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VMD혜택이 방문의도에 미치는 영향에 있어 소비자의 조절초점 역할 연구
The effects of consumers' regulatory focus on the relationship between visiting intention and VMD benefits 원문보기

경영과 정보연구 = Management & information systems review, v.33 no.1, 2014년, pp.263 - 278  

서용한 (울산과학대학교 유통경영과)

초록
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상품 품질의 격차가 줄어들면서 소비자의 쇼핑경험을 결정하는데 점포 VMD가 핵심 차별요소가 되고 있다. 기존 점포 VMD연구가 점포관리자에게 많은 전략적 통찰력을 제공하고 있지만 같은 점포환경에서도 소비자마다 쇼핑경험이 다르게 나타나는 원인에 대한 해답을 제공하지 못하고 있다. 본 연구는 기존 연구의 갭을 해소하여 소비자 조절초점 이론을 적용하여 쇼핑환경과 소비행동간 관계를 규명하는데 초점을 맞추고 있다. 실증연구결과, 향상초점 성향의 소비자는 VMD의 실용적 혜택보다는 쾌락적 혜택이 점포방문의도에 더 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 반해 예방초점 소비자는 VMD의 쾌락적 혜택보다는 실용적 혜택이 점포방문의도에 더 민감하게 반응하는 것으로 조사되었다. 본 연구결과는 점포관리자의 VMD 전략이나 포지셔닝 전략을 수립하는데 실무적 시사점을 제공한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of our research was to understand the effect of consumers' regulatory focus (i.e., promotion focused vs. prevention focused) on their evaluation of clothing store's VMD and store visiting intention. The results showed that the hedonic and utilitarian benefits of store VMD have significan...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • In this questionnaire, it is focused on finding how participants feel about a store VMD after its shopping in a casual wear store. In the following pages, it will be read about the questions that describes your needs, attributes of a store VMD, and subsequent visiting intention.
  • The aim of this study is to prove that it is sufficient if the store VMD benefits match the consumers’ regulatory focus to influence their store visiting intention.
  • Thus, the purpose of our research was to understand the effect of consumers’ regulatory focus (i.e., promotion focused vs. prevention focused) on their evaluation of clothing store’s VMD and store visiting intention.

가설 설정

  • Hypothesis 1: Both VMD utilitarian benefits and hedonic benefits will have a positive influence on visiting intention with the store.
  • Hypothesis 2: For promotion-focused consumers, VMD hedonic benefits will have a stronger influence on visiting intention with the store than will VMD utilitarian benefits.
  • Hypothesis 3: For prevention-focused consumers, VMD utilitarian benefits will have a stronger influence on visiting intention with the store than will VMD hedonic benefits.
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