본 논문은 오타쿠의 총체적인 개념과 오타쿠의 발생을 거친 발전 단계와 함께 그 배경에서 오늘날의 오타쿠를 이끌어 냈던 일본의 전통 사상과의 관련성에 대해 알아보는 것을 주제로 한다. 또한 이미 세계 속으로 퍼져 나가 각 분야에서 최고의 전문가로 자리매김한 여러 오타쿠들의 저력과 가능성 속에서 현재 한국 문화속에 나타나 있고, 한국 문화에 기여할 수 있을 것으로 생각되는 한국적 오타쿠의 모습을 살펴 보았다.
이미 오래전부터 존재해 왔으나 그 개념이 정리되지 못했던 오타쿠는 1983년 '나카모리아키오(中森明夫)'에 의해 최초로 'オタ...
본 논문은 오타쿠의 총체적인 개념과 오타쿠의 발생을 거친 발전 단계와 함께 그 배경에서 오늘날의 오타쿠를 이끌어 냈던 일본의 전통 사상과의 관련성에 대해 알아보는 것을 주제로 한다. 또한 이미 세계 속으로 퍼져 나가 각 분야에서 최고의 전문가로 자리매김한 여러 오타쿠들의 저력과 가능성 속에서 현재 한국 문화속에 나타나 있고, 한국 문화에 기여할 수 있을 것으로 생각되는 한국적 오타쿠의 모습을 살펴 보았다.
이미 오래전부터 존재해 왔으나 그 개념이 정리되지 못했던 오타쿠는 1983년 '나카모리아키오(中森明夫)'에 의해 최초로 'オタク'란 이름으로 명명되어졌다. 그후 '미야자키 츠토무(宮崎勤)'에 의한 연쇄 살인 사건으로 일반 대중에게 알려지게 된 오타쿠는 변태적이며 사회인으로서 정상적으로 성숙하지 못한 유아적 성향의 집착자란 오명을 썼다. 그와 더불어 일본의 공영 방송인 NHK에서도 공식적인 방송 용어로는 인정 받지 못하는 등의 차별을 받게 되었다.
이후『현대용어의 기초 지식』등에 오타쿠라는 용어가 공식적으로 등장하게 되고, 해를 거듭할수록 더 객관적이고 넓은 시각으로 이해되어 지게 되었으며 대중문화를 비롯한 사회 여러 분야에서의 오타쿠들의 활약상 또한 두드러지게 되었다.
오타쿠는 매니아와 팬의 의미와는 차별화되는데, 그 가장 큰 차이점은 대상이 자신에게 있어서 어떠한 것인지를 재배열 할 수 있어야 한다는 것이다. 일방적으로 좋아함으로 관심을 두고 애정을 쏟는 것은 팬이나 매니아적인 태도라 할 수 있다. 그러나 오타쿠는 자신의 관심의 대상을 여러 각도에서 분석하여 자신만의 언어로 정립할 수 있어야 하며 자신이 그 대상을 좋아한다는 이유로 즐기는 것이 아니라, 그 대상을 연구하고 분석함으로서 자신의 굶주린 지식과 탐구욕을 해결할 수 있는 사람이어야 한다. 즉, 대상이 나에게 무엇을 해줄 수 있는지를 재배열하여 사고할 수 있는 사람들이 오타쿠인 것이다. 그들은 한 분야에만 치중하는 편협적 경향의 소유자들이 아니라 관련 분야에 대해서는 두루 지식을 겸비한 백과사전적인 인간들이다. 만화나 아니메, 게임이란 단독적 개별 개념에서의 전문가가 아닌 관련 분야 전체를 통틀어 통달하는 지식의 소유자가 바로 오타쿠인 것이다.
이러한 특성을 가진 오타쿠의 발생 배경에는 획일화된 사회관습과 일반적인 상식을 강요하는 일본교육의 문제점이 내재되어 있다. 짜여진 틀 속에 합류하지 못하는 오타쿠들은 더욱 안으로 깊숙이 혼자만의 공간을 찾아 숨어들었으며, 혼자서 즐기며 자신을 이해해 줄 수 있는 개인적 취향의 취미에 한껏 빠져들게 되었다.
그리고 그럴수록 더욱 전문화되고 차별화 되는 오타쿠의 기원을 일본 전통문화인 장인과 천하제일사상에서 찾으려는 의도가 시도 되고 있다. 자신의 소신대로 탐구하고 열중하여 그 분야의 최고인 자, 자신의 분야에서는 타의 추종을 불허하는 자타가 공인하는 천하제일인자, 오늘날의 오타쿠의 모습에서 예전의 장인들과 천하제일 사상의 흐름을 읽을 수가 있을 것이다.
그러나 오타쿠의 기원을 일본 전통 문화와 연결하는 것에 대해 반대의 의견을 제시하는 사람들도 많다. 그들의 주장은 오타쿠들의 탐구, 연구의 쟁점이 일반인들에게는 전혀 영향을 미치거나 도움을 주지 못하는 것이고 그들은 오직 자신만을 위한 편협한 시선에서 사물을 파고든다는 것이다.
그러나 어떤 생활양식이나 언어나, 모든 습성은 역사를 통한 필연성을 갖는다. 즉, 옛 장인 정신이나 천하제일 사상이 오늘날의 오타쿠의 모습으로 새로 태어났다는 것이 아니라 오타쿠들의 모습에서 예전의 사상들을 엿볼 수 있다는 것이다.
오타쿠는 '오타쿠'라고 하는 동질감과 연대감을 가장 소중히 여긴다. 이런 연대감으로 모인 오타쿠시장의 파워는 고정적이며 사회의 파급력이 한정되어 있음에도 불구하고 수적, 양적으로 계속 증가하고 있다.
최근 한국에서는 디지털 폐인(閉人)이란 이름 아래 많은 젊은이들이 모여 온라인 상으로 공감대를 형성하며 자신들의 전문지식과 의견을 교환하고 있다.
폐인은 PC산업이 급속도로 발전하여 보급된 이후에 나타난 형태이며 본질적인 오타쿠와는 차이가 나지만 그들의 중독 되다시피 열중하는 자세와 상식을 뛰어넘은 가치관으로 현대를 살아가고 있으며 그들끼리의 연대감을 소중히 여긴다는 점에서 오타쿠와의 접점을 찾을 수 있을 것이다.
우리는 어떤 현상을 종합적으로 보지 않고 개별적으로 편중된 시각으로 봄으로써 현실을 왜곡하고 오해하는 경우가 종종 있다. 문화는 온갖 현상이 유기적으로 연결지어져서 이루어진 것이므로, 정신과 역사와 현실 등을 고려하며 전반적인 넓은 시각으로 이해해야 할 것이다. 비록 아직도 사회 일반적 상식들과는 담을 쌓고 지내는, 사회성이 결여된 자들이란 오명을 안고 지내고 있는 오타쿠들이지만 그들의 지식과 탐구가 더욱 전문화된 분야들의 발전을 가져오며, 새로움과 더 많은 자극을 원하는 현대인들의 욕구를 충족 시켜주기에 간과할 수 없는 역할을 담당하고 있는 것만은 명확할 것이다.
본 논문은 오타쿠의 총체적인 개념과 오타쿠의 발생을 거친 발전 단계와 함께 그 배경에서 오늘날의 오타쿠를 이끌어 냈던 일본의 전통 사상과의 관련성에 대해 알아보는 것을 주제로 한다. 또한 이미 세계 속으로 퍼져 나가 각 분야에서 최고의 전문가로 자리매김한 여러 오타쿠들의 저력과 가능성 속에서 현재 한국 문화속에 나타나 있고, 한국 문화에 기여할 수 있을 것으로 생각되는 한국적 오타쿠의 모습을 살펴 보았다.
이미 오래전부터 존재해 왔으나 그 개념이 정리되지 못했던 오타쿠는 1983년 '나카모리아키오(中森明夫)'에 의해 최초로 'オタク'란 이름으로 명명되어졌다. 그후 '미야자키 츠토무(宮崎勤)'에 의한 연쇄 살인 사건으로 일반 대중에게 알려지게 된 오타쿠는 변태적이며 사회인으로서 정상적으로 성숙하지 못한 유아적 성향의 집착자란 오명을 썼다. 그와 더불어 일본의 공영 방송인 NHK에서도 공식적인 방송 용어로는 인정 받지 못하는 등의 차별을 받게 되었다.
이후『현대용어의 기초 지식』등에 오타쿠라는 용어가 공식적으로 등장하게 되고, 해를 거듭할수록 더 객관적이고 넓은 시각으로 이해되어 지게 되었으며 대중문화를 비롯한 사회 여러 분야에서의 오타쿠들의 활약상 또한 두드러지게 되었다.
오타쿠는 매니아와 팬의 의미와는 차별화되는데, 그 가장 큰 차이점은 대상이 자신에게 있어서 어떠한 것인지를 재배열 할 수 있어야 한다는 것이다. 일방적으로 좋아함으로 관심을 두고 애정을 쏟는 것은 팬이나 매니아적인 태도라 할 수 있다. 그러나 오타쿠는 자신의 관심의 대상을 여러 각도에서 분석하여 자신만의 언어로 정립할 수 있어야 하며 자신이 그 대상을 좋아한다는 이유로 즐기는 것이 아니라, 그 대상을 연구하고 분석함으로서 자신의 굶주린 지식과 탐구욕을 해결할 수 있는 사람이어야 한다. 즉, 대상이 나에게 무엇을 해줄 수 있는지를 재배열하여 사고할 수 있는 사람들이 오타쿠인 것이다. 그들은 한 분야에만 치중하는 편협적 경향의 소유자들이 아니라 관련 분야에 대해서는 두루 지식을 겸비한 백과사전적인 인간들이다. 만화나 아니메, 게임이란 단독적 개별 개념에서의 전문가가 아닌 관련 분야 전체를 통틀어 통달하는 지식의 소유자가 바로 오타쿠인 것이다.
이러한 특성을 가진 오타쿠의 발생 배경에는 획일화된 사회관습과 일반적인 상식을 강요하는 일본교육의 문제점이 내재되어 있다. 짜여진 틀 속에 합류하지 못하는 오타쿠들은 더욱 안으로 깊숙이 혼자만의 공간을 찾아 숨어들었으며, 혼자서 즐기며 자신을 이해해 줄 수 있는 개인적 취향의 취미에 한껏 빠져들게 되었다.
그리고 그럴수록 더욱 전문화되고 차별화 되는 오타쿠의 기원을 일본 전통문화인 장인과 천하제일사상에서 찾으려는 의도가 시도 되고 있다. 자신의 소신대로 탐구하고 열중하여 그 분야의 최고인 자, 자신의 분야에서는 타의 추종을 불허하는 자타가 공인하는 천하제일인자, 오늘날의 오타쿠의 모습에서 예전의 장인들과 천하제일 사상의 흐름을 읽을 수가 있을 것이다.
그러나 오타쿠의 기원을 일본 전통 문화와 연결하는 것에 대해 반대의 의견을 제시하는 사람들도 많다. 그들의 주장은 오타쿠들의 탐구, 연구의 쟁점이 일반인들에게는 전혀 영향을 미치거나 도움을 주지 못하는 것이고 그들은 오직 자신만을 위한 편협한 시선에서 사물을 파고든다는 것이다.
그러나 어떤 생활양식이나 언어나, 모든 습성은 역사를 통한 필연성을 갖는다. 즉, 옛 장인 정신이나 천하제일 사상이 오늘날의 오타쿠의 모습으로 새로 태어났다는 것이 아니라 오타쿠들의 모습에서 예전의 사상들을 엿볼 수 있다는 것이다.
오타쿠는 '오타쿠'라고 하는 동질감과 연대감을 가장 소중히 여긴다. 이런 연대감으로 모인 오타쿠시장의 파워는 고정적이며 사회의 파급력이 한정되어 있음에도 불구하고 수적, 양적으로 계속 증가하고 있다.
최근 한국에서는 디지털 폐인(閉人)이란 이름 아래 많은 젊은이들이 모여 온라인 상으로 공감대를 형성하며 자신들의 전문지식과 의견을 교환하고 있다.
폐인은 PC산업이 급속도로 발전하여 보급된 이후에 나타난 형태이며 본질적인 오타쿠와는 차이가 나지만 그들의 중독 되다시피 열중하는 자세와 상식을 뛰어넘은 가치관으로 현대를 살아가고 있으며 그들끼리의 연대감을 소중히 여긴다는 점에서 오타쿠와의 접점을 찾을 수 있을 것이다.
우리는 어떤 현상을 종합적으로 보지 않고 개별적으로 편중된 시각으로 봄으로써 현실을 왜곡하고 오해하는 경우가 종종 있다. 문화는 온갖 현상이 유기적으로 연결지어져서 이루어진 것이므로, 정신과 역사와 현실 등을 고려하며 전반적인 넓은 시각으로 이해해야 할 것이다. 비록 아직도 사회 일반적 상식들과는 담을 쌓고 지내는, 사회성이 결여된 자들이란 오명을 안고 지내고 있는 오타쿠들이지만 그들의 지식과 탐구가 더욱 전문화된 분야들의 발전을 가져오며, 새로움과 더 많은 자극을 원하는 현대인들의 욕구를 충족 시켜주기에 간과할 수 없는 역할을 담당하고 있는 것만은 명확할 것이다.
This study looked at the meaning, origin, different developmental stages of Otaku and how Japanese traditional thoughts had brought Otaku to nowadays. This study also looked at power and possibilities of many Otakus who have became the experts in many areas of the world. Therefore this study aimed t...
This study looked at the meaning, origin, different developmental stages of Otaku and how Japanese traditional thoughts had brought Otaku to nowadays. This study also looked at power and possibilities of many Otakus who have became the experts in many areas of the world. Therefore this study aimed to find a Korean style of Otaku which will contribute to the development of Korean culture.
Although Otaku had existed for a long time, it was unable to be named. Nakamoriakio named it as Okaku in 1983 for the first time.
Otaku has became well-known to the public as a result of the consecutive murder incidents by Miyazaki Tsutomu who was falsely known as an obsessed person who did not grown up in a right way as a member of society.
After that, Otaku started to appear in "Common knowledge of Contemporary vocabulary" and each year it has been understood with more objective and wide perspectives. It also has started to show its main role in many areas.
Otaku is different than mania or fans. The biggest difference is that Otaku is able to acknowledge the meaning of somebody (their targeted star) to themselves. Generally, mania or fans show interests or being fond of somebody as they like them. However Otaku analyses somebody in different ways and not only enjoying loving him/her but researching and investigating him/her. Therefore Otaku must be able to feed their passion of knowledge and inquiry.
In other words Otaku is the one who is able to think what the somebody can do for them. They are not closed to one area but have knowledge in a wide range of areas. So they can be called "encyclopedic person"
Otaku was originated from the Japanese educational system which forced students to learn the standardized social custom and common knowledge. Otaku could not fit in the unified structure so they deeply fell into their own space to enjoy themselves
Some people tried to find the origin of Otaku from the artistic spirit of Japanese traditional art because Otaku has similarities with the artists in some ways, like they concentrated in investigating and became the first person in that area.
However there are some people who have an objection to connect the origin of Otaku with Japanese traditional culture. Their main point is that Otaku does not influence nor benefit the public whatsoever and they searching are for their sake. However it must be said that every single life style, language, or social attitude has been developed through history. What it is saying here is not that the artistic spirit has reborn as Otaku but we can find thoughts in old days from Otaku.
Otaku think that the feeling of connection is important. The power of Otaku is increasing in both quantity and quality through the feeling of connection, although it has many limits.
Recently Korea has many young people who are developing connections and sharing their knowledge and opinions on line. Isolated people, of course, have appeared since the personal computer is widely used. They are fundamentally different from Otaku. However, the isolated have similarity with Otaku in that they have obsessed concentration, their different sense of values and their importance of feeling connection.
We are easily looking at things with narrowed eyes, not global perspectives, as a result, we tend to misunderstand them.
Culture is developed as a result of many phenomena over the times, therefore when we look at culture we should consider its relation with ideas, history and reality.
Although Otaku is still misunderstood as out of the ordinary people who have a great thick wall between common sense, it is obvious that they have brought development of culture and knowledge and are playing an important role in satisfying people's needs for new things.
This study looked at the meaning, origin, different developmental stages of Otaku and how Japanese traditional thoughts had brought Otaku to nowadays. This study also looked at power and possibilities of many Otakus who have became the experts in many areas of the world. Therefore this study aimed to find a Korean style of Otaku which will contribute to the development of Korean culture.
Although Otaku had existed for a long time, it was unable to be named. Nakamoriakio named it as Okaku in 1983 for the first time.
Otaku has became well-known to the public as a result of the consecutive murder incidents by Miyazaki Tsutomu who was falsely known as an obsessed person who did not grown up in a right way as a member of society.
After that, Otaku started to appear in "Common knowledge of Contemporary vocabulary" and each year it has been understood with more objective and wide perspectives. It also has started to show its main role in many areas.
Otaku is different than mania or fans. The biggest difference is that Otaku is able to acknowledge the meaning of somebody (their targeted star) to themselves. Generally, mania or fans show interests or being fond of somebody as they like them. However Otaku analyses somebody in different ways and not only enjoying loving him/her but researching and investigating him/her. Therefore Otaku must be able to feed their passion of knowledge and inquiry.
In other words Otaku is the one who is able to think what the somebody can do for them. They are not closed to one area but have knowledge in a wide range of areas. So they can be called "encyclopedic person"
Otaku was originated from the Japanese educational system which forced students to learn the standardized social custom and common knowledge. Otaku could not fit in the unified structure so they deeply fell into their own space to enjoy themselves
Some people tried to find the origin of Otaku from the artistic spirit of Japanese traditional art because Otaku has similarities with the artists in some ways, like they concentrated in investigating and became the first person in that area.
However there are some people who have an objection to connect the origin of Otaku with Japanese traditional culture. Their main point is that Otaku does not influence nor benefit the public whatsoever and they searching are for their sake. However it must be said that every single life style, language, or social attitude has been developed through history. What it is saying here is not that the artistic spirit has reborn as Otaku but we can find thoughts in old days from Otaku.
Otaku think that the feeling of connection is important. The power of Otaku is increasing in both quantity and quality through the feeling of connection, although it has many limits.
Recently Korea has many young people who are developing connections and sharing their knowledge and opinions on line. Isolated people, of course, have appeared since the personal computer is widely used. They are fundamentally different from Otaku. However, the isolated have similarity with Otaku in that they have obsessed concentration, their different sense of values and their importance of feeling connection.
We are easily looking at things with narrowed eyes, not global perspectives, as a result, we tend to misunderstand them.
Culture is developed as a result of many phenomena over the times, therefore when we look at culture we should consider its relation with ideas, history and reality.
Although Otaku is still misunderstood as out of the ordinary people who have a great thick wall between common sense, it is obvious that they have brought development of culture and knowledge and are playing an important role in satisfying people's needs for new things.
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