혼』의 창작배경과 구성을 알아보고 오페라의 대본가들이 어떻게 이 희곡을 각색 하였는지를 두 오페라의 대본을 분석하여 알아본다. 특히, 각각의 대본에 나타난 오페라 주인공인 로지나와 백작부인의 성격을 분석하여 심경변화와 당시 시대적 배경을 중심으로 곡을 해석하고 음악적으로 어떻게 변화되어 나타나고 있는지를 연구한다.
연구한 결과 대본에 나타나는 로지나의 성격은 감정과 자신감을 숨기지 않고 적극적으로 표현하며 상대를 갈망하는 노력하는 여성이다. 평상시엔 얌전한 귀족 처녀이면서 자신의 사랑 앞에서는 자신감 넘치고 다부지게 표현하는 당찬 모습을 곡에 효과적으로 부각시키기 위하여 명쾌하고 당당함으로 노래하는 모습이 드러나며 또한 아리아 속에서 아름다운 서정적인 멜로디도 찾아 볼 수 있었다. 낭만주의 이탈리아 오페라 무대를 화려하게 장식한 로시니는 아리아뿐만 아니라 관현악인 기악적인 색채에도 변화무쌍한 다양성을 주어 로지나의 내숭과 영악함을 잘 묘사하였다. 그녀의 마음속에 그려지는 사랑의 기쁨을 신선하고 재미있게 표현하였다. 뿐만 아니라 로시니는 19세기 초 낭만 시대의 전통적인 자유로운 기법을 사용하여 아리아에서 낭만적 아름다운 선율을 강조하였다.
반면, 모차르트의 피가로의 결혼 중 백작부인의 성격은 결혼 이후 귀족 여성의 전형적인 우아함과 차분함을 보여주고 있다. 낭만적 사랑에 젖어 한 남자에게 종속되어 있는 자신의 잃어버린 사랑을 되찾기 위해 애처로워하는 성격에 비중을 두어 음악적 묘사를 하였다. 귀족사회 여성의 덕목인 유일하면서도 가장 중요한 사랑과 가정을 지키려는 면을 잘 보여준다. 모차르트는 우아하면서도 다소 부드러운 아리아를 만들어 남편의 비행을 비참하게 받아들이면서도 그것을 항의하지 못하는 상황을 전주를 통해 묘사하고자 하였고 상처받은 마음을 여린 셈여림의 관현악 기법을 통해 섬세하게 표현하였다. 귀족이기에 감정을 그대로 표출하지 못하고 소극적인 모습과 정숙함의 묘사로 느린 빠르기로 시작하는 멜로디를 찾아볼 수 있다. 고전 시대의 계몽주의 사상을 효과적으로 음악에 반영시킨 작품으로서 백작부인의 성격묘사에 있어 인간 중심의 사고 또한 잘 반영되어 졌다.
본 연구는 두 오페라의 원작자 보마르쉐 그리고 오페라 작곡가 로시니와 모차르트에 대한 일반적인 소개와 깊이 있는 토론과정을 결합하였다. 계속해서 많은 성악가들에게 문학적 가치와 오페라 무대에서 큰 효과를 지닌 이 작품들이 색다른 이해와 타당한 분석으로 효과적이고 영향력 있는 훌륭한 레퍼토리로 사용되길 바란다. 모차르트와 롯시니의 작품을 더욱 활발히 연구하며 희망하는 것은 많은 성악가들이 아리아의 극중 인물을 더욱 심도 있게 분석하여 깊이 있는 통찰력을 가지고 청중들에게 오페라 무대에서 대중적으로 다가오길 희망하는 바이다.
주제어 : 로지나와 백작부인
This Thesis aims to study how same female characters, Rosina in of Rossini and a Countess in of Mozart and analyze the situation composed time and background on the basis french playwriter, Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais.
For the sake of this, I looked into original author Beaumarc...
This Thesis aims to study how same female characters, Rosina in of Rossini and a Countess in of Mozart and analyze the situation composed time and background on the basis french playwriter, Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais.
For the sake of this, I looked into original author Beaumarchais and the background of the creation and composition of the play, of Rossini and of Mozart.
I introduce the scripts of two operas and then I analyzed Rosina and a Countess in concentration on the characters on the script the meaning they contain and how it was musically changed on of Rossini and of Mozart and studied musical feature how characters could be expressed with the change of the times.
The first piece's character Rosina of the three comedy plays by French playwright Pierre Beaumachais is female making efforts to achieve pure love without hiding her emotion and confidence.
As Rossini expressed the pleasure of the love settled in her heart, so music gives a light in order words he used irregular settings in a suitable tone to be a match for aggressive and smart character, also expressed variety instrumental colors. Continually he described joy of love of inner heart.
Besides, Rossini emphasize on beautiful lyrical melody line is characteristic of traditional method of romantic period of 19th century.
On the other hand, Mozart made a Countess soft and beautiful aria and described it delicately the grace of the nobel woman after marriage with the focus on the music. He tried to portray the situation in which he received a graceful but somewhat soft aria and misbehaved her husband's flight, but failed to protest it, and delicately expressed it through the orchestral technique.
It can be found a melody that begins with a slow pace with a passive figure and a depiction of quietness because she can not express her natural emotions because she is a noble. As a work that effectively reflects the Enlightenment thought of classical 18 century age in music, human-centered thought is reflected well in the depiction of the countess's character.
He applied compositional and musical techniques in the Opera Aria which was the typical musical genres in the classical period.
There were significant meaningful features based on tonality and combined interesting rhythmical materials to stress the dramatic story progress, and he properly applied string and woodwind's orchestra techniques.
His opera works contain various persuasive materials like a various 4/4 rhythm, a classical tonality harmony, and lyrical and passionate melody.
Dramatic ranges, dynamical textures, sudden changed motifs and various melodic lines are the points to avoid simplicity.
I think personally this Mozart's piece is a masterpiece of numerous works. It contains that complicated musical materials a quotation, an implication and a connection of motifs. I wish that of Rossini and of Mozart will be great repertoires for singer as literary values and effective performances. So, I would look forward to seeing active follow-up studies and also hope that the lots of singers have a chance to understand and to have an insight about Mozart and Rossini's music.
Moreover, I wish audiences have more opportunities to listen to music through their Opera.
keyword : The Study on Female character, Rosina and its musical expression in the Rossini’s and Mozart’s based on Beaumarchais’ comedy play.
This Thesis aims to study how same female characters, Rosina in of Rossini and a Countess in of Mozart and analyze the situation composed time and background on the basis french playwriter, Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais.
For the sake of this, I looked into original author Beaumarchais and the background of the creation and composition of the play, of Rossini and of Mozart.
I introduce the scripts of two operas and then I analyzed Rosina and a Countess in concentration on the characters on the script the meaning they contain and how it was musically changed on of Rossini and of Mozart and studied musical feature how characters could be expressed with the change of the times.
The first piece's character Rosina of the three comedy plays by French playwright Pierre Beaumachais is female making efforts to achieve pure love without hiding her emotion and confidence.
As Rossini expressed the pleasure of the love settled in her heart, so music gives a light in order words he used irregular settings in a suitable tone to be a match for aggressive and smart character, also expressed variety instrumental colors. Continually he described joy of love of inner heart.
Besides, Rossini emphasize on beautiful lyrical melody line is characteristic of traditional method of romantic period of 19th century.
On the other hand, Mozart made a Countess soft and beautiful aria and described it delicately the grace of the nobel woman after marriage with the focus on the music. He tried to portray the situation in which he received a graceful but somewhat soft aria and misbehaved her husband's flight, but failed to protest it, and delicately expressed it through the orchestral technique.
It can be found a melody that begins with a slow pace with a passive figure and a depiction of quietness because she can not express her natural emotions because she is a noble. As a work that effectively reflects the Enlightenment thought of classical 18 century age in music, human-centered thought is reflected well in the depiction of the countess's character.
He applied compositional and musical techniques in the Opera Aria which was the typical musical genres in the classical period.
There were significant meaningful features based on tonality and combined interesting rhythmical materials to stress the dramatic story progress, and he properly applied string and woodwind's orchestra techniques.
His opera works contain various persuasive materials like a various 4/4 rhythm, a classical tonality harmony, and lyrical and passionate melody.
Dramatic ranges, dynamical textures, sudden changed motifs and various melodic lines are the points to avoid simplicity.
I think personally this Mozart's piece is a masterpiece of numerous works. It contains that complicated musical materials a quotation, an implication and a connection of motifs. I wish that of Rossini and of Mozart will be great repertoires for singer as literary values and effective performances. So, I would look forward to seeing active follow-up studies and also hope that the lots of singers have a chance to understand and to have an insight about Mozart and Rossini's music.
Moreover, I wish audiences have more opportunities to listen to music through their Opera.
keyword : The Study on Female character, Rosina and its musical expression in the Rossini’s and Mozart’s based on Beaumarchais’ comedy play.
주제어
#로지나와 백작부인
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.