바이엘
피아노의 연주기술을 습득하고 기교상의 어려움을 극복하기 위해 연습곡을 사용하게 되는데, 음악을 표현하는데 중요한 역할을 하는 테크닉의 연마는 기초 교육에서부터 꾸준하게 교육되어야 한다. 현재 국내 피아노 학원에서는 보통 하논과 체르니 연습곡을 기본교재로 사용하는 것이 일반적이며, 피슈나, 부르크뮐러의 연습곡도 곁들여 사용하고 있다. 특히 피아노 교육의 입문서로 바이엘 교재가 교과서와 같은 역할을 담당하고, 체르니의 진도여하가 피아노 실력의 척도로 인식될만큼 현재 국내에서 사용하고 있는 기초 테크닉 교재의 선정은 다양하지 못하다. 그러므로 우선 문헌을 통해 테크닉의 발전과 연습곡의 역사에 관해 알아보고 시대 순으로 서양의 연습곡 교재 목록을 작성하였다. 또한 국내에 출판된 테크닉 교재를 조사하여 교재 선정 시에 도움이 되게 하였다. 그리고 문헌과 조사를 통해 살펴본 테크닉 교재가 현실적으로는 어떻게 사용되고 있는지를 알아보기 위해 부산지역 피아노 학원 교사 55명을 대상으로 설문조사를 하였다. 이 설문조사를 통해 현재 부산지역 피아노 학원에서 사용되고 있는 기초 테크닉 교재의 선호도와 새로운 교재의 인지도 그리고 현장에서 쓰이고 있는 교재의 종류를 알 수 있었다. 대다수의 학원에서는 손가락 훈련의 교재로 하논-체르니-부르크뮐러를 사용하고 있었지만 많은 교사들은 새로운 연습곡으로 지도할 의향이 있는 것으로 나타났다. 그렇지만 교사들의 대부분은 교재의 대한 정보가 부족하고 시중에 나와있는 교재 또한 다양하지 않다고 응답하여 문제점이 있음을 알 수 있다. 그래서 구체적 대안으로 몇 가지를 제시 하고자 한다. 먼저 교사들은 항상 새로운 교재에 관심을 가지면서 음악적인 내용이 있는 테크닉교재를 선정하도록 하여 학생들이 흥미를 잃지 않도록 하여야 하며, 적극적으로 재교육 프로그램에 참여하는 등의 배우는 노력을 하지 않으면 안 될 것이다. 또한 우리나라 학생들을 위한 독창적이고 다양한 스타일의 기초 테크닉 교재가 개발되어 교재의 다양화에 앞장서야 할 것이다.
피아노의 연주기술을 습득하고 기교상의 어려움을 극복하기 위해 연습곡을 사용하게 되는데, 음악을 표현하는데 중요한 역할을 하는 테크닉의 연마는 기초 교육에서부터 꾸준하게 교육되어야 한다. 현재 국내 피아노 학원에서는 보통 하논과 체르니 연습곡을 기본교재로 사용하는 것이 일반적이며, 피슈나, 부르크뮐러의 연습곡도 곁들여 사용하고 있다. 특히 피아노 교육의 입문서로 바이엘 교재가 교과서와 같은 역할을 담당하고, 체르니의 진도여하가 피아노 실력의 척도로 인식될만큼 현재 국내에서 사용하고 있는 기초 테크닉 교재의 선정은 다양하지 못하다. 그러므로 우선 문헌을 통해 테크닉의 발전과 연습곡의 역사에 관해 알아보고 시대 순으로 서양의 연습곡 교재 목록을 작성하였다. 또한 국내에 출판된 테크닉 교재를 조사하여 교재 선정 시에 도움이 되게 하였다. 그리고 문헌과 조사를 통해 살펴본 테크닉 교재가 현실적으로는 어떻게 사용되고 있는지를 알아보기 위해 부산지역 피아노 학원 교사 55명을 대상으로 설문조사를 하였다. 이 설문조사를 통해 현재 부산지역 피아노 학원에서 사용되고 있는 기초 테크닉 교재의 선호도와 새로운 교재의 인지도 그리고 현장에서 쓰이고 있는 교재의 종류를 알 수 있었다. 대다수의 학원에서는 손가락 훈련의 교재로 하논-체르니-부르크뮐러를 사용하고 있었지만 많은 교사들은 새로운 연습곡으로 지도할 의향이 있는 것으로 나타났다. 그렇지만 교사들의 대부분은 교재의 대한 정보가 부족하고 시중에 나와있는 교재 또한 다양하지 않다고 응답하여 문제점이 있음을 알 수 있다. 그래서 구체적 대안으로 몇 가지를 제시 하고자 한다. 먼저 교사들은 항상 새로운 교재에 관심을 가지면서 음악적인 내용이 있는 테크닉교재를 선정하도록 하여 학생들이 흥미를 잃지 않도록 하여야 하며, 적극적으로 재교육 프로그램에 참여하는 등의 배우는 노력을 하지 않으면 안 될 것이다. 또한 우리나라 학생들을 위한 독창적이고 다양한 스타일의 기초 테크닉 교재가 개발되어 교재의 다양화에 앞장서야 할 것이다.
Etudes are used to acquire piano techniques and to overcome the technical difficulties, so training for techniques which plays a central part in expressing music must be educated assiduously from the beginning. Piano institutes in Korea is dealing with Hanon and Czerny as fundamental etude texts, an...
Etudes are used to acquire piano techniques and to overcome the technical difficulties, so training for techniques which plays a central part in expressing music must be educated assiduously from the beginning. Piano institutes in Korea is dealing with Hanon and Czerny as fundamental etude texts, and Pischna and Brugmu¨ller are also used along with them. Given that Beyer is recognized as an indispensible textbook for the introduction to piano education, and that the process of Czerny etude is an indicator to the piano-performing ability, selection for fundamental technique texts is limited in Korea. Thus, the history of technique development and etudes is reviewed through literature first, and then etudes texts in western countries are listed chronological order. In addition, technique texts published in Korea are surveyed to help in selecting texts. Questionaire was done to 55 instructors in piano institute in Busan to find how those technique texts reviewed through literatures are used in reality. The findings of this questionaire show the preference to fundamental technique texts used in piano institutes in Busan, perception of new texts, and kinds of texts that are actually used. It is found that most institution are using Hanon - Czerny - Brugmu¨ller for finger training, but a lot of instructors turned out to be willing to teach with new etudes. However, the problem is that most instructors answered that they have little information about new texts and that various texts are not on the market. Here are some specific alternatives. Instructors must have interest in new texts, keep students' interest by selecting technique texts that contains musical contents, and keep learning themselves by participating in re-education programs. In addition, creative and various stylistic fundamental technique texts for Korean students must be developed for text diversification.
Etudes are used to acquire piano techniques and to overcome the technical difficulties, so training for techniques which plays a central part in expressing music must be educated assiduously from the beginning. Piano institutes in Korea is dealing with Hanon and Czerny as fundamental etude texts, and Pischna and Brugmu¨ller are also used along with them. Given that Beyer is recognized as an indispensible textbook for the introduction to piano education, and that the process of Czerny etude is an indicator to the piano-performing ability, selection for fundamental technique texts is limited in Korea. Thus, the history of technique development and etudes is reviewed through literature first, and then etudes texts in western countries are listed chronological order. In addition, technique texts published in Korea are surveyed to help in selecting texts. Questionaire was done to 55 instructors in piano institute in Busan to find how those technique texts reviewed through literatures are used in reality. The findings of this questionaire show the preference to fundamental technique texts used in piano institutes in Busan, perception of new texts, and kinds of texts that are actually used. It is found that most institution are using Hanon - Czerny - Brugmu¨ller for finger training, but a lot of instructors turned out to be willing to teach with new etudes. However, the problem is that most instructors answered that they have little information about new texts and that various texts are not on the market. Here are some specific alternatives. Instructors must have interest in new texts, keep students' interest by selecting technique texts that contains musical contents, and keep learning themselves by participating in re-education programs. In addition, creative and various stylistic fundamental technique texts for Korean students must be developed for text diversification.
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