오늘날의 소비자는 물질적 풍요와 생활수준의 향상으로 독자적인 가치를 지닌 생활양식을 추구하고 싶어한다. 기술의 발달과 정보의 홍수 속에서 과거의 기능을 중심으로 구매하던 소비행동은 소비자가 추구하는 이미지와 편리함, 쾌적함에 따라 선택되어지는 감성중시의 경향으로 확대되어가고 있다. 이러한 변화에 따라 유통환경도 소비자의 다양한 욕구를 충족시키는 차별화된 소비공간을 창출해 내어야 하며 감성적, 관계적 체험을 중요한 요소로 활용해야 한다. 판매증진을 위한 가장 효과적인 전략인 VMD는 매장전체를 같은 이미지로 전달시켜 점포의 ...
오늘날의 소비자는 물질적 풍요와 생활수준의 향상으로 독자적인 가치를 지닌 생활양식을 추구하고 싶어한다. 기술의 발달과 정보의 홍수 속에서 과거의 기능을 중심으로 구매하던 소비행동은 소비자가 추구하는 이미지와 편리함, 쾌적함에 따라 선택되어지는 감성중시의 경향으로 확대되어가고 있다. 이러한 변화에 따라 유통환경도 소비자의 다양한 욕구를 충족시키는 차별화된 소비공간을 창출해 내어야 하며 감성적, 관계적 체험을 중요한 요소로 활용해야 한다. 판매증진을 위한 가장 효과적인 전략인 VMD는 매장전체를 같은 이미지로 전달시켜 점포의 아이덴티티를 확립하는 감성자극의 통합적 마케팅 커뮤니케이션으로의 수단이다. 현대의 판매환경에서 경쟁력을 강화하기 위해서는 소비자의 라이프스타일을 파악하고 소비자의 욕구를 정확히 읽어내어 과학적이고 체계적인 VMD계획을 시행해야 한다. 본 연구는 이러한 전략적 VMD를 이루기 위한 구성요소로서 POP디자인은 소비자와의 직접적 접촉으로 지각적 자극과 함께 이미지차별화로 구매를 유도해 낼 수 있는 효용성이 높다고 평가되므로, 인간의 감성을 POP에 적용하여 디자인에 활용할 수 있는 방법을 모색해보고자 한다. 이제 POP디자인도 대중을 대상으로 한 일방적 커뮤니케이션에서 개인의 감성을 중시하며 상호소통을 이룰 수 있게 하는 소비자 지향의 POP로 전환되어져야 한다. 이러한 요구에 대처하기 위해서는 POP디자이너의 주관적 판단이 아닌, 소비자의 감성기호에 따른 POP의 제작이 이루어져야 하며, 세부적으로 감성마케팅법의 적용에 따른 표현이 요구된다. 또한 소비자의 감성을 어떻게 자극하고 그 느낌의 장을 어떻게 제공할 것인가를 생각하면서 소비자를 위한 POP디자인에 접근해 갈 수 있는 방향으로 나아가야 할 것이다.
오늘날의 소비자는 물질적 풍요와 생활수준의 향상으로 독자적인 가치를 지닌 생활양식을 추구하고 싶어한다. 기술의 발달과 정보의 홍수 속에서 과거의 기능을 중심으로 구매하던 소비행동은 소비자가 추구하는 이미지와 편리함, 쾌적함에 따라 선택되어지는 감성중시의 경향으로 확대되어가고 있다. 이러한 변화에 따라 유통환경도 소비자의 다양한 욕구를 충족시키는 차별화된 소비공간을 창출해 내어야 하며 감성적, 관계적 체험을 중요한 요소로 활용해야 한다. 판매증진을 위한 가장 효과적인 전략인 VMD는 매장전체를 같은 이미지로 전달시켜 점포의 아이덴티티를 확립하는 감성자극의 통합적 마케팅 커뮤니케이션으로의 수단이다. 현대의 판매환경에서 경쟁력을 강화하기 위해서는 소비자의 라이프스타일을 파악하고 소비자의 욕구를 정확히 읽어내어 과학적이고 체계적인 VMD계획을 시행해야 한다. 본 연구는 이러한 전략적 VMD를 이루기 위한 구성요소로서 POP디자인은 소비자와의 직접적 접촉으로 지각적 자극과 함께 이미지차별화로 구매를 유도해 낼 수 있는 효용성이 높다고 평가되므로, 인간의 감성을 POP에 적용하여 디자인에 활용할 수 있는 방법을 모색해보고자 한다. 이제 POP디자인도 대중을 대상으로 한 일방적 커뮤니케이션에서 개인의 감성을 중시하며 상호소통을 이룰 수 있게 하는 소비자 지향의 POP로 전환되어져야 한다. 이러한 요구에 대처하기 위해서는 POP디자이너의 주관적 판단이 아닌, 소비자의 감성기호에 따른 POP의 제작이 이루어져야 하며, 세부적으로 감성마케팅법의 적용에 따른 표현이 요구된다. 또한 소비자의 감성을 어떻게 자극하고 그 느낌의 장을 어떻게 제공할 것인가를 생각하면서 소비자를 위한 POP디자인에 접근해 갈 수 있는 방향으로 나아가야 할 것이다.
Consumers like to pursue the lifestyle that takes a peculiar value with the improved material abundance and standard of living. With technological development and the flood of information, their past consumption behavior of function-centered purchase has been expanded to the emotion-centered purchas...
Consumers like to pursue the lifestyle that takes a peculiar value with the improved material abundance and standard of living. With technological development and the flood of information, their past consumption behavior of function-centered purchase has been expanded to the emotion-centered purchase made in accordance with the image, easiness and comfortableness consumers pursue. In keeping with these changes, the distributional environment should create the differentiated consumption space that can meet consumers' diverse needs and make practical use of emotional and relational experiences as an important element. Visual merchandising(VMD) as the most effective strategy to sales promotion is the means for integrated marketing communication of emotional stimulus to establish the identity of the store by conveying to customers the whole store with the same image. It is necessary to grasp consumers' lifestyle, identify consumers' needs and implement the scientific and systematic VMD plan in order to reinforce competitiveness in the contemporary sales environment. POP design as the component element to achieve this strategic VMD is evaluated to be efficient in that it can induce consumers to purchase products or services with the differentiation of the image with perceptional stimulus through the direct contact with consumers. Therefore, this study attempted to consider the plan to apply human emotions to the point of purchase(POP) and make practical use of it in design. Now, POP design should be transformed into the consumer-oriented POP that places an emphasis on individual emotions in one-way communication for the public at large and enables consumers to have mutual communication. To cope with this demand, it is necessary to produce POP in accordance with consumers' emotional tastes, not with POP designers' subjective judgement. The expressive techniques are required that are well-suited to the application of the emotional marketing method in detail. And thinking how to stimulate consumers' emotions and provide them with the arena for its feeling, it is necessary to proceed in a direction of approaching the POP design for consumers.
Consumers like to pursue the lifestyle that takes a peculiar value with the improved material abundance and standard of living. With technological development and the flood of information, their past consumption behavior of function-centered purchase has been expanded to the emotion-centered purchase made in accordance with the image, easiness and comfortableness consumers pursue. In keeping with these changes, the distributional environment should create the differentiated consumption space that can meet consumers' diverse needs and make practical use of emotional and relational experiences as an important element. Visual merchandising(VMD) as the most effective strategy to sales promotion is the means for integrated marketing communication of emotional stimulus to establish the identity of the store by conveying to customers the whole store with the same image. It is necessary to grasp consumers' lifestyle, identify consumers' needs and implement the scientific and systematic VMD plan in order to reinforce competitiveness in the contemporary sales environment. POP design as the component element to achieve this strategic VMD is evaluated to be efficient in that it can induce consumers to purchase products or services with the differentiation of the image with perceptional stimulus through the direct contact with consumers. Therefore, this study attempted to consider the plan to apply human emotions to the point of purchase(POP) and make practical use of it in design. Now, POP design should be transformed into the consumer-oriented POP that places an emphasis on individual emotions in one-way communication for the public at large and enables consumers to have mutual communication. To cope with this demand, it is necessary to produce POP in accordance with consumers' emotional tastes, not with POP designers' subjective judgement. The expressive techniques are required that are well-suited to the application of the emotional marketing method in detail. And thinking how to stimulate consumers' emotions and provide them with the arena for its feeling, it is necessary to proceed in a direction of approaching the POP design for consumers.
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