두 세기에 걸쳐 고전적인 음악양식을 완성하고 낭만파 음악의 선구자적인 역할을 한 L. v. Beethoven은 음악사상 독창적인 음악 문화의 새로운 영역을 개척한 작곡가로서 중요시 되어왔다. 본 논문은 그의 많은 가곡 중 연가곡으로써 효시적인 역할을 한 『An die ferne Geliebte op.98』을 중심으로 피아노 반주와 성악과의 연주법을 연구하였다. 『An die ferne Geliebte』는 6 개의 곡을 하나의 곡으로 연결시킨 연가곡으로, 연인에 대한 그리움을 아름다운 선율과 서정적인 정서로 승화시킨 작품이다. 이 ...
두 세기에 걸쳐 고전적인 음악양식을 완성하고 낭만파 음악의 선구자적인 역할을 한 L. v. Beethoven은 음악사상 독창적인 음악 문화의 새로운 영역을 개척한 작곡가로서 중요시 되어왔다. 본 논문은 그의 많은 가곡 중 연가곡으로써 효시적인 역할을 한 『An die ferne Geliebte op.98』을 중심으로 피아노 반주와 성악과의 연주법을 연구하였다. 『An die ferne Geliebte』는 6 개의 곡을 하나의 곡으로 연결시킨 연가곡으로, 연인에 대한 그리움을 아름다운 선율과 서정적인 정서로 승화시킨 작품이다. 이 작품에서 가장 큰 특징은 베토벤이 시를 중요시하며 반주를 하나의 연주로 독립시켰다는 점이다. 곡의 형식은 전 6곡이 유절가곡형식과 세도막 형식, 시의 내용에 따라 변주되는 변주 유절가곡의 형식을 취하고 있다. 제1곡은 5절에 걸쳐 나타나는 노래 선율에 있어 피아노 반주부가 다양한 형태로 변화한다. 이 곡을 시작으로 연결되는 제2곡은 조성의 변화와 함께 피아노 반주부가 독백의 형식을 취하는 것이 특징적이고 많은 변화화음의 사용과 함께 경쾌한 움직임을 갖는 제3곡은 셋잇단음표와 붓점리듬의 표현이 다채롭게 진행된다. 제4곡은 반복되는 노래선율을 피아노 반주와 연결시킨 것이 특징이고, 제5곡과 제6곡의 진행은 피아노 반주의 기교적인 면이 두드러지며 제1곡을 재현하며 통일성있게 곡을 마무리하는 것이 특징이다. 전 곡을 세분화하여 연구하여 본 결과, 각 곡들은 반복적인 흐름과 변주되는 모습이 피아노 반주부와 함께 나타나며, 전 곡을 시의 운율과 함께 통일성 있게 연계시 킨다는 것을 발견하였고, 선율은 단순한 진행으로 과감한 전조와 많은 변화화음이 사용되었다. 곡의 흐름은 시의 내용에 충실하며 피아노 반주가 독립적인 모습으로 조화를 이루고 있는 것이 특징으로 보여진다. 이와 같이 베토벤의 『An die ferne Geliebte』를 시작으로 가곡의 발전은 낭만주의 예술가곡으로 정착되었고 이러한 위치는 그의 음악사적 업적에서 비롯됨을 알 수 있었다. 따라서 베토벤의 연가곡『An die ferne Geliebte』는 서정적이며 섬세한 표현을 주로 하는 예술가곡에서의 전환점을 이루었다고 볼 수 있으며, 시의 선율적인 흐름과 피아노 반주가 서로 연관성을 가지고 수준 높은 예술가곡으로서 낭만주의가곡의 새로운 길을 열었다는 점에서 큰 의의를 가진다.
두 세기에 걸쳐 고전적인 음악양식을 완성하고 낭만파 음악의 선구자적인 역할을 한 L. v. Beethoven은 음악사상 독창적인 음악 문화의 새로운 영역을 개척한 작곡가로서 중요시 되어왔다. 본 논문은 그의 많은 가곡 중 연가곡으로써 효시적인 역할을 한 『An die ferne Geliebte op.98』을 중심으로 피아노 반주와 성악과의 연주법을 연구하였다. 『An die ferne Geliebte』는 6 개의 곡을 하나의 곡으로 연결시킨 연가곡으로, 연인에 대한 그리움을 아름다운 선율과 서정적인 정서로 승화시킨 작품이다. 이 작품에서 가장 큰 특징은 베토벤이 시를 중요시하며 반주를 하나의 연주로 독립시켰다는 점이다. 곡의 형식은 전 6곡이 유절가곡형식과 세도막 형식, 시의 내용에 따라 변주되는 변주 유절가곡의 형식을 취하고 있다. 제1곡은 5절에 걸쳐 나타나는 노래 선율에 있어 피아노 반주부가 다양한 형태로 변화한다. 이 곡을 시작으로 연결되는 제2곡은 조성의 변화와 함께 피아노 반주부가 독백의 형식을 취하는 것이 특징적이고 많은 변화화음의 사용과 함께 경쾌한 움직임을 갖는 제3곡은 셋잇단음표와 붓점리듬의 표현이 다채롭게 진행된다. 제4곡은 반복되는 노래선율을 피아노 반주와 연결시킨 것이 특징이고, 제5곡과 제6곡의 진행은 피아노 반주의 기교적인 면이 두드러지며 제1곡을 재현하며 통일성있게 곡을 마무리하는 것이 특징이다. 전 곡을 세분화하여 연구하여 본 결과, 각 곡들은 반복적인 흐름과 변주되는 모습이 피아노 반주부와 함께 나타나며, 전 곡을 시의 운율과 함께 통일성 있게 연계시 킨다는 것을 발견하였고, 선율은 단순한 진행으로 과감한 전조와 많은 변화화음이 사용되었다. 곡의 흐름은 시의 내용에 충실하며 피아노 반주가 독립적인 모습으로 조화를 이루고 있는 것이 특징으로 보여진다. 이와 같이 베토벤의 『An die ferne Geliebte』를 시작으로 가곡의 발전은 낭만주의 예술가곡으로 정착되었고 이러한 위치는 그의 음악사적 업적에서 비롯됨을 알 수 있었다. 따라서 베토벤의 연가곡『An die ferne Geliebte』는 서정적이며 섬세한 표현을 주로 하는 예술가곡에서의 전환점을 이루었다고 볼 수 있으며, 시의 선율적인 흐름과 피아노 반주가 서로 연관성을 가지고 수준 높은 예술가곡으로서 낭만주의가곡의 새로운 길을 열었다는 점에서 큰 의의를 가진다.
L. v. Beethoven who completed classical music style through two centuries and did the leading role of the romantic music has been thought as a composer who has developed a new field of music culture in the history of music. In this study, I researched for performing method of vocal music with a pian...
L. v. Beethoven who completed classical music style through two centuries and did the leading role of the romantic music has been thought as a composer who has developed a new field of music culture in the history of music. In this study, I researched for performing method of vocal music with a piano accompaniment focusing on his initiative song cycle, 『An die ferne Geliebte op.98』 among many of his lieder. 『An die ferne Geliebte』has 6 songs which are connected each others. Each song has yearning for a lover with beautiful melody and lyric emotion. The greatest characteristic of this work is that Beethoven made piano accompaniment independent as a musical performance, attaching great importance to poems. In musical form of this work, all of 6 songs take Strophenlied forms, three part form, and variation Strophenlied form, playing a variation according to contents of poems. The first music shows various change in piano accompaniment according to melody of songs composed of 5 clauses. Characteristic of the second music connected to this one is that its composition changes and the piano accompaniment is in monolog. And in the third music with a lot of altered chords and rhythmical movement, triplet and trochee rhythm are expressed variously. Characteristic of the fourth music is connection of repeated melody with a piano accompaniment. The fifth and sixth show outstanding techniques of a piano accompaniment and finish the work by repeating the first music. As the result of studying the work by subdividing the whole parts, I found that each music appears with a piano accompaniment according to repetitive flow and variation and all parts make unific connection together with poetic rhythms; melody is simply proceeded, using resolute modulations and many altered chord. Flow of the music is faithful to the contents of poems, harmonizing with a piano accompaniment. With start of Beethoven's 『An die ferne Geliebte』, a lied was firmly developed to a romantic artistic lied and we can see that such result was thanks to his contribution in the music history. Accordingly we can see that Beethoven's song cycle 『An die ferne Geliebte』became a turning point for high quality artistic lieder with lyric and delicate expressions mainly where poetic melody and a piano accompaniment are mutually connected. It has great meaning in the point that it has opened a new way for romantic lieder.
L. v. Beethoven who completed classical music style through two centuries and did the leading role of the romantic music has been thought as a composer who has developed a new field of music culture in the history of music. In this study, I researched for performing method of vocal music with a piano accompaniment focusing on his initiative song cycle, 『An die ferne Geliebte op.98』 among many of his lieder. 『An die ferne Geliebte』has 6 songs which are connected each others. Each song has yearning for a lover with beautiful melody and lyric emotion. The greatest characteristic of this work is that Beethoven made piano accompaniment independent as a musical performance, attaching great importance to poems. In musical form of this work, all of 6 songs take Strophenlied forms, three part form, and variation Strophenlied form, playing a variation according to contents of poems. The first music shows various change in piano accompaniment according to melody of songs composed of 5 clauses. Characteristic of the second music connected to this one is that its composition changes and the piano accompaniment is in monolog. And in the third music with a lot of altered chords and rhythmical movement, triplet and trochee rhythm are expressed variously. Characteristic of the fourth music is connection of repeated melody with a piano accompaniment. The fifth and sixth show outstanding techniques of a piano accompaniment and finish the work by repeating the first music. As the result of studying the work by subdividing the whole parts, I found that each music appears with a piano accompaniment according to repetitive flow and variation and all parts make unific connection together with poetic rhythms; melody is simply proceeded, using resolute modulations and many altered chord. Flow of the music is faithful to the contents of poems, harmonizing with a piano accompaniment. With start of Beethoven's 『An die ferne Geliebte』, a lied was firmly developed to a romantic artistic lied and we can see that such result was thanks to his contribution in the music history. Accordingly we can see that Beethoven's song cycle 『An die ferne Geliebte』became a turning point for high quality artistic lieder with lyric and delicate expressions mainly where poetic melody and a piano accompaniment are mutually connected. It has great meaning in the point that it has opened a new way for romantic lieder.
주제어
#피아노반주 성악 앙상블 연주법
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.