메이크업은 그 시대의 문화를 반영하면서 자신을 더욱 아름답게 나타내고 인간의 심리적인 미적 가치를 표현하는 직접적인 방법으로 발전되어 왔다. 메이크업을 하는데 있어서 유행하는 색채나 유형들이 달라짐에 따라 연상되어지는 표현들이나 이미지가 많은 변화를 보이고 있다. 대체로 메이크업과 색채에 관한 국내외 선행연구들은 심리적인 측면에서 이미지나 인상을 평가하는 연구는 많았지만, 성격유형별에 따른 선호색상과 색채 이미지에 대한 연구는 다루지 않고 있다. 따라서 본 연구에서는 이미지 메이크업을 개발 할 수 있는 기초 자료를 제공하고자 문헌...
메이크업은 그 시대의 문화를 반영하면서 자신을 더욱 아름답게 나타내고 인간의 심리적인 미적 가치를 표현하는 직접적인 방법으로 발전되어 왔다. 메이크업을 하는데 있어서 유행하는 색채나 유형들이 달라짐에 따라 연상되어지는 표현들이나 이미지가 많은 변화를 보이고 있다. 대체로 메이크업과 색채에 관한 국내외 선행연구들은 심리적인 측면에서 이미지나 인상을 평가하는 연구는 많았지만, 성격유형별에 따른 선호색상과 색채 이미지에 대한 연구는 다루지 않고 있다. 따라서 본 연구에서는 이미지 메이크업을 개발 할 수 있는 기초 자료를 제공하고자 문헌을 통해 성격유형, 색채 이미지, 색채 심리의 개념을 이미지 계획 방법을 체계화 시켰으며 색채 심리에 나타난 색상을 수집하여 색채 이미지를 분석하였다. 그에 따른 선호 색상과 색채 이미지를 구분해 차이를 분석해 본 결과, 성격유형으로는 ESFJ(외향, 감각, 감정, 판단)유형이 전체의 10.0%로 가장 많은 비율을 차지하였다. 색채 이미지로는 외향형은 밝고 동적인 이미지를 선호하며 내향형은 어둡고 차분한 정적인 이미지를 선호하고 직관형과 감각형은 밝고 약한 이미지를 선호하며 감성형과 사고형은 부드럽고 밝고 귀엽고 활동적인 이미지를 선호하며, 판단형과 인식형은 귀엽고 은은한 이미지를 선호하는 것으로 나타났다. 이상에서 성격유형별로 선호색상과 이미지를 분석한 결과에 의하면 모든 유형에서 핑크색을 선호하는 것으로 나타났으며 선호계절 색상은 파스텔톤의 색으로 성격유형별로 동일하여 특별한 차이를 보이지 않았으나 색채이미지에는 차이를 보였다. 따라서 성격유형을 선호색상이나 선호계절색상에는 영향을 미치지 않으나 색채이미지에는 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 본 연구의 한계점은 메이크업 자극물을 직접 제시하지 않았고 선호색채와 색채이미지를 지금까지 선행연구에서 다루지 않았던 성격유형별로 나누었기 때문에 색상을 제한하여 확대해석하는데에는 신중을 기해야 할 것이다. 그러므로 앞으로의 연구에서는 다양한 색상과 톤을 변화시킨 실제 자극물을 가지고 메이크업과 색채심리에 미치는 영향을 다양하게 다룬 연구가 이루어져야 할 것이다.
메이크업은 그 시대의 문화를 반영하면서 자신을 더욱 아름답게 나타내고 인간의 심리적인 미적 가치를 표현하는 직접적인 방법으로 발전되어 왔다. 메이크업을 하는데 있어서 유행하는 색채나 유형들이 달라짐에 따라 연상되어지는 표현들이나 이미지가 많은 변화를 보이고 있다. 대체로 메이크업과 색채에 관한 국내외 선행연구들은 심리적인 측면에서 이미지나 인상을 평가하는 연구는 많았지만, 성격유형별에 따른 선호색상과 색채 이미지에 대한 연구는 다루지 않고 있다. 따라서 본 연구에서는 이미지 메이크업을 개발 할 수 있는 기초 자료를 제공하고자 문헌을 통해 성격유형, 색채 이미지, 색채 심리의 개념을 이미지 계획 방법을 체계화 시켰으며 색채 심리에 나타난 색상을 수집하여 색채 이미지를 분석하였다. 그에 따른 선호 색상과 색채 이미지를 구분해 차이를 분석해 본 결과, 성격유형으로는 ESFJ(외향, 감각, 감정, 판단)유형이 전체의 10.0%로 가장 많은 비율을 차지하였다. 색채 이미지로는 외향형은 밝고 동적인 이미지를 선호하며 내향형은 어둡고 차분한 정적인 이미지를 선호하고 직관형과 감각형은 밝고 약한 이미지를 선호하며 감성형과 사고형은 부드럽고 밝고 귀엽고 활동적인 이미지를 선호하며, 판단형과 인식형은 귀엽고 은은한 이미지를 선호하는 것으로 나타났다. 이상에서 성격유형별로 선호색상과 이미지를 분석한 결과에 의하면 모든 유형에서 핑크색을 선호하는 것으로 나타났으며 선호계절 색상은 파스텔톤의 색으로 성격유형별로 동일하여 특별한 차이를 보이지 않았으나 색채이미지에는 차이를 보였다. 따라서 성격유형을 선호색상이나 선호계절색상에는 영향을 미치지 않으나 색채이미지에는 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 본 연구의 한계점은 메이크업 자극물을 직접 제시하지 않았고 선호색채와 색채이미지를 지금까지 선행연구에서 다루지 않았던 성격유형별로 나누었기 때문에 색상을 제한하여 확대해석하는데에는 신중을 기해야 할 것이다. 그러므로 앞으로의 연구에서는 다양한 색상과 톤을 변화시킨 실제 자극물을 가지고 메이크업과 색채심리에 미치는 영향을 다양하게 다룬 연구가 이루어져야 할 것이다.
Make-up reflects the culture of that time to make one self more beautiful and is becoming a method to express one's internal and their psychological aesthetic value. When one puts on make up, the popular colors and patterns that are used are associated with the change in expression and image of that...
Make-up reflects the culture of that time to make one self more beautiful and is becoming a method to express one's internal and their psychological aesthetic value. When one puts on make up, the popular colors and patterns that are used are associated with the change in expression and image of that person. All of the country preceding researches regarding make-up and color evaluates that the image or an increase in the psychological side was many, but the researches didn't mention the color preferences that follow the type of personality and color image. Therefore, this research can offer the foundational data that makes it possible to develop a way to affect a project with type of personality, color image, and psychology of color. Then the research collected the color data that shows from the psychology of color and analysis of the color image. The result of categorizing made on their preferences of hue and color image, 10% of them were made up of ESFJ type of personality. Through the color images, the external characteristics present a bright and active image. internal characteristics present a dark and calm image. intuition and sense characteristics presents a sense of brightness and weakness. emotional and consideration characteristics creates a sensitively soft, cute and active image, and the judgmental and congnition characters present a cute and delicate image. After all these analysis result of the preferences in color by type of their personality and color image, it shows that preference in color was a pink for all types of group, Also the preference color by season most like the groups of all types personalities but it shows little difference at color image. Therefore, we find out the preference color or the preference color by season doesn't effect to all types of group but it does effect to color image. Some points that the research failed to present was the use of irritant chemicals in make-up. It tried to group the preferences in color and hue by type of personality unlike the preceding researches, therefore, we have to make a limitation for color and be more careful at the extension of analysis Therefore we need to complete the research of irritant chemicals in make -up and psychology of color with using changed variety of color and tone. Also how they effect the make-up and psychology of color.
Make-up reflects the culture of that time to make one self more beautiful and is becoming a method to express one's internal and their psychological aesthetic value. When one puts on make up, the popular colors and patterns that are used are associated with the change in expression and image of that person. All of the country preceding researches regarding make-up and color evaluates that the image or an increase in the psychological side was many, but the researches didn't mention the color preferences that follow the type of personality and color image. Therefore, this research can offer the foundational data that makes it possible to develop a way to affect a project with type of personality, color image, and psychology of color. Then the research collected the color data that shows from the psychology of color and analysis of the color image. The result of categorizing made on their preferences of hue and color image, 10% of them were made up of ESFJ type of personality. Through the color images, the external characteristics present a bright and active image. internal characteristics present a dark and calm image. intuition and sense characteristics presents a sense of brightness and weakness. emotional and consideration characteristics creates a sensitively soft, cute and active image, and the judgmental and congnition characters present a cute and delicate image. After all these analysis result of the preferences in color by type of their personality and color image, it shows that preference in color was a pink for all types of group, Also the preference color by season most like the groups of all types personalities but it shows little difference at color image. Therefore, we find out the preference color or the preference color by season doesn't effect to all types of group but it does effect to color image. Some points that the research failed to present was the use of irritant chemicals in make-up. It tried to group the preferences in color and hue by type of personality unlike the preceding researches, therefore, we have to make a limitation for color and be more careful at the extension of analysis Therefore we need to complete the research of irritant chemicals in make -up and psychology of color with using changed variety of color and tone. Also how they effect the make-up and psychology of color.
주제어
#성격유형 색채이미지 색상선호도 선호색상
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.