본 논문은 슈베르트(Franz Peter Schubert; 1797~1828) 피아노 소나타 중에서 후기에 작곡된 D.960 B^(♭)장조에 관해 연구한 것이다. 이 연구는 소나타의 시대적인 배경과 특징을 분석 연구하여 작곡가의 의도대로 연주하는데 도움이 되는 것을 목적으로 한다. 이 소나타는 고전소나타 형식을 크게 벗어나지 않고 있다. 즉, 제1악장은 소나타 알레그로 형식, 2악장은 가요형식, 3악장은 스케르쪼, 4악장은 변형된 론도소나타의 4악장 구조로 짜여있다. 그의 소나타는 고전주의적 소나타형식에 근거를 두고 있으나, 초기...
본 논문은 슈베르트(Franz Peter Schubert; 1797~1828) 피아노 소나타 중에서 후기에 작곡된 D.960 B^(♭)장조에 관해 연구한 것이다. 이 연구는 소나타의 시대적인 배경과 특징을 분석 연구하여 작곡가의 의도대로 연주하는데 도움이 되는 것을 목적으로 한다. 이 소나타는 고전소나타 형식을 크게 벗어나지 않고 있다. 즉, 제1악장은 소나타 알레그로 형식, 2악장은 가요형식, 3악장은 스케르쪼, 4악장은 변형된 론도소나타의 4악장 구조로 짜여있다. 그의 소나타는 고전주의적 소나타형식에 근거를 두고 있으나, 초기 낭만주의자로서 작곡자의 주관적인 변형 내지는 응용이 보여지고 있다. 한예로 고전주의 소나타의 1악장에서는 제1주제와 제2주제의 조성관계는 으뜸조와 딸림조로 이루어지나, 본 소나타에서는 그 원칙을 벗어나고 있는데, 제2주제의 조성은 딸림조가 아닌 원격조인 f^(#)단조로 이루어져 있다. 멜로디에 있어서는 고전소나타에서 볼 수 있는 모티브적 구성보다 순차적인 진행에 의한 서정적이며 긴 선율로 이루어져 있다. 길게 연장된 이 선율은 불규칙한 프레이즈로 구성되어 있고 반복적 사용이 빈번히 보여지는데 이러한 경우 반주패턴이나 화성 혹은 동형진행을 통해 변화를 보여준다. 또한, 고전주의 소나타에서 볼 수 있는 기능적 화성에 의한 조바꿈보다는 색채적인 변화를 위해 전조를 많이 사용하였다. 이와 같이 전통적인 소나타 형식의 틀 위에 슈베르트만의 자유롭고 주관적인 표현은 낭만주의를 열어 가는 시점에서 피아노 소나타의 또 다른 양식을 보여준다 하겠다.
본 논문은 슈베르트(Franz Peter Schubert; 1797~1828) 피아노 소나타 중에서 후기에 작곡된 D.960 B^(♭)장조에 관해 연구한 것이다. 이 연구는 소나타의 시대적인 배경과 특징을 분석 연구하여 작곡가의 의도대로 연주하는데 도움이 되는 것을 목적으로 한다. 이 소나타는 고전소나타 형식을 크게 벗어나지 않고 있다. 즉, 제1악장은 소나타 알레그로 형식, 2악장은 가요형식, 3악장은 스케르쪼, 4악장은 변형된 론도소나타의 4악장 구조로 짜여있다. 그의 소나타는 고전주의적 소나타형식에 근거를 두고 있으나, 초기 낭만주의자로서 작곡자의 주관적인 변형 내지는 응용이 보여지고 있다. 한예로 고전주의 소나타의 1악장에서는 제1주제와 제2주제의 조성관계는 으뜸조와 딸림조로 이루어지나, 본 소나타에서는 그 원칙을 벗어나고 있는데, 제2주제의 조성은 딸림조가 아닌 원격조인 f^(#)단조로 이루어져 있다. 멜로디에 있어서는 고전소나타에서 볼 수 있는 모티브적 구성보다 순차적인 진행에 의한 서정적이며 긴 선율로 이루어져 있다. 길게 연장된 이 선율은 불규칙한 프레이즈로 구성되어 있고 반복적 사용이 빈번히 보여지는데 이러한 경우 반주패턴이나 화성 혹은 동형진행을 통해 변화를 보여준다. 또한, 고전주의 소나타에서 볼 수 있는 기능적 화성에 의한 조바꿈보다는 색채적인 변화를 위해 전조를 많이 사용하였다. 이와 같이 전통적인 소나타 형식의 틀 위에 슈베르트만의 자유롭고 주관적인 표현은 낭만주의를 열어 가는 시점에서 피아노 소나타의 또 다른 양식을 보여준다 하겠다.
Comparing to the other Romantic composers, Schubert composed many piano sonatas during his short life. Among his 23 sonatas which composed from 1815 to 1828, 11 sonatas were finished. His sonatas were not recognized much during his life and the other works except 3 sonatas were published after his d...
Comparing to the other Romantic composers, Schubert composed many piano sonatas during his short life. Among his 23 sonatas which composed from 1815 to 1828, 11 sonatas were finished. His sonatas were not recognized much during his life and the other works except 3 sonatas were published after his death. The sonatas of Schubert can be divided in three periods by characteristics. In his early sonatas (1817~1819), his own musical styles are developed, but lyrical characteristics are not yet found. Middle period sonatas (1823~1826), show the apart from the motivic development of Beethoven and settle schubert's own musical style by well constructed sturctures. In his late sonatas (1828),schubert shows more lyrical characteristics and active harmonic progression. In the beginning section of the first movement, the first subject modulates and developes to a new melody. In the second movement, C^(#)-major key- Scheme dominates. In this slow movement, the religious poetic melody and an effective use of harmony is emphasized. Scherzo, the third movement, shows that he was influenced by Beethoven in development of various harmonies The fourth movement, Allegro, is started with the dominant of C-minor and Beethoven's influence is also could be found. The prime element of this sonata is the lyrical and lengthy of the subject. His adventurous and dramatic melody treatment in his long subject and rhythmic expression shows effectively his efforts to develop piano sound. Through the entire composition the modulation and the repeated rhythmic production represent the typical Schuberts own romanticism. His piano sonatas are important inheritances of piano substances of 19th century uniquely harmonizing with romantic expression and sonata form.
Comparing to the other Romantic composers, Schubert composed many piano sonatas during his short life. Among his 23 sonatas which composed from 1815 to 1828, 11 sonatas were finished. His sonatas were not recognized much during his life and the other works except 3 sonatas were published after his death. The sonatas of Schubert can be divided in three periods by characteristics. In his early sonatas (1817~1819), his own musical styles are developed, but lyrical characteristics are not yet found. Middle period sonatas (1823~1826), show the apart from the motivic development of Beethoven and settle schubert's own musical style by well constructed sturctures. In his late sonatas (1828),schubert shows more lyrical characteristics and active harmonic progression. In the beginning section of the first movement, the first subject modulates and developes to a new melody. In the second movement, C^(#)-major key- Scheme dominates. In this slow movement, the religious poetic melody and an effective use of harmony is emphasized. Scherzo, the third movement, shows that he was influenced by Beethoven in development of various harmonies The fourth movement, Allegro, is started with the dominant of C-minor and Beethoven's influence is also could be found. The prime element of this sonata is the lyrical and lengthy of the subject. His adventurous and dramatic melody treatment in his long subject and rhythmic expression shows effectively his efforts to develop piano sound. Through the entire composition the modulation and the repeated rhythmic production represent the typical Schuberts own romanticism. His piano sonatas are important inheritances of piano substances of 19th century uniquely harmonizing with romantic expression and sonata form.
주제어
#Schubert, Franz Peter piano sonata 슈베르트 악장 피아노 소나타
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.