한국의 프로축구는 출범한 지 20년이라는 시간이 흐른 지금, 양적․질적으로 많은 발전이 있었다. 그러나 프로 스포츠가 추구하는 수익 창출에 의한 독립적인 구단 운영 관점에서는 모기업의 지원 아래 매년 적자를 벗어나지 못하는 현실은 프로축구 산업의 발전을 위해서는 반드시 해결되어야 할 구조적 문제로 남아있다. 따라서 본 연구의 목적은 지역사회에 발전의 기반을 두고 있는 프로축구 구단이 지역사회에 기여하는 가치와 지역사회 거주민들의 구단에 대한 지지도에 대한 상호관계를 분석하여, 프로축구 구단과 지역사회가 서로의 발전을 위한 가치를 가진 파트너라는 인식을 제고하는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 자료의 수집은 12개 프로축구 구단의 지역사회에 거주하는 지역민을 대상으로 인터넷 ...
한국의 프로축구는 출범한 지 20년이라는 시간이 흐른 지금, 양적․질적으로 많은 발전이 있었다. 그러나 프로 스포츠가 추구하는 수익 창출에 의한 독립적인 구단 운영 관점에서는 모기업의 지원 아래 매년 적자를 벗어나지 못하는 현실은 프로축구 산업의 발전을 위해서는 반드시 해결되어야 할 구조적 문제로 남아있다. 따라서 본 연구의 목적은 지역사회에 발전의 기반을 두고 있는 프로축구 구단이 지역사회에 기여하는 가치와 지역사회 거주민들의 구단에 대한 지지도에 대한 상호관계를 분석하여, 프로축구 구단과 지역사회가 서로의 발전을 위한 가치를 가진 파트너라는 인식을 제고하는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 자료의 수집은 12개 프로축구 구단의 지역사회에 거주하는 지역민을 대상으로 인터넷 리서치 전문회사를 통하여 인터넷 설문지를 이용하였으며, 설문에 응한 표본 수는 전체 4,652명이었으나, 실제분석에는 3,050명이 이용되었다. 자료분석은 윈도우용 SPSS 12.0 통계패키지를 이용하였으며, 통계기법으로는 설문문항들의 신뢰도와 타당도를 검증하기 위하여 Cronbach's α 계수 산출과 탐색적 요인분석(Exploratory Factor Analysis)을 실시하였다. 그리고 응답자들의 인구통계학적 특성 분석을 위하여 빈도분석(Frequency Analysis)을 실시하였으며, 집단간의 차이를 분석하기 위하여 t-test, 그리고 일원변량분석(ANOVA)을 실시하였다. 그리고 본 연구의 가설을 검증하기 위하여 Pearson의 적률상관분석(Correlation Analysis), 단순회귀분석(Simple Regression), 그리고 다중회귀분석(Multiple Regression)을 통한 경로분석(Path Analysis)과 위계적 회귀분석(Hierarchical Regression Analysis)을 실시하였다. 이때 모든 통계치의 유의수준은 α=.05로 설정하였다. 이와 같은 절차와 방법을 통하여 얻어진 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 지역 연고지를 근거로 하는 프로축구 구단의 지역사회 기여도가 높을수록, 지역사회에서 인식하는 구단의 이미지 또한 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 프로축구 구단의 이미지가 좋을수록, 지역사회 거주민들의 구단에 대한 지지도가 높아지는 것으로 나타났다. 셋째, 프로축구 구단이 지역사회에 기여하는 가치가 클수록, 구단에 대한 지역사회의 구단 지지도도 높아지는 것으로 나타났다. 넷째, 프로축구 구단의 지역사회에 대한 기여도가 지역사회의 구단 지지도에 미치는 효과분석에서는 구단의 이미지를 통하는 경로보다는 직접적인 경로를 통하는 것이 더욱 효과적인 것으로 나타났다. 다섯째, 프로축구 구단의 소유형태에 따른 지역사회 기여도의 인식차이에서는 기업의 부서나 독립법인으로 운영되는 구단의 거주민들이 지역형 주식회사로 운영되는 구단보다 오락적 즐거움을 높게 인식하는 것으로 나타났다. 여섯째, 프로축구 구단의 지역 연고지 규모(인구수)에 따른 지역사회 기여도의 인식차이에서는 중도시가 대도시보다 지역사회 자부심이 높은 것으로 나타났으며, 오락적 즐거움 요인에서는 중도시와 소도시가 대도시의 집단보다 높게 인식하는 것으로 나타났다.핵심되는 말 : 지역사회 기여도, 구단 이미지, 구단 지지도
한국의 프로축구는 출범한 지 20년이라는 시간이 흐른 지금, 양적․질적으로 많은 발전이 있었다. 그러나 프로 스포츠가 추구하는 수익 창출에 의한 독립적인 구단 운영 관점에서는 모기업의 지원 아래 매년 적자를 벗어나지 못하는 현실은 프로축구 산업의 발전을 위해서는 반드시 해결되어야 할 구조적 문제로 남아있다. 따라서 본 연구의 목적은 지역사회에 발전의 기반을 두고 있는 프로축구 구단이 지역사회에 기여하는 가치와 지역사회 거주민들의 구단에 대한 지지도에 대한 상호관계를 분석하여, 프로축구 구단과 지역사회가 서로의 발전을 위한 가치를 가진 파트너라는 인식을 제고하는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 자료의 수집은 12개 프로축구 구단의 지역사회에 거주하는 지역민을 대상으로 인터넷 리서치 전문회사를 통하여 인터넷 설문지를 이용하였으며, 설문에 응한 표본 수는 전체 4,652명이었으나, 실제분석에는 3,050명이 이용되었다. 자료분석은 윈도우용 SPSS 12.0 통계패키지를 이용하였으며, 통계기법으로는 설문문항들의 신뢰도와 타당도를 검증하기 위하여 Cronbach's α 계수 산출과 탐색적 요인분석(Exploratory Factor Analysis)을 실시하였다. 그리고 응답자들의 인구통계학적 특성 분석을 위하여 빈도분석(Frequency Analysis)을 실시하였으며, 집단간의 차이를 분석하기 위하여 t-test, 그리고 일원변량분석(ANOVA)을 실시하였다. 그리고 본 연구의 가설을 검증하기 위하여 Pearson의 적률상관분석(Correlation Analysis), 단순회귀분석(Simple Regression), 그리고 다중회귀분석(Multiple Regression)을 통한 경로분석(Path Analysis)과 위계적 회귀분석(Hierarchical Regression Analysis)을 실시하였다. 이때 모든 통계치의 유의수준은 α=.05로 설정하였다. 이와 같은 절차와 방법을 통하여 얻어진 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 지역 연고지를 근거로 하는 프로축구 구단의 지역사회 기여도가 높을수록, 지역사회에서 인식하는 구단의 이미지 또한 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 프로축구 구단의 이미지가 좋을수록, 지역사회 거주민들의 구단에 대한 지지도가 높아지는 것으로 나타났다. 셋째, 프로축구 구단이 지역사회에 기여하는 가치가 클수록, 구단에 대한 지역사회의 구단 지지도도 높아지는 것으로 나타났다. 넷째, 프로축구 구단의 지역사회에 대한 기여도가 지역사회의 구단 지지도에 미치는 효과분석에서는 구단의 이미지를 통하는 경로보다는 직접적인 경로를 통하는 것이 더욱 효과적인 것으로 나타났다. 다섯째, 프로축구 구단의 소유형태에 따른 지역사회 기여도의 인식차이에서는 기업의 부서나 독립법인으로 운영되는 구단의 거주민들이 지역형 주식회사로 운영되는 구단보다 오락적 즐거움을 높게 인식하는 것으로 나타났다. 여섯째, 프로축구 구단의 지역 연고지 규모(인구수)에 따른 지역사회 기여도의 인식차이에서는 중도시가 대도시보다 지역사회 자부심이 높은 것으로 나타났으며, 오락적 즐거움 요인에서는 중도시와 소도시가 대도시의 집단보다 높게 인식하는 것으로 나타났다.핵심되는 말 : 지역사회 기여도, 구단 이미지, 구단 지지도
While twenty years passed since korea professional soccer was departed, korea professional soccer quantitatively․qualitatively have been much developed. However, within the framework of professional sport making profit for independent team operation, we must solve organizational problem which ...
While twenty years passed since korea professional soccer was departed, korea professional soccer quantitatively․qualitatively have been much developed. However, within the framework of professional sport making profit for independent team operation, we must solve organizational problem which professional soccer team had deficit operation with the support of parent company for development of professional soccer industry. Therefore, the purpose of this study was to enhance cognition which professional soccer team and community are partner for mutual development by analyzing relationship between community contribution value of professional soccer team and team loyalty of community inhabitant.Data was collected through internet questionnaires of internet research company and the subject of study were community inhabitants belonged to twelve professional soccer teams. Total samples answering to internet questionnaires were 4,652 data but 3,050 data were analyzed except data which didn't or trustless respond. Data was analyzed through Statistical Package for the Social Sciences(SPSS 12.0). To examine reliability and validity, Cronbach's α was calculated and exploratory factor analysis was performed. Also, frequency analysis, independent sample t-test and one-way ANOVA was performed. To examine research hypothesis, Pearson corelation analysis, simple regression, path analysis through multiple regression, and hierarchical regression analysis was performed. The level of significance was set up .05. The results of this study based on this procedures and method are as follows.Firstly, the result showed that the higher community contribution of professional soccer team based on region connection, the higher team image perceived in community.Secondly, the result showed that the better team image of professional soccer team, the higher team loyalty of community inhabitants.Thirdly, the result showed that the more community contribution value of professional soccer team, the higher team loyalty of community.Fourthly, in analysis on the effect of community contribution of professional soccer team on team loyalty of community, direct path was more efficient than team image path.Fifthly, in analysis on team loyalty perception of community by ownership type of professional soccer team, inhabitants of team operated station of company or independent incorporation higher perceived entertaining enjoyment than inhabitants of team operated stock company.Lastly, in analysis on community contribution perception by community connection size(population) of professional soccer team, middle city had higher level in self-conceit on community than big city, while small city and middle city had higher level in entertaining enjoyment than big city group.Key words : Community Contribution, Team Image, Team Loyalty
While twenty years passed since korea professional soccer was departed, korea professional soccer quantitatively․qualitatively have been much developed. However, within the framework of professional sport making profit for independent team operation, we must solve organizational problem which professional soccer team had deficit operation with the support of parent company for development of professional soccer industry. Therefore, the purpose of this study was to enhance cognition which professional soccer team and community are partner for mutual development by analyzing relationship between community contribution value of professional soccer team and team loyalty of community inhabitant.Data was collected through internet questionnaires of internet research company and the subject of study were community inhabitants belonged to twelve professional soccer teams. Total samples answering to internet questionnaires were 4,652 data but 3,050 data were analyzed except data which didn't or trustless respond. Data was analyzed through Statistical Package for the Social Sciences(SPSS 12.0). To examine reliability and validity, Cronbach's α was calculated and exploratory factor analysis was performed. Also, frequency analysis, independent sample t-test and one-way ANOVA was performed. To examine research hypothesis, Pearson corelation analysis, simple regression, path analysis through multiple regression, and hierarchical regression analysis was performed. The level of significance was set up .05. The results of this study based on this procedures and method are as follows.Firstly, the result showed that the higher community contribution of professional soccer team based on region connection, the higher team image perceived in community.Secondly, the result showed that the better team image of professional soccer team, the higher team loyalty of community inhabitants.Thirdly, the result showed that the more community contribution value of professional soccer team, the higher team loyalty of community.Fourthly, in analysis on the effect of community contribution of professional soccer team on team loyalty of community, direct path was more efficient than team image path.Fifthly, in analysis on team loyalty perception of community by ownership type of professional soccer team, inhabitants of team operated station of company or independent incorporation higher perceived entertaining enjoyment than inhabitants of team operated stock company.Lastly, in analysis on community contribution perception by community connection size(population) of professional soccer team, middle city had higher level in self-conceit on community than big city, while small city and middle city had higher level in entertaining enjoyment than big city group.Key words : Community Contribution, Team Image, Team Loyalty
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